Bouw van een houtskeletbouw schuur/garage

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
2.639
129
Het land van Maas en Waal
Eindelijk is het dan zo ver, de bouw van de garage/schuur is begonnen, dus tijd voor wat spam/een topic.

Het begon met het zoeken naar bouwtekeningen voor houtskeletbouw (https://www.woodworking.nl/showthread.php?21070-Bouwtekening-garage-schuur-gezocht), alleen over het opbouwgedeelte nu nog geen update, dat gedeelte gaat op zich laten wachten tot volgend voorjaar. Het bouwen moet toch gaan gebeuren in de weekenden en avonduren, dus wat beter weer en langer licht is daarbij wel gewenst.

Afgelopen periode ben ik veel aan het graven geweest en heb ik de bekisting gemaakt en gisteren is het fundament/de vloer gestort. Gisteren was het toch heel slecht weer hoor ik je denken, ja dat klopt, maar de eerdere voorspellingen gaven anders aan..... :( 's Ochtends met het storten (wat al een paar uur later gebeurde ivm een kapotte pomp) viel het gelukkig nog mee, maar het vlinderen hebben we 's avonds tussen de buien door moeten doen en tussendoor steeds alles afgedekt met zeilen, helaas redelijk prutsen dus.

Voortgang so-far is (waarom er nou weer gedraaide foto's tussen zitten??):
 

Bijlagen

  • IMG_0607.jpg
    IMG_0607.jpg
    98,7 KB · Weergaven: 912
  • IMG_0611.jpg
    IMG_0611.jpg
    59,5 KB · Weergaven: 900
  • IMG_0614.jpg
    IMG_0614.jpg
    100,7 KB · Weergaven: 902
  • IMG_0618.jpg
    IMG_0618.jpg
    99,3 KB · Weergaven: 911
  • IMG_0663.jpg
    IMG_0663.jpg
    101,8 KB · Weergaven: 920
  • IMG_0681.jpg
    IMG_0681.jpg
    100,8 KB · Weergaven: 923
  • IMG_0683.jpg
    IMG_0683.jpg
    85,9 KB · Weergaven: 910
  • IMG_0690.jpg
    IMG_0690.jpg
    66,2 KB · Weergaven: 911
  • IMG_0694.jpg
    IMG_0694.jpg
    60,8 KB · Weergaven: 910
Laatst bewerkt:

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
2.639
129
Het land van Maas en Waal
Omdat ik dan nog een cm of 10 extra had moeten afgraven en de ruimte verder toch niet verwarmd gaat worden (het wordt geen werkplaats, maar een schuur/garage).
Wel overwogen hoor, maar het was me de moeite niet waard (misschien dat ik daar ooit nog spijt van krijg, maar dan gaat er wel een vloertje bovenop).
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
424
1
Flakkee
Keurig werk en ondanks de buien toch mooi vlak. Wat zijn de afmetingen en hoe dik is je fundering heb je gebruik gemaakt van een vorstrand? hoe zou je hem hebben geïsoleerd als dit wel een werkplaats/bijgebouw had geworden?
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
2.639
129
Het land van Maas en Waal
Hoi AHK,

Dank.
Ik ben uiteindelijk ook zeer tevreden over hoe het geworden is, zo blijft er nu met regen 'geen' water op staan, dus het is idd mooi vlak geworden :)

De binnenmaat is 4x9,5m, had het liever wat breder gehad, maar wilde ook 2m uit de woning blijven om er ruim langs te kunnen met een aanhanger mocht dat een keer nodig zijn. De vloer dikte is 12-14cm en de vorstrand zo'n 50cm (incl vloerdikte). De, te metselen, borstwering komt zo'n 10-20cm onder maaiveld en er zo'n 30-40cm boven (grond loopt dus zo'n 10cm af in hoogte).
Als het een werkplaats/bijgebouw was geworden, dan was er inderdaad wel isolatie onder gekomen, zeker een 14-16cm tempex (of vergelijkbaar alternatief).
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
2.639
129
Het land van Maas en Waal
Zijn er hier forumleden welke kennis hebben van Finnjoist/Steicojoist/I-joist/I-ligger/vergelijkbaar? (Bijvoorbeeld: https://www.metsawood.com/global/Products/finnjoist/Pages/Finnjoist.aspx)

Ik was een beetje aan het googlen en kwam daar op uit en dacht dat hier mogelijk wel een interessante oplossing mee mogelijk is voor mijn dakconstructie.
Ik heb voor het dak een partij 80mm tempex platen (althans, 2x 9mm spaanplaat met tussenliggend tempex) op de kop kunnen tikken en had in eerste eerste instantie het idee om een sporen/spanten kap te maken (45x195mm regels, hoh +/- 500mm ivm breedte van de platen 1000mm).
Nu had ik het idee dat het misschien wel mogelijk is om zelf dit soort I-liggers te maken. Balkjes 45x45, 20mm infrezen met 18mm frees en dan stroken 120x18mm osb3/underlayment hier in verlijmen. De platen zullen dan in het I-profiel vallen en de profielen komen dan, logischerwijs, op een hoh van 1000mm. Hiermee win ik dan binnenin zo'n 150mm aan hoogte, wat best wenselijk is op de niet ruim bemeten vliering/zolder.

Wat denken jullie, een voldoende sterke constructie, of niet? Relevant in deze is dat er een overspanning is van (slechts) 250cm en dat het een zadeldak betreft met een dakhoek van ongeveer 38 graden.



Voor de vlieringvloer lijken dit soort 'balken' trouwens ook wel interessant, een nadeel is wel dat ze wat minder vlees hebben om van onderaf zaken aan op te hangen (plus dat ze natuurlijk bedoeld zijn om druk op te vangen en niet om trek te weerstaan. Daar moet ik dus nog even over nadenken.
 
Laatst bewerkt:

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
82
5
Wat voor dak komt erop? Pannen? Dat zet nog wel wat door natuurlijk. Bovendien draagt dan je panlat ook om de meter.
Hoe ga je die i profiel op de muurplaat zetten?
Voor de trek kun je ook een staalkabeltje ernaast zetten.
Als je googled op "i-joist rafters details" is er nog van alles te vinden. Die amerikanen zijn gek op osb.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
2.639
129
Het land van Maas en Waal
Er komen idd pannen op het dak.
Ik had gedacht om tussen de liggers, dus op het midden van de plaat, ook een balkje te monteren. Dan ligt de panlat om de 500mm. Hoe het geheel op de muurplaat moet komen had ik nog niet helemaal voor ogen om eerlijk te zijn, tips zijn welkom 😉

Ik ga op die termen een googelen, thanks.
 

tuoh

Oud hout
I-joists zelf maken is geen probleem, maar je zal dan wel een zeer goede lijm moeten gebruiken zoals Resorcinol of iets dergelijks (kookwatervast). Wat je niet wil is een lijm die na een 15 à 20 jaar de geest geeft zoals een PU lijm.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
2.639
129
Het land van Maas en Waal
En een witte D3/D4, zou dat ook niet sterk genoeg zijn?

Iemand enig idee wat voor een sterkte berekening je los kan laten op zo’n I-joist (maw is 80mm hoogte tussen de regels sterk genoeg)?
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.953
2
z.o. brabant
Je bespaart geen hoogte tov massief hout, alleen materiaal en wat gewicht. Als je de slechte stukken uit de randen zaagt en die dan vingerlast dan win je wel wat aan sterkte.
Voor dakconstructies is d3 lijm in principe voldoende maar de liggers kunnen wel behoorlijk nat worden tijdens de bouw en dan laat de lijm los.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
2.639
129
Het land van Maas en Waal
Ik snap je opmerking niet helemaal Ronald, want ik wil de isolatieplaten tussen de liggers hebben en volgens mij krijg ik dan een slanker pakket dan met een klassieke opbouw.
Maar de vraag is dus of dat wat ik voor ogen heb sterk genoeg gaat zijn, anders ga ik voor klassiek.
 

tuoh

Oud hout
Geen enkele fabrikant die met minder genoegen neemt dan Resorcinol of iets dergelijks, die dingen moeten langer meegaan dan een kast. klassieke 1K lijmen hebben maar een bepaalde levensduur en eindsterkte, die is te laag, of niet betrouwbaar genoeg voor deze toepassing.

Kijk gewoon naar de tabellen van een paar fabrikanten, zie je meteen welke afmetingen je moet aanhouden bij een bepaalde dracht en belasting. Je hoeft het warm water niet opnieuw uit te vinden, er zijn legio voorbeelden en technische beschrijvingen beschikbaar op het www.

Ps: er staat hier op het forum ook een topic waarbij de TS zelf joists verlijmd heeft om er een heel huis mee te bouwen. Probeer de zoekfunctie maar eens.
 
Laatst bewerkt:

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.953
2
z.o. brabant
Of je nu de sporen van massief hout maakt of samengestelde I-liggers maakt in constructiehoogte amper uit, uitgaande dat de opbouw hetzelfde blijft, dus isolatie ertussen. Sporen hoh 500 mm is zo'n beetje het maximum, anders worden je panlatten wel erg zwaar.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
82
5
in constructie hoogte scheelt dat natuurlijk wel. De constructie tussen de platen of eronder.
Ik snap de vraag wel want het vlierinkje word binnen al niet zo groot. Je moet je alleen afvragen of de bijkomende moeite het waard is. De sporen worden uiteindelijk ongeveer 175 cm volgens mij. Das niet zo spannend. Draging van de panlatten is misschien nog wel het lastigst. Ik weet niet of die dakplaten ook nog wat mogen dragen.

Het linkje naar de diy joists: https://www.woodworking.nl/showthread.php?9975-DIY-passief-huis
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
2.639
129
Het land van Maas en Waal
Ik had gezocht op verschillende vormen/namen van de I-joist, maar helaas niet op enkel het woord joist en zo dat topic niet gevonden (ik wist dat het bestond). Dank voor het linkje AvdLinden, top
Maatvoering ben ik al aan het zoeken geweest, maar wat ik er tot nu toe aan vind betreft vloeren en platte daken, terwijl je volgens mij met een schuin dak toch een stuk minder belasting hebt.

Ik zal vooral eens verder zoeken, mocht ik niks vinden, dan maak ik er gewoon een om te proberen hoe dat gaat en te kijken of ik kan uitvinden wat het aan belasting kan hebben.
 
Laatst bewerkt:

ilex

Actieve deelnemer
18 okt 2016
40
2
haarlem
I-joist gebruiken, zeker zoals je beschrijft, lijkt mij niet zo handig. Bij de balkjes van 45 x 45 mm komt de plaat van 18 mm in het midden in een sponning. Dan blijft er aan weerszijde 17,5 mm netto over om de isolatieplaten van 100 cm breed op te leggen. In die 17,5 moet ook nog een schroef / nagel om de isolatieplaat vast te zetten. Eigenlijk zit dat dan te dicht op de rand (17.5 / 2) van de 9mm dekplaat van de isolatieplaten. Dit begint meer op modelbouw te lijken dan op ruwbouw.
Sporen van 38 x 165 (of 175) met op de beiden zijden een dikke panlat waarop de isolatieplaat kan liggen, werkt veel sneller / makkelijker, is steviger en zal qua kosten misschien op het zelfde uitkomen.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
453
7
Zweden-Delft
Het zal waarschijnlijk een bewezen formule zijn, maar houd wel rekening met mogelijke schimmelvorming. Ik heb in een onverwarmde, maar droge ruimte veel osb gebruikt. Na drie jaar ontstonden er steeds meer zwarte puntjes op de platen, wanneer je de puntjes samendrukte rook dit naar schimmel. Na op internet gezocht te hebben blijkt, dat voor de verwerking van de platen er schimmel in het hout kan zitten. Deze kunnen weer relatief snel actief worden bij een relatief hoge luchtvochtigheid. Na deze ervaring ben ik een stuk minder enthousiast over OSB, de omliggende vuren balken in deze ruimte hadden geen last van schimmelvorming.

IMG_20190104_182236.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.