DIY passief huis

Stephan

Nieuw lid
25 jan 2012
17
0
Bornem Belgie
Zoals twee jaar geleden aangekondigd in mijn voorstelling op dit forum, ben ik ondertussen de trotse bewoner van onze DIY houtskeletwoning. Ikzelf en diverse familieleden hebben vorig jaar in juli en augustus twee volle maanden hard gewerkt aan de ruwbouw van deze woning en op 1 september 2012 was hij ook klaar. Na een enorme tegenslag met het buitenschrijnwerkerij (1 jaar verloren) zijn wij er deze zomer in geslaagd om de woning te bewonen. Met een selectie vanuit de 6000 beschikbare foto's zal ik op dit topic een chronologische volgorde trachten weer te geven van de diverse schrijnwerkhandelingen. Vandaag wens ik starten met het maken van de profielen, die ik ter vervanging van de TJI-liggers zelf heb geassembleerd.

Passief (807).jpg

Levering van het Oregon hout

Passief (808).jpg

Alles door de vandiktebank en de toppie voor de lijmkam

Passief (813).jpg

de profielen gelijmd met D4 houtlijm en in de zelfontworpen persbank (10 stuks) gestoken

Passief (234).jpg

en een verplichte sterkteproef op 48 uur om de doorbuiging te bepalen.

Passief (956).jpg

en het isoleren van de kern van de profielen.

Aan de profielen is een half jaar gewerkt, 16 km geschaafd, 4 km gefreesd en 30 kg D4 lijm gebruikt.
 

edjebel

Actieve deelnemer
16 jun 2012
229
1
Turnhout (Be)
Dat is een mooie en nuttige job, ook de tijd, en materiaal zijn echte bergen zo te zien. ik ben nieuwsgierig en kijk uit naar je verhaal.

Ik overweeg ook deze stap te zetten medio oktober de machines zijn al aanwezig.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Super interessant! Ben wel erg benieuwd naar de rest van de bouwwijze, het ontwerp en het resultaat!
 

bertd

Actieve deelnemer
13 sep 2011
129
0
Stephan,

Waarom heb je de profielen zelf gemaakt, scheelt het zoveel met de klassieke FJI's?
Zie ik het correct dat het stenen buitenmuren zijn?

Ben benieuwd naar de rest. Woon sinds een jaar of 4 ook in een DIY passiefhuis :)
 

Stephan

Nieuw lid
25 jan 2012
17
0
Bornem Belgie
Ik was niet echt overtuigd van de kwaliteit van de FJI's. Deze profielen die ik zelf geconstrueerd heb zijn getest door de stabiliteitsingenieur en 50% sterker bevonden dat de FJI's in de handel. Ik heb ze (uitgezonderd werkuren) voor 2/3 van de prijs kunnen maken :)

Enkel de laatste foto is getrokken op de werf, maar dan was er enkel een tent aanwezig. Momenteel staat er nog geen steen rondom, een klus voor komende zomer...
 

Stephan

Nieuw lid
25 jan 2012
17
0
Bornem Belgie
De liggers komen in de staande wanden en maken deel uit van de isolatieschil. Door het vierkante ontwerp was het makkelijker om de ontstane kamers op te vullen met (30cm) isolatie daar de klassieke uitsparingen van de FJI's ontbreken. De keerzijde was dat we de ontstane holte diende op te vullen maar dat viel ontzettend goed mee :)

Passief (580).jpg:)

Het manueel verplaatsen van de gelamineerde liggers (zwaarste 200kg).

Passief (782).jpg

De bevestigingsbalken (muurplaat) waar de kaders opkomen.

Passief (1007).jpg

De montage van de eerste kader (met de zelfbouwliggers).

Passief (1027).jpg

En de plaatsing, waarna uitgestijfd met OSB 15mm.

Dit was echter het tweede muurtje dat geplaatst is, de eerste was 12 meter lang, waarvan ik zaterdag de foto's zal plaatsen.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ben erg benieuwd naar het vervolg, deze lente ga ik ook mijn huisje bouwen (klein huis in de tuin om daar te leven terwijl ik het echt huis afbreek en heropbouw)
Maar begin te twijfelen of ik dat niet beter van stro maak ipv houtskelet.

Welke isolatie plaats je in de kaders?
 
Laatst bewerkt:

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Benchworks,

Ik heb zelf workshops strobalenbouw gevolgd en heb er heel wat info in m'n bibliotheek over.
Als landbouwer zijn de strobalen al geen probleem denk ik.

Ken je deze al: http://www.baubiologie.at/wp/
Ze hebben net dit boek uit :http://www.baubiologie.at/wp/strohballenbau/buchtipps/neues-bauen-mit-stroh-in-europa/

http://www.compaillons.eu/

Houtskelet sluit strobalenbouw niet uit. Tenzij je voor de load bearing techniek kiest waarbij het stro het dak draagt. Zeker voor een klein huisje is dit een oplossing.

Thuis heb ik het boek small strawbale, door Bill Steen, is Amerikaans maar de load bearing techniek wordt er veel toegepast.
Wat ook een optie is , is om het dak los te koppelen van het huis. Een soort zwevend dak : www.argusactueel.be/binnenlands-nieuws/strobouw-is-vaak-zelfbouw

Ik ga hier stoppen want anders neem ik dit interessante topic over.
 
Laatst bewerkt:

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Kon je die isolatie in de profielen niet hebben geplaatst voor je ze dichtschroefde? Glaswol inschuiven langs ruw hout zal toch echt niet meegevallen zijn?

Heb je trouwens de virtuele koudebrug van die OSB-platen berekend/laten berekenen? Ik zeg “virtueel” omdat hout an sich isoleert, dus het is geen traditionele koudebrug, maar het isoleert wel nog altijd slechter dan “echte” isolatie. Ik vraag het maar omdat je bij een traditionele FJI ligger enkel een centrale lijfplaat hebt. Jij hebt echter twee platen per profiel. En dus theoretisch een twee maal zo grote koudebrug.

Oh, en die centrale betonnen monsterkolom heb je toch nog mooi ingepakt want die priemt nu wel erg prominent door je isolatieschil :)?

klein huis in de tuin om daar te leven terwijl ik het echt huis afbreek en heropbouw
Op zo’n momenten ben ik jaloers op mensen die in Wallonië wonen ;). Dat moet je in – de meeste gemeentes in - Vlaanderen niet proberen. En ik vermoed in Nederland ook al niet.

Jimbo
(eveneens jaloers gedurende het wildseizoen)
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Mwagh. Ik ken ook een stel in Dordrecht dat gedurende hun verbouwing een portacabin half in de achtertuin en half in het huis heeft geplaatst. Ze zijn nu na 10 jaar bijna zo ver dat de woon- en badkamer af zijn :) Dus 't kan wel.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
’t Kon wel, maar mòcht het ;)?

Jimbo
(beperkt zijn verzetsdaden tot het creatief invullen vd belastingsbrief)
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
In Vlaanderen graaf ik een heel groot hol in de grond waar ik m'n nestje maak. Met als ingang een Toi Toi toilet :).
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Op zo’n momenten ben ik jaloers op mensen die in Wallonië wonen ;). Dat moet je in – de meeste gemeentes in - Vlaanderen niet proberen. En ik vermoed in Nederland ook al niet.

Jimbo
(eveneens jaloers gedurende het wildseizoen)

In Wallonië zijn ze raar maar waar strenger ivm tuinhuizen, max 15m2 zonder vergunning tov 40m2 in Vlaanderen. Als ik houtskelet gebruik dan is 15m2 te doen om een paar jaren in te leven, met stro is het niet mogelijk om binnen de max hoogte en breedte te blijven. Je mag in je tuin wonen dacht ik tijdens het verbouwen/bouwen als dat niet langer duurt dan x aantal jaren. Ik moet eerlijk gezegd nog bij de gemeente gaan vragen wat mag en wat niet mag, er loopt dwars door het terrein ook nog een nato pijplijn met kerosine. Mijn opa had eens een stapel betonblokken boven de pijplijn geplaatst, een dag later kwam de nato kijken wat er aan de hand was... Ze hadden het vanuit de lucht gezien.

@geert dankjewel voor de links, ik dacht inderdaad voor dit geval aan load bearing. Nu dat we bijna geen koeien meer hebben gaan we misschien stro balen maken speciaal voor huizen. De gewone balen voor dieren zijn niet hard genoeg geperst.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Als ik de lokale dienst ruimtelijke ordening mag geloven is het ook niet zomaar 40m² in Vlaanderen hoor. Het is max 10% van de ACHTERtuin (zij- en voortuin tellen dus niet mee), inclusief andere verharde stukken zoals een betegeld terras en dat met een maximum van 40m².
 

Stephan

Nieuw lid
25 jan 2012
17
0
Bornem Belgie
Voor de berekening vertrouw ik volledig op mijn architectenbureau, die zeer vertrouwd zijn met het passief huisconcept. De dubbel OSB-plaat (1cm) is in de berekening opgenomen. Aan de binnenzijde is een geïsoleerde leidingspouw die de mogelijke koudebruggen elimineert. De gebruikte isolatie in de muren is 30cm + 6 cm glaswol met een isolatiewaarde van lambda-waarde 0.032. De isolatie is in de kokers geschoven met behulp van een stuk kunststof-onderdak, dat zeer sterk en glad is. Hier hebben we twee hoeken mee gemaakt waar we de isolatie mee inpakte en inbrachten. Daarna trokken we de flappen er terug uit (foto). Ik had dit in eerste instantie geprobeerd om dit tijdens de montage te doen maar de glaswolvezels maakte het lijmen onmogelijk. Mijn eerste profiel was ontworpen met EPS (piepschuim) dat perfect op maat de zagen is en mooi te lijmen, maar dan haalde we de isolatiewaarde van 0.0032 niet.
volgens de uitvoeringsplannen hoeven we de betonnen zuil niet te isoleren.

Passief (222).jpg

het eerste ontwerp profiel in EPS

Passief (977).jpg

snijden/zagen van de isolatie

Passief (951).jpg

uittrekken van de kunsstofflappen.

Mijn persoonlijke voorkeur zou gaan naar een "volledige biologisch verantwoorde woning" en hebben vlas/hennepisolatie sterk overwogen. De kostprijs valt echter een pak duurder uit. We troosten ons met het feit dat de glaswol uit 75% recyclageglas bestaat ;)
 
A

Athanor

Guest
Mijn persoonlijke voorkeur zou gaan naar een "volledige biologisch verantwoorde woning" en hebben vlas/hennepisolatie sterk overwogen. De kostprijs valt echter een pak duurder uit. We troosten ons met het feit dat de glaswol uit 75% recyclageglas bestaat

Dat komt me bekend voor, toen wij indertijd (15 jaar geleden) een energiezuinige woning bouwden hebben we om dezelfde reden voor glaswol gekozen.

Mooi project zijn jullie mee bezig, boeiend om te volgen!


Fons
 

Stephan

Nieuw lid
25 jan 2012
17
0
Bornem Belgie
De oorspronkelijke planning was dat de woning van de buren de eerste 10 jaar niet zou gebouwd worden, waardoor wij alle ruimte zouden hebben rondom voor het bouwen van onze woning. Verandering in de plannen zorgde ervoor dat de woning er op een paar weken effectief stond :mad: Hierdoor moesten wij onze planning aanpassen en de aanpalen muur van 12 meter lang uit één stuk assembleren.

Passief (877).jpg

De betonnen zuil maakte het onmogelijk om hem neer te leggen.

Passief (991).jpg

Het presenteren van de kader, zodat we hem kunnen uitstijven met OSB

Passief (1062).jpg

Terug naar achter brengen voor het plaatsen van de Celit.

Passief (1102).jpg

en met 14 familieleden een derde keer op wandel met de wand.

Passief (1183).jpg

De moeilijkste hoek :confused:

Passief (1113).jpg

De draagstructuur (gelamineerde balk)plaatsen

Passief (1195).jpg

isoleren van de wanden

Passief (1223).jpg

De eerste ringbalk

Passief (1319).jpg

De volgende balken

Passief (1348).jpg

En het uiteindelijke resultaat van de ringbalken.

Na 2 zeer lange dagen met 14 familieleden :eek: waren alle wanden op de eerste bouwlaag (gelijkvloers) geplaatst. Ik moet toegeven dat ikzelf zeer weinig bijgedragen heb aan het constructieve gedeelte. De planning en organisatie om de verschillende helpers (jongste 15 jaar en oudste 81 jaar) aan het werk te zetten en te ondersteunen was een zwaar onderschatte opdracht :rolleyes:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.