Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 6 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 52

Onderwerp: DIY passief huis

DIY passief huis

Zoals twee jaar geleden aangekondigd in mijn voorstelling op dit forum, ben ik ondertussen de trotse bewoner van onze DIY houtskeletwoning. Ikzelf en diverse familieleden hebben vorig jaar in juli en augustus twee volle maanden hard gewerkt aan de ruwbouw van deze woning en op 1 september 2012 was hij ook klaar. Na een enorme tegenslag met het buitenschrijnwerkerij (1 jaar verloren) zijn wij er deze zomer in geslaagd om de woning te bewonen. Met een selectie vanuit de 6000 beschikbare foto's zal ik op dit topic een chronologische volgorde trachten weer te geven van de diverse schrijnwerkhandelingen. Vandaag wens ik starten met het maken van de profielen, die ik ter vervanging van de TJI-liggers zelf heb geassembleerd.

Passief (807).jpg

Levering van het Oregon hout

Passief (808).jpg

Alles door de vandiktebank en de toppie voor de lijmkam

Passief (813).jpg

de profielen gelijmd met D4 houtlijm en in de zelfontworpen persbank (10 stuks) gestoken

Passief (234).jpg

en een verplichte sterkteproef op 48 uur om de doorbuiging te bepalen.

Passief (956).jpg

en het isoleren van de kern van de profielen.

Aan de profielen is een half jaar gewerkt, 16 km geschaafd, 4 km gefreesd en 30 kg D4 lijm gebruikt.

Dat is een mooie en nuttige job, ook de tijd, en materiaal zijn echte bergen zo te zien. ik ben nieuwsgierig en kijk uit naar je verhaal.

Ik overweeg ook deze stap te zetten medio oktober de machines zijn al aanwezig.

Super interessant! Ben wel erg benieuwd naar de rest van de bouwwijze, het ontwerp en het resultaat!

Wow, chapeau, R.E.S.P.E.C.T.
    Groet,
    Pieter

www.houtdraaien.com

Stephan,

Waarom heb je de profielen zelf gemaakt, scheelt het zoveel met de klassieke FJI's?
    Zie ik het correct dat het stenen buitenmuren zijn?

Ben benieuwd naar de rest. Woon sinds een jaar of 4 ook in een DIY passiefhuis :-)

Waarom zit er isolatie in de liggers?
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Ik was niet echt overtuigd van de kwaliteit van de FJI's. Deze profielen die ik zelf geconstrueerd heb zijn getest door de stabiliteitsingenieur en 50% sterker bevonden dat de FJI's in de handel. Ik heb ze (uitgezonderd werkuren) voor 2/3 van de prijs kunnen maken

Enkel de laatste foto is getrokken op de werf, maar dan was er enkel een tent aanwezig. Momenteel staat er nog geen steen rondom, een klus voor komende zomer...

De liggers komen in de staande wanden en maken deel uit van de isolatieschil. Door het vierkante ontwerp was het makkelijker om de ontstane kamers op te vullen met (30cm) isolatie daar de klassieke uitsparingen van de FJI's ontbreken. De keerzijde was dat we de ontstane holte diende op te vullen maar dat viel ontzettend goed mee

Passief (580).jpg

Het manueel verplaatsen van de gelamineerde liggers (zwaarste 200kg).

Passief (782).jpg

De bevestigingsbalken (muurplaat) waar de kaders opkomen.

Passief (1007).jpg

De montage van de eerste kader (met de zelfbouwliggers).

Passief (1027).jpg

En de plaatsing, waarna uitgestijfd met OSB 15mm.

Dit was echter het tweede muurtje dat geplaatst is, de eerste was 12 meter lang, waarvan ik zaterdag de foto's zal plaatsen.

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Ben erg benieuwd naar het vervolg, deze lente ga ik ook mijn huisje bouwen (klein huis in de tuin om daar te leven terwijl ik het echt huis afbreek en heropbouw)
    Maar begin te twijfelen of ik dat niet beter van stro maak ipv houtskelet.

Welke isolatie plaats je in de kaders?
    Laatst gewijzigd door BenchWorks; 30-01-14 om 21:01.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2008
    Benchworks,

Ik heb zelf workshops strobalenbouw gevolgd en heb er heel wat info in m'n bibliotheek over.
    Als landbouwer zijn de strobalen al geen probleem denk ik.

Ken je deze al: http://www.baubiologie.at/wp/
    Ze hebben net dit boek uit :http://www.baubiologie.at/wp/strohba...roh-in-europa/

http://www.compaillons.eu/

Houtskelet sluit strobalenbouw niet uit. Tenzij je voor de load bearing techniek kiest waarbij het stro het dak draagt. Zeker voor een klein huisje is dit een oplossing.

Thuis heb ik het boek small strawbale, door Bill Steen, is Amerikaans maar de load bearing techniek wordt er veel toegepast.
    Wat ook een optie is , is om het dak los te koppelen van het huis. Een soort zwevend dak : www.argusactueel.be/binnenlands-nieuws/strobouw-is-vaak-zelfbouw

Ik ga hier stoppen want anders neem ik dit interessante topic over.
    Laatst gewijzigd door Geert; 31-01-14 om 10:49.

Forum Rechten