Bouwtekening garage/schuur gezocht

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Goedendag allen,

Ik ben van plan om een houten garage bij het huis te gaan zetten. Afmeting gaat 400x800 cm worden, met ongeveer zo'n stijl http://www.1001tuinhuisjes.nl/houten-schuur-sambeek.html
5.0.jpg


Wie heeft er toevallig bouwtekeningen beschikbaar van iets wat hier op lijkt? Afmetingen mogen uiteraard afwijkend zijn, die reken ik wel om. Het gaat mij er vooral om dat ik een idee krijg over hoe de constructie in elkaar komt te zitten, de rest kom ik wel uit.

Alvast veel dank.
 

simonklein

Actieve deelnemer
24 jul 2014
175
1
Ik zou zeggen een strookfundering van 600x200mm, daarop een enkelsteens borstwering. Wanden spruce 38x89 h.o.h. 600 bekleed (schijfwerking) voor de balklaag de balkenschuif gebruiken, voor het dak dezelfde afmetingen gebruiken als sporen.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ha Simon, dank voor je reactie. Top!

Is me iets toch niet geheel duidelijk. Jij schrijft: "Wanden spruce 38x89 h.o.h. 600 bekleed (schijfwerking) voor de balklaag de balkenschuif gebruiken, voor het dak dezelfde afmetingen gebruiken als sporen. "
Eerste deel (de staanders) is me duidelijk, maar dan.
- Met de balkenschuif te berekenen balkenlaag bedoel je de spantbalk (van spoor naar spoor andere zijde) of bedoel je de sporen?
- Welke bedoel je verder met "voor het dak dezelfde afmetingen gebruiken als sporen. "?
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Een anderhalf jaar later dan gepland, maar volgende maand ga ik dan toch beginnen aan de schuur.
Een betonnen vloer 4x9 meter met vorstrand en daarop gestort een borstwering 30cm hoog, 10cm dik. Daarop moet dus houtskeletbouw gaan komen, maar omdat het geen zichtwerk wordt, zal het een ‘eenvoudige’ vurenhout constructie gaan worden, met douglas Zweeds Rabat buitenkant).

Daarom toch nog een keer de vraag, wie heeft er tekeningen en/of duidelijke foto’s van (het opbouwen van) een dergelijke constructie?
 

tuoh

Oud hout
Ik vind de opbouw zoals hierboven op de foto te zien een prima uitvalsbasis. Alhoewel ik toch wel wat vragen heb bij de constructie.

- stijlen en spantjes om de 40cm geeft een stijver geheel

- waarom aan de voorzijde wel een dubbele ligger en achteraan niet?

- twee spanten steunen midden een raamopening! Hier zou L en R van het raam een dubbele stijl moeten voorzien worden, ook de lenteel boven de ramen zou dubbel moeten uitgevoerd worden. Het hout voor de lentelen zou anders moeten geplaatst worden, met de breedte in zicht in plaats van de dikte. Deze moeten ook dragen op de dubbele stijlen.
Dit impliceert dat de binnenste van de dubbele stijlen de breedte van de lentelen korter zijn. Dit geld ook voor deuropeningen.

- de kopspanten kunnen dan best de breedte van de sporen lager gemaakt worden, en de liggers laten uitsteken op de zijgevels. Op deze manier kan er een stijve oversteek op de kopgevels gebouwd worden.

Ook rekening mee houden dat bij de plaatsing van de gevelbekleding er een verluchte luchtspouw komt te zitten tussen structuur en beplanking.

Bezuinig niet te veel op het aantal stukken hout, die paar stukken meer geven meestal een heel wat stijvere constructie. Kan je later ook wat gewicht aan de muren hangen eens de loods in gebruik is.

Ps: ik wil hiermee niet zeggen dat de bouw zoals te zien op foto niet deugt, alleen, het kan altijd beter.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Komt er dakbeschot op het dak?
Als dit er niet op komt, dan heb je wel zware panlatten nodig bij spantjes hoh 60 cm.
Heb je ankers opgenomen in de fundering of wil je met boorankers de opbouw verankeren?
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.239
290
Heelsum
Daarom toch nog een keer de vraag, wie heeft er tekeningen en/of duidelijke foto’s van (het opbouwen van) een dergelijke constructie?

Waarnaar ben je specifiek op zoek? Wat zou je willen leren van een dergelijke tekening meer dan inderdaad uit de bovenstaande foto's blijkt plus de opmerkingen van Andre?
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.048
391
Als je het op je eigen gevoel niet aandurft
kan elke constructeur speciaal voor jouw de constructie berekenen en uittekenen of schetsen.

Dan heb je garantie dat de afmetingen van de profielen klopt
en kan hij gelijk ook even de wapening voor je vloer aangeven.

bij verkoop van je woning kan je dan ook aantonen dat je schuur aan het bouwbesluit voldoet is toch altijd een plus
 
P

Pel

Guest
Een anderhalf jaar later dan gepland, maar volgende maand ga ik dan toch beginnen aan de schuur.
Een betonnen vloer 4x9 meter met vorstrand en daarop gestort een borstwering 30cm hoog, 10cm dik. Daarop moet dus houtskeletbouw gaan komen, maar omdat het geen zichtwerk wordt, zal het een ‘eenvoudige’ vurenhout constructie gaan worden, met douglas Zweeds Rabat buitenkant).

Daarom toch nog een keer de vraag, wie heeft er tekeningen en/of duidelijke foto’s van (het opbouwen van) een dergelijke constructie?

Waarom zelf niet eerst een schets maken van wat je wilt, de basis plattegrond heb je al een vloer van 4 x 9 meter, dan is het een kwestie van kijken hoe hoog je het wilt maken. Vooraanzicht, zijaanzicht tekenen, nog een tekening van de dakspanten, er is immers ook veel op internet te vinden. Daarna is het een kwestie van uittellen hoeveel hout je nodig hebt, en je bent vertrokken. Ik zeg het nu wel iets te makkelijk, maar begin eens eerst met een schets, ik weet zeker dat je veel verder komt als dat je van te voren had kunnen denken, succes.

groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Houdt met de staanders rekening met de afmeting van je isolatie. H.oh. 40 cm is dan niet handig. En de schuur op je eigen foto heeft (in principe) een beloopbare zolder. De schuur op die andere foto niet. Nu houd je met 4 m breed niet heel veel ruimte over, maar het is wel een mooie plek om je houtvoorraad op te bergen. En je betonnen vloer laten vlinderen, zodat die lekker glad en vlak is.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Heren, dank voor de reacties! In reactie daarop:

- stijlen en spantjes om de 40cm geeft een stijver geheel
- waarom aan de voorzijde wel een dubbele ligger en achteraan niet?
- twee spanten steunen midden een raamopening! Hier zou L en R van het raam een dubbele stijl moeten voorzien worden, ook de lenteel boven de ramen zou dubbel moeten uitgevoerd worden. Het hout voor de lentelen zou anders moeten geplaatst worden, met de breedte in zicht in plaats van de dikte. Deze moeten ook dragen op de dubbele stijlen.
Dit impliceert dat de binnenste van de dubbele stijlen de breedte van de lentelen korter zijn. Dit geld ook voor deuropeningen.
- de kopspanten kunnen dan best de breedte van de sporen lager gemaakt worden, en de liggers laten uitsteken op de zijgevels. Op deze manier kan er een stijve oversteek op de kopgevels gebouwd worden.

-Stijlen/spanten om de 40cm zal zeker wat steviger zijn, maar niet handig icm gebruik isolatie 60cm. Ik wil wel diverse kruisverbanden in de wanden zetten en zowel wanden als dakbeschot maken met platen underlayment en die vastschroeven. Dat moet volgens mij een meer dan stevig genoeg geheel geven.
-Waarom er bij die foto een verschil in liggers is weet ik niet, is niet mijn schuur (ik moet nog beginnen ;) )
- dubbele lentelen, ik geloof dat ik dat wel kan volgen, goede tip
-kopspanten/sporen, zou je dat misschien nog wat meer kunnen toelichten, kan dat (nog) niet helemaal volgen. Onbekend met de materie ;)


Komt er dakbeschot op het dak?
Als dit er niet op komt, dan heb je wel zware panlatten nodig bij spantjes hoh 60 cm.
Heb je ankers opgenomen in de fundering of wil je met boorankers de opbouw verankeren?

Het idee is om dakbeschot van underlayment te maken, daarover dampopen folie en dan tengels en panlatten.
Met storten van de fundering zal er al staal geplaatst worden voor de borstwering, welke dus op later moment gestort gaat worden. Aan dat staal wil ik ook draadeinden gaan bevestigen, zodat de opbouw vastgezet kan worden aan de borstwering.


Waarom zelf niet eerst een schets maken van wat je wilt, de basis plattegrond heb je al een vloer van 4 x 9 meter, dan is het een kwestie van kijken hoe hoog je het wilt maken. Etc.
groet Pel.

Daar ben ik ook zeker al mee bezig, maar detaillering zoals bijvoorbeeld tuoh aangeeft, of hoe bijvoorbeeld overstek (zijwanden en/of koppen) uitgewerkt moet worden is mij onbekend en dat ga ik dus ook niet kunnen tekenen. Daarom het zoeken naar info/tekeningen ;)

Houdt met de staanders rekening met de afmeting van je isolatie. H.oh. 40 cm is dan niet handig. En de schuur op je eigen foto heeft (in principe) een beloopbare zolder. De schuur op die andere foto niet. Nu houd je met 4 m breed niet heel veel ruimte over, maar het is wel een mooie plek om je houtvoorraad op te bergen. En je betonnen vloer laten vlinderen, zodat die lekker glad en vlak is.

Het gaat idd meer een vliering dan een zolder worden, maar dat is prima als opslag. Zo wil ik bijvoorbeeld ook op de kop een luik(je) maken om makkelijker lange lengtes hout op te kunnen bergen.
Vloer zal inderdaad ook gevlinderd gaan worden, afwerking met coating of verf, dat is nog te bezien. Garage zal vooral bedoeld zijn als opslag en niet echt als werkruimte, dus het hoeft te strak te worden.
 

tuoh

Oud hout
Er is toch isolatie zat van 350, 380, 400mm breed, etc...????
Zowel dak als muren zullen je dankbaar zijn om een hoh afstand van ongeveer 400mm aan te houden. Houtskeletbouw "smeekt" om die afmetingen:p

Even een paar schetsen gemaakt van wat ik bedoel met de kopgevels.

Vooraanzicht dakopbouw. De schets spreekt voor zich denk ik? De blauwe lijnen links geven een boordplank weer.
IMG_1222.jpg

Aanzicht op de kopgevel. Het blauw ingekleurde deel is de verlaagde kopgevel. Bovenkant kopgevel komt gelijk met de onderkant van de sporen.
Daarop komen korte "blokken" Hebben hier dezelfde afmeting (dikte en breedte) als de sporen.
Deze worden vastgezet aan de de laatste spoor voor de kopgevel. Eventueel kan er per blok een korte klos achter getimmerd worden.
IMG_1223.jpg
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Dakbeschot van underlayment met dampopen folie? Dan heeft isoleren van de zijgevel weinig zin, als het dak een plaatje hout is.

Wanneer het plan is om de isolatie van binnenuit aan te brengen zou ik er nog eens over nadenken. Isolatiepanelen kun je prima bovenop de sporen plaatsen, geen koudebruggen en aan de binnenzijde kun je gelijk een witte afwerking nemen, dat geeft mooi contrast met je houten sporen en veel licht, vooral s' avonds met de lampen aan. Kan met de huidige ideen en voorstellen voor de constructie prima.

Isobouw en Kingspan leveren kant en klare EPS panelen met beloopbare folies, wanneer je deze legt is je dak direct waterdicht. Alhoewel er staat dat het voor renovatie van sporenkappen is, kunnen deze probleemloos op een nieuw dak worden gelegd.

https://www.isobouw.nl/nl/producten/hellend-dak-isoleren/slimfix-spoor-dakisolatieplaten/

https://www.kingspan.com/nl/nl-nl/p...ten-video/unidek-renovatie/unidek-reno-sporen
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Dank Tuoh, dat maakt het een stuk duidelijker. Top!

@William, het idee was idd om tzt van binnenuit te isoleren.
Ik ken de platen en ja dat werkt beter/mooier/sneller, maar ze zijn ook veeeel duurder. Ik zal nog eens zoeken of ik gebruikte/b-keus kan vinden, maar ben bang...
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Je kan overwegen om je zoldervloer te isoleren en je zolder zelf windopen te laten. Kun je hout lekker laten drogen.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Volgende dilemma / voor mij onbekende materie.
We praten nu steeds over een spanten-/sporenkap en dat lijkt me ook een makkelijkere/betere (gezien beperkte ruimte) constructie dan een gordingenkap, maar hoe kom je dan uit als je kiest voor isolatieplaten (ipv dakbeschot en isolatie van onder). Kies je dan voor sporen welke tot op de gevel lopen (voorbeeldfoto vorige pagina) of welke een overstek hebben. Bij dat laatste heb je 'vlees' voor de goot montage en om eea mooi af te timmeren van onder, maar creer je ook wel er veel hoogte (dik pakket).

Hier wat mooie tekeningen van verschillende mogelijkheden (weliswaar met leien, maar zal met pannen niet veel anders zijn): https://www.wtcb.be/homepage/index....rt=database&niv01=reference_details&tvnit=219




Ps. @ mods., misschien moet dit topic wel verplaatst gaan worden naar "Hout in timmerwerk en constructies buiten". ???
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Ik heb op m'n schuur een gordingkap met 2e keus sandwichpanelen, staal/pir/staal. Werkt snel, direct afgewerkt en stootvaster dan een dakplaat.
 

tuoh

Oud hout
Kwam daarjuist nog een mooie instructiefilm tegen van bouwen in houtskelet. Komt uit een land waar men dit systeem tot het uiterste geperfectioneerd heeft:p
Hier vind je de antwoorden op al je vragen aangaande bouwen in houtskelet.

Nog één belangrijk punt, vergeet bij houtskeletbouw de hoh afstand van 600mm, dat werkt niet (voldoende) Bij houtskeletbouw is één belangrijke regel, beter één stuk hout teveel erin dan één te weinig:)


Voor de zwartkijkers even een link: https://youtu.be/eVbcII3MFfY
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.