Heren, dank voor de reacties! In reactie daarop:
- stijlen en spantjes om de 40cm geeft een stijver geheel
- waarom aan de voorzijde wel een dubbele ligger en achteraan niet?
- twee spanten steunen midden een raamopening! Hier zou L en R van het raam een dubbele stijl moeten voorzien worden, ook de lenteel boven de ramen zou dubbel moeten uitgevoerd worden. Het hout voor de lentelen zou anders moeten geplaatst worden, met de breedte in zicht in plaats van de dikte. Deze moeten ook dragen op de dubbele stijlen.
Dit impliceert dat de binnenste van de dubbele stijlen de breedte van de lentelen korter zijn. Dit geld ook voor deuropeningen.
- de kopspanten kunnen dan best de breedte van de sporen lager gemaakt worden, en de liggers laten uitsteken op de zijgevels. Op deze manier kan er een stijve oversteek op de kopgevels gebouwd worden.
-Stijlen/spanten om de 40cm zal zeker wat steviger zijn, maar niet handig icm gebruik isolatie 60cm. Ik wil wel diverse kruisverbanden in de wanden zetten en zowel wanden als dakbeschot maken met platen underlayment en die vastschroeven. Dat moet volgens mij een meer dan stevig genoeg geheel geven.
-Waarom er bij die foto een verschil in liggers is weet ik niet, is niet mijn schuur (ik moet nog beginnen

)
- dubbele lentelen, ik geloof dat ik dat wel kan volgen, goede tip
-kopspanten/sporen, zou je dat misschien nog wat meer kunnen toelichten, kan dat (nog) niet helemaal volgen. Onbekend met de materie
Komt er dakbeschot op het dak?
Als dit er niet op komt, dan heb je wel zware panlatten nodig bij spantjes hoh 60 cm.
Heb je ankers opgenomen in de fundering of wil je met boorankers de opbouw verankeren?
Het idee is om dakbeschot van underlayment te maken, daarover dampopen folie en dan tengels en panlatten.
Met storten van de fundering zal er al staal geplaatst worden voor de borstwering, welke dus op later moment gestort gaat worden. Aan dat staal wil ik ook draadeinden gaan bevestigen, zodat de opbouw vastgezet kan worden aan de borstwering.
Waarom zelf niet eerst een schets maken van wat je wilt, de basis plattegrond heb je al een vloer van 4 x 9 meter, dan is het een kwestie van kijken hoe hoog je het wilt maken. Etc.
groet Pel.
Daar ben ik ook zeker al mee bezig, maar detaillering zoals bijvoorbeeld tuoh aangeeft, of hoe bijvoorbeeld overstek (zijwanden en/of koppen) uitgewerkt moet worden is mij onbekend en dat ga ik dus ook niet kunnen tekenen. Daarom het zoeken naar info/tekeningen
Houdt met de staanders rekening met de afmeting van je isolatie. H.oh. 40 cm is dan niet handig. En de schuur op je eigen foto heeft (in principe) een beloopbare zolder. De schuur op die andere foto niet. Nu houd je met 4 m breed niet heel veel ruimte over, maar het is wel een mooie plek om je houtvoorraad op te bergen. En je betonnen vloer laten vlinderen, zodat die lekker glad en vlak is.
Het gaat idd meer een vliering dan een zolder worden, maar dat is prima als opslag. Zo wil ik bijvoorbeeld ook op de kop een luik(je) maken om makkelijker lange lengtes hout op te kunnen bergen.
Vloer zal inderdaad ook gevlinderd gaan worden, afwerking met coating of verf, dat is nog te bezien. Garage zal vooral bedoeld zijn als opslag en niet echt als werkruimte, dus het hoeft te strak te worden.