Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 5 van de 15 EersteEerste ... 34567 ... LaatsteLaatste
Resultaten 41 tot 50 van de 146
    Eindelijk de eps en staalmatten er in leggen. Nu vraag ik me af, hoe ver mag/ moet het eps van de zijkant af komen te liggen. Ik dacht rand van de vorstrand? Maar dan heb je straks wel een groot stuk waar geen isolatie zit of maakt dat niet uit? In de vorstrand komt ook een staalmat die aan de matten op de vloer vast komt.

IMG_8786.jpg

Zo weer wat stappen gemaakt. Het beton is gisteren gestort. Ziet er strak uit en het weer was perfect. Met betonpomp en slang van circa 55 meter was het in anderhalf uur klaar. Vandaag lekker wat regen dus sproeien hoeft niet. Ook de instortankers voor de staanders zijn geplaatst. Nu mooi de tijd om wat op te ruimen en materialen voor de volgende fase bestellen.
    Vandaag enkele gebruikte deuren ophalen. Moet ik alleen nog de kozijnen maken / of laten maken van kozijnprofielhout.

Op de foto de situatie voor het storten met isolatie en draadstaalmatten en de vloer die klaar is. De EPS platen liggen vrij ver over de vorstrand die aan de bovenkant iets te breed waren geworden. Door de zandgrond hier brokkelde het wat makkelijk af. Met storten moet je dan rekening houden dat er geen beton onder de plaat komt waardoor alles omhoog wordt gedrukt. Gelukkig wist de beton-storter dat en is het prima gegaan. Straks de isolatie dus tot bijna aan de wand. Jammer genoeg wel vergeten de houten latten bij de buizen er uit te trekken tijdens het storten.

IMG_8853.jpg
    IMG_8865.jpg

Volgende stap is het opmetselen van de borstwering. Die wordt nu van b2 bloxx betonblokken 93 cm dik. Als het metselen bevalt en het ziet er mooi uit dan is de kans aanwezig dat ik de hele muur optrek met deze blokken. In het andere geval gaat er op de "borstwering" van twee lagen een frame van sls. Kan ik dan in plaats van wat ik eerst gepland had 38 x 140 ook 38 x120 gebruiken? Scheelt zowel in hout als in isolatie materiaal. Lijkt me nog steeds behoorlijk stevig toch? Het dak zal bestaan uit spanten met tussen balken en daarop underlayment, panlatten en dakpannen en late evt zonnenpanelen. Wel een behoorlijk gewicht bij elkaar. Voor de spanten en dakbalken denk ik aan vuren 75 x 200 of als dat beter is 75 x 225.

Even een vraag. Ik moet eigenlijk voor het metselen van de borstwering eerst de staanders en liggers neerzetten. Nu heb ik palen en liggers van 15 x 15. Die komen in een L vorm te staan/ liggen. Mijn vraag is nu hoe maak ik het beste de hoek verbinding? Ik dacht tot nu toe zoals op het linker plaatje welke ik online vond, en die vanaf boven schroeven?
    Dat lijkt prima want onder de langste balk (5 meter) komt op 3 meter ook nog een staander. En de andere kant is dan 3 meter van hoek tot staander. Is dan de eerste optie goed of kan het beter? Ik snap dat door het doorzagen de balk eigenlijk nog maar de helft is van de 15 cm en dus minder draagkracht heeft. Welke schroef kan ik hier het beste voor gebruiken? Teller kopschroef rvs of houtdraadbout of iets anders?

Wat is een goede en mooie oplossing (wel met schroeven).

VerbindingenVeranda_1.jpg
    Laatst gewijzigd door mr_diy; 02-06-19 om 18:40.

Hedde gij nun tekening? (En niet alleen van dit detail?)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LFlab Bekijk Berichten
    Hedde gij nun tekening? (En niet alleen van dit detail?)
    Ik heb geen tekening behalve die van de eerste post. Maar hier wel een schets van wat de bedoeling is een beetje grof maar geeft hopelijk wel een beter beeld.

A. is 5 meter
    B. zijn de staanders die zijn 225 cm
    C. is 3 meter en D. is 2 meter de staander staat op 3 meter on deer de balk van 5 meter.
    E. is een ligger van 3 meter. De rest worden wanden. Houtskelet op 40 cm blokken muur.
    tekening-balken.jpg

De gebinten zijn zojuist geleverd. Kastanjehout, ziet er mooi uit. Benieuwd hoe zwaar ze zijn.
    Nog even een toelichting op de tekening. Ik heb nu alleen een verbinding voor de hoek in geachten. Op de andere punten komt de balk gewoon op de staander te liggen en geschroefd. Maar misschien is mijn aanpak wel helemaal verkeerd zo. Bij alle palen komen wel schoren die worden vooralsnog gewoon geschroefd. Ik zie het nog niet zitten zelf een houtverbinding(en) te maken (of is er iemand in de buurt van Utrechtse Heuvelrug die me op korte termijn - (deze week) - daar een middagje bij kan helpen?).
    IMG_8896.jpg

Ik zou zo ook geen houtverbinding weten om dat op een simpele en stevige manier in zo'n hoek bij elkaar te laten komen, ik zou denk ik die twee liggers met een half hout verbinding aan elkaar maken, op die kolom leggen, en van die schoren in de hoeken maken, al dan niet met verpende mortise and tenon verbindingen.

Bij deze schuur hebben ze eigenlijk de zelfde constructie gemaakt ik heb alleen een extra staander. Wat is een "verpende mortise and tenon verbinding" Klinkt wel goed
    Douglas-schuur_met-kap.jpg
    Laatst gewijzigd door mr_diy; 03-06-19 om 12:31.

Forum Rechten