Zelfbouw fijnstof filterunit

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Deze filterunit is bedoeld om de lucht in de ruimte te reinigen.
De lucht die uit je cycloon de ruimte in blaast wordt daarmee ook gereinigd, maar dat bedoel je vast niet.
Afhankelijk van het volume (m3/uur) van de cycloon/ventilator kan een filter geplaatst worden.
Het fijnfilter wat ik gebruik in mijn unit is geschikt tot max 1650 kuub per uur.
Daarboven wordt de luchtweerstand te hoog en daalt de efficiency ( % fijnstof wat wordt gevangen) Een groter filteroppervlak kan meer volume hebben. (deze filters zijn in andere afmetingen tot 3400 m3/uur te gebruiken) Met zo'n volume waai je achter je zaagtafel weg ;)
Je zou een kast achter je cycloon kunnen bouwen en daar een fijnfilter in plaatsen.
Het gebruikte luchtvolume moet afgestemd zijn op het filter of andersom.

Wat betreft het reinigen met water:
dit wordt onder meer toegepast in grote spuitcabine's van autofabrieken, om verfnevel af te vangen. Deze verfnevel wordt gescheiden door middel van een waterwas unit. De verf wordt uitgevlokt en scheidt van het water. Stof kan op dezelfde manier worden gevangen, maar dan zorgt een watergordijn (wand met stromend water) waarlangs de lucht wordt gezogen voor het afscheiden van deeltjes. Ook hier wordt het water ''gewassen''.
Dit lijkt me voor onze werkplaatsen wat omslachtig.
Ik ken geen kleine installaties die dit zouden kunnen

Kor
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Een hele tijd geleden heb ik via TimeLife een stuk of 20 boeken gekocht over houtbewerking. Het betreft artikelen die ooit verschenen zijn in Woodsmith Magazine, een soort FineWoodworking. 1 boek is volledig gewijd aan stofafzuiging.
Omdat ik een tijd zonder scanner heb gezeten nu pas deze reactie. Bijgevoegd 2 Pdf's over een zelfbouw fijnstoffilter en een zelfbouw stofafzuiging.
De artikelen zijn helaas in het engels en de maten in inches. De stofafzuiging is tamelijk complex, maar toch leuk om te lezen omdat er ook algemene wetenswaardigheden over stofafzuiging in staan.
Bovendien staan er enkele manieren beschreven om effectief stof af te zuigen bij verschillende toepassingen zoals freestafels, radiaalzagen etc.
In de andere boeken staan veel doe het zelf ontwerpen over onderwerpen die op dit forum ter sprake komen.
Als er iets voorbij komt dat erin staat zal ik de scanner nog wel eens opstarten. Tenzij er weer onoverkomenlijke bezwaren zijn tegen copyright inbreuk.

Ed

Attached files Afzuiging.pdf (23 MB) fijnstoffilter.pdf (7.9 MB)
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Ed,

Dank voor je zoekwerk en het plaatsen van de artikelen over het zelf bouwen van een stofafzuiging en fijnstoffilter. Beide artikelen zijn interessant om te lezen.
De afzuiging met cycloon is iets waar ik later nog aan wil gaan werken.
Zoals je weet is de fijnstofafzuiging bij mij al een feit. De eerste metingen zijn vandaag gedaan.
Het door jou geplaatste artikel noemt 'furnace filters' om te gebruiken. Dit zijn filters geschikt voor airconditioning, maar zeker niet om een hoog percentage fijnstof tegen te houden.

Kor
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
De laatste dagen was er iets nog leukers te doen dan houtbewerken :)
Met mijn dochter schaatsen op het Nannewiid. Achter huis de schaatsen onderbinden en zo naar het meer toe. Fantastisch! Bijna een Elfstedenocht volbracht ;)
Maar,... de fijnstof unit moest getest worden. Dus de Makita bandschuur op een stuk mdf en meten maar.

De eerste resultaten lijken goed.
Voor de unit meet ik een concentratie (gemiddeld 3 micron) van 0.0224 mg per m3, direct na de unit 0.00166 mg.
Direct wordt dus al meer dan 70% gefilterd. Na 5 minuten is de concentratie voor het filter (dus in de ruimte) gedaald naar 0.00196 mg en na een kwartier naar 0.00162 mg/m3 De unit heeft na 15 minuten al 93% gefilterd.
De concentratie van 3 micron is het hoogst, behalve deeltjes boven 10 micron, maar deze blijven niet zweven in de lucht. Nog fijnere deeltjes, vanaf 0,37 micron hebben zelfs een lager concentratie.
Het (fijn)filter doet zijn werk.
De luchtweerstand is circa 25 Pascal, gemeten met de magnahelic pressure meter.
De weerstand mag tot 150 Pa. oplopen, voordat de vantilator capaciteit verliest. De unit kan dus nog een tijdje mee, mits het voorfilter regelmatig wordt uitgeklopt of uiteindleijk wordt vervangen.
De unit produceert weinig lawaai, ongeveer evenveel als het 2000W heteluchkacheltje.
Het stoort mij in ieder geval niet. Een decibelmeter heb ik niet, maar zal ik proberen later te regelen.

Op Jaap zijn vraag of er filtersetjes zijn te regelen; Ja, dat kan. De prijs zal maximaal rond de 75 euro zijn voor een F9 fijnfilter (65 euro) en een G4 voorfilter (10 euro)van 24 x 12 inch. Afhalen in Rottum en inclusief BTW.

Hier nog een paar foto's van de testopstelling






Kor

Attached files
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Dat zijn mooie cijfers. En de totale kosten vallen ook reuze mee (80 voor de fan en 85 voor de filters). Daar komt dan nog wel wat bij voor het hout, maar je zit nog ruim onder de kosten van een fabrieksmodel. En dat is dan nog eens minder efficiënt. Ik zie een project aankomen. En die inval dus van de narco-cops.

Heb je (pretty please) ook een schets?
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Een schets heb ik niet. Maar zo moeilijk is het niet.
Gewoon een bak maken waarvan de binnenmaten 595 x 298 mm zijn.
De lengte van de kast zodanig maken dat het voorfilter van 2 inch diep, het eindfilter van 300 mm diep en de ventilator (ongeveer 25 cm diep) er in passen. In mijn geval is de kast circa 700 mm lang geworden.

Kor
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Het zal inderdaad niet erg ingewikkeld zijn, maar ik snap de aansluiting van de fan op dat blauwe ding niet helemaal. Of levert de fan zoveel onderdruk dat de lucht als het ware door de bak, door de filter wordt getrokken?
 
A

Athanor

Guest
Hallo Kor,

Dat ziet er geweldig uit! Ik ga mijn plannen bijstellen over de aanschaf van een Jet o.id. Komend voorjaar wil ik de afzuiging van mijn werkplaats eens goed regelen en daar hoort ook deze oplossing bij. Ik kom er dan zeker bij je op terug voor de bestelling van de filters.

Ik ben ook zeer benieuwd naar je ideeen over de primaire stofafzuiging. Daar orienteer ik me ook al op. Jammer dat er in Nederland geen cyclonen te koop zijn voor een hobbywerkplaats zoals die van mij. Ik heb wel informatie over zelfbouw gezien, dus dat moet nog "even rijpen"

Dank voor je goede engineeringswerk, velen zullen daar baat bij hebben!

Fons
 
  • Leuk
Waarderingen: Palindroom

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
kiesvoorhout zei:
Voor de unit meet ik een concentratie (gemiddeld 3 micron) van 0.0224 mg per m3, direct na de unit 0.00166 mg.
Direct wordt dus al meer dan 70% gefilterd. Na 5 minuten is de concentratie voor het filter (dus in de ruimte) gedaald naar 0.00196 mg en na een kwartier naar 0.00162 mg/m3 De unit heeft na 15 minuten al 93% gefilterd.

Ik denk dat in de waarde "direct na de unit" een typo zit. Op de foto zie ik iets in de buurt van 0,0065.

Voor de vergelijking heb ik even een grafiekje gemaakt.


Ik begin steeds enthousiaster te worden. Kunnen we de filters al bestellen?

Attached files
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.036
1.667
Terkaple
www.woodworking.nl
Zou er ook graag aan beginnen! Komt er nog freelance onderzoek naar een geschikte ventilator, voor mij is vooral het lawaai van belang, maar daar zal de ventilator niet alleen de oorzaak van zijn, en de opbrengst in m3u. Hebben we ook een handige knutselaar onder ons die een eenvoudige tijdschakelaar bedenkt zoals Fons al een keer aangaf, om na uitschakelen nog een uurtje te stofzuigen?
Als we een stemming zouden houden over de meest interessante posting 2010, staat deze heel hoog op mijn lijstje!

jaap
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@jaap : dit is inderdaad erg interessant. zeker een van de betere topics tot op heden. iedereen heeft iets dergelijks nodig maar voor veel mensen(incl mijzelf) blijft fijnstof een ongrijpbaar geheel.

@Kor : ik denk dat er veel belangstelling voor is. Je vertelt het verhaal duidelijk en nu zelf met meerbare resultaten. Misschien nu nog een catchy naam : Kor-o-matic?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.036
1.667
Terkaple
www.woodworking.nl
rickkoorman zei:
@jaap : dit is inderdaad erg interessant. zeker een van de betere topics tot op heden. iedereen heeft iets dergelijks nodig maar voor veel mensen(incl mijzelf) blijft fijnstof een ongrijpbaar geheel.

Beste Rick, "ongrijpbaar"??? daar maakt Kor toch een filter voor :roll:

jaap
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
@Kor Na een nachtje slapen ben ik eigenlijk alleen maar enthousiaster geworden. Heeft er ook mee te maken dat ik gisteren weer een soort schoonmaak heb gehouden en mij viel op dat het stof werkelijk overal zat. Hoog nodig dus.

Dat enthousiasme leidt wel weer tot nieuwe vragen:
- hoe lang gaan die filters mee?
- ik zag dat er ook fans zijn met een grotere capaciteit; kun je die met dezelfde filters gebruiken?
 
A

Athanor

Guest
Ja, dit topic scoort zeker hoog op de lijst! Een knaller aan het eind van het jaar :cool: Kun je nagaan wat een periode van stille afwezigheid van het forum uiteindelijk oplevert :lol:

Ik zal eens bij wat electronicahobbyisten informeren naar de tijdvertraging op de schakelaar.

Fons
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
@haasjetik en de rest,

Dat schaatsen gaat niet alleen in je benen zitten ;)
Inderdaad een typo! moest 0,00666 zijn, maar de 70% klopt wel.

Met dat blauwe ding bedoel je de drukverschil meter denk ik.
Hiermee wordt de luchtweerstand over het eindfilter gemeten. Als de druk opgelopen is tot 150 Pascal (=15 mm waterkolom) dan trekt (in mijn geval 500 m3/h model) de ventilator het niet meer. Het filter kan zelf tot 450 Pa worden gebruikt, maar dan is een zwaardere ventilator nodig. De filters kunnen tot 3400 m3/uur worden gebruikt, waarbij de zelfde filter efficiency wordt gehaald. Hoe lager de flow (=luchtvolume) hoe hoger de efficiency van het filter.

Voor werkplaatsen tot 340 kuub volstaat 1 unit, maar dan heb je een flinke fan nodig.

Kor
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Over het bestellen van filters:
De voorfilters liggen op voorraad.
De fijnfilters kan ik regelen mits er voldoende belangstelling is.
Eigenlijk wil ik minimaal 10 stuks regelen.

De levensduur van de filters is erg afhankelijk van de situtie in de werkplaats.
Als een stofafzuiging aan de machines zijn werk goed doet, hoeft de lucht natuurlijk minder gereinigd te worden. Het voorfilter kan meerdere malen worden uitgeklopt en beschermd het (duurdere) eindfilter.

Kor
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
@Kor, Dank voor je uitgebreide antwoorden en alle research. De stukjes beginnen op hun plaats te vallen als het stof eenmaal is weggedwarreld/weggezogen. Heel plezierig om iemand te lezen die het ook gewoon meetbaar kan aantonen.

Mijn huidige ruimte is iets van 120 kuub (ik gebruik een lege etage), maar dat zal op termijn wel een kleinere ruimte worden (40 kuub?), dus die 500 versie lijkt me wel te voldoen.

Noteer mij maar voor 1 set (fijn en voor).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.