Zelfbouw fijnstof filterunit

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.036
1.667
Terkaple
www.woodworking.nl
Super Kor! En dank aan Fons voor de electronica oplossing. Kopen we losse filters, of is het incl. schets voor het filterhuis, type ventilator etc?

jaap

Waarom staat er bij mijn naam specifiek afhalen??
 

Sjoerd

Actieve deelnemer
23 dec 2010
100
1
Interessant topic, zeker een erg praktische toepassing waar veel mensen blij mee zullen zijn.

Zet mij ook maar op de lijst voor 1 set filters, ze zullen verstuurd moeten worden.
 

Dave

Actieve deelnemer
12 aug 2010
168
0
Sjoerd zei:
Interessant topic, zeker een erg praktische toepassing waar veel mensen blij mee zullen zijn.

Zet mij ook maar op de lijst voor 1 set filters, ze zullen verstuurd moeten worden.

EN DAT IS 10 !!! :lol:
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
kiesvoorhout zei:
Toen ik het vorige bericht maakte bedacht ik, dat we nog weinig gehoord hebben uit de electrohoek over de tijdvertraging.
Zie mijn bijdrage van 4 januari :idea:

Had ik zo mijn best gedaan om thuis in paint (ipv eplan op het werk) iets te tekenen ;)
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Ik heb ook interesse in de filters.

Als alternatief voor de tijdvertraging kan je misschien gewoon een afstandbediening gebruiken.
Ik gebruik zelf een goedkope afstanbediening van Chacon om m'n afzuiging (het ruwe zaagsel) aan te sturen.

zbo_70691.jpg


Je kan verschillende contactdozen aansturen met één afstandbediening.

Groeten,

Geert
 
A

Athanor

Guest
Bedoel je dan dat je na de stofproductie rustig in je luie bank naar een filmpje van ongeveer een uur gaat kijken en dan vanaf daar met de afstandsbediening de afzuiger uitzet ;)

Fons
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
@Frank,
Sorry, was ik eventjes vergeten :oops:
Natuurlijk wordt je tekening gewaardeerd.

@Jaap,
Geintje,.. Jij nodigde mij uit, maar ik kom binnenkort helaas niet in de buurt, misschien dat je hem liever zelf wilde afhalen ;) . Natuurlijk zorg ik dat een filterset keurig wordt verstuurd naar Bangkok als jij dat wilt.

@Geert,
Da's heel handig! Moet je natuurlijk niet vergeten uit te schakelen als je op de bank nageniet van een hapje/drankje ;)

@Dave en rest,

Als er echt 10 bestellingen binnen zijn ( pb sturen ) dan maak ik de handel compleet.
Ieder krijgt dan van mij een pb terug met de voorwarden.

Kor
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Bestellingen zijn voldoende binnnen.
De filters heb ik deze week binnen en dan kan er worden gehaald verstuurd etc.
Alle belangstellenden krijgen binnen een paar dagen een pb-tje met de 'spelregels'.
Ik ben van plan toch de unit mee te nemen ( Ja Rick, ik schroef hem van het plafond) naar de miniforum dag in Lemmer. Kan ie even draaien in het 'niesstofkot' van Jan ;)
En als die brandlucht dan nog niet weg daar in Lemmer is zorgen wij ervoor dat de rest verdwijnt :) http://www.flitsnieuws.nl/index.php?p=15908/zeer-grote-brand-bij-polem-lemmer-foto/
Er zijn de laatse 2 weken geen reacties meer geweest, dus sluit ik bij deze de inschrijving.
Later is het natuurlijk altijd mogelijk na te bestellen.

Kor
 

RockNRolla

Actieve deelnemer
24 mrt 2009
50
0
Kor,

Heb de filters binnen, perfect verpakt en eerlijk gezegd iets groter dan ik had gedacht. Nogmaals bedankt voor dit mooie initiatief.

Zal komend weekend eens een schetsje maken van een kist waarin zowel m'n ventilator als de filters passen. Zit eerlijk gezegd te denken aan een ontwerp waarbij de filters vanuit de aanzuigopening worden "geladen" en vervolgens vastgezet. Heb het idee dat dit wat minder kieren en drukverlies geeft.
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Filters ook te Amsterdam aangekomen (gisteren was ik niet thuis). Inderdaad perfect verpakt.

Nu op zoek naar een fan en dan ook maar eens een tekening maken. Het idee van een voorlezer spreekt me ook wel aan.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
De Torin 500 m3 slakkenhuisventilator is o.a. hier tekoop: http://www.maxi-growshop.nl/index.php?page=3&id=1701&p=2&cat=13
Kosten 67,20 bij afhalen in Lelystad, of 84,20 bij opsturen na vooruitbetaling.

Aanvulling: Deze is iets duurder(75,00; http://www.desjop.nl/index.php?item...on=article&group_id=20000078&aid=1005&lang=NL) maar de verzendkosten zijn lager (6,75)

En hier (http://www.growdiscounter.nl/epages...ies/"Ventilatie/Afzuiging"/"Slak ventilators")
is het apparaat 72,50, en de verzendkosten ook 6,75)

Groet, Karel

PS leuk snuffelen bij die grow-shops. Ik moet voor de heteluchtkachel op mijn schip nog slangen kopen. Wat me tegenhield was de prijs, totdat ik de prijzen bij de growshops zag. Dat is stukken goedkoper voor hetzelfde materiaal!
 

Eddie Hillegers

Actieve deelnemer
10 feb 2011
71
0
www.ebonist.nl
rickkoorman zei:
..ik kan dus ook gewoon de afzuiginstallatie van mijn wietplantage gebruiken?.... :D

Nee gewoon je machines verhuizen naar de plantage werkt veel relaxter :roll:

Ik volg dit met veel interesse maar er staat zoveel geschreven pffff.
Dus sorry als deze vraag al eerder is behandeld is dit systeem ook geschikt
voor "proffesionele" ruimtes? ik heb wel eens weken dat ik voor 660 liter
aan spaanders aan afval per week heb om een idee te geven van de fijnstofproduktie.
Ben ik dan constant bezig met het schoonmaken van de filters? kan ik er twee ophangen?

Bij voorbaat dank.

Groetjes Eddie
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Het lijkt erop dat ik maar moet stoppen met houtbewerking. Het loont meer de moeite om in de filterbusiness te gaan ;)

Maar serieus,
Ik ben blij dat ik iets mag betekenen voor de veiligheid van ons allen, want daar gaat het tenslotte om. De filterunit haalt het meeste voor onze longen zo schadelijke fijnstof uit de lucht in de werkplaats. Dit alles wordt mede mogelijk gemaakt door mijn huidige werkgever, waar ik de filters mag kopen. Normaal gesproken zijn zulke fijnfilters niet voor de hobbyist te koop of redelijk betaalbaar. De huidige systemen halen ook wel stof uit de lucht, maar fijne deeltjes (0,1 tot 1 micron) worden onvoldoende tegengehouden. En dat zijn nou juist de deeltjes die ver in onze longen door kunnen dringen en schade aanrichten.
Eerdere metingen laten zien, dat het 'forumfilter' dat wel doet. Misschien krijg ik de kans nog eens metingen aan een ander systeem te doen, ik blijf tenslotte een techneut en meten is weten.

Nogmaals, deze unit met een filter van ca 30 x 60 cm frontmaat functioneerd goed tot een volume van 1700 m3/uur een unit met een 60 x 60 cm kan zelfs tot 3400 m3/uur gebruikt worden. Dus Eddie een werkplaats tot 200 kuub is geen probleem met de standaard unit.
Als je een grotere ruimte wilt reinigen moet er een grotere unit in, of meer kleintjes.
Mijn advies is om meer kleinere units te plaatsen om een betere luchtcirculatie te krijgen.

Ik kan niet genoeg benadrukken, dat deze filterunit geen wonderen verricht. Je moet blijven zorgen dat machines goed worden afgezogen en dat je tijdens het werk jezelf moet blijven beschermen. Ook na een schuurklusje duurt het even voordat de ruimte schoon is. Dus niet direct het mondkapje of masker afgooien!

Ik ben nieuwsgierig naar de filterkasten die uiteindelijk gebouwd gaan worden.
En ik blijf lekker doorklooien met hout, ik ben dagelijks al genoeg met luchtfilters bezig ;)

Groeten, Kor

ps. fijn dat de eerste filters goed zijn aangekomen. De volgende gaan dit weekend alweer op de post!
 

Eddie Hillegers

Actieve deelnemer
10 feb 2011
71
0
www.ebonist.nl
filterbaas

Wat een typewerk, dankjewel met jouw reaktie.
bij een tweede ronde bestellingen ben ik van de partij
Die gaat er toch wel komen hoop ik?

ps. Ik heb natuurlijk wel een meubelmakersbedrijf ik zoek geen zachte
prijsen, als ik de filters gewoon kan bestellen als bedrijf is dat geen probleem.

Groetjes Eddie
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.