Zaagtafel update - Ervaringen en advies!

macabre

Actieve deelnemer
5 aug 2020
100
34
67
Kollum Friesland
Wat ik niet echt begrijp van DeWalt zelf dat de algemene klacht ( zowel 4785 en 7492) over de speling op de verstekaanslag niet verbeterd wordt, dan hebben ze een serieuse topper in handen lijkt mij.
 

Peentjens

Actieve deelnemer
29 mei 2020
111
29
Amersfoort
Wat ik niet echt begrijp van DeWalt zelf dat de algemene klacht ( zowel 4785 en 7492) over de speling op de verstekaanslag niet verbeterd wordt, dan hebben ze een serieuse topper in handen lijkt mij.
Tja, volgens mij kopen de meeste mensen met zo'n tafel direct voor een paar tientjes een aftermarket aanslag. Die hebben dan effectief gezien een topper. Voor Dewalt is de noodzaak tot verbetering dan beperkt.
 

macabre

Actieve deelnemer
5 aug 2020
100
34
67
Kollum Friesland
Ik noem een Incra nou niet gelijk een " paar tientjes" . Wat ik bedoel is dat zo,n glijstaaf van die verstekaanslag voor zo,n firma toch gemakkelijk is aan te passen en daarmee door die zet hun positie verhoogt. Lijkt me niet zo,n opgaaf.
Bij eerdere verstekaanslagen hadden ze een hendeltje ook verkeerd geplaatst waardoor hij niet te verzetten was in een hoek. Dit is ook relatief snel verbeterd. Maar dit is mijn eigen simpele gedachtegang.
 

Stijn52

Actieve deelnemer
10 dec 2020
67
17
Herzele
Als je die adapter bedoelt die rechts naast het afzuig gat staat: die wordt meegeleverd. Te vinden in de doos, dus ;)
Dat gaat dus zoeken worden🙈. In het slechtste geval nog eens naar winkel binnen 1km van de deur. Airlock splitter daar ook gevonden na paar uurtjes google. Handleiding dus ook maar beter volledig lezen, dan had ik het ook direct geweten.
Bedankt
 

john

Actieve deelnemer
23 jun 2010
128
20
Barendrecht
Spaar dan liever door voor een festool :D
Ik snap zijn opmerking wel hoor. Ik heb zelf een Makita zaagtafel gehad en met Bosch gewerkt. En nu Festool. Wat ik vaak in forum hoor/zie is dat de eerstgenoemde merken goed zijn. Maar even later, lees ik dan weer van alles over aanslaggeleiders/fences/zaagbladen/afzuigadapters en onnauwkeurigheid. Ik kan dat allemaal beamen, het is het allemaal net wel/net niet. Pas toen ik de overstap had gemaakt (omdat ik me irriteerde), ontdekte ik pas goed hoeveel beter en fijner is om met de CS 70 te werken. Ja, het is duurder. Maar de kwaliteit en nauwkeurigheid en het gemak dat ik er voor terug krijg is voor mij belangrijk. Evenals de topservice.
 
  • Leuk
Waarderingen: FreaknZoid

macabre

Actieve deelnemer
5 aug 2020
100
34
67
Kollum Friesland
Hoewel ik het helemaal eens ben met het bovenstaande ben blijft het voor mij toch zoeken naar een goedkoper alternatief. Aangezien ik een uitkering heb en de zestig ruim gepasseerd ben zoek ik in het ondersigment naar , voor mij, het beste alternatief. Vind het eerlijk ook nog wel boeiend een goede keus te maken. Ook komt erbij dat ik op een gegevend moment ik dit ook er niet door krijg bij mijn wederhelft. Was ik dertig was mijn keus ook heel anders. Dan doelend op gereedschap en niet mijn vrouw.
 

Peentjens

Actieve deelnemer
29 mei 2020
111
29
Amersfoort
Dan doelend op gereedschap en niet mijn vrouw.
:ROFLMAO::ROFLMAO:

Ik kan het me helemaal voorstellen. Het signaal dat Festool zoveel fijner werkt hoor ik veel, maar 1000 euro extra voor een zaagtafel die ik alleen hobbymatig gebruik, dat kan ik ook voor mezelf (nog?) niet verantwoorden... Het woord Mafell vermijd ik maar helemaal; ik wil ook nog een frees tafel, betere schuurmachine etc...

En dan is, denk ik, Dewalt 'best of the rest'.
 

YorGal

Actieve deelnemer
18 okt 2019
34
13
Brunssum
:ROFLMAO::ROFLMAO:

Ik kan het me helemaal voorstellen. Het signaal dat Festool zoveel fijner werkt hoor ik veel, maar 1000 euro extra voor een zaagtafel die ik alleen hobbymatig gebruik, dat kan ik ook voor mezelf (nog?) niet verantwoorden... Het woord Mafell vermijd ik maar helemaal; ik wil ook nog een frees tafel, betere schuurmachine etc...

En dan is, denk ik, Dewalt 'best of the rest'.
ik zit precies op dit niveau, mijn Dewalt dwe7492 is besteld dus ik ben zeer benieuwd!! :D
 
  • Leuk
Waarderingen: FreaknZoid

john

Actieve deelnemer
23 jun 2010
128
20
Barendrecht
Ik snap het helemaal. Ik had de financiële mogelijkheden pas later in mijn leven. Daarvoor heb ik ook allerlei "minder goede" apparaten gebruikt. Langzamerhand kon ik upgraden en daarmee weer dan klussen aannemen. Wat ik daarmee verdiende, investeerde ik dan weer.

Veel succes en plezier en lekker bezig zijn.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Hier idem. Ik ben begonnen met Ferm, Bosch groen, etc. De laatste jaren, mede door een flinke verbouwing van het huis en de ervaring daarvan, samen met het feit dat ik fanatieker ben geworden met houtbewerken, kans gezien om langzaam machines te gaan vervangen voor betere.
Maar ik heb toch ook nog genoeg machines van het lagere segment, vooral machines die ik misschien 1x in het jaar gebruik en waarvoor ik het mezelf dus niet kan uitleggen om daarvoor een duur merk te kopen. Ga ik het toch veel gebruiken, dan vervang ik het over een aantal jaar wel.
 

YorGal

Actieve deelnemer
18 okt 2019
34
13
Brunssum
Hier idem. Ik ben begonnen met Ferm, Bosch groen, etc. De laatste jaren, mede door een flinke verbouwing van het huis en de ervaring daarvan, samen met het feit dat ik fanatieker ben geworden met houtbewerken, kans gezien om langzaam machines te gaan vervangen voor betere.
Maar ik heb toch ook nog genoeg machines van het lagere segment, vooral machines die ik misschien 1x in het jaar gebruik en waarvoor ik het mezelf dus niet kan uitleggen om daarvoor een duur merk te kopen. Ga ik het toch veel gebruiken, dan vervang ik het over een aantal jaar wel.
Dit heb ik ook, zo heb ik een figuurzaagmachine en een stationaire schuurbandmachine van goedkope merken. Maar zo'n zaagtafel en vlakvandikte bank dan nu van Dewalt en Elektra Beckum. zo begint het machinepark behoorlijk prijzig te worden en uiteraard ook steeds beter :D
 

Stijn52

Actieve deelnemer
10 dec 2020
67
17
Herzele
Als je die adapter bedoelt die rechts naast het afzuig gat staat: die wordt meegeleverd. Te vinden in de doos, dus ;)
Gevonden en past nog ook
Ik heb precies dezelfde twijfel Joris...
Dat bedoel ik met onduidelijkheid over aansluitingen voor afzuiging.
past perfect op de 7492(7491, 7485 en denk de 745 ook; de laatste was er niet om te proberen). Adapter(bij de zaag geleverd in de doos) in de stofpoort daarna op y-splitter en het andere stuk aan het zaagblad past zo
 
  • Leuk
Waarderingen: antwerpenpjvan

Fetivi

Nieuw lid
24 jan 2021
22
11
Mede op basis van de info en afwegingen in dit draadje heb ik afgelopen maandag gekozen voor een DeWALT 7492. Ik was blij verrast dat hij vandaag al geleverd werd. Goed verpakt kreeg ik een pallet voor de deur. Mooie zaag. Ik ga het boekje rustig lezen, nog wat youtube video's bekijken en hem dan dit weekend eens uitproberen.
 

Bijlagen

  • 20210126_121002.jpg
    20210126_121002.jpg
    167,3 KB · Weergaven: 35
  • 20210126_121442.jpg
    20210126_121442.jpg
    181,8 KB · Weergaven: 35
  • 20210126_121728.jpg
    20210126_121728.jpg
    190,7 KB · Weergaven: 35

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.