Zaagtafel advies gevraagd

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Hoi, als ik het goed begrijp zou je bij de Festool zonder voorrits functie dus zelf een ondiepe zaagsnede moeten maken voordat je het hout volledig doorzaagt. En dat zou alleen bij gefineerde platen nodig zijn. Geen idee, of je bij berken multiplex platen wilt voorritsen? Als ik het goed begrijp niet per se als je een goed zaagblad hebt.

Als ik naar de prijzen kijk, dan kom ik ongeveer op deze bedragen:

* Festool TS 60 KEBQ-Plus: 827 euro
* Festool TSV 60 KEBQ-Plus (met voorritser): 1100 euro
* Mafell MT55 cc (met voorritser): 700 euro
* Makita SP6000J (met voorritser): 330 euro

Makita is dus duidelijk veel goedkoper dan Festool, het scheelt meer dan een factor 3! De Mafell is ook 400 euro goedkoper dan de Festool met voorritser.

Dat maakt dat ik, ondanks dat ik al wel 2 Festool apparaten heb (stofzuiger en bovenfrees), niet direct de voorkeur voor Festool heb, maar neig naar Makita of Mafell. Beide laatstgenoemden accepteren een geleiderail waar ook een Festool bovenfrees op past en ik neem aan ook een Festool stofzuigslang op past. Zou de Mafell nog veel beter dan de Makita zijn? Lastig om een keuze te maken, hoewel ik denk dat alle apparaten wel zullen voldoen...
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
kan me niet voorstellen dat de Mafell, die nog altijd 2x zo duur is als de Makita, 2x zo veel beter zaagt of 2x zo veel features heeft in vgl met de Makita. Zoals gezegd, ik heb zelf de Makita en zou niet weten wat beter kan.
Ik zou de Makita kiezen en mijn geld in het juiste hulpmateriaal steken (hoekaanslag, MFT hulpstukken, ..)
 
Laatst bewerkt:

Wim ()

Actieve deelnemer
1 jun 2023
79
23
België, Limburg
De TS55 is het vergelijkbare model hier, niet dat t veel goedkoper is.

Voor festool accesoires op non-festool rails: de makita rail heeft een extra lip op de buitenste rib en het is die rib die door festool gebruikt wordt voor frezen en sommige andere accesoires voor wat ik kan zien. Ook de reden dat ik enkel voor 3m van Makita heb. Er zijn ook rails gelijk YouTool (Sautershop) maar die missen de rib compleet.

*De bosch en Mafell (en zelfs de Dewalt dacht ik) kunnen ook op Festool style rails
**Hier een vergelijking tussen de rails:
 
Laatst bewerkt:

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
@wim: goed om te weten dat de makia rail dus niet samen lijkt te gaan met een Festool bovenfrees parallelgeleiderhulpstuk.
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Hoi, hoewel de Makita denk ik een betere prijs/kwaliteitverhouding heeft, neig ik toch naar de Festool nu, omdat dat meer compabibel is met mijn bovenfrees en liniaal.

Ik zit nu de TS 60 en de TS 55 te vergelijken. De TS 60 heeft iets meer vermogen en een ander soort motor en kickbackstop. Kunnen jullie nog zeggen of dat nog veel verschil maakt? Ik verwacht vooral (berken) multiplex platen en mdf te zagen, en misschien ook wat massief hout, maar dat zullen denk ik niet direct hele dikke planken / platen worden. Ik denk dat het in de praktijk max. 40 mm dik wordt, meestal dunner...
 

dvh

Actieve deelnemer
29 aug 2019
60
15
Brugge
Hoi, als ik het goed begrijp zou je bij de Festool zonder voorrits functie dus zelf een ondiepe zaagsnede moeten maken voordat je het hout volledig doorzaagt. En dat zou alleen bij gefineerde platen nodig zijn. Geen idee, of je bij berken multiplex platen wilt voorritsen? Als ik het goed begrijp niet per se als je een goed zaagblad hebt.

Als ik naar de prijzen kijk, dan kom ik ongeveer op deze bedragen:

* Festool TS 60 KEBQ-Plus: 827 euro
* Festool TSV 60 KEBQ-Plus (met voorritser): 1100 euro
* Mafell MT55 cc (met voorritser): 700 euro
* Makita SP6000J (met voorritser): 330 euro

Makita is dus duidelijk veel goedkoper dan Festool, het scheelt meer dan een factor 3! De Mafell is ook 400 euro goedkoper dan de Festool met voorritser.

Dat maakt dat ik, ondanks dat ik al wel 2 Festool apparaten heb (stofzuiger en bovenfrees), niet direct de voorkeur voor Festool heb, maar neig naar Makita of Mafell. Beide laatstgenoemden accepteren een geleiderail waar ook een Festool bovenfrees op past en ik neem aan ook een Festool stofzuigslang op past. Zou de Mafell nog veel beter dan de Makita zijn? Lastig om een keuze te maken, hoewel ik denk dat alle apparaten wel zullen voldoen...
De tsv is echt niet te vergelijken met de makita. De 'voorritser' van de makita is een knop/dieptebeperking waardoor je maar 2mm ofzo zaagt. De tsv komt echter met een apart zaagblad vooraan en is meer vergelijkbaar met de voorritser van een paneelzaag.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Het gaat vaak juist om melamine als het over voorritsen gaat. Dan zul je toch echt achyeruit moeten zagen
Hoi dank weer voor de nieuwe reacties! Is zo'n voorrits functie echt nodig om netjes te zagen zonder te veel splinters? Stel ik heb een uitvalzaag zonder voorrits functie, krijg je dan veel ruwere zaagsneden door splintering?
Bij melamine en Hpl/fineer op spaanplaat is het eigenlijk onontbeerlijk, of je moet alle randen moeten na willen frezen.
De methode met 1-2mm diep achteruit zagen werkt prima als het geen structureel werk is, zou alleen wel even de lineaal vastklemmen.
De meeste andere materialen krijg je zonder voorritsen ook strak.
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Hoi,

ik verwacht geen spaanplaten te gaan verzagen, fineer ook niet zo snel, voornamelijk MDF en (berken) multiplex.

Maar HPL (ik neem aan dat dit trespa achtige platen zijn?) lijkt mij wel interessant om te kunnen doen. Want ik bouw electrostatische luidsprekers, en dat werkt met hoogspanning en dan is het technisch handig dat met een kunststof achtig materiaal te doen. Momenteel gebruik ik hout waar ik pvc strips op plak, maar ik bedenk mij dat ook dan het aardig is dat ik zelf pvc kan zagen. Is dat logisch / paktisch, om ook met een invalzaag te doen? (pvc)

Uiteindelijk zal, mocht ik ooit een luidspreker met HPL en pvc gaan maken, dit wegvallen achter een luidsprekerdoek, verwacht ik, maar niettemin zou het leuk zijn dat er dan niet stukjes uitbrokkelen.

Best nog lastig, om een goede keus te maken.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Volgens mij heb je het nu over een volkern plaat en niet over een houten plaat met hpl.
Volkern kun je prima zagen, alleen zijn de randen niet spatstrak in mijn ervaring, maar dat kan een kwestie zijn van het juiste zaagblad vinden. En ik neem aan dat je de randen even een verstekje geeft met een freesje na zagen?
 

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
139
32
Utrecht
Ik zou voor de bouw van dergelijke luidsprekers eerder denken aan een lintzaag dan aan een invalzaag. Ronde vormen, smalle strookjes, kleine vlakken etc gaan je nooit lukken met een invalzaag.
Mocht je voor een invalzaag gaan; wat houdt je tegen om niet gewoon voor de TS60 van Festool te gaan? Prijs tov de 55 is maar een tientje of 8. Als het de prijs is, gewoon de Makita doen. Ga je dezelfde resultaten mee halen want je gaat nooit de limiet van de zaag opzoeken.
 

jorisvh

Post veel
Ik heb de Makita (accu versie) en ben daar zeer blij mee.

voor MDF en berken multiplex is voorritsfuntie niet nodig.
bij berken multiplex zal het reststuk (niet het stuk onder de geleider dus) bij zagen dwars op de richting van de dekfineren aan de bovenkant misschien iets uitbreken. dat wordt met voorritsen misschien iets beter.

ik doe de moeite enkel bij spaan met melamine of HPL. en enkel als ik op de werf ben en niet de mogelijkheid heb om de zaagkanten achteraf strak te frezen. dat is voor mij de enige manier om het echt goed te krijgen, ook met een paneelzaag met voorritser.

ik kies altijd een “mooie kant”, berken is veelal sowieso B/BB. die komt aan zichtbare kant bij monteren. die komt bij een invalzaag aan de onderkant bij het zagen. als je dat consequent doet ga je, zelfs als er minimaal uitbreken is, er nooit wat van zien.

als je de hele tijd 18mm materiaal zaagt dan lijkt de TS60 overkill, de TSV met apart voorritsblad al helemaal. de machines worden ook onnodig zwaar.

Festool of Makita? Ik heb nog geen overtuigend argument gezien dat de Festool beter is. als je vast zit aan de Festool rail vanwege een bovenfrees, is dat natuurlijk wel een argument.
al kan je een Makita zaag met een aantal Makita rails + een Festool rail voor de Festool frees kopen voor de prijs van de Festool zaag zonder rail …

ik zie niet in waarom je geen PVC of volkern kan zagen, mits juiste blad.
maar als het kleine stukjes van enkele cm worden, dan is een invalzaag niet handig. daar wordt op termijn een 2de machine misschien aangewezen: tafelzaag of afkortzaag of een flipper combi van beide.
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Heel erg bedankt weer voor de nieuwe reacties!

Ik denk dat een lintzaag heel handig kan zijn, maar ivm ruimte die het apparaat inneemt is het niet het eerste apparaat wat ik wil kopen. Misschien op termijn wel, want ook voor het huis wil ik nog een groot aantal kreupele stijlen zagen in de lengterichting. Dat heb ik voor 5 exemplaren met de hand gedaan, maar dat is enorm zwaar en veel werk. Wordt wel heel mooi en netjes, maar je bent zo 2 uur per kreupele stijl bezig om het echt netjes te doen als niet zeer geroutineerd houtbewerker. Dan lijkt mij een lintzaag heel fijn om te hebben.

Maar ik vermoed dat een goede lintzaag groot en zwaar is en hoewel ik veel werkruimte heb (60m2), wil ik niet direct veel grote zware machines. Ik vind het idee van compact en lichtgewicht heel prettig, ondanks dat dit misschien niet direct samengaat met de handigste werkwijze.
Bochtjes zagen is leuk om te kunnen, maar is onbelangrijk voor de meeste projecten die ik voorlopig wil doen: de luidsprekers worden altijd rechthoekig. En volgens mij kun je met zo'n parallelgeleider ook dunnere stukjes hout zagen met invalzaag. Misschien is het iets meer werk, maar als ik het zo inschat wel mogelijk.

Ik blijf dus bij de keus om eerst alleen een invalzaag te kopen en op later moment wellicht nog een zaagtafel of lintzaag als aanvulling.

Ik denk dat ik ondanks de veel hogere prijs toch voor een Festool invalzaag wil gaan zodat ik met 1 liniaalsysteem kan werken. Rest de vraag of ik de TS 55 of TS 60 wil kopen. Volgens mij is het gewichtsverschil slechts 100 gram, dus dat is geen overweging. De TS 60 heeft een andere motor (EC-TEC), geen idee of naast het hogere vermogen dit nog voordelen heeft?
 

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
139
32
Utrecht
De motor vd 60 is koolborstelloos die van de 55 niet.
55 of 60, met beiden heb je overkill. Waarom niet gewoon de 60 nemen dan, als je toch voor Festool gaat?

GINGER ALE

Al vraag ik me serieus af hoe je al dat kleine spul gaat zagen met een invalzaag. Als je dan geen ruimte hebt, heb je zelfs nog meer aan een goede decoupeerzaag met geleiding.
Dunne stukjes zagen met een invalzaag? Het is en blijft een platenzaag.. je zult altijd minimaal de breedte van een geleiderail plus je af te zagen stuk moeten hebben.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Heel erg bedankt weer voor de nieuwe reacties!

Ik denk dat een lintzaag heel handig kan zijn, maar ivm ruimte die het apparaat inneemt is het niet het eerste apparaat wat ik wil kopen. Misschien op termijn wel, want ook voor het huis wil ik nog een groot aantal kreupele stijlen zagen in de lengterichting. Dat heb ik voor 5 exemplaren met de hand gedaan, maar dat is enorm zwaar en veel werk. Wordt wel heel mooi en netjes, maar je bent zo 2 uur per kreupele stijl bezig om het echt netjes te doen als niet zeer geroutineerd houtbewerker. Dan lijkt mij een lintzaag heel fijn om te hebben.

Maar ik vermoed dat een goede lintzaag groot en zwaar is en hoewel ik veel werkruimte heb (60m2), wil ik niet direct veel grote zware machines. Ik vind het idee van compact en lichtgewicht heel prettig, ondanks dat dit misschien niet direct samengaat met de handigste werkwijze.
Bochtjes zagen is leuk om te kunnen, maar is onbelangrijk voor de meeste projecten die ik voorlopig wil doen: de luidsprekers worden altijd rechthoekig. En volgens mij kun je met zo'n parallelgeleider ook dunnere stukjes hout zagen met invalzaag. Misschien is het iets meer werk, maar als ik het zo inschat wel mogelijk.

Ik blijf dus bij de keus om eerst alleen een invalzaag te kopen en op later moment wellicht nog een zaagtafel of lintzaag als aanvulling.

Ik denk dat ik ondanks de veel hogere prijs toch voor een Festool invalzaag wil gaan zodat ik met 1 liniaalsysteem kan werken. Rest de vraag of ik de TS 55 of TS 60 wil kopen. Volgens mij is het gewichtsverschil slechts 100 gram, dus dat is geen overweging. De TS 60 heeft een andere motor (EC-TEC), geen idee of naast het hogere vermogen dit nog voordelen heeft?
Kleine stukje is zoals boven aangegeven echt niet handig, daar is een kleine tafelzaag en/of afkortzaag echt veel handiger voor. Die hoeft ook niet de wereld te kosten trouwens en neemt ook geen bakken ruimte in als je hem alleen voor het kleine werk gebruikt en het grotere werk met de invalzaag blijft doen.
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Hoi, een afkortzaag heb ik al, van Bosch blauw. Dus dat is dan een mooie combinatie begrijp ik.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Je hebt meer aan een klein zaagtafeltje, schulpen van dunne strips is ook echt niet handig. Maar dat scheelt al wel.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.610
Zaagtafeltje, en voor lange stukken twee bokjes, twee stroken hout ( paar stukken melamineplaat van bijvoorbeeld een oude kast)voor een in en uitvoer tafel ,een aluminium stucadoors rij van 3meter en twee lijmtangen. Beetje marktplaats afstruinen, kan je voor 200 euro klaar zijn. Van het geld dat je uitgespaard hebt, koop je dan een goed zaagblad. Een zaag met een liniaal is handig om grote stukken plaat eerst op te delen, zodat ze wat hanteerbaarder worden.
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
294
119
Een lintzaag om luidsprekers te bouwen is (voorzichtig gezegd) niet handig.

Als je meer dan 1 set wilt bouwen, zou ik ook niet gaan werken met een invalzaag. Ja, het kan nauwkeurig, maar wat een gedoe.

Voor mij (als je echt regelmatig luidsprekers wilt bouwen) zou er maar één optie overblijven. Een formaatzaag.
Voor vele is de ruimte vraag van zo'n machine het grootste probleem, maar je schreef dat je voldoende ruimte hebt.

Lees deze thread eens door. (voor de route van kleine zaag naar formaatzaag)

dan kom je hier bijv op uit.
 

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
139
32
Utrecht
Een lintzaag om luidsprekers te bouwen is (voorzichtig gezegd) niet handig.

Als je meer dan 1 set wilt bouwen, zou ik ook niet gaan werken met een invalzaag. Ja, het kan nauwkeurig, maar wat een gedoe.

Voor mij (als je echt regelmatig luidsprekers wilt bouwen) zou er maar één optie overblijven. Een formaatzaag.
Voor vele is de ruimte vraag van zo'n machine het grootste probleem, maar je schreef dat je voldoende ruimte hebt.

Lees deze thread eens door. (voor de route van kleine zaag naar formaatzaag)

dan kom je hier bijv op uit.
TS bouwt elektrostatische luidsprekers..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.