Mijn 15m2 werkplaats

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Mijn Festool CS70 heeft een nieuw baasje, dus ik ben op zoek naar een nieuwe zaagtafel. De reden van de verkoop van de CS70 dat ik graag een model met een roltafel wil. Echter is de beperkte breedte van mijn werkplaats een probleem. Die is maar 2,75 meter breed en dan moet er ook nog ruimte zijn om andere machines tegen de muur te zetten. Uiteindelijk ben ik bij SCM uitgekomen. Hammer had ook gekund, maar is een stuk duurder dan SCM. Zeker als je naar SCM in Duitsland kijkt. Die worden daar onder de naar Holzkraft verkocht en zijn aanzienlijk goedkoper. Vooral ook door de belachelijk dure afleverkosten van SCM Nederland, want die zijn in mijn geval €920 incl. BTW zijn. Ze rekening transportkosten vanuit de fabriek in Italië naar mij en de machine wordt ter plekke in elkaar gezet. Afhalen bij SCM Nederland was slechts €175 minder.

Ik had mijn keuze teruggebracht tot 3 machines, namelijk de Minimax SC 1 C, de Minimax SC 2 C en de Minimax c 26G. De eerste 2 zijn enkel zagen en de 26G is een combinatiemachine. Die laatste is afgevallen omdat ik met de freesoptie niet alles kan doen wat ik wil en dus nog een freestafel moet maken. Dat zijn weer extra kosten en weer extra ruimte die in mijn garage gaat worden ingenomen. Ook is de vlak/vandiktebank "maar" 260 mm en ik twijfel of dat in de toekomst voldoende is. Nog een nadeel tegenover de SC 2 C is het vermogen van de 26G, want dat is maar 1,86 KW per motor. Dat alles maakte dat ik het de toch behoorlijke meerprijs tegenover de andere machines niet waard vond.

Dus dan nog 2 opties over. De Minimax SC 1 C is het kleinere broertje van de Minimax SC 2 C en verschilt voornamelijk in de maat en de sterkte van de motor. De SC 1 C heeft een 1,86 KW motor en de SC 2 C een 4 KW motor. Ook het zaagblad (250 vs 315 mm), lengte van de roltafel (1200 vs 1600 mm) en de maximale afstand tussen de parallel geleider en het zaagblad (700 vs 900 mm) is minder/kleiner. Het prijsverschil is zo'n €650 (incl BTW). Het was echter even afwachten of de SC 2C bij mij in de breedte zou passen, want die machine is 235 cm breed. Dat is waarschijnlijk genoeg om net passen, maar niet genoeg om er een machine naast te hebben. Nu kan ik iets van de geleidestang van de langsgeleider afzagen en dan past het zeker. Maar hopelijk vind ik een oplossing zodat een drastische oplossing nodig is.

Het is wel grappig dat ik begon te typen met nog 2 opties in mijn hoofd en dat tijdens het typen al een keuze heb gemaakt. Het wordt de SC 2 C. Nu moet ik alleen nog bedenken of ik de verzie wil met voorrits of zonder. Ik gebruik die nu eigenlijk niet, maar de meerprijs is beperkt en wie weet of ik die in de toekomst ga gebruiken.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Daar hoeft je je niet echt zorgen over te maken. Ik heb al een 2 à 3-tal jaar een Felder 90 (of 92?) tands zaagblad in gebruik en dat zaagt zonder voorritser nog altijd perfect, keer op keer strakke zaaglijnen zonder uitbrekers in meubelpanelen.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Petrol, dat is goed om te weten. Ik wacht het prijsverschil af en dan maak ik een beslissing. Ik wil trouwens jouw Hammer wel eens vergelijken met deze SCM om te zien wat de voor- en nadelen van elk van deze machines is.
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
@Petrolhead.....

Zaag jij die panelen in 1 x?
Of doe jij de eerste snede ook eerst 1 mm "voorritsen" ?
En dan de zaag omhoog en de volle zaagsnede maken?
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Ik heb het gejinxt... Gisterenavond wat witte meubelpanelen verzaagd, en daar had ik op pakweg 6 meter aan zaagsnedes toch 4 (weliswaar zeer kleine) hapjes :rolleyes: Nuja, ik ervaar het nog lang niet als storend. Eens het echt erger wordt laat ik het blad gewoon een keer slijpen. Ik heb de panelen altijd in 1x gezaagd, zonder voorritsen.

Laat maar weten wat je precies wilt horen, L.N.!
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Welke merk zaagbladen kan ik het beste kopen voor mijn nieuwe zaag? Voor kleinere zagen heb ik altijd CMT of Festool. Maar voor de maat 315 x 30 zit je bij industriële machines en daarmee (gedeeltelijk) bij andere merken. Festool heeft ze niet, CMT wel. Maar hoe verhouden die zich tot Silent Power van Felder, Stehle, Oertli of Leitz? Die laatste zijn volgens mijn internetzoektocht de beste, maar ik kan weinig verkooppunten vinden en al helemaal geen prijzen. Het gaat om een blad om te schulpen en een meer algemeen blad voor het afkorten van massief hout en het zagen in multiplex en MDF. Natuurlijk heb ik de verkoper van de zaag de vraag ook gesteld, maar die zal natuurlijk alleen maar zaagbladen aanraden die hij zelf verkoopt.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Laatst bewerkt:

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ik heb twee zaagbladen van Freud, beide geluidsarm, en die bevallen heel goed (tot nu toe). Een voor het schulpen met spaanbegrenzer en de andere voor plaatmateriaal. Via Veldman slijptechniek in Heerhugowaard. Bestellen via de website is meestal binnen 2 dagen in huis. Voor het niet zo nette hout heb ik een zaagblad van Ecotools.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Bedankt Bert & Ed!

Net de bestelbevestiging voor de SC 2 C de deur uit gedaan. Het heeft nog even geduurd, want mijn vader wilde nog een kolomboormachine mee bestellen en hij twijfelde welke. Dat is een Optimum Optidrill B16 Basic geworden en die is bij de leverancier van de Minimax €255 (incl BTW). Toevallig nam de nieuwe verkoper van Hammer/Felder contact op en ik heb hem een offerte laten maken voor een Hammer K3 Winner met oplegtafel en dadovoorbereiding. Maar die was, ondanks een uitzonderlijke bedrijfskorting, ruim €1100 (incl BTW) duurder dan de SCM (en dan zonder werkstukklem en klemschoen). Ik mis wel de dado, maar wel een langere roltafel.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.754
979
Omgeving Eindhoven
De Industrieel-lijn van Ecotools is ook erg goed volgens mij? Ik heb er zelf goede ervaringen mee, en lees hier ook veel positieve verhalen.
Misschien is Freund of CMT kwalitatief iets beter, maar de prijs is er ook naar...
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Mijn ervaring is dat de zaagbladen van Ecotools een stuk minder zijn dan CMT. De zaag kost een paar duizend euro en dan is beknibbelen op het zaagblad een onjuiste keuze. Je bespaart een paar tientjes, maar de resultaten zijn een stuk minder. Petrolhead heeft een blad van CMT en een paar van Felder en volgens hem zijn die laatste beter. Felder is wel duurder. Ik weet het dus nog niet....
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Bezuinigen op een zaagblad zie je terug in je zaagwerk.
Een goed blad op een budget machine werkt beter als een budget blad op een goede machine.
Ik heb nu 2x zo'n budget blad gekocht, en beide keren was het resultaat bedroevend, zelfs na éen keer slijpen.
De slijperij waar ik tegenwoordig kom, verkoopt frezite, de prijs kwaliteit verhouding vind ik goed. De oudere zagen zijn van kohnle, die zijn een stuk duurder.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Bezuinigen op een zaagblad zie je terug in je zaagwerk.
Een goed blad op een budget machine werkt beter als een budget blad op een goede machine.
Ik heb nu 2x zo'n budget blad gekocht, en beide keren was het resultaat bedroevend, zelfs na éen keer slijpen.
De slijperij waar ik tegenwoordig kom, verkoopt frezite, de prijs kwaliteit verhouding vind ik goed. De oudere zagen zijn van kohnle, die zijn een stuk duurder.

Helemaal mee eens!
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Met ecotools bladen heb ik geen slecht resultaat
Ik merk geen verschil met een festool blad
Deze zouden dan ook van slechte kwaliteit moeten zijn
Laatst nog een spatscherm pas moeten zagen van aluminium dat gepoedercoat was
En het ecotools blad ging er doorheen als boter
Maar goed het is maar mijn ervaring
Ik heb overigens geen aandelen bij het bedrijf hahah
Succes met je keuze
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Leroy, ik merk wel verschillen tussen zaagblad van Ecotools en Festool. Die van Festool zagen mooier en blijven langer scherp.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
De Freud zagen zijn inderdaad erg goed. Thuis een zaagblad met rode coating, op werk zijn ze blank. Die zagen op werk komen ook bij Veldman vandaan, en kocht ik destijds als eigen merk van hun, maar zijn dus van Freud.

De zagen lopen rustig en stil, en door het gebrek aan trilling en slingeren levert dat een strakker resultaat op.

De industrial zagen van Ecotools zijn niet slecht, maar zeker niet de kwaliteit van een Freud, Kohnle of CMT zaagblad. Die blijven langer scherp en je moet na het zagen maar eens langs het oppervlak van het hout kijken, veel minder groeven.

Uiteraard heeft de kwaliteit van de machine hier ook mee te maken, de DW745 bij mij thuis blijft een bouwzaag, dus zal nooit de zaagsnede van een formaatzaag evenaren, nog niet met het allerbeste blad.

Een goede machine zoals de SCM Minimax of Hammer machines, nog steeds de instap naar professionele machines, verdienen al wel een goed zaagblad.

De Ecotools bladen zijn hier prima voor ruw werk of gebruikt hout waar een spijker of nietje in kan zitten, maar je meubelhout zaag je beter met een kwaliteitsblad.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
De verkoper stelt Guhdo-zaagbladen voor. Een set van 2 zaagbladen kost €99 (waarschijnlijk excl. BTW) en bestaat uit een schulpzaag met 28 tanden en een universeelblad met 48 tanden. Nu twijfel ik of 48 tanden niet weinig is voor een blad van 315 mm. Ik kan weinig vinden over dit merk. Heeft iemand er ervaring mee?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.