Mijn 15m2 werkplaats

  • Hallo {username}, je postbus van het priveberichten systeem loopt vol.

L.N.

Post veel
11 jul 2014
1.374
66
Heb je het spoilerboard van Frank Howarth gezien? (https://www.youtube.com/watch?v=z_uDhn77Qaw)

En ik vroeg me af of je het ongebruikte stuk spoiler board verwijderd of laat zitten? In het laatste geval kan ik me voorstellen dat je er wel gaten in wilt maken om ook daar de mogelijkheid te hebben om een (uitstekend) werkstuk op te spannen.
Of is dat overkill?
Ik heb geen T-slot-frees, waardoor de sleuven van Frank lastig zijn om te maken. Natuurlijk kan ik die wel kopen, maar dan zijn inslagmoeren goedkoper. Ook heb ik nu 18 mm MDF gebruikt en die zou wel erg verzwakt worden door de T-sleuven. Frank heeft natuurlijk een veel grotere CNC, waardoor hij veel meer inslagmoeren nodig zou hebben. Het werkgebied van mijn CNC is "maar" 800 x 770 mm en zijn inslagmoeren voor mijn gevoel beter.

Ik weet nog niet of ik in het resterende stuk van het spoiler board nog gaten ga maken. Het spoiler board moet ook nog gevlakt worden en dan zijn de stukken die nu geen gaten hebben hoger dan de rest van de plaat. Die hogere stukken gaan in de weg zitten als ik een stuk ga CNC-en dat groter is dan mijn werkbereik. Waarschijnlijk ga ik deze stuken eerst met mijn freestafel een stukje lager maken.

De stand van die inslagmoeren is ook een fijne OCD trigger 
Even volhouden! Dat is de onderkant van de plaat en die zie je dadelijk niet meer!
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
1.374
66
Het is heel druk op mijn werk, waardoor ik weinig tijd heb voor de CNC. De vorige week heb ik in een verloren uurtje wat extra gaten in het spoiler board geboord, zodat ik meer bevestigingspunten heb. Ook heb ik alle inslagmoeren erin gezet. Een spoiler board moet je voor gebruik vlakken, zodat het overal even hoog is. Dat vlakken doe je door in een rechthoekig patroon een dun laagje aan de bovenzijde weg te halen. Maar dan heb je het probleem dat de plaatsen waar de CNC niet kan komen hoger zijn dan de plaatsen waar gevlakt is. Dat is onhandige als je met een stuk hout werkt dat langer of breder is dan het werkbereik van de CNC. Dus heb ik aan de zijkanten een rand weggefreest. Lekker old school met de bovenfrees!

IMG_5181.jpg

Vervolgens het spoiler board gevlakt. Het is 1 -1 1/2 mm hoger dan de rand, zodat ik het nog eens kan vlakken.

IMG_5210.jpg

Zo ziet het geheel er dan uit:

IMG_5209.jpg

Het hoekstuk is om het klemmen gemakkelijker te maken. Zo kun je snel en recht iets er in zetten, maar dan heb je natuurlijk ook klemmen nodig en die wilde ik van plastic maken. Dus bij de Action de goedkoopste snijplanken gehaald en daar klemmen uit gehaald. De manier van klemmen op de foto is niet helemaal zoals bedoeld, maar het werkt wel.

IMG_5208.jpg
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
1.374
66
Het is al weer even geleden dat ik een update heb gegeven. Ondertussen heb ik een test dust shoe ontworpen. Er zijn zo veel ontwerpen online te vinden, dat het lastig is om een keuze te maken. Vaak worden ze van polycarbonaat gemaakt, zodat je kunt zien wat er gebeurd tijdens het frezen. Mijn ontwerp bestaat uit 3 delen, namelijk een bovenkant, middenstuk en onderkant. Mijn test heb ik gemaakt van hout, zodat ik het principe kon testen.

IMG_5346.jpg

De meest linker is de onderkant en je ziet de onderkant met de sleuf voor de borstels. Het rechter stuk is de bovenkant met het onderste gat voor de frees en het bovenste voor de aansluiting voor de stofzuiger. Het middenstuk is zo opgezet zo dat een holle ruimte creëert , zodat de luchtstroom ze dicht mogelijk langs de frees loopt.

IMG_5365.jpg

Omdat ik de verkeerde spuitbus had gekocht heb ik de delen in de oven gedaan. het was namelijk verf voor een kachel en die moest 30 min op 160 graden om geheel uit te harden. Uit het onderkant (rechterstuk) heb ik aan de achterkant een stukje uitgehaald, zodat ik het stuk op zijn plaats kan schuiven als er een frees in de CNC zit. Ook heb ik een ring op het bovenste stuk gezet zodat de stofzuigerslang beter blijft zitten.

IMG_5367.jpg

Zo komen de delen op de CNC. Ik moet nog 2 steunstukjes maken, zodat de dust shoe aan de CNC blijft zitten. Het bovenste stuk zit permanent vast en het onderste blijft met magneten vast (dat zijn die ronde gaten in de eerste foto).

IMG_5366.jpg

Met afzuigslang.

IMG_5370.jpg

Dit is de ruimte rond de frees, zodat de lucht ze dicht mogelijk langs de frees loopt. Hierdoor is de afzuiging veel effectiever. Zelfs zo effectief dat de ik de borstels vooralsnog niet aanbreng. Het maakt ook dat het niet uit maakt dat je van boven niet door de dust shoe kunt kijken, want je kunt er onder langs kijken. Ik had er twijfels over of polycarbonaat wel zou werken, omdat de dust shoe zo klein is, waardoor je mogelijk weinig kunt zien.
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
227
4
Mechelen
Ziet er tof gedaan uit!

Leuk die zelfgemaakte dust shoe! Misschien werkt hij zelfs beter dan de originele?

Ik heb ondertussen ook een workbee besteld (1000*1500 screwdrive, zwarte uitvoering) , ik zal m'n ervaringen hier ook delen ;) verwachte leverdatum is eind januari, hopelijk komt dat goed met de nakende brexit!
Ik was aan het twijfelen tussen de verschillende modellen amb kress frees maar ik denk dat ik toch voor de goedkoopste variant ga... de Amb kress 1050 fme-1, ik geloof dat jij die ook hebt?
Twijfelen en opzoekingswerk kan nog een tijdje, ik bestel hem pas midden januari...

Btw, Luuk, nog eens erg bedankt om je uitleg wat betreft de workbee!

Prettige feestdagen,

Christophe
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
227
4
Mechelen
Ohja, vergeten te zeggen,
ik zag op het OX / workbee forum een goede oplossing voor het spoilerboard.
Die persoon gebruikte onderaan een 18mm mdf spoilerboard met inslagmoeren, daar bovenop eentje van 6mm met hetzelfde gatenpatroon... Dan dien je altijd maar eentje van 6mm te verwisselen en blijft het originele spoilerboard volledig intact...:eek:

PS: Klein weetje, Ooznest gaat vanaf januari ook Amana tools frezen verkopen ;)
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
1.374
66
Christophe, sorry dat ik nog niet op jouw mail heb gereageerd. Het was druk met werk en daarna met sociale afspraken. ik heb inderdaad de 1050 FM-1 en ben er, zoals ik in de mail al zei, zeer tevreden over. Die was toen zoveel goedkoper dan de andere 1050W- modellen van Kress dat de keuze niet moeilijk was. Nu is het prijsverschil niet meer zo groot, waardoor de keuze misschien anders is.

Mijn volgende upgrade wordt waarschijnlijk een XYZ-touch plate. Ooznest verkoop die voor £42, maar die kun je gemakkelijk zelf maken en dat wil ik dan ook doen.


Dat van het spoilerboard is wel slim! Heb je een link? Hoe is het 6mm spoilerboard op het dikker bevestigd?

Jouw CNC wordt wel heel groot (1000x1500mm) en ben benieuwd of je dan gaat inleveren op de nauwkeurigheid. Mijn Workbee kwam sneller dan aangegeven en wie weet heb jij dat ook. Veel plezier met het bouwen!
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
227
4
Mechelen
Hey Luuk,

geen probleem hoor!
De link vind ik niet meer, maar ik dacht uit m'n hoofd dat gewoon de hoeken verzonken zijn vastgemaakt aan het bestaande spoilerboard. Het bovenste spoilerboard zonder M draad, alleen gatenpatroon... Gaat natuurlijk ook met schilderstape en hotglue/ CA glue... Of nog een andere methode :)

Ik heb de touch probe ook mee gekocht, ik weet niet of het mij zelf zou lukken om dat direct te maken...

Qua nauwkeurigheid, ik heb de vele builds/reacties gelezen van diegene die een 1*1.5m frame hebben en ze zeggen dat dit voor hout echt perfect gaat... Voor aluminium zal dat iets minder nauwkeurig zijn, maar dat zoek ik eigenlijk niet al te veel te gebruiken... We zien wel, ik kan nog altijd het frame verkleinen/upgraden etc. Ik heb er alleszins de plek voor dus daarom toch maar voor de grootste gegaan!

groetjes en prettige feestdagen,

Christophe
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
1.374
66
@Christophe: ik zal eens zoeken of ik het kan vinden.

@Charel09: ja, ben er zeker nog tevreden over. Het enige is dat bij mij nog niet helemaal in orde is de X-as. Daar zit meer weerstand op, waardoor bij hogere snelheden CNC ik aan nauwkeurigheid verlies. Die as heb ik al een keer uit elkaar gehad, waardoor het minder is geworden. Maar helemaal weg is het niet. Bij lagere snelheden is het geen probleem.

Een ander ding is de werkhoogte. De spoiler board kun je op 3 manieren bevestigen en dat is van invloed op de maximale werkhoogte. Maar wil je er helemaal door heen frezen, dan is de maximale werkhoogte 47 mm en dat is niet heel veel.

Het is mijn eerste CNC, dus ik durf er niet te veel over te zeggen omdat ik geen vergelijkingsmateriaal heb. Daarnaast is het een instapmodel. Voor hout of een hobbyist voldoende, maar niet goed genoeg voor productiewerk. Daarvoor is de machine te licht (en daarmee te traag) en mist het bepaalde features zoals automatische bitwissel.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
1.374
66
Een tijdje geleden heb ik een (Mass)Drop x Ferrum Forge Gent gekocht en daar heb ik de G10 vervangen door notenhout. Dat is een EDC-mesje (Every Day Carry) met een lemmet van 7,8 cm van S35VN-staal. Zo was die origineel:



Vervolgens een foto van het mes gemaakt en het heft nagetekend in Fusion 360:



Een testje gemaakt op de CNC in eiken:



Met wat bijschuren was de maat goed. Het geschuurde resultaat:



Een stukje noten zagen op de lintzaag:



Na 2 laagjes Osmo Hardwax:



En dan is dit het resultaat:







Natuurlijk is het behoorlijk overkill om dit te doen met mijn CNC, want dit had ook met een (electrische) figuurzaag gekund. Ik zag het vooral als een test om met het tracen van contouren in Fusion 360 te werken.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
1.374
66
Mooi resultaat. Hoe lang doet hij er nou over om zo'n stukje uit eiken te frezen?
Ik heb niet op de tijd gelet, dus weet het niet. Denk 10 min of zo? De CNC stond op een hele lage snelheid, omdat ik bang was dat het hout zou splinteren. Het kan waarschijnlijk dus een stuk sneller.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
1.374
66
Door de drukte thuis en op het werk gebeurde er de laatste weken weinig in mijn werkplaats. Maar nu toch 2 kleine nieuwtjes.

Vandaag heb ik 2 schaaldelen gehaald die van een lokale notenboom komen. Ze zijn ongeveer een jaar geleden gezaagd, maar hebben buiten en niet onder een afdak gelegen. Ze zijn wel recht. Ze zijn 240/250 cm lang, 4,5 cm en de bovenste is op het smalste stuk 30 cm breed excl. spint en bast) en de ander is ongeveer 40 cm breed op het smalste stuk. Ik ga de spint en bast eraf zagen en er dan al fijnbezaagde planken van maken. En dan nog een jaar of 2 laten drogen....

IMG_5582.jpg

IMG_5583.jpg

Het ander is dat ik een werkschort heb gekocht, omdat ik altijd mijn potlood, meetgereedschap, bitjes kwijt was. Die leg ik tijdens het werken overal neer en ben ze dan kwijt. Nu kunnen die in de zakken en word ik ook minder smerig. Op de borst zitten 4 kleine vakken voor potloden en een kleine Starret en op heuphoogte zitten 2 grote diepe zakken.

IMG_5593.jpg
 
Laatst bewerkt:

markb

Actieve deelnemer
31 aug 2015
43
1
Zou je niet wachten met het in planken zagen van de schaaldelen totdat het hout droog is. Er zit nu nog veel spanning in de schaaldelen. Grote kans dat als je nu gaat zagen dat ze krom zijn nog voordat je klaar bent met zagen.
 

EdP

Actieve deelnemer
4 jan 2016
699
67
Steenbergen, Noord Brabant
Mooie schort. Maar die twee grote diepe zakken op heuphoogte....daar kan ook een hoop zaagsel in:rolleyes:...misschien handig om daar even een klepje overheen te laten zetten? Als er wat in je zakken zit (meetlintje bijvoorbeeld) gaan ze mooi openstaan om alles wat ongecontroleerd in de rondte vliegt op te vangen.
 

Charel09

Actieve deelnemer
10 sep 2014
602
34
Antwerpen
het gaat me niks aan maar wat ben je allemaal aan het bouwen (links in de foto) ?

precies wel een leuk schort, is dat van boven leer ? waar heb je deze gekocht ?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
1.374
66
Ik ben niks aan het bouwen. Dat waren mijn dochters met hun “Fantasy Fort”. Erg leuk speelgoed!


Het schort komt van Etsy van UnderNYSky en is eigenlijk een Barista schort. Ze hebben ook toolschorten, maar die hebben 2 dubbele zakken op de heup en dat leek mij wat te veel van het goede. Ook wilde ik een sluiting om mijn middel en niet iets dat ik moest knopen. Zelf heb ik er nog een waxlaagje op gezet om het minder vatbaar te maken voor vlekken. Misschien dat ik mijn moeder vraag om de schort nog wat in te korten to net boven mijn knieën.

Mooie schort. Maar die twee grote diepe zakken op heuphoogte....daar kan ook een hoop zaagsel in:rolleyes:...misschien handig om daar even een klepje overheen te laten zetten? Als er wat in je zakken zit (meetlintje bijvoorbeeld) gaan ze mooi openstaan om alles wat ongecontroleerd in de rondte vliegt op te vangen.
Thanx! Volgens mij blijven de zakken redelijk dicht bij gebruik, dus de hoeveelheid troep die erin komt zal wel meevallen. En ze zijn groot genoeg om leeg te zuigen.

Zou je niet wachten met het in planken zagen van de schaaldelen totdat het hout droog is. Er zit nu nog veel spanning in de schaaldelen. Grote kans dat als je nu gaat zagen dat ze krom zijn nog voordat je klaar bent met zagen.
Ik had gedacht dat je met het zagen in planken juist de spanning eruit zou halen. Maar ik heb hier raad gevraagd en jij hebt gelijk. Ik kan beter wachten met het zagen in planken totdat het hout verder droog is. Dus nu gaat alleen de bast en het spint eraf.
 
Laatst bewerkt:

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
202
2
Kun je dat fort niet met hout bouwen :rolleyes:

Meer Youtubers zie ik een schort dragen. Wat is het voordeel? Dat je snel alles bij de hand hebt? En hoe reageert de omgeving erop? Voor mijn gevoel is een schort iets voor in de keuken of achter de BBQ.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.