Zaagtafel advies gevraagd

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Hoi,

ik overweeg een zaagtafel te kopen, maar twijfel nog of ik er een wil kopen en zo ja, welke... Misschien kunnen jullie mij nog tips geven?

Ik wil hem vooral voor luidsprekerbouw gaan gebruiken, met een maximale hout lengte van zo'n 160 cm. Grote platen kan ik met mijn invalzaag die ik al heb eerst kleiner maken.

Ik heb veel ruimte (60 m2), maar heb desondanks toch de voorkeur voor een wat kleiner apparaat, hoewel dat vast minder goed zal werken dan een groot en zwaar apparaat.

De twijfel of ik uberhaupt een zaagtafel wil is vooral ivm veiligheid: het zal veiliger zijn het hout op maat te laten zagen bij de bouwmarkt, zoals ik tot nu toe doe. Maar ik zou het wel handig vinden als ik dat zelf kan doen. Er is altijd een risico dat je je vingers beschadigd.

Zelf bevalt Festool mij erg goed, ik heb daar een bouwstofzuiger en bovenfrees van. Maar voor zaagtafels is het wel erg prijzig (sowieso wel met alles). En ongetwijfeld veel minder stabiel dan een zwaardere niet portabele zaagtafel.

Volgens mij kom ik op onderstaande opties:

* hele goedkope mobiele zaagtafel van bijv. metabo, die heb je voor 300 a 400 euro nieuw
* dure mobiele zaagtafel van Festool, dan ben je zo 2000 tot 3500 euro kwijt
* zware, niet verplaatsbare zaagtafel van bijv. Scheppach, of tweedehands, dan ben je denk ik zo'n 1500 tot 3000 euro kwijt

Ik ben benieuwd of jullie hier nog adviezen voor hebben? Ik vind het wel lastig inschatten met deze opties...
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Een klein mobiel tafelzaagje (want dat is denk ik wat je bedoelt met '300 a 400 euro') kan die lengtes moeilijk nauwkeurig aan. Voor die lengtes is een grote tafel danwel roltafel eigenlijk niet te ontberen.

Als je het risico zo laag mogelijk wilt moet je zo'n zaagtafel met een sawstop nemen, dan kun je je vingers niet kwijtraken al zou je het moedwillig proberen. Maar voor alle andere mensen: ik hou mijn vingers op veilige afstand, gebruik een spouwmes en duwstokken.

Ik gebruik een vaste zaagtafel (jouw optie 3) en dat is best prettig, het is relatief nauwkeurig, staat altijd klaar als ik hem nodig heb en het beweegt geen millimeter tijdens werk met grote stukken. Is ook vrij krachtig (voor dik hout).
 
  • Leuk
Waarderingen: Zaanse Kees

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.236
535
Eanske
ingoogni.nl
een maximale hout lengte van zo'n 160 cm
Dan moet je al een slag van 320cm + zaagblad kunnen maken. Dat kunnen de kleintjes niet. Op een Festool zonder verlengers en verbreders maar met rolwagen is 60x60 cm wel het maximum.

Met een invalzaag en linialen kun je heel nauwkeurig werken. Een goede werktafel helpt enorm. Gatenpatroon, aanslagen etc. Allemaal netjes haaks. (Peter Millar heeft er een heleboel filmpjes over)

EDIT: Er is een marktplaatsaanbieder waar je bladen in alle mogelijke afmetingen en patronen kunt bestellen. Ik denk dat onze forumgenoot dat ook kan. Een Festool MFT vindt ik zelf te klein, vooral te kort.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
139
32
Utrecht
Misschien is dit wel iets voor je, evt met onderstel

 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Voor de absolute veiligheid Festool met sawstop. Maar met een vaste zaag met roltafel komen jouw vingers ook niet in de buurt van een zaagblad.
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Dank voor jullie reacties! Optie 3 neig ik nu naar.

Is Axminster een beetje een betrouwbaar merk van goede kwaliteit? Deze twee machines lijken mij bijv. interessant:


Het eerste exemplaar is nog enigszins betaalbaar voor mij, maar maakt wel iets meer herrie. Ze wegen wel wat, maar dat zal vast prettiger werken. Geen idee of je zoiets nog met 2 personen kunt tillen...
 

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
193
38
Amsterdam
Voor dat bedrag zou ik zelf altijd een zaagtafel willen met de roltafel vlak langs het zaagblad.
Wat ik zelf ook van belang vind is dat de parallelgeleider aan de voor en de achterkant vast wordt geklemd.


Dit draadje heeft wel relevante informatie voor je en is prijstechnisch ook wat vriendelijker:

Voor wat betreft het tillen om het te verplaatsen, dat kan je beter aan een ding als dit over laten:
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Dat hbm onderstel is niks kan ik je melden.
zakt door en rijdt voor geen meter doordat de voorste zwenkwielen schuin staan als je hem optild.
Daardoor willen ze vooral rechtdoor rijden.
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Dank voor de nieuwe reacties en tips!

Ik vind die videos van Peter Parfitt ook wel heel leuk om te zien. Is zo'n tafel met gaten i.c.m. een invalzaag een alternatief voor een zaagtafel?

Ik vind die invalzaag er namelijk wel iets veiliger uitzien, en ik kan mijn voorstellen dat zo'n gatentafel met geleiderrails ook voor een bovenfrees bruikbaar is. Rest de vraag, of je met zo'n invalzaag met gatentafel ook goed langere latten van bijv. 150 - 200 cm kunt zagen? De geleiderrails is namelijk wat kort hier voor. Zo ja, dan klinkt dit als een interessant alternatief?
 

Wim ()

Actieve deelnemer
1 jun 2023
79
23
België, Limburg
Als je al een invalzaag hebt zou ik overwegen om te kijken naar een tafel met gaten. Toch voor jouw afmetingen. Er zit wel iemand op marktplaats die zo platen verkoopt op een CNC gemaakt, neem je een ganse plaat af en maak je daar een tafel van.
En dan kan je zo ver gaan als je wilt: een aanslag en een scharnier geeft je herhaalbaarheid en rechte hoeken.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Geleiderails kunnen je verlengen. Bij Festool moet je iets meer moeite doen om beide delen op één lijn te krijgen, maar je kunt uiteraard je tafel als hulpstuk voor het uitlijnen gebruiken. Je hebt ook lange geleiderails uit één stuk.

Oud draadje van mij zelf: Een eenvoudige MFT

Ergens rond 11 mei 2020 foto's van mijn zaagbrug, welke ik nog altijd met veel plezier gebruik. De werkbank zelf is al vervangen door een veel groter exemplaar, met gatenpatroon.

Ik heb ook een zelfbouw zaagtafel, die wordt vooral gebruikt voor te zagen delen die smaller zijn dan de liniaal.
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Dank weer voor jullie reacties en ik ga het topic van Superkees binnenkort even rustig lezen!

MFT tafel is een nieuw begrip voor mij, maar volgens mij staat het voor multifunctionele tafel. Dat klinkt interessant.

Ik heb al wel een invalzaag, van DeWalt, maar ik vind het wel een beetje een eng apparaat. Gevoelsmatig, maar dit kan een vooroordeel zijn - ziet de Festool er wat veiliger en beter uit. De DeWalt heeft bijv. geen voorritser en de beschermkap "veert" / klapt dicht, terwijl de Festool volgens mij altijd afgeschermd lijkt.

Ik vraag mij nu af, of een MFT een zaagtafel kan vervangen? Als ik het goed begrijp, is zagen met een MFT iets bewerkelijker omdat je iets meer moeite moet doen alles juist af te stellen. Maar het voordeel lijkt mij, dat je naast een invalzaag ook een bovenfrees kunt gebruiken met hetzelfde systeem. Die Festool bovenfrees heb ik al. Een Festool stofzuiger heb ik ook al.

Eigenlijk wil ik eerst de beslissing maken of ik een MFT of zaagtafel handiger vind. Ik zal niet dagelijks zagen - eerst een paar kastjes en 1 luidspreker per jaar denk ik. Vandaar toch de interesse in een MFT...
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.236
535
Eanske
ingoogni.nl
Ik vraag mij nu af, of een MFT een zaagtafel kan vervangen?
De gebruiksmogelijkheden overlappen elkaar voor een groot deel, de MFT met geleider etc. is haandig bij grotere oppervlakken waar je al snel een forse zaagtafel nodig hebt. Voor heel klein prutswerk is een MFT minder handig. Voor lang latten afkorten werkt het heel goed. Het vervang voor een groot deel de kapzaag, die dan weer handiger is voor "effe snel". MFT plus een kleine lintzaag dekt bijna alles af.

In een post hierboven schreef ik linialen waar ik geleiders bedoelde, maar voor als je het gemist hebt Peter Millar heeft een heleboel filmpjes over MFT, geleiders, zelfbouw van tafels en invalzagen goedkoop en duur plus hun geleiders.
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
@Luccio: dank voor je reactie, ik denk dat je gelijk hebt. Weer wat geleerd! Ik heb nu dus een DeWalt circelzaag. Dat bevalt goed voor groffer zaagwerk, maar het werkt m.i. niet echt precies. Ik zou dus een invalzaag kunnen kopen met zo'n MFT tafelsysteem, en / of een zaagtafel...
 

michelb_ww

Actieve deelnemer
1 feb 2022
79
34
Waddinxveen
Ik heb een MFT tafel met geleiderail en aanslag (fence?) en voor hobby doeleinden is die perfect. Ja ik heb ook een afkortzaag en een zaagtafel, maar ik heb niet veel plek en moet alles aan het einde van de dag weer opbergen, dan is de MFT met accesoires echt goed.
De afkortzaag gebruik ik zo min mogelijk, die zit in een doos en is erg zwaar en kan eigenlijk maar één ding erg goed. Mijn zaagtafel gebruik ik wel vaker, bij kleine stukken werkt die voor mij fijner als de MFT en een zaagsnede onder 45 graden doet die ook makkelijker.
Mijn MFT blad ligt op een Bora centipede, in mijn situatie de beste oplossing. Ik werk eigenlijk altijd buiten en wanneer het gaat regenen ben ik met een paar minuten binnen met alles. Daarnaast heb ik ook een MFT met een frees eronder.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.