Zaagtafel advies gevraagd

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
242
19
Dank voor jullie nieuwe reacties; ik zit nog met o.a. de volgende praktische vraag:

stel ik heb een MFT/3 tafel van Festool, die is zo te zien ongeveer 115 cm lang. Wat is dan de grootste lengte hout dat ik kan zagen? Voor een luidspreker zou ik bijvoorbeeld latten in 50x160 cm willen kunnen zagen.

Die 160 cm valt buiten de 115 cm van de zaagtafel. De geleiderail is 1080 mm lang. Kan ik dan eerst 1 zijde van de plank 80 cm zagen, daarna de plank 80 cm verplaatsen, en dan de volgende 80 cm zagen? Of is dit niet te doen en heb ik een grotere tafel en grotere geleiderail nodig?
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.079
414
Dat gaat bij nooit helemaal recht worden. Dan heb je in ieder geval een groter geleiderail nodig. Het gatenpatroon gebruik ik alleen bij kleinere stukken en om haaks te zagen. Voor zulke lange stukken, lijn ik uit aan de voor of achterzijde van de liniaal. In voorkomende gevallen zou je die MFT/3 kunnen "verlengen" met een rolbok (al vind ik dat zelf ondingen, nooit exact op de juiste hoogte).
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.998
823
Omgeving Leiden
Als je 160 cm x 50 xm nauwkeurig wilt zagen met een invalzaag, dan moet je jezelf een plezier doen door een lange liniaal aan te schaffen van 190 of 240cm (festool) Secties aan elkaar zetten blijft gehannes.
Bij het zagen moeten de plaat en de linaal vlak en vast liggen. Om die lengte te ondersteunen kan je een tafel improviseren door twee balken te nemen en daar 2 platen 120 x60 x 1,8 goedkoop bouwmarkt mdf op te schroeven.
De diepte aanslag van de invalzaag stel je dan zo in dat je dóór het materiaal (160×50) en net een millimetertje in het tafeltje zaagt.
 

Wim ()

Actieve deelnemer
1 jun 2023
81
23
België, Limburg
Mijn ervaringen (beperkt) met invalzaag, Bora MFT, square,.... en sinds kort een Skil 1340 tafelzaag:
  • Rails aan elkaar zetten is het toch net niet. Heb met uiteindelijk een 3m Makita aangeschaft;
  • Ondergrond moet vlak en stabiel zijn, doorhangen en ongelijkheden creeëren een kromme snede;
  • Stel alles goed af en je kan er voor kasten accuraat mee werken;
  • Het juiste zaagblad (vooral de tand/snij-geometrie) is een wereld van verschil;
  • Opofferingsplaat eronder voorkomt uitbreken;
  • De volledige breedte van je rail moet ondersteund zijn over een lengte minstens je snede;
  • Voor men volgende tafel ga ik vertrekken van een 250x125 plaat, veel handiger dan een 120x60 die gewoon niet diep genoeg is voor 60cm op te verwerken met een scharnier en fence. Veel goedkoper dan een festool MFT ook (hou wel van het groen, maar dit zou ik niet kopen);
Voor de tafelzaag kan ik niet veel zinnig zeggen me paar uurtjes hele smalle stroken ermee herzagen, maar voor compleetheid:
  • techniek speelt precies iets meer een rol, zeker bij kleine stukken;
  • standaard duwstok is ruk, gewoon eentje met meer contact oppervlak maken of dadelijk de microjig ripper kopen;
  • Plakband geeft je ook een zero insert;
  • Hele lange stukken zou ik er niet op doen. Als het moet: met twee en outfeed tafel;
  • Tafeltje erachter waar je stukken op terecht komen (of een stuk matras) is wel aan te raden;
  • Stofafzuiging is voor de mijne enkel langs onder dus met men duct tape zero insert onbestaande. Wereld van verschil met invalzaag;
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
242
19
Dank iedereen weer voor de goede tips en het delen van jullie ervaring!

Ik neig nu toch naar een grote zelfbouw werktafel van hout (wilde ik zondermeer al maken), maar dan met de oplossing die Athanor aandroeg, het Parf guide system als werkblad. Ik zie dat dat een compleet DIY systeem is. Ik heb nu een kleine, mooie houten werktafel met bankschroef, maar deze tafel is klein. Mijn ruimte is groot (60 m2), maar toch heb ik nog wat angsten voor een zaagtafel ivm veiligheid: je moet erg goed opletten.

Een invalzaag lijkt mij wat minder gevaarlijk, en met iets meer geduld moet je volgens mij daar ook een heel eind mee komen: kastjes maken en luidsprekers maken zou goed moeten kunnen lijkt mij? Ik zou dan een grotere tafel met groot blad willen maken en hier zelf de gaten in boren. Dan een invalzaag met grote liniaal kopen, en van die alu of houten staven / pinnen, om in het blad te drukken. Volgens mij kan je dan al vrij veel, met wat handigheid en geduld.

Die MFT tafel van Festool vind ik wel heel mooi, maar lijkt mij wat duur en vooral iets te klein voor mij.
 
Laatst bewerkt:

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.998
823
Omgeving Leiden
Het voordeel van zelf boren van een gatenpatroon is dat je geen gatenkaasblad zoals op een mft hebt.
Je boort alleen het patroon dat je nodig hebt en later gaten er bij wanneer nodig.
Maar....om ze goed in lijn en haaks tov elkaar te maken is een geleidesysteem zoals het UJK Parf guide systeem handig. ( wel kostbaar trouwens)
Of een freesmal:

 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
242
19
Dank voor de nieuwe reacties en tips, die Bora ziet er inderdaad ook handig uit!

Dan nog enkele praktische vragen: ik begrijp dat je met een invalzaag altijd een klein stukje (1mm oid) in het onderliggende werkblad moet zagen om een diep genoege en goede zaagsnede te krijgen?

En stel ik wil een grotere lengte houten lat zagen, bijv 5x160 cm, 4 stuks. Kan dat ook enigszins handig met een MFT en invalzaag systeem? Ik kan mij namelijk nog niet zo goed voorstellen qua instellingen hoe je dat handig doet.
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
242
19
Ik wil een lat (of plaat) in de lengte doorzagen, zodat ik uit 1 plaat hout bijv. 4 latten van bijv. 5x160 cm kan halen. Kan zoiets ook goed met een MFT en invalzaag?
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.079
414
Een MFT heeft dan niet heel veel meerwaarde. Uiteindelijk is het een kwestie van je liniaal goed uitlijnen en de onderzijde ondersteunen of je werkstuk niet onder je liniaal en de breedte van het zaagblad er bij optellen.

Bij voorkeur heb je je werkstuk wel onder je liniaal. Je kunt dan voor exact zagen meten vanaf de achterzijde. Daarvoor zaag je een plank exact even breed als de liniaal van je invalzaag. Hetgeen aan de achterzijde uit steekt, is de breedte van je werkstuk onder je liniaal.

En zorg dat je twee klemmen hebt voor je liniaal. Zeker bij dergelijk smalle lange stukken is schuiven onvermijdelijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus

Wim ()

Actieve deelnemer
1 jun 2023
81
23
België, Limburg
Er zijn 3d prints te vinden als je makkelijk de rail wilt uitlijnen voor een stuk aan de buitenkant correct te zagen. Makkelijker dan 2,x mm (snede) bij je maat op te tellen
 

michelb_ww

Actieve deelnemer
1 feb 2022
81
34
Waddinxveen
Smalle stoken zijn wat lastiger, maar smalle stroken vind ik ook niet heel makkelijk met een zaagtafel. Wat je hierboven leest is wel ongemakkelijk, ik zaag best vaak aan de verkeerde kan van mijn werkstuk waardoor ik rekening moet houden met de dikte van mijn zaagblad.
 

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
132
35
Delft
Met een heleboel gehannes zal het vast mogelijk zijn om een balk in min of meer even dikke stukken te zagen.
Met een zaagtafel is dit een eitje.

Ik zie het zo, voor groot plaatmateriaal wil je liever een invalzaag, voor de rest een zaagtafel.

Neuzelen met 3d geprinte pielstukjes zie ik niet als leuke manier van werken. Tegen de tijd dat je die gevonden hebt en ingesteld bent had je met een zaagtafel al klaar geweest.
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus en Wim ()

michelb_ww

Actieve deelnemer
1 feb 2022
81
34
Waddinxveen
Het is hobbymatig, ik heb niet het geld noch de ruimte om alles zo efficient als mogelijk te doen en ik denk dat dit voor meer mensen geldt.
 

Wim ()

Actieve deelnemer
1 jun 2023
81
23
België, Limburg
Deze is voor festool bladen met een kerf van 2,2mm maar als je kerf tool of iets zoekt vind je er ook voor andere diktes.
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
242
19
Hoi, die parallelaanslag vind ik ook een goede tip!

Ik vind het als onervaren persoon lastig in te schatten of het een handige investering is om een invalzaag te kopen: liefst van Festool omdat ik daar meer gereedschap van heb en omdat ik denk dat het kwalitatief goed gereedschap is, zij het wel prijzig.

Stel ik zou zo'n invalzaag icm accessoires zoals parallelaanslag en bijv. een zelfbouw MFT tafel kopen / maken, zou ik dan voor bijv. het maken van kasten en luidsprekers een eind kunnen komen? Of raden jullie dan vooral andere gereedschappen zoals zaagtafel aan?

Ik begrijp dat het deels ook persoonlijke voorkeur is, en dat een zaagtafel ook zijn voordelen heeft, vooral als je denk ik iets kleinere delen en repeterend werk wilt doen. Maar ik zou ivm veiligheid en ruimte die een goede zware zaagtafel inneemt, de voorkeur geven aan MFT met invalzaag...
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.736
2.591
Gaanderen
Het mooiste en beste voor plaatmateriaal is en blijft een formaatzaag. Dat kost veel ruimte en geld. Een mooi alternatief is een mft tafel met een invalzaag. Bij hooked on wood kan je een tekening van zo'n tafel met zaaglijst kopen. Zelf maken kan ook. Er zijn hier leden die een parkside invalzaag prima vinden. Er zijn er ook die een mafell eisen. En alles wat er tussenin zit. Ik ben liefhebber en oud dealer van festool dus ik ben zeer tevreden over mijn festool invalzaag. Ik vind het belangrijk dat ik een rail uit een stuk heb. De a merken hebben een rail die bij de machine zit van 140-150 cm en daarmee kan je een plaat afkorten. B merken vaak twee korte rails. Er zijn ook goedkope aftermarkt rails te koop in allerei lengte voor diverse merken. Bedenk ook dat je met lange rail niet altijd recht zaagt. Ik moest platen zagen van 3050mm en die werden iets hol omdat een rail bij die lengtes toch nog flexibel is. Dat is ook weer op te lossen maar dat is een ander verhaal.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.