Zaagtafel advies gevraagd

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.236
535
Eanske
ingoogni.nl
Stel ik zou zo'n invalzaag icm accessoires zoals parallelaanslag en bijv. een zelfbouw MFT tafel kopen / maken, zou ik dan voor bijv. het maken van kasten en luidsprekers een eind kunnen komen?

Zolang je niet zoiets als de Avalons met al die facetten wilt bouwen, ja. Rechthoekige kasten met de hoeken in verstek werkt met enig nadenken. Dubbel verstek ook, met nog meer nadenken. Ik schat dat je zo'n 95% van alles dat ooit in "Klang + Ton" gepubliceerd is kunt hiermee bouwen.

Wat handig kan zijn om alles netjes uitgelijnd in elkaar te zetten is een deuvel-machine of een domino-machine of een lamello-machine.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Lange stroken ga je ook niet zagen op een dewaltzaagtafel. Als een formaatzaag geen optie is, dan is een invalzaag een goede keuze. Festool heeft een nieuw exemplaar met aparte voorritser. Daar kun je alles mee maken wat je wilt.
 

Peer76

Actieve deelnemer
Volgens mij kom ik op onderstaande opties:

* hele goedkope mobiele zaagtafel van bijv. metabo, die heb je voor 300 a 400 euro nieuw
* dure mobiele zaagtafel van Festool, dan ben je zo 2000 tot 3500 euro kwijt
* zware, niet verplaatsbare zaagtafel van bijv. Scheppach, of tweedehands, dan ben je denk ik zo'n 1500 tot 3000 euro kwijt
Ga jij veel zagen met die zaagtafel? Indien je het sporadisch gaat gebruiken neem ik aan dat het niet duurder moet zijn dan nodig. Zelf heb ik de Hikoki C10RJWAZ die ik zo nu en dan gebruik. Persoonlijk vind ik het een fijne zaagtafel voor wat ik ervoor heb betaald.
Ik zag via Google dat er ook een topic op dit forum staat over deze zaagtafel:

Edit: Die 1,60 meter zal echter niet haalbaar zijn voor de aanwezige geleider. Hiervoor zal je dus een steun naast de zaagtafel moeten hebben, de boel vervolgens goed afmeten en met de bijgeleverde parallelgeleider en een vaste hand langere stukken kunnen zagen.
 
Laatst bewerkt:

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Dank weer voor de nieuwe reacties en tips! Ik zal de Hikoki C10RJWAZ onthouden voor het geval ik toch nog een zaagtafel er bij wil kopen op een later moment.

Ik denk dat het eerst toch een invalzaag wordt voor het zagen van hout voor kasten en luidsprekers. Het worden luidsprekers met vrij eenvoudige vormen.

Dan komt nu de vraag welke invalzaag? Het voordeel van Festool lijkt mij, dat het goed integreert met mijn stofzuiger van Festool en andere spullen die ik van dit merk heb. Maar ik wil wel serieus alternatieven overwegen zoals Mafell en Makita.

Ik wil wel een kwalitatieve machine, op netstroom. Het voordeel van de Makita lijkt mij dat hij ongeveer de helft goedkoper is dan de Festool en Mafell. Ik vind Festool wel aan de prijs, ook met de accessoires. Een lange geleiderail kost volgens mij al enkele honderden euro's bij Festool, bij Makita veel minder.

Zit er veel verschil in kwaliteit tussen zo'n Festool / Makita / Mafell vraag ik mij af? En ga ik dat heel erg merken? Uiteindelijk hoop ik de machine wel regelmatig te gaan gebruiken, maar niet dagelijks. Een goede stofafzuiging vind ik belangrijk, evenals kwalitatief goede onderdelen en langdurige verkrijgbaarheid van onderdelen. Misschien hebben jullie hier nog tips voor? En ik weet niet of zo'n voorrits functie nog een groot voordeel is?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
De Festool past ook op makita rail....

Verder is de Festool het langs bestaand, maar is voor mij de Mafell de topper. Die is alleen geen optie voor mij ivm de niet compatibele rail met mijn andere gereedschap, de Festool rail is het breedst gebruikt in de markt.
De makita zal het ook gewoon doen en ook gewoon werken met de stofzuiger, dus de keuze is echt persoonlijk....
 

Wim ()

Actieve deelnemer
1 jun 2023
79
23
België, Limburg
Ik heb een tweedehands festool gescoord voor de prijs van ongeveer de Makita. De festool is wat makkelijker gemaakt voor van zaagblad te wisselen, diepteinstelling is wat sneller. En er zit een soort van splinterstukje op voor wat normaal waste side is. Dat gezegd de Makita heeft wel een knopje voor voorritsen wat de festool weer mist.

Voor zaagtafel kan je ook eens naar de Skil 1340 kijken. In de NL gamma 325 en min of meer een DeWalt kloon maar met een onderstel in.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Mafell heeft/had een paar kleine plusjes. Belangrijksten zijn beter twee rails koppelen (te ondervangen door een rail te kopen die lang genoeg is) en de voorritsfunctie. Inmiddels zaagt Festool 5 mm dieper (voor wat het waard is) en (dat is wel echt wat waard) heeft Festool een aparte variant met een extra voorrits zaagblad.

Mafell heeft ook een best wel groot nadeel (wat ik ze tot in lengte van jaren blijf verwijten, totdat ze het opgelost hebben): de zaag is breder dan de rail, waardoor je bij diepere zaagsnedes eventuele benchdogs raakt aan de achterzijde.
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Wat ook voor een belangrijk punt voor mij is, is hoeveel stof het apparaat uitstoot, waarbij het apparaat icm een stofzuiger werkt. Zit daar nog veel verschil in tussen bijv. de Makita, Festool en Mafell? Ik begreep dat de Mafell een hele goede afsluiting heeft dus zou ik denken dat die het schoonst werkt?
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
Wat ook voor een belangrijk punt voor mij is, is hoeveel stof het apparaat uitstoot, waarbij het apparaat icm een stofzuiger werkt. Zit daar nog veel verschil in tussen bijv. de Makita, Festool en Mafell? Ik begreep dat de Mafell een hele goede afsluiting heeft dus zou ik denken dat die het schoonst werkt?
als je zo'n as-afsluiter-plaatje koopt (zie forum deze week), dan komt er bij de Makita zo goed als geen stof vrij (icm een Festool stofzuiger)
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Hoi,

ik krijg de indruk dat de Mafell het meest afgeschermd is, geen gaten in de kap. Puur op wat ik zie en lees online neig ik het meest naar de Mafell. Maar het lastige is dat ik een Festool bovenfrees heb die niet compatibel is met de Mafell geleiderail, terwijl ik de koppelbare geleiderails van Mafell er beter uit vind zien dan die van Festool.

Ik zou dan een Festool liniaal moeten kopen en deze combineren met de Mafell. Zijn er mensen die ervaring hier mee hebben, gaat dat goed samen en doet dat nog onder voor een Mafell invalzaag op een Mafell geleiderail? Eigenlijk wil ik niet helemaal aan Festool vastzitten...
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
294
119
En toch zijn alle machines van hetzelfde merk wel erg handig/fijn.
Bij mij hangt er een stofzuiger slang van het plafond naar beneden en daar zit ook een Festool netsnoer aanvast. Omwisselen naar andere machine is heel snel en als ik zaag/frees/schuur gaat de stofzuiger automatisch aan. Het feit dat een Mafell misschien iets beter zaagt, valt voor mij bij dit voordeel in het niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Houtsoort

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Dat van de stofafzuiging is bij deze machines minimaal als het extra plaatje erop zit. Het deel van het zaagblad dat onder het hout uitsteekt produceert ook stof. Hoe je het went of keert je krijgt een beetje stof. Ik vind dat mijn combinatie ts 55 plus ct 26 heel weinig stof produceert. Dat zal bij een makita nauwelijks meer of minder zijn en dat verwacht ik ook bij een mafell en bosch.
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Hoi, ja hetzelfde systeem heeft wel voordelen. Stel ik ga toch voor een Festool, dan heb ik voor bedrade versies volgens mij de keuze uit 3 modellen. Wat o.a. verschilt is de zaagbladdiameter: 160, 168, 210mm. Ook het vermogen verschilt, van 1200 tot 1600 Watt. De TS 75 EBQ-Plus is de zwaarste machine en is misschien wat overkill, en ook wat hoger in gewicht. De TS 60 KEBQ-Plus lijkt het meest uitgebreid qua functies, en ook iets meer vermogen dan de TS 55 FEBQ-Plus. Hebben jullie nog een mening welke voor mijn doelen het beste zou passen? Ik neig zelf naar de TS 60 KEBQ-Plus...
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Hoi, ja hetzelfde systeem heeft wel voordelen. Stel ik ga toch voor een Festool, dan heb ik voor bedrade versies volgens mij de keuze uit 3 modellen. Wat o.a. verschilt is de zaagbladdiameter: 160, 168, 210mm. Ook het vermogen verschilt, van 1200 tot 1600 Watt. De TS 75 EBQ-Plus is de zwaarste machine en is misschien wat overkill, en ook wat hoger in gewicht. De TS 60 KEBQ-Plus lijkt het meest uitgebreid qua functies, en ook iets meer vermogen dan de TS 55 FEBQ-Plus. Hebben jullie nog een mening welke voor mijn doelen het beste zou passen? Ik neig zelf naar de TS 60 KEBQ-Plus...
Nogmaals de tip; koop Makita rail, scheelt bijna de helft en is zeker niet slechter dan Festool.

Ik heb zelf de 75 en de 55, maar ik zaag veel massief en heb de hoogte regelmatig gewoon nodig. Omdat mijn linialen op de 75 zijn ingezaagd blijft mijn 55 veelal in de kast staan.
Als je buitendeuren wilt gaan zagen is de 60 echt aan te raden en meer capaciteit is nooit verkeerd, zeker niet als je er verder weinig last van hebt zoals bij de 75 wel het geval omdat hij echt groter en zwaarder is.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Ik heb zelf een Festool TS55R; daarvoor een TS55, bebruikt gekocht. Voordeel van gebruikte Festools is dat je deze weer kunt verkopen voor ongeveer dezelfde prijs.
Zou ik nu opnieuw nieuw kopen zou het waarschijnlijk Makita worden. Vind het prijsverschil inmiddels wel heel groot.

Wanneer je veel platen zaagt en uitbrokkeling een serieus punt is voor je is een goede voorrits functie een plus, die is bij Mafel wel weer beter.
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Hoi dank weer voor de nieuwe reacties! Is zo'n voorrits functie echt nodig om netjes te zagen zonder te veel splinters? Stel ik heb een uitvalzaag zonder voorrits functie, krijg je dan veel ruwere zaagsneden door splintering?
 

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
212
87
Rijswijk
Die zaag is er pas een paar maanden.
Dus bijna niemand heeft hem.
Wil je op safe spelen kun je bij melamine ook zelf voorritsen.
Je laat de zaag dan 1-2mm in de melamine zagen en trek de zaag naar achteren. Dus tegen de richting in.
Volgens mij kun je ook nog even de snelheid op z’n laagst zetten.

Dit is de werking van het voorritsblad wat je zo dus kopieert.
Voor hobby en af en toe prima te doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim ()

Wim ()

Actieve deelnemer
1 jun 2023
79
23
België, Limburg
Die zaag is er pas een paar maanden.
Dus bijna niemand heeft hem.
Wil je op safe spelen kun je bij melamine ook zelf voorritsen.
Je laat de zaag dan 1-2mm in de melamine zagen en trek de zaag naar achteren. Dus tegen de richting in.
Volgens mij kun je ook nog even de snelheid op z’n laagst zetten.

Dit is de werking van het voorritsblad wat je zo dus kopieert.
Voor hobby en af en toe prima te doen.
Ik heb de TS55 en dit achteruit voorritsen werkt perfect voor het standaard 48T zaagblad, ik steek gewoon mijn vuist onder de motor als een soort van dieptestop hiervoor. Moet je wel combineren met een opofferingsplaat eronder: spaanplaat, OSB, isolatie,...
Nu heb ik een CMT blad bijgekocht (Industrial laminated and chipboard circular saw blades 281.orangeneg | Industrial saw blades | CMT Orange Tools Worldwide) dat wat meer tanden en andere geometrie heeft en voorritsen is eigenlijk niet nodig: de off-cut kant is net niet perfect maar op een melanine plaat van de Gamma is dat te verwachten. Op betonplex had ik geen probleem.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.236
535
Eanske
ingoogni.nl
Is zo'n voorrits functie echt nodig om netjes te zagen zonder te veel splinters?
Voor luidsprekers gebruik je voornamelijk MDF, dat splintert niet, of berken multiplex. Met de laatste heb ik eigenlijk nooit problemen, kwestie van het juiste, schone en scherpe zaagblad. Bij de Festool kun je voor in de zaag nog "een groen dingetje" schuiven dat splinteren verminderd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.