Een al dan niet gemeentelijk monument levert vaak stringente eisen op m.b.t. eventuele verbouwingen. Dat maakt je minder flexibel om het pand aan te passen aan je eigen wensen. Ik heb meermaals gelezen/meegemaakt dat de eigenaar van een pand dat op de monumentenlijst dreigde te worden gezet hiertegen inbezwaar ging, en zelfs ging procederen. Een monument schrikt vaak kopers af. Mogen er bijvoorbeeld zonnepanelen op? Mag je kleine (dak)ramen vervangen door grotere, evt. zelfs een dakkapel? En als dat mag, moet dat dan historisch verantwoorde (duurder) worden gedaan? Op een monument mag en wil je geen plastic dakkapel zetten, of kunstof kozijnen. Dat betekent wel dat je aan regelmatig schilderonderhoud vastzit.
Nu was eerder al de (goede) raad gegeven om een pand te kopen voor nu, en niet voor de waardestijging later. Da's de ene kant. De andere kant is dat je je afvraagt of het pand straks 'speciaal' is, of courant. Als je eruit wilt wil je er geen jaren aan vastzitten.
Het is in ieder geval goed om na te gaan hoe lang een pand al te koop staat, en als dat langere tijd is, dan op een rijtje te zetten waarom dat zo is. Zoek je huis op in huizenzoeker.nl, die geeft ook een historie over de periode dat het te koop staat, en tussentijdse prijswijzigingen.
Ook over een kluspand werd al gememoreerd dat je moet opletten dat je ook nog aan het wonen zelf toe komt. In ons geval, doordat ik naar een veel goedkoper huis ga, heb ik budget om een aantal grote klussen uit te besteden. Dan hoef ik 'alleen' nog maar af te werken en in te richten. Ik ben in ieder geval blij dat ons nieuwe huis weliswaar tussen monumenten staat, maar het zelf niet is! Zo kan ik tenminste de gevel pleisteren of schilderen als voegherstel en reiniging geen bevredigend resultaat geeft.