Wij gaan ons eerste huis kopen! Spannend! Tips?

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Balen Rizz, ik duim voor je.
Ik ken de spanning. Wij zouden op vrijdag passeren, op woensdag zegt de bank: "Bij nader inzien hebben we geen goed gevoel, we geven geen hypotheek".
Gelukkig had ik besloten geen DHZ traject met de hypotheek af te leggen, en ging de tussenpersoon er dwars voorliggen. Het is allemaal goed gekomen, maar vraag niet hoe. Pfieuww.

Sterkte, ook voor je vrouw!
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Net deze thread even doorgebladerd. Spannend! Ik kan me al dat gedoe nog goed herinneren. Zenuwslopend.
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
Hoe minder je leent ten opzichte van je bezittingen, salaris de lager je de rente kan afdwingen. Dwing af dat je ongestraft 5-10% maf aflossen per jaar. Consuminderen is het sleutelwoord naar mijn mening!
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Hoe minder je leent ten opzichte van je bezittingen, salaris de lager je de rente kan afdwingen. Dwing af dat je ongestraft 5-10% maf aflossen per jaar. Consuminderen is het sleutelwoord naar mijn mening!

We hebben een prima deal: 2,8% voor 20 jaar en een lening van 60% tov wat we kunnen lenen, daar bovenop ongestraft en onbeperkt extra aflossen! ;)

Daarbij hebben we goed nieuws!!

De notaris heeft net gebeld en het is rond! Eigenlijk tegen de verwachting in, maar donderdag gaan we passeren. Gelukkig hebben de verkoper en zijn financiële man er nu wel de vaart in gezet en kon het geregeld worden..

Wat een opluchting, zeg! Een week later als gepland, maar dat mag de pret niet drukken... We braken allebei ff, de spanning moest er ff uit...

Bedankt zover voor de steun, voor mij een groot goed!
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
31
Bollenstreek
Goed joh, ik kan me hel goed voorstellen in wat voor mallemolen je terecht was gekomen. Fijn dat je kan gaan verhuizen en je werkplaats inrichten. Je zal zien, het gaat alleen maar mooier worden.
(probeer zelf iets in de Bollenstreek te vinden en ben ook al eens een keer door gedoe bij de verkoper uit de bocht gereden)
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Mooi man, gefeliciteerd.
Onze dochter heeft ook zo'n mooie werelddeal. Nieuwbouwproject in Son en Breugel, met 2,9% en 20 jaar vast.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.710
2.571
Gaanderen
Dat is eigenlijk gratis geld. Hypotheek aftrek en inflatie dan blijft eren niet zo veel over. Heel wat anders dan de 6% 20 jaar vast. Moet nog 3 jaar.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
4.8% voor 15 jaar. Zit er ook nog een jaar of 8 aan vast. En dat vond ik toen een moord deal!

Veel succes met het nieuwe huis.
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
We zitten in hetzelfde schuitje merk ik na het lezen van dit draadje.
Mijn vriendin en ik staan ook op het punt een woning te verwerven, later hierover meer.

Echter valt me wel op dat het in Nederland ingewikkeld is om een woning te kopen ...

Een bouwtechnische keuring wat is dat precies en is dat verplicht bij jullie?

Belgische groeten

Bert
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Hi Bert,

Ja, het is in Nederland ingewikkeld, daarom kan je een financieel mannetje en evt. een aankoopmakelaar in de hand nemen. Dat laatste hebben wij niet gedaan, maar het kan je wat zorgen uit handen nemen en evt. meer met de prijs doen dan jij ws. voor elkaar kan krijgen (zolang het geen op geld belust mannetje is). Mijn advies hierin zou zijn, ga shoppen en ga in gesprek met meerdere partijen. Dit kan je een hoop geld schelen.

Wat hypotheken betreft is het juist niet ingewikkeld, er zijn nog maar twee vormen. Geen ingewikkelde constructies, alleen maar aflossen.

Een bouwtechnische keuring is niet verplicht, wel verstandig. Het helpt je inzicht te krijgen in de bouwtechnische staat van je woning, zeker als je een vooroorlogse woning koopt zoals wij. Als je dit laat doen voor je een bod uitbrengt, heb je meer om mee te schermen, zeg maar. Of je kan daardoor afzien van het huis. Ja, het kost wel wat, maar zorgt ook dat je niet evt. een kat in de zak koopt.

Deze keuringen worden verricht door een onafhankelijk bureau, bij voorkeur iemand die je zelf hebt uitgekozen en die geen binding heeft met de verkopende partij.

Wij zijn, op aanraden van o.a. leden van dit forum, lid geworden van de Vereniging eigen huis en zij hebben de 25 euro contributie al ruimschoots verdiend, zeker gezien de vragen die ik had nav de laatste ontwikkelingen. Zij doen ook technische keuringen, redelijk scherp geprijsd. Tot nu toe niets dan lof.

Mag ik vragen waar je aan het kijken bent?
 
Laatst bewerkt:

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Een bouwtechnische keuring is niet verplicht, maar wel verstandig. De verkoper moet verborgen maar bij hem bekende gebreken melden. Daarnaast heb je als koper een onderzoeksplicht. Zie je een niet verborgen gebrek over het hoofd, dan kan je die schade na de koop niet/lastig op de verkoper verhalen.

In Nederland hebben we de Vereniging Eigen Huis, een vereniging voor de belangenbehartiging van huiseigenaren. Die biedt allerlei diensten aan, waaronder technische keuringen van bestaande huizen. Maar ook bij een nieuwbouwhuis kan je een deskundige van hen inhuren om het huis door te lopen op fouten van de aannemer. Zelf ben je veel te verliefd op het huis, of te overdonderd door de veelheid aan indrukken, om alles nog goed en objectief te zien.

Het voordeel is dat je na zo'n keuring van een bestaand huis argumenten hebt om te onderhandelen. Als er 20.000 euro aan achterstalling onderhoud wordt geconstateerd (de deskundige drukt de nodige reparaties in geschatte eurobedragen uit) kan je proberen om dat van de vraagprijs af te dingen.

Doordat deze keurmeesters dag in dag uit bestaande bouw keuren weten ze ook precies waarop ze op basis van het bouwjaar moeten letten. Iedere periode kent wel typische gebreken.

Al met al net zoiets als een gebruikte auto voor aankoop door de ANWB laten keuren. Voor wat waarschijnlijk de grootste uitgaaf van je leven wordt is zo'n keuring van 300-400 euro altijd zijn geld waard!

Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb kunnen maken.
 
Laatst bewerkt:

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Rizz,

Leuk om weten en dat is inderdaad niet zo moeilijk als het lijkt :)

Dat mag je zeker vragen :)
West Vlaanderen in de as Brugge - Roeselare :)

Een huis met werkplek om leuk in te klussen.

Groeten

Bert
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Dat is ook een aardige regio.. Ik was in de veronderstelling dat je in Nederland een huis wilde kopen. Even anders geïnterpreteerd.. :)
Heel veel succes dan! Ja, het is stressvol, het gedoe rond hypotheken en regeltjes, zeker als je een huis heel graag wilt hebben, maar het zoeken en uiteindelijk krijgen maakt alle stress meer dan goed!

Vandaag de sleutel dus en de eerste klusjes gedaan. M'n schuurtje is er iets slechter aan toe als ik dacht. Boven op de vliering zit een aardige rand schimmel. Een gevolg van een overvolle dakgoot, dus die moet snel schoongemaakt worden. En ws. loopt de regenpijp zo de grond in en is niet op het riool aangesloten, dus in die hoek onderin zit ook aardig wat schimmel. Moet nog even kijken hoe dat allemaal precies aan te pakken. Morgen gaat iig de ontvochtiger er in en gaan we de boel eerst ff grondig ontvochtigen.

Natuurlijk hebben we nog meer dingetjes gevonden, maar niets wereldschokkend.

Even wat sfeerplaatjes:







 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.