Wij gaan ons eerste huis kopen! Spannend! Tips?

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Zo, even een verhelderend gesprek gehad net.. Waar 1 ding vooral duidelijk is geworden: De hypotheker wordt het vooral niet!

De flapdrol heeft een mooi praatje gehouden met heule lage rentes, maar heeft even verzuimd daar de NHG in mee te nemen en is ons nog wat andere zaken "vergeten" te vertellen...

Nu een aanbieding gehad voor 20 jaar vast tegen 2,8% rente met alle voorwaarden die we belangrijk vinden. Nog laag. Ook heel wat wijzer geworden over overlijdensrisicoverzekeringen en idd het verplichte deel wat er is, lijkt ons op dit moment voldoende voor het afdekken van risico. Misschien dat we daar in een later stadium nog anders over gaan denken, maar goed. Hier speelt ook mee dat mijn meisje een opdracht met succes heeft uitgevoerd voor deze man en we hier een behoorlijke korting krijgen op de pakketkosten, die sws lager liggen als die van de hypotheker, maar het is ook echt een pakketprijs, zonder extra kosten, daar doen ze echt alles voor!

Wat tegenwoordig ook heul erg aan de gang is, schijnt, is dat heel veel hypothekverstrekkers een tweesporig rentebeleid hebben: Een lage rente voor nieuwe klanten en een hogere voor bestaande klanten die geen kant opkunnen als ze een tophypotheek hebben.. Nu is dat voor ons niet van toepassing, maar goed om eens naar te vragen, lijkt me! De geldverstrekker die we nu aangeboden hebben gekregen, heeft dat iig niet..

En stuk wijzer geworden en vanaf nu een actief antireclamevoerder tegen de hyotheker.. :D

Morgen voor den 2e maal bezichtigen.. leuk leuk leuk.. :)
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Voor de geïnteresseerden: Het bieden is begonnen! de tweede ronde is net ingegaan, dus we wachten af wat er uit gaat komen.. :)

Na de tweede bezichtiging het huis een stuk beter bekeken en er zijn wel wat dingen mis, maar dat betreft vooral de buitenkant. Schilderen, half metertje kozijn vervangen, wat metselwerk en de 1 van de boeiboorden moet vervangen worden.

Tenzij er nog wat geks uit de keuring komt, denk ik dat we er uit gaan komen. Ik heb wel als ontbindende voorwaarde op laten nemen dat mocht de uitslag van de keuring ons niet bevallen, de koop niet doorgaat. En daar zijn ze mee akkoord gegaan..
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Ik blijf spammen, maar we hebben het huis!! Ons laatste bod is geaccepteerd. Morgen gelijk bellen voor een technische keuring en hopen dat die goed uitpakt.. :D :D :D
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Bedankt! En Sunrayes, dat gaat nog wel even duren.. :D Maar je bent natuurlijk altijd welkom! Bomen over hout enzo is altijd leuk.. :)
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Geweldig Rizz! Van harte gefeliciteerd. We duimen mee voor een goede uitslag van de keuring.

Waar ergens in het groene hart ga je landen, als je uit de zeven hemelen weer op aarde daalt?

Ook bedankt! We gaan in Waddinxveen wonen, met uitzicht over het groene hart.. :)
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Vandaag bouwtechnische keuring gehad, niet echt verrassingen.. 1 kozijn niet helemaal lekker meer, moet een hoek van vervangen worden, reparatiewerk aan de voorgevel, dakgoot is op de hoek niet goed meer en schilderen (buiten). Dat laatste is niet netjes gedaan, dus het zal helemaal kaal moeten en opnieuw.. Gelijk maar een ander kleurtje dan.. Tis te donker.

Aangename verrassingen waren dat het huis dus wèl geïsoleerd is en de dakkapel aan de achterkant is kunststof met houtnerf structuur en dus onderhoudsarm.. Ff jaarlijks een keer schoonmaken, klaar..

Fijn was wel dat de huidige eigenaar aanwezig was, dus die hebben we het hemd van het lijf gevraagd en dat was heel welkom, die hadden we niet aan zien komen! Voor zover we dat konden beoordelen, eerlijk en zeer bereid om antwoord te geven..

Al met al niet dramatisch, dus voorzichtige conclusie (voordat we het rapport krijgen) is dat we het gewoon gaan doen en dus per 1 juli de sleutel krijgen. :D :D :D
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
We hebben een beetje pech geloof ik, de hypotheek was pas op het allerlaatste moment geregeld, heeft veel stress gekost en nu blijkt dat de verkopers hun restschuld nog niet gefinancierd hebben. We zouden afgelopen woensdag de sleutel krijgen, maar dit is helaas uitgesteld. Ze hebben wel een nieuwe hypotheek gekregen en ik kan me niet voorstellen dat de bank dat had goedgekeurd als de extra kosten niet draagbaar waren voor hun inkomen. De restschuld moet bekend zijn geweest, ook gezien de oorspronkelijke vraagprijs, die niet gewijzigd is en sws al 11K onder het bedrag lag waarvoor zij het gekocht hadden..

We hebben allebei vakantie en kunnen niets doen. Er hoeft niet heel veel direct te gebeuren, maar het is toch een goeie twee weken werk die we zometeen in anderhalve week moeten doen.

Het is vooral laksheid van de verkoper en bezorgt ons heel veel stress, met name m'n vrouw is er erg aan toe. Allerlei scenario's spoken door het hoofd en we moeten geduld hebben. Als het dinsdag niet definitief geregeld is, gaat het geld terug naar de bank en moeten we sws nog twee weken wachten voordat het geld weer terug bij de notaris is.

We hebben de verkopers direct in gebreke gesteld, dus het is hen, lijkt mij, er alles aan gelegen om dit te regelen, omdat dit hen hoe dan ook na dinsdag extra geld gaat kosten. Extra dubbele kosten, boetes tot/of zelfs 10% van de verkoopprijs. En evt. een nieuwe verkoop van hun huis. De extra zakcent lijkt erg leuk, maar we willen graag een huis.. Dit huis...

Hun makelaar heeft er goede hoop op dat we dinsdag of woensdag kunnen passeren, wij zijn er nog niet helemaal gerust op. De verhuizing moet sws een week uitgesteld worden en alle mensen die we ruim op tijd geregeld hadden om ons te helpen hebben we ook af moeten zeggen. De zorgvuldige planning ligt helmaal overhoop. Erg frustrerend als je zelf alles zo goed als mogelijk en naar kunnen en weten geregeld hebt en je afhankelijk bent van een ander..

Zo, dat moest er ff uit...
 
A

Athanor

Guest
Wat een vervelende tegenslag zeg:mad:

Houd het hoofd koel en zeg tegen je vriendin het einddoel goed voor ogen te houden. Hopelijk helpt dat jullie om de tegenslagen aan te kunnen!!

Sterkte, Fons

Fons
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Bedankt mannen! Het is lastig, maar het is nou ook niet zo dat we een keus hebben, dus we moeten het volhouden.. :) Na vrijdag hebben een keus, maar daar proberen we nu nog maar niet aan te denken. Ik sta er iets pragmatischer in, maar zou het graag opgelost zien..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.