Wij gaan ons eerste huis kopen! Spannend! Tips?

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Leuk Rizz, dat dijkje ken ik goed. fietste ik vaak over toen ik in Gouda naar de middelbare school ging (ben opgegroeid in Moerkapelle).
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Iedereen bedankt! Het is nogal een gekkenhuis geweest de afgelopen anderhalve week, maar nu schiet het lekker op. Binnen is het schilder- en behangwerk gedaan, nu zijn de vloeren in de huiskamer en de onze slaapkamer aan de beurt.

De vloer in de slaapkamer was dekkend grijs geschilderd, die heb ik vandaag kaal gehaald.. Een pokkeklus, maar zo voldoenend. Er is een hele mooie vloer onder vandaan gekomen. Zelfde gaat gebeuren in de woonkamer, waar een whitewash overheen zit. Beide vloeren komt Skylt Titanium op.

Nog niet helemaal af hier, maar intussen wel.. :)

vloer slaapkamer.jpg

Heb ik nog een vraag: ik heb de vloer nu tot P120 geschuurd met de bandschuurmachine. Ik lees heel veel verhalen, de 1 zegt tot P180, liefst met een roterende schuurmachine. De ander zegt dat tot 120 genoeg is. Vloer ziet er nu al geweldig uit, maar wil het graag goed doen.. Wat is wijsheid?
 

eug3ne

Actieve deelnemer
15 mei 2015
199
5
naarden
langs de kanten moet je toch roterend schuren met P120; schuur dan de rest ( even) mee voor het schuurbeeld ( staan niet alle krassen dezelfde kant op..)
Na de eerste keer lakken na schuren met 150 of 180 ( roterend)
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Ik heb een paar jaren in de VS houten vloeren herstelde en afgewerkt meestal tot 120 schuurpapier en als last, na de hoeken zijn geschrapt, overheen gegaan met een 180 geïmpregneerde gaas op de roterende machine.

Dit is mijn eigen wijsheid, (of niet) over het afwerken. Met een kunstharsachtig, afwerking gaat het vanaf het moment dat hij er opstaat achteruit tot dat je moet hem afschuren en opnieuw doen na x aantal jaren. Eigenlijk, als wij een vloer af hadden zei we altijd, hij zou nooit meer zo mooi zijn als nu. Met olie begint hij pas mooi te zijn als hij erop staat en met onderhoud wordt het alleen mooier.
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Bedankt voor de antwoorden! Ik heb inmiddels ook de woonkamer grotendeels gedaan, alleen de randen en moeilijke plekken nog.. De olie ging er wat lastiger vanaf. Er was me aangeraden door de verhurder van de machine om lekker met korrel 80 te schuren, maar ik was op een gegeven moment al 2 uur bezig en nog was er maar matige progressie. Naar de bouwmarkt gereden en korrel 40 gehaald. Half uurtje verder en de bulk was schoon! Ook heel erg bezig geweest om de oepsmomentjes of onzorgvuldigheid van de vorige keer te fixen.. Met goed resultaat mag ik wel zeggen!

Verder de documentatie van de Skylt er eens op nageslagen en die raadt aan om tot 120 te schuren, daarna de vloer nat te maken en na te schuren met 120. Dit voorkomt tevens dat je tussen hoeft te schuren. Dat mag wel, maar alleen als je de vloer gladder wilt hebben. Dat hoeft voor ons niet, dus dat wordt de aangewezen methode. En er is niet zo heel veel tijd meer, dat helpt ook mee.. :) Het schuren gaat wel heel zorgvuldig, ik ben nog nooit zo lang met iets bezig geweest (buiten m'n gitaar). Het wordt toch anders als het je eigen huis is.. :D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.