Wij gaan ons eerste huis kopen! Spannend! Tips?

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Ook van andere AOV's hoor ik niet zulke goede berichten. Meestal beginnen de problemen op het moment dat blijkt dat weinig kans op herstel is en het dus een langdurig verhaal gaat worden. Ik heb er in de loop van de jaren tonnen naar toe mogen brengen, maar het blijkt dat banken en verzekeringen er echt niet op uit zijn om jou te helpen, maar vooral zichzelf.

Maar laten we weer verder gaan op Rizz' vrolijke topic: op zoek naar een eigen huis!
 

rinus

Post veel
13 nov 2011
754
154
Heerde
marinusvannorel.nl
Denk ook eens aan (voormalige) bedrijfspanden. De infra (400V b.v.) is meestal goed voor elkaar en er is ook heel waarschijnlijk ruimte voor een degelijke werkplaats, want dat moet toch de hoofdzaak zijn:)
Bij voormalige bedrijfspanden valt er vaak ook nog wat te verhuren, waardoor er extra inkomsten te genereren zijn. De bank is daar niet altijd even blij mee maar hangt ook af van wat je ze er van verteld. Iig heel veel succes.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb geleerd in onze speurtocht dat je niks moet uitsluiten
Bepaal wáár je eventueel consessies wil doen
Maak een prioriteiten lijstje

Staat een dijkhuisje (oid) op de eerste plaats OF is ruimte belangrijker en mag het dus ook een moderne woning met veeeeel ruimte worden ?
Een modern huis kun je van buiten ook inrichten als ouder huis (stalen kozijnen er uit en zelf mooie houten maken enzo... het kan allemaal)

Wij hadden ook een wensenlijstje en ook een 'vooral niet lijstje'
Één van de punten was dat ik mijn hele leve geroepen heb 'ik wil in stad X niet dood gevonden worden'
Nu wonen we er met heel veel plezier, heb een geweldige man's cave een royale tuin (voor stadse begrippen) van 500m2 en de kans dat ik hier ooit eens dood gevonden word is wel heel aannemelijk geworden :D
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
:) We zitten al behoorlijk buiten waar we in eerste instantie wilden zitten. De comfortzone is al behoorlijk opgerekt

Maar ook ik heb een stad waar ik echt niet dood gevonden wil worden. Mijn ouders en broertje wonen er en ik word er echt niet vrolijk van.. Daar zijn dan wel weer heel veel drive-in woningen die aan onze specs voldoen. Da's jammer, maar ik word al op voorhand triest als ik door zo'n wijk heen rij. Wat we dan ook gedaan hebben van het weekend.. Gelukkig hebben we er allebei last van, dat scheelt.. :)

Waar we allebei voor gaan is gevoel bij een huis en locatie. Er zijn een aantal zaken belangrijk en sommigen minder.. We zien het wel, we gaan strepen en kijken en dan zien we het wel.. Wat ik wel weet, is dat we er echt wel uitkomen.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Ik kom er net achter dat het huis waar we vandaag gaan kijken een gemeentelijk monument is.. Heeft iemand een idee wat dat voor gevolgen kan hebben, behalve subsidie voor renovatie/verbouwing?
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Subsidie is er meestal niet, en beperkingen met wat je mag doen wel. Soms zijn er regelingen voor het tegen lage(re) lenten lenen van verbouwingskosten, maar dat haalt met de huidige rentestanden niet veel uit. Bij gemeentelijke monumenten hangt het natuurlijk erg af van de regelgeving daarover, en dat kan van gemeente tot gemeente verschillen.

Afhankelijk van de staat van de woning vind ik het eerder een waardedrukkend dan een waardevermeerderend kenmerk.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Subsidie is er meestal niet, en beperkingen met wat je mag doen wel. Soms zijn er regelingen voor het tegen lage(re) lenten lenen van verbouwingskosten, maar dat haalt met de huidige rentestanden niet veel uit. Bij gemeentelijke monumenten hangt het natuurlijk erg af van de regelgeving daarover, en dat kan van gemeente tot gemeente verschillen.

Afhankelijk van de staat van de woning vind ik het eerder een waardedrukkend dan een waardevermeerderend kenmerk.

Lees op de site van de gemeente dat er subsidieregelingen zijn, heb alleen geen tijd nu om de voorwaarden ff door te lezen.

Je laatste opmerking vind ik interessant, kan je dat uitleggen?
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Een al dan niet gemeentelijk monument levert vaak stringente eisen op m.b.t. eventuele verbouwingen. Dat maakt je minder flexibel om het pand aan te passen aan je eigen wensen. Ik heb meermaals gelezen/meegemaakt dat de eigenaar van een pand dat op de monumentenlijst dreigde te worden gezet hiertegen inbezwaar ging, en zelfs ging procederen. Een monument schrikt vaak kopers af. Mogen er bijvoorbeeld zonnepanelen op? Mag je kleine (dak)ramen vervangen door grotere, evt. zelfs een dakkapel? En als dat mag, moet dat dan historisch verantwoorde (duurder) worden gedaan? Op een monument mag en wil je geen plastic dakkapel zetten, of kunstof kozijnen. Dat betekent wel dat je aan regelmatig schilderonderhoud vastzit.

Nu was eerder al de (goede) raad gegeven om een pand te kopen voor nu, en niet voor de waardestijging later. Da's de ene kant. De andere kant is dat je je afvraagt of het pand straks 'speciaal' is, of courant. Als je eruit wilt wil je er geen jaren aan vastzitten.

Het is in ieder geval goed om na te gaan hoe lang een pand al te koop staat, en als dat langere tijd is, dan op een rijtje te zetten waarom dat zo is. Zoek je huis op in huizenzoeker.nl, die geeft ook een historie over de periode dat het te koop staat, en tussentijdse prijswijzigingen.

Ook over een kluspand werd al gememoreerd dat je moet opletten dat je ook nog aan het wonen zelf toe komt. In ons geval, doordat ik naar een veel goedkoper huis ga, heb ik budget om een aantal grote klussen uit te besteden. Dan hoef ik 'alleen' nog maar af te werken en in te richten. Ik ben in ieder geval blij dat ons nieuwe huis weliswaar tussen monumenten staat, maar het zelf niet is! Zo kan ik tenminste de gevel pleisteren of schilderen als voegherstel en reiniging geen bevredigend resultaat geeft.
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Dank voor het inzicht.. Volgens mij vallen de regels in Leidschendam wel mee, want er is van alles aan gebeurd.. Behalve aan de gevel.. En met zonnepanelen.

Maar het huis valt al af, het staat zo scheef, wel stabiel overigens, maar ik vind het teveel.. De makelaar begon er ook gelijk over.. :) Er is heel veel gedaan aan hwt huis, maar er moet nog 40K(20 direct) in om het helemaal af te maken en dat willen we niet en hebben we ook niet.. We hebben best wat budget, maar niet zoveel..

We willen wonen en geen project.. Dat er wat gedaan moet worden prima en dat we met een oud huis bezig blijven, ook goed, maar de basis moet zijn: direct er in en later wat doen...
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Een monument heeft voordelen en nadelen. Je kunt idd niet alles doen wat je wilt, maar er is best veel mogelijk mits juiste aanpak en geduld. Onderhoud is duurder, maar aftrekbaar en blijvend 6% BTW. Je kunt veelal tegen 1,5% 10 jaar vast lenen voor de restauratieve werkzaamheden en de charme van een dergelijk pand kun je niet bouwen, dat moet rijpen over de jaren.

Om het kort neer te zetten; laat je niet te snel afschrikken door een status, maar overleg wel van te voren met de Gemeente wat er mogelijk is. Dan kom je niet voor vervelende verrassingen te staan.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Een vriend met een monument wist mij te vertellen dat de 6% regeling maar tot 30 juni geldt en dan weer terug naar 21% gaat.

Buiten dat, het huis valt echt af. We hebben nog meer bezichtigingen gepland staan en we hebben de tijd.. Weer onze comfortzone uitgebreid en naar huizen in een heel leuk dorpje gekeken. Het enige daar is dat ik moet kijken hoe het verkeer naar m'n werk gaat zijn. Het is dan nog maar 48 km, maar 30km over provinciale wegen. Ik ken die regio en de wegen wel aardig, maar niet in de spits..

Maar het is wel leuk, huizen kijken! :)

Ook trouwens een ander advies hier opgevolgd en een bezichtiging gepland in een jaren 80 drive-in woning van 130 m2, gewoon om te kijken wat de ruimte en het moderne karakter met ons doet.. En de garage en de tuinkamer beneden kunnen dan voor onze hobby's worden gebruikt.. :D
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Stuiter stuiter.. :) We hebben een kandidaat! We waren allebei op slag verliefd.. Morgen bellen voor een bouwtechnische keuring.. :p
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
En nu proberen dat voor de verkopers verborgen te houden.

haha, ja.. Ik heb wel met een heel ernstig gezicht de buitenkant bekeken, maar dat is toch niet helemaal gelukt, ben ik bang.. :) We hadden een goede indruk gekregen van het huis op de vraag van de makelaar..
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Veel succes en plezier in deze periode, Rizz. Wij hebben na 5 weken ellende en wantrouwen vandaag eindelijk onze hypotheekofferte gekregen en geaccepteerd. 1 mei krijgen we de sleutel! en 8 mei moeten we ons huis opleveren. Drukke tijd....
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Oh, en niet geheel onbelangrijk: Er zit een werkhok (schuur) bij van ruim 16 m2, met vliering. Geïsoleerd en wel, hoef alleen nog maar de vloer te isoleren. :D :D :D
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Gister bij de Hypotheker geweest en het is mogelijk om 2,25% bij 10 jaar vast met NHG te krijgen.. Maar wil je dan ook nog gebruik maken van de verhuisregeling, extra 3% financiering voor energiebesparende maatregelen en tussentijdse aflossingen.. Daar wilde hij niet heel erg op in gaan, het is tenslotte een gratis adviesgesprek.. Maar zelfs bouwfondsen kunnen bij bepaald hypotheekverstrekkers vrij besteedbaar zijn.. Allemaal mogelijk.. Schijnt.. En ik me maar afvragen waarom ik jeuk krijg van de financiële sector...

Dus ik heb maar een berekening laten maken voor 10 jaar vast bij 2,35 %. Aan de veilige kant. :)

Dan blijft over het overwegen om de hypotheek niet voor langer vast te zetten, mits deze mee kan worden genomen naar een volgend huis. Sws verder shoppen, want dat is behoorlijk prijzig bij de Hypotheker.. Dat kan goedkoper.. Pakketprijzen van €1500-€2500 ipv van €3500 bij deze club.. Krijg je dan hetzelde? Dat zal moeten blijken..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.