werkplaats >> verwijderen boomstronk??

wupsie

Post veel
9 sep 2011
795
0
Groningen
Zijn naar een grote blokhut verkoper in drenthe wezen kijken.
Al snel bleek dat een blokhut in mijn maat niet als kant en klaar produkt verkocht werd, dus orienteerden we ons op maten die in de buurt kwamen.
Ik heb de man toen betreffende de plaatsing gevraagd of het nodig was om de hut op folie te plaatsen, dit ivm optrekkend vocht, deze verwees de noodzaak naar het rijk der fabelen, zijn argument: door de capilaire werking wordt de balk zowieso nat, klonk aannemelijk in mijn beleving.
Proost :)
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
1.840
11
Heelsum
......Door de capillaire werking wordt de balk toch nat..... nou das een lekker statement waarover ik nog wel eens in discussie zou willen gaan.

Gelukkig had ie meer verstand van blokhutten bouwen..... hoop ik...
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
755
0
Twente
Dat de balk door capilaire werking toch nat wordt is een dom argument, misschien bedoelt de hutverkoper dat de naad wand/betonband toch water opzuigt als hij nat wordt ook al doe je er rubber of dpc tussen. In mijn ogen mag die naad niet nat worden door regen of spatwater omdat de bekleding er genoeg over moet hangen om dat te voorkomen. Voor optrekkend vocht vanuit de gond helpt een laag dpc/rubber wel alleen bij een betonband verwacht ik niet zoveel optrekkend vocht, bij een gemetselde fundering wel.
Zelf zou ik de wanden niet los proberen te halen in dit geval, wordt een geknooi met die slaglpuggen in de betonband, dan mag je ze wel doorzagen onder de regel. Als je maar zorgt dat er geen regen of spatwater bij komt verwacht ik geen problemen met die geipregneerde regel op de betonband
 

Brecht

Actieve deelnemer
25 jan 2012
32
0
Euh, Ik ben even de draad kwijt op het forum door de woorden "capilaire werking" :)
Op wiki vind ik er wat uitleg over: een natuurkundig fenomeen waardoor water stijgt in smalle buisjes...

Bedoelen jullie hier gewoon mee 'het zuigend effect van poreuse materialen zoals baksteen en hout?

Brecht
 

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
119
0
Amsterdam
Wat is wijsheid? Dat is de 64000 dollarquestion.
Zelf zou ik een uur stevige krachttermen laten vallen en dan op marktplaats kijken voor een reciprozaag en daar een alleszaagblad voor regelen.
Maar goed, ik ben iemand die over 2 dingen zekerheid wil hebben met een gebouw(tje) of een huis etc. De fundering en het dak. Als daar wat mis mee is kan je op ellende wachten.

Wupsie, ik wens je veel wijsheid.

Met vriendelijke groet,
Koos
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
755
0
Twente
nee. als je een heel smal kiertje of naadje hebt kruipt water erin of omhoog, het materiaal maakt niet uit.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
755
0
Twente
Ik wil ook zekerheid hebben over fundering en dak, maar er zit bij mij wel verschil in de fundering van een woning of van een schuurtje. Een woning moet minstens 50 jaar staan, een schuurtje vergroot/verplaats/sloop je binnen afzienbare tijd vaak wel.
Volgens mij wordt hier een probleem gemaakt wat in werkelijkheid allemaal wel meevalt. Ik denk dat die gewolmaniseerde regel jaren op die betonband kan zitten, de gevelbekleding zal eerder rotten door de regen/zonlicht.
 
A

Athanor

Guest
Ik heb bij mijn werkplaats langs de onderkant een strook EPDM met plaklaag aangebracht. Deze heb ik met de föhn op de onderste balk geplakt en door laten lopen op de funderingsrand en daar ook op geplakt. Dat spul plakt als superlijm! Is echter wel wat prijzig aan de rol, dus misschien bij een dakbedekker wat afvalstroken zien te scoren? De folie kun je er dan overheen laten vallen en dan heb je volgens mij geen centje pijn!

Fons
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
505
0
kun je niet onderlangs tegen het betonnen bandje een strook dakleer ofzo branden/plakken. Dan heb je al veel minder water wat via de tegels in de betonbanden kan komen, en dus ook niet naar boven kan komen.?
(heb er ook geen verstand van, maar help even mee hardop denken..)
succes ermee.
(wil in het voorjaar nog een speelhuis voor mijn dochter maken, vandaar dat ik dit allemaal wel interessant vind..)
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
755
0
Twente
Optrekkend vocht komt ook uit de grond waarin je fundering staat, een laag dakleer of epdm aan de buitenkant zou bij een gemetselde fundering ook niet helpen tegen optrekkend vocht, omdat er nog steeds vocht vanuit de binnenkant in de muur kan trekken. Bij oudere woningen met gemetselde funderingen en een houten begane grond vloer zie je ook vaak dat de binnenmuren slof worden door optrekkend vocht, als er een niet genoeg verwarmd wordt in de woning. Bij nieuwere woningen met een vrijdragende betonnen begane grond vloer, waarbij de betonvloer dus het metselwerk onderbreekt, heb je daar geen last van.

Een epdmlaag over betonbalk en houtenregel kan wel helpen om de constructie te beschermen tegen regen en spatwater als de gevelbekleding niet genoeg over de onderste regel valt. Zo uit m'n hoofd staat er in m'n vroegere lesboek, vakkennis timmeren, dat houten gevelbekleding minimaal 20 cm boven het maaiveld moet zitten. Je zou een epdmlaag tegen de betonband kunnen plakken en stukken plaatmateriaal onder in de wand tussen de regels maken en het epdm dan tot 25 cm boven maaiveld laten doorlopen, gevelbekleding op 20 cm boven maaiveld aanbrengen en gevelbekleding zit mooi droog en je onderste gedeelte van de wand ook. Je moet er dan wel voor zorgen dat je epdm volledig op de betonband gekleefd zit, anders krijg je weer capilaire werking tussen epdm en beton en wordt je houten regel nog nat. :)
Het is maar net wat je van een contructie maken wilt, persoonlijk ben ik niet bang voor optrekkend vocht uit een betonnen band, maar heb ik wel graag houtwerk een stukje boven het maaiveld ivm spatwater en voldoende afdekking vd onderste regel door de gevelbekleding.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
795
0
Groningen
Belofte maakt schuld :) :)
Ben op de goede weg, denk dat morgen alle wanden wel dicht komen.
En.....echt waar...morgen meer foto's van het geheel.
Zit nog wel te dubben over het dak.
Gewoon osb 3 met dakleer, en later het dak isoleren aan de onderkant, of toch pirplaten kiezen, maarja...hoe werk je die pirplaten aan de buitenkant af...twijfel twijfel.
Krijg veel goedbedoelde tegenstrijdige adviezen, wil voorkomen dat het dak gaat rotten natuurlijk.
Oja, het is erg lastig om via de openbare weg in onze tuin te komen.
Dit gaat middels een brandgang van ongeveer 65 meter, maximaal een meter breed.
Wat ik mij afvraag is eigenlijk het volgende:
Als ik het dak vol leg met pirplaten, moet daar dan nog weer miofil op, vervolgens tengels ed, en dan nog eens een keer platen??
Zou mooi zijn als ik op de pirplaten op tengels bv golfplaten kan schroeven, of dakleer , plakken, op een spijkerlaag oid....heeelp!!!!!
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
755
0
Twente
Een platdak zomaar van onderuit isoleren is vragen om problemen. De makkelijkste manier om een goed dak te maken is de volgende opbouw: balklaag, platen, eventueel een dampdichte folie, isolatie, dakleer/epdm. Dit heet een warmdak, isolatie tussen de balklaag heet een kouddak, dan moet je al met een geventileerde luchtspouw werken, groot risico op inwendige condensatie. Google maar eens "kouddak"
Ook is er nog een omgekeerd dak= isolatie bovenop dakleer, maar dan moet je de isolatie al weer ballasten met grind dat ook de isolatie tegen uv-licht beschermt en moet je roofmate oid gebruiken als isolatie.

Gewoon de isolatie op de platen en daar de dakbedekking op is in jouw geval het makkelijkst, bij epdm schroef je de isolatie op het dakbeschot en lijm je de epdm op de folielaag vd isolatie, bij dak leer komt er een onderlaag op de isolatie te liggen die door de isolatie heen wordt vastgeschroefd op het dakbeschot. Op de wordt het eigenlijke dakleer gebrand.
 
Laatst bewerkt:

wupsie

Post veel
9 sep 2011
795
0
Groningen
Bjorn: bedankt voor je reactie.
Het wordt een zadeldak trouwens.
Dus even resumeren:
Starten met een balkenlaag, hierop osb3 platen, want die heb ik al, hierop vervolgens de pirplaten schroeven, hierop dan een spijkerlaag???? en vervolgens het dakleer.
Aan de warme kant gebruik ik voor de wanden dampdichte folie, waar komt deze bij het dak, boven op de osbplaten, of onder de osb platen??
Is het met deze opbouw ook nog nodig om over pirplaten, aan de koude kant dus, voor de spijkerlaag er op komt, damp open folie toe te passen??
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
755
0
Twente
Een dampopen, waterdichte laag wordt toegepast om regen,- spat,- en lekwater en bv jachtsneeuw uit de constructie te houden en af te voeren. Als een dak dicht zit met een gesloten dakbedekking heb je daar geen last van, en bij deze opbouw hoef je ook geen condenswater af te voeren.
De dampdichte folie kan op de os platen.
Je dak wordt niet erg schuin?
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
795
0
Groningen
Bjorn, nogmaals bedankt.
Het dak krijgt inderdaad een vrij flauwe helling, dit ivm de maximaal toegestane hoogte, en ik neem ook de hoogte van schuurtjes bij buren mee in mijn overweging.
Heb er ook nog aan gedacht om geen zadeldak te maken, maar een vlak dak met een helling naar achteren, de voorste wand met ramen en deuren wordt dan een cm of 50 hoger dan de achterkant.
Twijfel hier ook over, omdat ik bij een dergelijke constructie geen idee heb van de mechanische belasting van de onderliggende constructie.
De laatste optie is wel makkelijker te realiseren voor mij, maar visueel is, volgens mn meisje, een zadeldak aantrekkelijker :)
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
1.840
11
Heelsum
Ik vind een zadeldak met een hele flauwe helling er altijd een beetje armoeiig uit zien. Voor daken met een flauwe helling ziet een lessenaarsdak er wat mij betreft iets esthetisch verantwoorder uit.

Maar..... smaken verschillen.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
795
0
Groningen
@scheppie: Ik ben al over de sreep hoor, alleen andere mensen hier denken er anders over :) :)
De voorkant:
IMG_0002.jpg

Detail wand:
IMG_0003.jpg

De gebruikte tengellatten zijn bijna 3 cm dik, staan niet in contact met de grond, hierop zijn de schroten bevestigd, die ook vrij van de grond zijn , denk dus dat de zo ontstane ruimte van meer dan 5 cm er wel voor zorgt dat het goed komt met de geimpregneerde balk :)

Aan het folie nieten:
IMG_0002.jpg

Zijwand gereed:
IMG_0006.jpg

Achterwand gereed:
IMG_0015.jpg

Later meer :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.