Werkplaats in wording

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Ik begrijp dat er nog sleuven in het mdf gefreesd worden?
Let je er dan wel op dat je niet door een schroef freest waarmee het blad vast zit ;)
Dank voor de tip, dat klinkt wel als iets wat ik fout zou doen ja... 😤 Gelukkig zowaar rekening gehouden bij het inschroeven!
 
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Het duurt allemaal wat langer dan gedacht.. dacht echt met een ochtendje spelen wel alles inclusief blad gefreesd te hebben, echter begon de ochtend met een lijmklem die stuk ging tijdens de allereerste sleuf, dat zag er zo uit;

IMG_3457.JPG

Ik had 'm dus al wel aardig zitten... Aangezien dit tegen m'n autisme en OCD indruist, gelijk maar de reparatie ingezet.. even met een groeffrees er een strook uitgefreesd en netjes met een beitel strak gemaakt, daarna gelijk een nieuw stuk ingelijmd.

D62478D9-98CB-4A80-9FCC-7D94CCD469EC.JPG

En weer verder, nu de andere korte kant (ondertussen mentaal opladen voor de lange kant... ugh. Best een handig systeem. Overigens niet op de foto, maar heb de uiteinden wel even voorzien van een reststukje ter voorkoming van afbrokkelen.. dat bleek wel nodig.

IMG_3459 2.JPG

Het eindresultaat is prima, ben er tevreden mee!

844341FD-535F-46B1-907F-475FF8CB81AD.JPG

Overigens dit alles met een Makita freesmachientje gedaan, de RT0700... dat ding heeft weliswaar wat plastic stukjes voor stofafzuiging maar die kan je er net zo goed af laten. Ik heb uiteindelijk met 1 hand gefreesd en de andere de stofzuiger erbij gehouden.. een zooitje was het alsnog wel maar naar schatting toch zo'n 70% op kunnen zuigen.

Ook de lange kant is goed gelukt. gelukkig had ik nog een recht stukje multiplex liggen dat lang genoeg was als geleider...

1D15225D-66D5-4EFE-894B-A9258AB4340D.JPG

Nu nog even mentaal opladen voor het bovenblad, daar komt ook nog een raster in van om de 10cm in lengte en breedte, tot aan waar de freesplaat begint. Ik ga de sleuven ook gebruiken om een geleiderail voor de frees in vast te zetten. Echt wel een enorm handig systeem!IMG_3464.JPG
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
zo.. ochtendje frezen maar dan heb je ook wat. Het blad is inmiddels helemaal af.

Up next - de bekisting voor de frees en het maken van het gat/uitsparing van de freesplaat...

IMG_3481.JPG
 

Bijlagen

  • IMG_3482.JPG
    IMG_3482.JPG
    155,5 KB · Weergaven: 53

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Weer een paar uurtjes de tijd gehad om verder te werken. Als je eenmaal gewend bent aan een freestafel is het wel echt hopeloos als die er niet meer is.. dus de frees maar weer snel ingebouwd. Inmiddels hangt de Triton netjes "flush" met het werkblad maar nu zonder de slimme hoekjes van Kreg. Eenmalig even goed testen op welke diepte het randje moet komen maar achteraf blij mee. Paar rampamoeren erin en klaar.

IMG_3497.JPG

Nu was m'n originele idee om de kist te maken voor de afzuiging maar ja, ik heb een tijdje geleden een deze verlijmfrees gekocht en ben daar wel echt gecharmeerd van. Ik zaag bijna niks meer verstek en geef de voorkeur aan de frees, zo doende wil ik de kist ook netjes verstek frezen maar zonder aanslag gaat dat niet... dus vanochtend de aanslag gemaakt.

IMG_3517.JPG

IMG_3518.JPG


Ik moet er nog een plaatje op zetten voor afzuiging maar dat is zo gedaan. Voor nu heb ik een aanslag die instelbaar is op basis van de grootte van de frees die ik gebruik. In de dovetail aan de voorkant kan ik featherboards gebruiken of stopblokjes indien een keer nodig. Aan de onderkant van de aanslag heb ik een klein hoekje weg gezaagd ivm stofophoping dat eventueel in de weg kan gaan zitten.

Het zwarte MDF van zowel de werkbank zelf als de aanslag staat in de was en is mooi glas. Alles ook weer perfect haaks.

Het hout voor de kist ligt inmiddels ook al klaar. met een beetje mazzel morgen met de kist verder...
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Joost79

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.502
Gaanderen
Mooie documentatie. Verder een groot compliment over de verbindingen en je werkblad. Alles erg netjes.
Ik las dat je wat problemen had met de c-track railen. Je hebt ze ook die aan de buitenzijde een soort zwaluwstaart hebben. Die kan je er dan niet uit trekken.
Ik begrijp overigens best waarom je voor het microjig systeem hebt gekozen die heb ik zelf ook en als ik mijn tafel ga verbouwen komen die er ook in.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.208
519
Eanske
ingoogni.nl
Mooi, mooi, mooi.
Zit aan het zelfde idee te denken maar dan met T-sleuven waar M8 of M10 in past (ENT heeft daar freesjes voor). Misschien zelfs met 20mm gaten in het centrum van de 4-kanten. (Inspiratie was een grote lastafel bij een vroegere werkgever)
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Mooie documentatie. Verder een groot compliment over de verbindingen en je werkblad. Alles erg netjes.
Ik las dat je wat problemen had met de c-track railen. Je hebt ze ook die aan de buitenzijde een soort zwaluwstaart hebben. Die kan je er dan niet uit trekken.
Ik begrijp overigens best waarom je voor het microjig systeem hebt gekozen die heb ik zelf ook en als ik mijn tafel ga verbouwen komen die er ook in.
Dat klinkt al beter dan de standaard dingen die ik had. Ik denk uiteindelijk dat microjig goedkoper zal zijn. De klemmen kosten wel wat, zeker in NL maar verder heb je niks nodig. De plastic onderdeeltjes zoals ik op de freesaanslag heb zitten kosten EUR12.50 per 4 stuks... dat is te overzien!
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Mooi, mooi, mooi.
Zit aan het zelfde idee te denken maar dan met T-sleuven waar M8 of M10 in past (ENT heeft daar freesjes voor). Misschien zelfs met 20mm gaten in het centrum van de 4-kanten. (Inspiratie was een grote lastafel bij een vroegere werkgever)
Het punt van dovetail is dat wanneer je gaat klemmen, de drukverdeling anders is dat een T-slot. Ik zou daar wel rekening mee houden en even testen in hoeverre zo'n T-slot even sterk is.

ENT maakt overigens hele mooie dingen, ik heb daar mijn afrondbitjes en chamfer freesjes vandaan, die dingen zijn eng scherp... samen met CMT en Frasiertools zijn dat nu mijn favoriete freesjes.
 
  • Leuk
Waarderingen: knotwilg

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
zit je freesgeleider nou alleen met die achterste 2 groene schroefjes vast in zon slot?
dan lijkt mij de lengte tot de geleider veel te lang en zal je featherboard de hele geleider optillen ipv het meteriaal maar beneden houden
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
zit je freesgeleider nou alleen met die achterste 2 groene schroefjes vast in zon slot?
dan lijkt mij de lengte tot de geleider veel te lang en zal je featherboard de hele geleider optillen ipv het meteriaal maar beneden houden
Dat denk ik ook ja, daarom heb ik ‘m iets smaller dan de werkbank gemaakt zodat ik er vanaf de zijkant nog twee klemmen bij kan zetten om het omlaag te houden.

Dit bedacht ik me overigens achteraf pas dat het ook nog omhoog zou kunnen, die klemmen waren voor de zekerheid in geval die groene klemmetjes niet sterk genoeg waren maar die zitten wel echt muurvast…
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.208
519
Eanske
ingoogni.nl
even testen in hoeverre zo'n T-slot even sterk is
Een T-slot in hout is zwakker dan de zwaluwstaart. Uiteindelijk komt het bij beide systemen er op neer dat je het oppervlak van je sleuf-moer moet vergroten om de druk te verdelen.

Passen de Festool klemmen ook in de zwaluwstaartsleuven? Ze passen in een M8 T-sleuf.
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Een T-slot in hout is zwakker dan de zwaluwstaart. Uiteindelijk komt het bij beide systemen er op neer dat je het oppervlak van je sleuf-moer moet vergroten om de druk te verdelen.

Passen de Festool klemmen ook in de zwaluwstaartsleuven? Ze passen in een M8 T-sleuf.
Die festool klemmen passen er niet in, andersom passen de microjig klemmen wel in m’n festool kapex en kolomboor.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.502
Gaanderen
Het punt van dovetail is dat wanneer je gaat klemmen, de drukverdeling anders is dat een T-slot. Ik zou daar wel rekening mee houden en even testen in hoeverre zo'n T-slot even sterk is.


Volgens mij komt er nauwelijks druk op de gefreesde t-slots. Wat aan de onderkant aangetrokken word komt aan de bovenkant als druk terug. Dit gaat natuurlijk alleen op als er geen hoogte verschil is. Dat heb je wel met de metalen t-tracks want die moeten onder het werkblad geplaatst worden.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.208
519
Eanske
ingoogni.nl
Volgens mij komt er nauwelijks druk op de gefreesde t-slots. Wat aan de onderkant aangetrokken word komt aan de bovenkant als druk terug. Dit gaat natuurlijk alleen op als er geen hoogte verschil is. Dat heb je wel met de metalen t-tracks want die moeten onder het werkblad geplaatst worden.
Je hebt helemaal gelijk in wat je beschrijft.

Waar ik echter aan dacht, als je een M8 moer in een houten T-gleuf gebruikt, is dat je die in het hout trekt als je te veel kracht zet. Oppervlakte vergroting gaat dat tegen.

Bij een zwaluwstaart komt het blokje niet verder omhoog dan tot het oppervlak, er van uit gaande dat het blokje het juiste profiel heeft. Bij een normaal T-vormig blokje in een T-gleuf werkt het hetzelfde. De ENT frezen zijn echter gemaakt voor het gebruik van M5-12 bouten en moeren. Daar zit geen extra nokje op.
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Volgens mij komt er nauwelijks druk op de gefreesde t-slots. Wat aan de onderkant aangetrokken word komt aan de bovenkant als druk terug. Dit gaat natuurlijk alleen op als er geen hoogte verschil is. Dat heb je wel met de metalen t-tracks want die moeten onder het werkblad geplaatst worden.
Er zal wel druk ontstaan als de klem niet in z'n geheel onder het werkstuk geschoven kan worden, bijvoorbeeld bij smalle stukken. Als je de klem dan aandraait zal de klem zichzelf omhoog willen wippen bij de 90graden hoek van de "steel"
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Avondje de tijd gehad en EINDELIJK weer een bruikbare freestafel met afzuiging vanaf de onderkant. Ik heb de kist met een verlijmfrees in elkaar gezet.

IMG_3525.JPG

Schuift goed in elkaar als je eenmaal je frees goed hebt afgeregeld. Het is alleen iets meer werk met het opzetten van de frees en in dit geval met multiplex heb ik het niet in 1x gefreesd maar met meerdere passes. Met MDF is dat ook in 1x prima te doen en je hebt altijd een perfecte hoek.

Microjig doet z'n werk prima.. opening voor het deurtje uitfrezen... vroeger deed ik dit gewoon met decoupeerzaag en een stukje schuurpapier maar begin steeds kieskeuriger te worden ondanks dat dit niet zichtbaar is... hoort erbij zullen we maar zeggen.

Hier had ik ook al de uitsparing gemaakt voor de bodem.

IMG_3543.JPG

Inmiddels zijn alle hoeken en de bodem verlijmd en gat voor de stofafzuiging gemaakt. Die wel even met decoupeerzaag en vervolgens spindelmachine om een "friction fit" te krijgen. Deurtje heb ik van MDF gemaakt.

C9FB4A22-617B-4820-B080-03820409CBBB 2.JPG

uiteindelijk onder het blad vastgeschroefd. Niet zichbaar maar voor de zekerheid heb ik nog even een plakbare tochtstrip tussen het werkblad en de bovenrand geplakt...

E67FCF15-4FB3-444A-9A5A-A1AE53EDBCA3 2.JPG

Gat voor de stekker van de frees maar zo opgelost... gewoon met gatenboor die net wat groter dan de stekker is een gat gemaakt en een plaatje ervoor gezet. M'n idee was dat plaatje aan de buitenkant te plaatsen maar ik kwam een centimeter ruimte tekort om er met m'n schroefmachine bij te kunnen en had geen zin om 'm eraf te halen.. dit was sneller en ook prima.


6FC5D694-BA74-49AA-9622-2498DAC778AC.JPG

Nu maar verder met de elektra....
 

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
201
83
Rijswijk
Ziet er erg mooi uit!!
Momenteel ben ik ook bezig om mijn werkbank te bouwen. Hierin wil ik ook een triton met Kreg router plaat hangen.

Ik ga deze dus met veel interesse volgen!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.