Welke VVD met spiraalas ter vervanging van A3 31?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.148
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
opnde 1 of andere manier heeft Robland geen hoog kwalitatieve klank bij mij. Dat is eigenlijk alleen gebaseerd op wat recensies en nul op eigen ervaring.
het prijsverschil zal em wel ergens zitten
mogelijks vooral in de marketing
bij een vvd verwacht ik geen instellingsproblemen
voor het vlakken gaat de aanvoertafel omhoog en omlaag
idem voor het vandikten
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Wat wel een groot verschil kan zijn is de vandikte tafel die met 1 centrale kolom of 4 spiraalassen bewogen wordt, dat is ook het probleem met de Hammer 41, die werkt met 1 centrale kolom en is hierdoor minder stabiel...de AD941 heeft er 4 en is extreem nauwkeurig ook na veelvuldig gebruik.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
het prijsverschil zal em wel ergens zitten
mogelijks vooral in de marketing
bij een vvd verwacht ik geen instellingsproblemen
voor het vlakken gaat de aanvoertafel omhoog en omlaag
idem voor het vandikten
Mijn ervaring is dat lang niet alle vvd's even stabiel zijn. Klemming, hefmechanisme, staalkwaliteit, meetklokken, digitale afstelling etc. spelen hier allemaal in mee, er zit echt wel verschil in. Ik had de verhalen van Andre al gelezen die o.a. over Robland gingen en die bevestigen dat. Er staan echt wel behoorlijke krachtennop die machines en dan maakt de keuze echt wel verschil.
Miet ook wel, anders zou Felder nooit meer een 41 brede verkopen ivm de Hammer.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Aanschaf en werken met de Robland NX 310 pro.

Dit draadje bedoelde ik. Gaat niet over een VVD maar vergelijkt wat merken en dergelijke. Andre heeft wel meer dergelijke draadjes en antwoorden geschreven.
Het is jammer dat hij niet meer actief is, zijn verhalen zijn deel van de recencies waar ik uit put. Heldere kijk op zaken, dus ga deze post nog even rustig nalezen, thanx!
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead en rinus

Willem11

Actieve deelnemer
17 nov 2015
135
10
Zelf ben ik erg blij met mijn A31, maar ik droom soms van iets groter...

Begrijp ik het goed dat het de Hammer A41 wat problemen kan hebben door een mogelijk te licht frame, en dat de Minimax SCM FS41 als steviger/zuiverder kan worden gezien?

Zijn er meer meningen hier (WAT? Meningen op het internet? Nee, nooit van gehoord :)) over verschillen in bouwkwaliteit tussen Hammer en SCM, in het algemeen en in het geval van de A41 en FS41?
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Ik kan niet spreken over verschil in bouwkwaliteit tussen SCM en Hammer. Maar wel over de A3 41 met spiraal as. Die heb ik namelijk al een paar jaar staan.

Ik herken niks van een mogelijk te licht frame. De machine is nauwkeurig, ook de van dikte tafel is goed afstelbaar en de machine geeft een perfect schaafbeeld. Ik gebruik de machine niet dagelijks overigens...
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Ik kan niet spreken over verschil in bouwkwaliteit tussen SCM en Hammer. Maar wel over de A3 41 met spiraal as. Die heb ik namelijk al een paar jaar staan.

Ik herken niks van een mogelijk te licht frame. De machine is nauwkeurig, ook de van dikte tafel is goed afstelbaar en de machine geeft een perfect schaafbeeld. Ik gebruik de machine niet dagelijks overigens...
De vraag is ook wat jecer exact mee schaaft. Bouw je kistjes of veranda's bijv. maakt nogal verschil.
Ik kan niet spreken over verschil in bouwkwaliteit tussen SCM en Hammer. Maar wel over de A3 41 met spiraal as. Die heb ik namelijk al een paar jaar staan.

Ik herken niks van een mogelijk te licht frame. De machine is nauwkeurig, ook de van dikte tafel is goed afstelbaar en de machine geeft een perfect schaafbeeld. Ik gebruik de machine niet dagelijks overigens...
Wat heb je er exact mee geschaafd qua houtsoorten en maten?
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Dat is nogal divers, van grote balken eiken en padouk (tafels) tot aan kleinere delen voor kistjes en snijplanken. Ook een kopshoutensijplank gaat over de vlaktafel heen.

Enige wat ik eigenlijk mis is het kunnen instellen van de doorvoersnelheid van het van dikte gedeelte. Die heeft nu 1 snelheid, daar zou ik eigenlijk ook een lagere doorvoersnelheid willen hebben.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Dat is nogal divers, van grote balken eiken en padouk (tafels) tot aan kleinere delen voor kistjes en snijplanken. Ook een kopshoutensijplank gaat over de vlaktafel heen.

Enige wat ik eigenlijk mis is het kunnen instellen van de doorvoersnelheid van het van dikte gedeelte. Die heeft nu 1 snelheid, daar zou ik eigenlijk ook een lagere doorvoersnelheid willen hebben.
Langzamer dan 6m/min? Dat is toch al niet heel snel, waarom zou je langzamer willen? Lastig hout of ivm vermogen vd machine?
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
lastig hout inderdaad of bijv een kopshouten snijplank. Dat vind ik nu even te snel gaan.
Maar goed dat is een "creatief" gebruik van de machine. Voor het reguliere werk is het prima.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
lastig hout inderdaad of bijv een kopshouten snijplank. Dat vind ik nu even te snel gaan.
Maar goed dat is een "creatief" gebruik van de machine. Voor het reguliere werk is het prima.
Volgens mij kom je dan echt in de bovenklasse, 2 snelheden (6/12) zie je nog wel, maar echt langzamer of meer snelheden is minder gebruikelijk.
Hoe is je ervaring met tearout met de spiraalas vs kops of lastig hout?
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
tear out is zeer beperkt. Op kopshout heb je dat risico wel meer aan het einde van je werkstuk, maar dat is een kwestie van een resthoutje mee nemen/aanlijmen. Verder nagenoeg perfect. Heb meen ik alleen met padouk wel eens een paar deeltjes gehad. Oh ja en met zebrano, maar dat staat daar sowieso wel om bekend. Ik heb de mesjes nu 1 x gedraaid. Dus dat gaat ook echt wel lang mee.
Heb de machine ook goed afgesteld zodat ik nagenoeg geen snipe heb.
Het afstellen vind ik persoonlijk wel wat gedoe, maar dat is bij de meeste machines (in deze prijsklasse) wel het geval. En eenmaal goed ingesteld blijft het keurig. (ik doe er verder niks geks mee, ook geen stapels hout er op zetten etc)
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Even out of the box denken. Is het een optie om jouw huidige A3 31 te houden en daar een vandikteschuurmachine bij te kopen? Dat kan veelzijdiger zijn dan enkel een grote vlak/vandiktebank en is waarschijnlijk ook goedkoper. Voor kopshouten snijplanken is een vandikteschuumachine beter dan een vlak/vandiktebank.....
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Als het Emilio puur te doen is om kopshouten snijplanken te kunnen schaven is dat wel een goede suggestie. Alhoewel ik wel moet zeggen dat het schaafbeeld echt goed is en dan hoef ik niet al te lang te schuren voor perfecte afwerking. Met een van dikte schuurmachine moet je wel een wat grovere korrel hebben om wat resultaat te boeken bij het vlakken. Nadeel daarvan (is mijn ervaring) dat die behoorlijk krassen in het kopshout trekt en het duurt erg lang om dit weer weg te schuren. Een oscillerende machine zal dit dan wel weer beter kunnen doen lijkt me.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Er zijn vandikte schuurmachines die en oscillerend zijn en twee rollen hebben. Zit je wel in de top, maar gaat het op dikte brengen ook een stuk sneller
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Even out of the box denken. Is het een optie om jouw huidige A3 31 te houden en daar een vandikteschuurmachine bij te kopen? Dat kan veelzijdiger zijn dan enkel een grote vlak/vandiktebank en is waarschijnlijk ook goedkoper. Voor kopshouten snijplanken is een vandikteschuumachine beter dan een vlak/vandiktebank.....
Ik ben niet per se van de kopshouten snijplanken, maar meer van het lastige hout. Daarnaast is ook breedte en geluid een factor.

Een vandikteschuurmachine is enorm kostbaar, zwaar en neemt veel plek in. Dat nog los van het aansluitvermogen als je een beetje vlot wilt af kunnen nemen.
Dat is voor nu echt (nog?) even de route niet om te gaan.
De Hammer gaat hoe dan ook weg uit de NL werkplaats, enige reden om hem te houden is dat hij naar Frankrijk verhuist, maar daarvoor moet ik wel een heel leuke deal zien te vinden voor de vervanger en die heb ik tot nu toe nog niet gevonden/gekregen.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Er zijn vandikte schuurmachines die en oscillerend zijn en twee rollen hebben. Zit je wel in de top, maar gaat het op dikte brengen ook een stuk sneller
Die zijn privé echt niet betaalbaar en het licht in de hele buurt dimt zodra je gaat schuren. Werkt wel mooi met tafels, zeker als je ook een onderschuurder in serie zet. Gelijk vlak en parallel.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Ik ben niet per se van de kopshouten snijplanken, maar meer van het lastige hout. Daarnaast is ook breedte en geluid een factor.

Een vandikteschuurmachine is enorm kostbaar, zwaar en neemt veel plek in. Dat nog los van het aansluitvermogen als je een beetje vlot wilt af kunnen nemen.
Dat is voor nu echt (nog?) even de route niet om te gaan.
De Hammer gaat hoe dan ook weg uit de NL werkplaats, enige reden om hem te houden is dat hij naar Frankrijk verhuist, maar daarvoor moet ik wel een heel leuke deal zien te vinden voor de vervanger en die heb ik tot nu toe nog niet gevonden/gekregen.
Ik bedoelde meer een vandikteschuurmachine, zoals de Laguna 1632 Supermax:

151-1632_web_01.webp


Jet heeft overigens ook vandikteschuurmachines zoals jij die bedoelt die enigszins betaalbaar zijn (€5100 incl BTW). Dat is nog steeds heel veel geld, maar minder dan de helft van een ander merk.

121-DDS-225_01_web.webp
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Ik bedoelde meer een vandikteschuurmachine, zoals de Laguna 1632 Supermax:

151-1632_web_01.webp


Jet heeft overigens ook vandikteschuurmachines zoals jij die bedoelt die enigszins betaalbaar zijn (€5100 incl BTW). Dat is nog steeds heel veel geld, maar minder dan de helft van een ander merk.

121-DDS-225_01_web.webp
Dat neemt bij lange na niet snel genoeg af om te kunnen concurreren met een vvd. Na verlijmen is het een optie, maar dan wel de zwaardere varianten.
Ik denk dat een juiste handschaaf dan een stuk sneller gaat zijn dan de lichte machines.

De zoektocht blijft dus echt naar een vvd met spiraalas.
 

tss68nl

Nieuw lid
8 sep 2022
4
1
Tilburg
Ik vind de Hammer machines met spiraalas verrassend goed tov van andere merken. Waar ik bijvoorbeeld ooit door Van Schoonhoven een Hammer zaag/schaaf combinatie met roltafel ben aangesmeerd (ik had een Felder besteld, maar de verkoopmedewerker had de verkeerde offerte geaccordeerd) ..... daar is Hammer echt veruit de mindere tov van andere merken. Maar de A3-41 is echt een top machine. Nauwkeurig, blijft goed gecalibreerd en met een motorupgrade heb ik nog nooit iets gezien waar hij moeite mee had qua spaanafname.

Inmiddels ook wel vervangen door Felder machines, maar voor de VVD was het echt niet nodig. Voor de zaagtafel absoluut wel. Ik herken je problemen ook met Van Schoonhoven. Vreselijk slechte service en zelfs al maken ze zelf fouten.... ze wilden de machine niet terugnemen, anders dan een schoftenbod voor inruil. Op een gloednieuwe machine! Vriendelijk bedankt en dat ding gewoon zelf verkocht. Lage levertijd is momenteel op veel machines ook wat waard :)

Ik heb mijn Felder machines overigens in Duitsland besteld en zelf transport geregeld om Van Schoonhoven te omzeilen. Ik koop daar nooit meer. In Duitsland lagen de prijzen rustig 20% lager dan hier in Nederland, óók voor alle accesoires die vaak net zoveel kosten als de machine. Volgens mij zijn er nog wel een aantal locaties die de machines verkopen buiten het kartel om.
 
  • Leuk
Waarderingen: luc (-:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.