Welke VVD met spiraalas ter vervanging van A3 31?

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.451
397
Dordrecht
Hammer/Felder in NL is behoorlijk strak in hun prijspolitiek. Met hangen en wurgen kun je nog net 5% korting krijgen of wat extraatjes erbij 'voor niks'.
Zelf importeren uit het buitenland kent wat gedoe, is hier op de site al meermaals beschreven.
Heb je uiteindelijk zo'n machine, dan merk je snel dat het kwalitatief etc. goed is, vind tenminste met mijn LS950, A3 31 SP & N4400 (en AF14).
De prijzen zijn trouwens wel flink gestegen. Voor de LS950 bijna 40% in vier jaar tijd. En hier kwam laatst een post voorbij over een offerte voor een A3 31 SP & die moest meer kosten dan de mijne in 2017 gekost heeft, toen samen met een AF14 en een hele zooi accessoires. Ik denk ook iets van 30, 40% prijsstijging.
Inflatie.
De discussie gaat niet zozeer over de prijs, maar meer over de mores bij handelen. Duurder nieuw is ook duurder gebruikt.

Ik ken de problemen niet, heb je misschien een linkje naar een post die daar over gaat?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.171
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
Zelf importeren uit het buitenland kent wat gedoe, is hier op de site al meermaals beschreven.
wat bedoel je met 'zelf importeren + gedoe' ?
er is toch vrij verkeer van mensen, goederen en kapitaal binnen de eu
ik zie het heel eenvoudig: met een verkoper in een ander eu-land tot een prijsafspraak komen, machine daar zelf opladen, en hup naar huis zonder paperasserij buiten de faktuur
bij problemen machine weer in de wagen of op de aanhangwagen
uiteraard eerst ter plaatse laten proefdraaien
bij een vvd van een bekend merk verwacht ik weinig risico's
ter info: mijn kimac (broer van robland) heeft hobbymatig 25 jaar gedraaid met slechts 2 problemen
probleem 1: nokkenschakeling kapot - nieuwe gehaald en zelf vervangen
probleem 2: v-riem van de vvd versleten - nieuwe gekocht en zelf geplaatst
 

rinus

Post veel
13 nov 2011
755
154
Heerde
marinusvannorel.nl
Ik ben benieuwd wat je uiteindelijk gaat krijgen voor je in te ruilen machine. Als dat een betere prijs/deal wordt dan bij van Schoonhoven dan weet je dat je daar voor de gek wordt gehouden.
Ik vermoed dat de overige forummers ook wel geinteresseerd zijn.

Mijn ervaring is dat verkopers meestal helemaal niet zitten te wachten op inruilmachines. Vaak krijg je het advies om de machine particulier te verkopen en soms willen ze ook nog wel een prijsindicatie geven.
Als de leverancier de ingeruilde machine weer voor goed zou willen verkopen dan zal er toch nog wel aandacht aan besteed moeten worden en misschien ook nog reparaties moeten plaatsvinden.


Je kunt vast een veel betere prijs krijgen, maar dat hangt ook af wat je koopt en wat de prijs daar van is.


Niet alle verkopers bij Van Schoonhoven zijn hetzelfde:-( Ik heb wel het gevoel dat ze dezelfde prijspolitiek hanteren. Het zijn geen keukenboeren waar iedereen bij binnenkomst al 30% korting krijgt!

Overigens vind ik het wel fijn als een leverancier voor iedereen dezelfde prijs hanteert. Ik ben niet zo'n onderhandelaar en het voelt niet goed als iemand het voor een (veel) lagere prijs kan kopen. De "originele" prijs was dan toch echt te hoog.


Van terugbellende verkopers kun je ook gebruik maken. Je laat je uitentreure voorlichten en krijgt daardoor veel informatie. Uiteindelijk kom je tot een overeenkomst of niet. Als de verkoper veel nutteloze uren in je gestoken heeft denkt hij/zij de volgende keer waarschijnlijk wel na.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.451
397
Dordrecht
Ik ben benieuwd wat je uiteindelijk gaat krijgen voor je in te ruilen machine. Als dat een betere prijs/deal wordt dan bij van Schoonhoven dan weet je dat je daar voor de gek wordt gehouden.
Ik vermoed dat de overige forummers ook wel geinteresseerd zijn.

Mijn ervaring is dat verkopers meestal helemaal niet zitten te wachten op inruilmachines. Vaak krijg je het advies om de machine particulier te verkopen en soms willen ze ook nog wel een prijsindicatie geven.
Als de leverancier de ingeruilde machine weer voor goed zou willen verkopen dan zal er toch nog wel aandacht aan besteed moeten worden en misschien ook nog reparaties moeten plaatsvinden.


Je kunt vast een veel betere prijs krijgen, maar dat hangt ook af wat je koopt en wat de prijs daar van is.


Niet alle verkopers bij Van Schoonhoven zijn hetzelfde:-( Ik heb wel het gevoel dat ze dezelfde prijspolitiek hanteren. Het zijn geen keukenboeren waar iedereen bij binnenkomst al 30% korting krijgt!

Overigens vind ik het wel fijn als een leverancier voor iedereen dezelfde prijs hanteert. Ik ben niet zo'n onderhandelaar en het voelt niet goed als iemand het voor een (veel) lagere prijs kan kopen. De "originele" prijs was dan toch echt te hoog.


Van terugbellende verkopers kun je ook gebruik maken. Je laat je uitentreure voorlichten en krijgt daardoor veel informatie. Uiteindelijk kom je tot een overeenkomst of niet. Als de verkoper veel nutteloze uren in je gestoken heeft denkt hij/zij de volgende keer waarschijnlijk wel na.
Felder geeft net als ieder ander bedrijf adviesprijzen af middels een prijslijst voor dealers en daar wordt normaal gewoon korting op gegeven. Dat is bij andere merken idem en bij andere dealers voor zover mij bekend ook.
De NL dealer heeft alleenheerschappij en profiteert daarvan en maakt dus grote marges op verkopen.
Het is alleen ernstig eenrichtingsverkeer, want als je een eigen merk machine, waar weinig aan kapot kan, niet voor een nette prijs wilt inruilen, dan ga je voor mij een grens over. Met zoeken zag ik dat ze ook de gebruikte markt proberen te controleren middels een eigen site, dus ook daar wordt de markt bespeeld.
Daar is niets prettigs aan, tenzij je de dealer bent.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
400
Over de verschillen tussen Jet en Hammer VVD's kunnen @Count Chocula en @Beickybeer je wel wat meer vertellen.

Verder is de 41 qua basis volgens mij toch ook een stuk langer dan alleen enkel breder, maar ik heb de 2 machines helaas nooit opgemeten of langs mekaar gezien. Je geeft aan dat enkel de breedte van de A3-31 een minpunt is, als je er verder helemaal tevreden mee bent is het in mijn ogen heel simpel: een A3-41 kopen. Ik heb geen idee van de staat van je 31. Maar als het de laatste generatie is met tegelijk opklappende tafels en in vrij goede conditie, zou ik er ergens tussen de 2000 en de 2200 voor vragen (y)
 

Zjeeraar

Actieve deelnemer
5 dec 2013
117
25
Een kale A3-31 kost nu 3442,45 nieuw (incl. btw). Dan mag in de huidige markt een gebruikte wel 2000 a 2500 euro opleveren lijkt me, er is weinig aanbod en hier binnen het forum zijn er voldoende geïnteresseerden die ook wel flexibel zijn in een datum van overname. En als een Hammer je op zich bevalt lekker een nieuwe A3-41 aanschaffen met silent power as inderdaad!
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.451
397
Dordrecht
Over de verschillen tussen Jet en Hammer VVD's kunnen @Count Chocula en @Beickybeer je wel wat meer vertellen.

Verder is de 41 qua basis volgens mij toch ook een stuk langer dan alleen enkel breder, maar ik heb de 2 machines helaas nooit opgemeten of langs mekaar gezien. Je geeft aan dat enkel de breedte van de A3-31 een minpunt is, als je er verder helemaal tevreden mee bent is het in mijn ogen heel simpel: een A3-41 kopen. Ik heb geen idee van de staat van je 31. Maar als het de laatste generatie is met tegelijk opklappende tafels en in vrij goede conditie, zou ik er ergens tussen de 2000 en de 2200 voor vragen (y)
Het is de vorige generatie, in prima staat, maar voor zover ik weet maakt dat weinig verschil buiten de klapfunctie.

Ik ben op zich tevreden, maar ik vraag me af of bij opschalen naar breder en langere tafels zonder frame wijzigingen er bij de a3 41 niet dicht op de grens wordt gewerkt, waardoor de stabiliteit minder wordt. Ieder frame heeft een limiet en ik wil jiet voor niets graag breder.....
De verkoper liet zoiets ook door schemeren, maar praatte er naar mijn idee wat overheen toen hij realiseerde dat het enige alternatief een stuk duurdere Felder AD741 zou zijn, wat een te grote stap zou kunnen zijn.

Bijkomend probleem is bij een Hammer dat ik lastig om de huidige aanbieder heen lan en daarbij is het vertrouwen nu niet best meer, zoals aangegeven. Vandaar de vraag naar alternatieven, nieuw of gebruikt.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.451
397
Dordrecht
Een kale A3-31 kost nu 3442,45 nieuw (incl. btw). Dan mag in de huidige markt een gebruikte wel 2000 a 2500 euro opleveren lijkt me, er is weinig aanbod en hier binnen het forum zijn er voldoende geïnteresseerden die ook wel flexibel zijn in een datum van overname. En als een Hammer je op zich bevalt lekker een nieuwe A3-41 aanschaffen met silent power as inderdaad!
Verkoop maak ik me niet echt zorgen om, de koop is meer het probleem. Zie boven mijn en ander commentaar mbt de a3 41, je kunt niet oneindig oprekken zonder gevolgen, dus ik kijk ook echt naar alternatieven. Al dan niet beter/duurder.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Je zou een kunnen kijken naar de Holzkraft Minimax FS 41C en dan met de upgrade naar een spiraalas. Dat is een SCM, maar dan onder de Holzkraft naam. Deze is met de Tersa as te vinden voor €4800 (incl. BTW) en daar komt dan ongeveer €600 bij voor de spiraalas. Je moet deze met spiraalas bestellen, want achteraf een upgrade kan niet. Ze hebben ook de FS 41E en die wordt standaard met een spiraalas geleverd. Maar deze is veel duurder.

Holzkraft verkoopt ook de ADH 41 Spiral. Dat is een generieke machine uit China en geen SCM.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.451
397
Dordrecht
Je zou een kunnen kijken naar de Holzkraft Minimax FS 41C en dan met de upgrade naar een spiraalas. Dat is een SCM, maar dan onder de Holzkraft naam. Deze is met de Tersa as te vinden voor €4800 (incl. BTW) en daar komt dan ongeveer €600 bij voor de spiraalas. Je moet deze met spiraalas bestellen, want achteraf een upgrade kan niet. Ze hebben ook de FS 41E en die wordt standaard met een spiraalas geleverd. Maar deze is veel duurder.

Holzkraft verkoopt ook de ADH 41 Spiral. Dat is een generieke machine uit China en geen SCM.
Lijkt me een goede optie, dus die gaat mee in de vergelijking. Ik neem aan dat je dan in Duitsland naar de prijs hebt gekeken?
Een stap op kan eventueel ook, maar dan moet ik andere dingen laten, meer breedte en meer comfort is altijd prettig.
Het hangt er ook vanaf of ik elders 3 fase kan krijgen, want dan hou ik een deel van mijn machines die nu nog in opslag staan en moet ik ook kosten verdelen over 2 plekken. (luxeprobleempje....)

Ik wil geen China gedoe, het moet een goede machine zijn die ook een redelijke restwaarde heeft.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
976
398
hilversum
Je zou ook naar een machine kunnen kijken en daar een helix/spiraal as in zetten(mits de prijs gunstig is)

Ik zelf heb nu een vlakbank A60 van Jet waar @AHK een spiraal as in heeft gezet .
Werkt perfect.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Voor de prijs heb ik inderdaad in Duitsland gekeken. Op Idealo.de kun je de prijzen vinden.

Felder Nederland heeft overigens 3 A3 41's met spiraalmessen te koop staan. Een demomachine voor €5.445, een "jong gebruikte" voor €5.584 en een nieuwe voor €5.584 (alle prijzen incl BTW). Ik snap niet waarom je voor een "jong gebruikte" wilt gaan als je voor hetzelfde geld een nieuwe hebt. Ze hebben alle drie het digitale handwiel, dus de uitrusting is hetzelfde. De demo en "jong gebruikte" komen uit 2021.

Schermafbeelding 2022-08-30 om 16.30.28.png

(De nieuwe staat niet op de afbeelding )

Er zijn met regelmaat problemen met kromme tafels bij de A3 41. Dat is wel iets om op te letten.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Je zou ook naar een machine kunnen kijken en daar een helix/spiraal as in zetten(mits de prijs gunstig is)

Ik zelf heb nu een vlakbank A60 van Jet waar @AHK een spiraal as in heeft gezet .
Werkt perfect.
Ik weet niet of dit echt een optie is. Een Shelix spiral cutter kost inclusief verzenden $1333. Daar komen dan importkosten bij waardoor je al bijna op €1700. Dit is de prijs voor spiraalas voor een A3 41, maar de prijs voor een andere machine zal niet veel anders zijn. Dat is een flinke investering en dan moet je deze nog inbouwen. Je verliest dan ook de garantie.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.451
397
Dordrecht
Ik weet niet of dit echt een optie is. Een Shelix spiral cutter kost inclusief verzenden $1333. Daar komen dan importkosten bij waardoor je al bijna op €1700. Dit is de prijs voor spiraalas voor een A3 41, maar de prijs voor een andere machine zal niet veel anders zijn. Dat is een flinke investering en dan moet je deze nog inbouwen. Je verliest dan ook de garantie.
Voor mij geen optie, ik wil garantie op nieuw en verkoopbaarheid. Zelf verbouwen is dan niet slim.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
976
398
hilversum
Ik weet niet of dit echt een optie is. Een Shelix spiral cutter kost inclusief verzenden $1333. Daar komen dan importkosten bij waardoor je al bijna op €1700. Dit is de prijs voor spiraalas voor een A3 41, maar de prijs voor een andere machine zal niet veel anders zijn. Dat is een flinke investering en dan moet je deze nog inbouwen. Je verliest dan ook de garantie.
Daarom ligt aan de prijs soms kan je geluk hebben.

Voor mij geen optie, ik wil garantie op nieuw en verkoopbaarheid. Zelf verbouwen is dan niet slim.
Ja dan werkt het niet .
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.451
397
Dordrecht
Voor de prijs heb ik inderdaad in Duitsland gekeken. Op Idealo.de kun je de prijzen vinden.

Felder Nederland heeft overigens 3 A3 41's met spiraalmessen te koop staan. Een demomachine voor €5.445, een "jong gebruikte" voor €5.584 en een nieuwe voor €5.584 (alle prijzen incl BTW). Ik snap niet waarom je voor een "jong gebruikte" wilt gaan als je voor hetzelfde geld een nieuwe hebt. Ze hebben alle drie het digitale handwiel, dus de uitrusting is hetzelfde. De demo en "jong gebruikte" komen uit 2021.

Bekijk bijlage 123079

(De nieuwe staat niet op de afbeelding )

Er zijn met regelmaat problemen met kromme tafels bij de A3 41. Dat is wel iets om op te letten.
Ik had ze gezien, maar het maakt qua prijs weinig uit met nieuw.
Wat ik verontrustend vind is dat er zoveel beschikbaar zijn, terwijl er verder weinig gebruikt te koop staat. Geeft me niet het idee dat dit mdel de meest duurzame keuze is.

Dan kom je dus op een Felder AD741 en dat is echt een behoorlijk duurdere machine, waarbij ik deze zeker niet de NL prijs waard vind die ik heb gekregen. ik zal ook eens kijken of ik deze over de grens kan vinden en of ik hem dan kan kopen vanuit NL, want Felder zal wel de EU vrije markt met voeten treden verwacht ik....
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Ik weet niet of ik jouw conclusie over duurzaamheid volg. Het is een beetje een niche product. De Hammer-range is gericht op de hobbyist of kleine professional en daar zullen er relatief weinig van zijn die nood hebben aan 41 cm. De meesten die 41 cm gebruiken zijn toch de grotere professionals die een hoge productie draaien en die zullen eerder voor een Felder model gaan ( of een ander merk). Dat heeft dus weinig met duurzaamheid te maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus en Emilio

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.451
397
Dordrecht
Ik weet niet of ik jouw conclusie over duurzaamheid volg. Het is een beetje een niche product. De Hammer-range is gericht op de hobbyist of kleine professional en daar zullen er relatief weinig van zijn die nood hebben aan 41 cm. De meesten die 41 cm gebruiken zijn toch de grotere professionals die een hoge productie draaien en die zullen eerder voor een Felder model gaan ( of een ander merk). Dat heeft dus weinig met duurzaamheid te maken.
Dan zouden er juist niet veel gebruikte machines zijn, dus ik heb er mijn twijfels bij.
Ik denk dat de machine gewoon te licht is gebouwd voor de grotere tafels en dat ze daarom niet altijd zuiver zijn, zoals te zien op YT en dat ze terug gaan en worden ingeruild na een paar keer gebruik omdat het gewoon niet bevalt. Daarom denk ik; niet duurzaam.

Bij nader inzien en wat meer inlezen krijg ik steeds warmere gevoelens bij de SCM FS41 modellen, de E of ES uitvoering lijken me meer dan geschikt en duurzaam genoeg om de laatste VVD te zijn die ik ooit zal kopen.
Alhoewel....... 520 breed is ook......... :cool:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.