Welke VVD met spiraalas ter vervanging van A3 31?

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.452
397
Dordrecht
Ik loop tegen wat beperkingen aan van mijn a3 31 met snelwisselmessen en wil deze eigenlijk gaan vervangen. Het is een fantastische machine, maar ik loop tegen een paar zaken aan:
Ik gebruik de machine in een bebouwde omgeving, dus een stillere machine is wenselijk.
Soms zou wat breder leuk zijn voor het VD deel
Ik krijg uitbraak bij sommige lastige houtsoorten, andere soort staal of scherpe messen brengt niet afdoende oplossing.

Kortom, ik zou graag een VVD met spiraalas hebben van minimaal 410mm breed, dat lost volgens mij zo'n beetje alles wel op. Vraag is alleen wat dan een goede keus is.

Ik heb een voorstel gehad voor een A3 41 van van Schoonhoven met inruil, maar ik ben eigenlijk totaal niet blij. De inruil is nogal beledigend laag en dan wordt er aan de andere kant wel een premiumprijs gevraagd voor een wat nieuwer en groter type. Dat rijmt voor mij gevoelsmatig niet lekker met elkaar.
Ik weet niet wat een a3 31 met reguliere messen in goede staat nog waard zou moeten zijn, ik kan geen prijzen vinden, maar ik mag hopen veel meer dan hetgeen is aangeboden, want daar koop ik nog geen gebruikt DeWalt schaafbankje voor.....

Oftewel; heeft iemand een goede tip voor een leuke VVD van een fatsoenlijk merk, al dan niet gebruikt, die aan bovenstaande wensen voldoet of een machinehandel waar je warme gevoelens bij hebt die zoiets kan leveren?
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.158
2.627
Je wil hem inruilen op een andere gebruikte machine? Ik weet niet wat een gangbare handels verkoopprijs is voor jouw machine, maar het blijft handel. Jij wil je nieuwe machine gratis en daarvoor ook nog thuis bezorgd. En voor je inruiler wil je de nieuw prijs. De handelaar ziet dat precies omgekeerd. Je moet het niet persoonlijk opvatten. Je kan toch een tegenbod neerleggen. Je komt er uit of niet. Er is altijd weer een andere machine. Je kan ook je eigen machine alvast verkopen, dan heb je die helft van de onderhandeling al vast gehad.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV en TinoT

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.452
397
Dordrecht
Je wil hem inruilen op een andere gebruikte machine? Ik weet niet wat een gangbare handels verkoopprijs is voor jouw machine, maar het blijft handel. Jij wil je nieuwe machine gratis en daarvoor ook nog thuis bezorgd. En voor je inruiler wil je de nieuw prijs. De handelaar ziet dat precies omgekeerd. Je moet het niet persoonlijk opvatten. Je kan toch een tegenbod neerleggen. Je komt er uit of niet. Er is altijd weer een andere machine. Je kan ook je eigen machine alvast verkopen, dan heb je die helft van de onderhandeling al vast gehad.
Nee, op een nieuwe machine.

En ik ga geen tegenbod doen, ik ga een andere leverancier zoeken voor gebruikt of nieuw. Zoals aangegeven valt voor mij niet te rijmen dat je iets duur probeert te verkopen wat je aan de andere kant als bijna waardeloos af doet, dan ben je gewoon geen fatsoenlijke handelaar naar mijn mening en daar doe ik geen zaken mee.

Vandaar dus de vraag naar alternatieven, of voor Hammer/Felder, of voor een alternatief van een ander merk. Pas als ik iets leuks nieuws kan kopen, kan ik mijn huidige machine verkopen. Ik wil/kan niet echt zonder op het moment, dus vandaar dat ik graag had ingeruild.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
978
399
hilversum
Voor dat bedrag wil ik hem ook wel kopen 😅
Zou zeggen kijk of je een vergelijkbare machine kan vinden voor de verkoop prijs.
En zet hem dan tekoop met ophalen op/na x datum.
 
  • Leuk
Waarderingen: TinoT

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.452
397
Dordrecht
Voor dat bedrag wil ik hem ook wel kopen 😅
Zou zeggen kijk of je een vergelijkbare machine kan vinden voor de verkoop prijs.
En zet hem dan tekoop met ophalen op/na x datum.
Ik denk dat ik voor die prijs misschien nog wel een kandidaat of 2 kan vinden.... :LOL:

Ik kan zo snel niets vinden, alleen met een spiraalas. geen direct vergelijk dus.
Ik durf ook geen datum te noemen, bij nieuw kan het tot een jaar duren begreep ik en of ik gebruikt iets passends kan vinden is allesbehalve zeker...
 
  • Haha
Waarderingen: Rdl

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.731
2.589
Gaanderen
Ik was enkele jaren geleden bij felder wezen kijken voor enkele machines en daar werd mij de A3 41 ontraden omdat deze een stuk minder stabiel zou zijn.
SCM heeft ook mooi VVD banken. Onze houtleverancier masave is er erg blij mee.
Robland of JET zijn andere merken. Er zijn er nog wel wat meer maar dan kom je op een heel ander prijs niveau
Denk aan format en andere merken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie en Emilio

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.589
1.805
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik was enkele jaren geleden bij felder wezen kijken voor enkele machines en daar werd mij de A3 41 ontraden omdat deze een stuk minder stabiel zou zijn.
SCM heeft ook mooi VVD banken. Onze houtleverancier masave is er erg blij mee.
Robland of JET zijn andere merken. Er zijn er nog wel wat meer maar dan kom je op een heel ander prijs niveau
Denk aan format en andere merken.
Volgens mij heeft de Jet 410 standaard een spiraal as. Geen idee of het een goede machine is verder :D.
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.452
397
Dordrecht
Ik was enkele jaren geleden bij felder wezen kijken voor enkele machines en daar werd mij de A3 41 ontraden omdat deze een stuk minder stabiel zou zijn.
SCM heeft ook mooi VVD banken. Onze houtleverancier masave is er erg blij mee.
Robland of JET zijn andere merken. Er zijn er nog wel wat meer maar dan kom je op een heel ander prijs niveau
Denk aan format en andere merken.
Volgens mij is de A3 41 hetzelfde frame als de A3 31 muv de breedte, dus het blijft een hobbymachine. Ik had ook Felder opgevraagd, maar daar zit naast een veel hogere prijs ook een veel langere levertijd op. En de inruil is dus gewoon niet lekker.
SCM vind ik wat onoverzichtelijk vwb de types met 41cm breedte, ik krijg de verschillen slecht inzichtelijk tussen de 4(?) modellen.

Robland heeft om de 1 of andere reden geen kwalitatieve naam voor mij, terwijl ik er weinig ervaring mee heb, maar ik lees en hoor er regelmatig wat klachten over mbt maatvastheid en ik ben geen fan van afstellen. Ik heb ook echt geen idee wat de kwaliteit van de schaafbanken is en of ze spiraalassen hebben, de prijs is iig wat vriendelijker voor zover ik kan zien.

Jet ken ik alleen van een 230V machinetje met reguliere messen, die werkte best prima, maar geen zelfinstelling van de messen. Volgens mij hebben ze tegenwoordig ook spiraalassen, dus als iemand daar ervaring mee heeft en iets kan zeggen over de kwaliteit vs Hammer/Felder hoor ik het graag.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.589
1.805
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Volgens mij is de A3 41 hetzelfde frame als de A3 31 muv de breedte, dus het blijft een hobbymachine. Ik had ook Felder opgevraagd, maar daar zit naast een veel hogere prijs ook een veel langere levertijd op. En de inruil is dus gewoon niet lekker.
SCM vind ik wat onoverzichtelijk vwb de types met 41cm breedte, ik krijg de verschillen slecht inzichtelijk tussen de 4(?) modellen.

Robland heeft om de 1 of andere reden geen kwalitatieve naam voor mij, terwijl ik er weinig ervaring mee heb, maar ik lees en hoor er regelmatig wat klachten over mbt maatvastheid en ik ben geen fan van afstellen. Ik heb ook echt geen idee wat de kwaliteit van de schaafbanken is en of ze spiraalassen hebben, de prijs is iig wat vriendelijker voor zover ik kan zien.

Jet ken ik alleen van een 230V machinetje met reguliere messen, die werkte best prima, maar geen zelfinstelling van de messen. Volgens mij hebben ze tegenwoordig ook spiraalassen, dus als iemand daar ervaring mee heeft en iets kan zeggen over de kwaliteit vs Hammer/Felder hoor ik het graag.
Geen ervaring met Hammer/Felder maar zo'n beetje iedereen die dat merk wel heeft vertelt me dat het mijlen beter is dan een Jet. Dat gezegd ben ik als hobbyist best blij met mijn Jet. Ding is niet stil (zelfs met goeie oorkappen vind ik hem nog verschrikkelijk luid) maar hij is sterk, solide, alle onderdelen zitten goed in elkaar en de afzuiging werkt ook echt heel goed - net nog een paar 20cm brede planken geschaafd (1mm afname per keer) en ik heb welgeteld één spaander ernaast zien vliegen op ± 16 passages. Ik heb de JPT 260 (400v) met 26cm en nog ouderwetsche messen, pas vanaf de 310 ondersteunen ze officieel spiraalassen.

Op basis van die ervaring heb ik later ook een kleine Jet draaibank gekocht en een nieuwe zaagtafel. Alhoewel ik bij alledrie wel kan zien waar de besparing zit, kan ik ze voor de hobbyist alleen maar aanraden, ze doen wat ze moeten doen zonder dat je er failliet aan gaat. Ik heb in ieder geval niet de issues die ik met Metabo had dat er van alles af valt of lostrilt of dat er (ook net zoals vaak bij HBM) kromme geleiding op zit.

Bij de Jet zaagtafel is de afzuiging wel minder. De zuigkracht op de slang bovenop is prima maar het ontwerp van de zaagkap vertaalt dat niet in effectieve stofopvang, want bij rippen vliegt er nog wel wat langs.
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.452
397
Dordrecht
Geen ervaring met Hammer/Felder maar zo'n beetje iedereen die dat merk wel heeft vertelt me dat het mijlen beter is dan een Jet. Dat gezegd ben ik als hobbyist best blij met mijn Jet. Ding is niet stil (zelfs met goeie oorkappen vind ik hem nog verschrikkelijk luid) maar hij is sterk, solide, alle onderdelen zitten goed in elkaar en de afzuiging werkt ook echt heel goed - net nog een paar 20cm brede planken geschaafd (1mm afname per keer) en ik heb welgeteld één spaander ernaast zien vliegen op ± 16 passages. Ik heb de JPT 260 met 26cm en nog ouderwetsche messen, pas vanaf de 310 ondersteunen ze officieel spiraalassen.

Op basis van die ervaring heb ik later ook een kleine Jet draaibank gekocht en een nieuwe zaagtafel. Alhoewel ik bij alledrie wel kan zien waar de besparing zit, kan ik ze voor de hobbyist alleen maar aanraden, ze doen wat ze moeten doen zonder dat je er failliet aan gaat. Ik heb in ieder geval niet de issues die ik met Metabo had dat er van alles af valt of lostrilt of dat er (ook net zoals vaak bij HBM) kromme geleiding op zit.
Dank voor je verslag, komt denk ik aardig overeen met mijn (beperkte) ervaring met de 260.
Die 260 in 230V heb ik wel eens gebruikt en die werkte idd best prima. Ik zou zelf net de voorkeur geven aan Hammer, want die is echt zuiver vwb herhaalbaarheid en instellen, maar het is geen wereld van verschil.

Probleem is dat ik met de Hammer eigenlijk al best verwend ben en het voelt nu eenmaal beter om een stapje op te zetten dan een stapje terug qua kwaliteit en gemak. Ik ben daarom wel benieuwd of er iemand ervaring heeft met de spiraalbankjes en ook de herhaalbaarheid en instelbaarheid daarvan.

Ik neig meer naar bijv. SCM als alternatief voorlopig, maar mocht iemand de grotere maten hebben met de spiraalas ben ik toch wel benieuwd. Ik heb nog wel meer zaken op het wensenlijstje en een beetje budget overhouden is altijd fijn.... :cool:
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.261
310
Heelsum
Nee, op een nieuwe machine.

En ik ga geen tegenbod doen, ik ga een andere leverancier zoeken voor gebruikt of nieuw. Zoals aangegeven valt voor mij niet te rijmen dat je iets duur probeert te verkopen wat je aan de andere kant als bijna waardeloos af doet, dan ben je gewoon geen fatsoenlijke handelaar naar mijn mening en daar doe ik geen zaken mee.

Vandaar dus de vraag naar alternatieven, of voor Hammer/Felder, of voor een alternatief van een ander merk. Pas als ik iets leuks nieuws kan kopen, kan ik mijn huidige machine verkopen. Ik wil/kan niet echt zonder op het moment, dus vandaar dat ik graag had ingeruild.
het is bepaald niet fijn zaken doen daar is ook mijn ervaring. Als je op de site kijkt wordt je daarna meteen stelselmatig telefonisch lastig gevallen. En qua prijzen of een leuke aanbieding maken als je meerdere machines koopt hoef je ook niet aan te kloppen, nog geen zaagblad kan er af.

Bij gods gratie kon ik een prijslijst krijgen om zelf wat zaken te kunnen doorrekenen.Nou als je daar 5 keer om moet vragen is de lol er ook snel of om weer 12.000 of zo uit te gaan geven.

Jammer dat ze een monopolie positie hebben in Nederland anders was die zaak snel dicht. Werkelijk nog nooit van klantvriendelijk of service gehoord.
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.452
397
Dordrecht
het is bepaald niet fijn zaken doen daar is ook mijn ervaring. Als je op de site kijkt wordt je daarna meteen stelselmatig telefonisch lastig gevallen. En qua prijzen of een leuke aanbieding maken als je meerdere machines koopt hoef je ook niet aan te kloppen, nog geen zaagblad kan er af.

Bij gods gratie kon ik een prijslijst krijgen om zelf wat zaken te kunnen doorrekenen.Nou als je daar 5 keer om moet vragen is de lol er ook snel of om weer 12.000 of zo uit te gaan geven.

Jammer dat ze een monopolie positie hebben in Nederland anders was die zaak snel dicht. Werkelijk nog nooit van klantvriendelijk of service gehoord.
Ja, echt jammer, want het zijn mooie producten die ze verkopen.

Ik had een tijd geleden een andere verkoper voor mijn regio en die was echt wel prettig om zaken mee te doen, maar degene die er tegenwoordig actief is kan ik zakelijk niet echt lekker mee door een deur. Eerder professioneel al eens contact gehad mbt een grote afzuiging en dat liep ook niet lekker.

Ik weet niet of dat anders is in andere delen van NL met andere verkopers, maar als dat zo is hebben ze het blijkbaar niet echt nodig. En België mag hier volgens mij niet verkopen.....
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.452
397
Dordrecht
mogelijks is dat tot leveren beperkt & mag jij als nl wel een machine in be ophalen
en waarom niet in de gekeken ?
veel collega's halen daar hun ijzer
bij een vvd verwacht ik niet dat je op de naverkoopdienst beroep moet doen omdat er wat aan de machine hapert
Bij een Hammer of Felder kan er idd niet zoveel kapot en ik kan hem altijd op de aanhanger zetten en heen en weer rijden als de nood aan de man is.

mocht je tips hebben voor leverancier in DE hoor ik het graag....
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.789
749
Enschede, Twente
Hammer/Felder in NL is behoorlijk strak in hun prijspolitiek. Met hangen en wurgen kun je nog net 5% korting krijgen of wat extraatjes erbij 'voor niks'.
Zelf importeren uit het buitenland kent wat gedoe, is hier op de site al meermaals beschreven.
Heb je uiteindelijk zo'n machine, dan merk je snel dat het kwalitatief etc. goed is, vind tenminste met mijn LS950, A3 31 SP & N4400 (en AF14).
De prijzen zijn trouwens wel flink gestegen. Voor de LS950 bijna 40% in vier jaar tijd. En hier kwam laatst een post voorbij over een offerte voor een A3 31 SP & die moest meer kosten dan de mijne in 2017 gekost heeft, toen samen met een AF14 en een hele zooi accessoires. Ik denk ook iets van 30, 40% prijsstijging.
Inflatie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.