Wat is en wat drijft een echte FESTOOLIE

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Op elektronische apparaten in Europa heb je automatisch een garantie van 2 jaar wettelijk verplicht, sommige merken of ketens stellen voor om iets extra te betalen voor beter service of langere garantie maar dit is in de meeste gevallen een commerciële oplichting. Een groot deel van hun winstmarge komt daar nu van, en niet meer van het product zelf.
Erg weinig klanten zullen deze garantie ooit nodig hebben of kunnen gebruiken want praktisch alle fabricage fouten dagen op binnen de 6 maanden. Daarna zal het zeer moeilijk zijn om een fabricage fout te bewijzen. Ze spelen gewoon in op de angst om meer geld af te troggelen.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Apple verkoopt dus gewoon oude meuk.:rolleyes:
Er was kennelijk te weinig concurrentie om een nieuw model nodig te maken ;) Maar ze zijn wel met een nieuwe versie bezig. Ben benieuwd wat daar uit gaat komen. De reacties kan ik in elk geval al wel voorspellen: te duur, te langzaam, heeft-blingbling-X-niet, overkill, geen markt voor. En volgens mij gaan ze er toch een respectabel aantal verkopen aan de professionele markt.

Ik ben vooral benieuwd of ze vasthouden aan het concept van 1 systeemkast of dat ze een set van koppelbare modules gaan maken. Of bijvoorbeeld een Mac Pro-box die je aan een MacBook kan koppelen middels Thunderbolt. Apple heeft nog weleens de gewoonte om functionele behoefte te vervullen in een vorm die op het eerste gezicht niet voor de hand ligt.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Op elektronische apparaten in Europa heb je automatisch een garantie van 2 jaar wettelijk verplicht, sommige merken of ketens stellen voor om iets extra te betalen voor beter service of langere garantie maar dit is in de meeste gevallen een commerciële oplichting. Een groot deel van hun winstmarge komt daar nu van, en niet meer van het product zelf.
Erg weinig klanten zullen deze garantie ooit nodig hebben of kunnen gebruiken want praktisch alle fabricage fouten dagen op binnen de 6 maanden. Daarna zal het zeer moeilijk zijn om een fabricage fout te bewijzen. Ze spelen gewoon in op de angst om meer geld af te troggelen.

Maar het grootste probleem hier in is, dat Nederland nou net die regelgeving niet heeft over genomen, dus kunnen ze doen wat ze willen.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Tja maar die 4 jaar oude Mac Pro van ons is nog steeds geschikt voor het werk van nu.
mijn 4 jaar oude sony vaio van 999euro destijds is anders ook nog flink bij de tijd ;) Hij kon destijds zelfs zwaardere renders aan dan de getweakte macbook pro van 3000 euro van een vriend (technieker bij Apple). Om maar gewoon even te illustreren dat het niet altijd apple is wat de klok slaat in de grafische/ ontwerperswereld ;)

eignelijk heb ik nog maar op 1 bureau met apple gewerkt, nu ik erover nadenk.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.075
1.709
Terkaple
www.woodworking.nl
Las net een stuk op tweakers, daar stond iets over een fan die geen roosterje had, waardoor je er met je vingers in kan komen :)
Maar dan mag mijn pc ook niet meer, daar zitten er zelfs 6 in zonder rooster :) maar wel met een stoffilter er voor.

Heb jij een pc? met windows? Straks kom je ook nog uit de kast dat je een rode cirkelzaag hebt !!??!!.

Maar alle gekheid, Apple maakt wel mooie spullen, technisch mooi ontworpen, daar wordt serieus tijd en geld aan besteed. En dat zo'n apparaat niet meer in Europa verkocht mag worden zegt veel over de idiote regels die we met elkaar verzinnen.
In de US is een grote discussie ontstaan, dat alle cirkelzagen voorzien zouden moeten zijn van een systeem a la Sawstop. Het zou wel de nodige vingers schelen misschien, maar het lijkt er ook op dat een bepaalde marktpartij een lobby strijd aan het winnen is.

Om weer even bij het oorspronkelijke topic terug te keren, het is jammer dat Festool nog niet zo'n systeem heeft ontworpen ;).

jaap
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
zo'n sawstop is allemaal goed en wel, maar ik ben er nog steeds voorstander van dat je gewoon uit je doppen moet kijken en niet moet gaan veronderstellen dat het zonder een duwstokje ook wel kan voor kleine stukken. Langs de andere kant is het wel een interessant systeem, voor moest het ondanks alle voorzorgen toch een keertje verkeerd gaan. Of heet dat dan risico's van het vak?

(Maar misschien heeft dat meer te maken met mijn overtuiging dat we al geruime tijd met veel te veel rondlopen op deze aardbol en dat helaas ook niet de slimste eerst. Niet dat dat eigenlijk iets ter zake doet hier.)
 

tuoh

Oud hout
Idioten vind je in alle geledingen, dus ook tussen de houtverwerkende medemensen:D Maar het is mij al meermaals opgevallen dat er in de US beduidend meer van deze soort rondhuppelen dan ergens anders. Als je ziet wat er ginds in een handleiding voor gelijk welk stuk gereedschap opgesomd word door de fabrikant als zeer gevaarlijk, of volstrekt verboden handelingen,puff.. Maar de fabrikant is wel verplicht om met zoveel mogelijk stupititeiten, en oneigenlijk gebruik, rekening te houden of de firma loopt het risico aansprakelijk gesteld te worden als het misloopt.

Daar staan dusdanig absurde dingen tussen waarbij zelfs het kleinste kind aanvoelt dat die handeling niet kan, maar er is altijd wel een US onderdaan die het probeert. Dat geklooi word dan meestal nog geflimt ook, ter lering en vermaak.

Nu is een veiligheid à la "Sawstop" een mooi ding, elke lichaamsdeel dat kan gespaard worden is winst. Maar ik verwacht één dezer wel eens een filmpje op You Tube te zien passeren waarbij één of andere debiel die test van Sawstop met het worstje eens wil overdoen met zijn vinger, ik wacht vol ongeduld:p

Een idioot kan je nu eenmaal niet tegen zich zelf beschermen, eender welke veiligheden er gaan toegepast worden, er zullen altijd slachtoffers blijven vallen. Even nadenken alvorens te beginnen is voor heel wat mensen blijkbaar teveel gevraagd.

Zo zag ik enkele jaren geleden een Vlaming brandhout zagen met een haakse slijpmachine van 2000W met op deze machine een cirkelzaagblad:confused: De man vond het fantastisch werken. Gevaarlijk menheer? belange niet, er zit een HM zaagblad op, dit kreeg ik als antwoord op mijn opmerking dat ie met zijn leven aan het spelen was.

Sommige mensen zijn nu éénmaal hopeloos.


Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
Er is een kickback demo op youtube die op een haar na een sawstop demo werd. http://youtu.be/u7sRrC2Jpp4?t=2m45s

Bekijk bijlage 4135


Hopeloos!!! hoe gek kan je zijn. Ik krijg het sch... van die zelfverklaarde goeroe's, de tijd die hij besteed heeft aan deze "bijna specatulaire opname" zou hij beter gebruikt hebben om de handleiding van de machine eerst eens door te lezen. Maar dat vraagt vermoedelijk teveel inspanning.

Die stomme pads doen er ook al geen deugd aan, dat beetje antislipmateriaal op de zool geeft nooit voldoende houvast bij wat weerstand. Maar geef die mannen een duwstok in handen en god weet wat ze daar mee gaan uitspoken.

Mvg,

André
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Heb jij een pc? met windows? Straks kom je ook nog uit de kast dat je een rode cirkelzaag hebt !!??!!.
jaap

Nou :rolleyes: ik werk niet met een mac, de dames om mij heen wel. Ze krijgen de bestanden in Mac format binnen dus moet er Mac zijn.
Heb een joekel van een Antec P193 V3 kast, met een i7 990X als motor.
Las dat het deels de bekabeling van de voeding en de fan roosters, waren, heb die kabels nog eens bekeken, en zie eigelijk niet veel verschil tussen de mac en de antec bekabeling ? Behave dat bij antec er een hoesje om heen zit.

Qua Festool, her en der mogen die ook wel eens wat verbeteren.

Met die zaag, alle jesus, doet die dat nou met opzet??? Wat een dwaas.
Krijg aardig de indruk soms, dat ze 20 jaar achter lopen met hun tafelzagen.

Qua rare mensen daar, het land is grote en meer inwoners dus krijg je daar algauw meer van :)

En qua topic naam, die zijn er niet veel hier denk ik, Nederlanders en ook Belgen denken niet gauw zo.
Ik zie al die ownersgroepen een beetje als: only sheeps need a leader.
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
En qua topic naam, die zijn er niet veel hier denk ik, Nederlanders en ook Belgen denken niet gauw zo.
Ik zie al die ownersgroepen een beetje als: only sheeps need a leader.

Persoonlijk vind ik de Fog een bijzonder nuttig forum, ook al is het eigendom van Festool mag je er kritiek geven zoveel je wil, problemen aankaarten en oplossingen vragen zonder censuur of zonder aangevallen te worden.
De sfeer is er goed, en algemeen gezien krijg je neutrale info. Als ze van iets festool niet tevreden zijn dan durven ze dat zeker te zeggen en een ander merk aan te raden.
En Festool leest blijkbaar mee, ooit vertelde ik er dat de klittenband van de vlies pads te sterk was en de pads scheurden als je ze eraf wou nemen. 6 maanden later zat er een veel softere klittenband op.

Op zich is het erg nuttig, ik weet niet of er andere merken zijn die een forum hebben waar zoveel personen informatie delen over problemen, oplossingen of zelfgemaakte verbeteringen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.