Wat is en wat drijft een echte FESTOOLIE

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
mja... ik vraag toch nog af of er een verschil is tussen die meneer van de sawstop firma die het komt voordoen op discovery channel (en het dus weet en al vantevoren zich schrap zet om zijn vinger terug te trekken) en een willekeurige hillbilly die er met zijn vinger op volle snelheid tegenaan knalt.
 

tuoh

Oud hout
Shit, dat filmpje kende ik niet. Daar moet je US onderdaan voor zijn om zo iets stoms op beeld vast te leggen, goed wetend dat er her en der nog wel wat malloten rondlopen die deze test ook wel eens willen doen. Niet wetend dat de man in het filmpje wat vals speelt door eerst zijn hand af te koelen in ijswater, gevolg hiervan, de zaag valt al stil zonder deze echt te raken.

Ik heb de test met het worstje live zien doen een 12jaar geleden in Hannover op de machinebeurs, redelijk indrukwekkend, de gevolgen voor de machine ook trouwens.
Maar het blijft techniek, 100% failproof krijg je dit nooit, er zal maar juist een storing optreden als je het nodig hebt.
Wat gaat dat stukje techniek nog doen als je met de machine al een paar jaar gewerkt hebt en alles vol zit met stof?

Weten waar je mee bezig bent is nog altijd de beste manier om alle lichaamsdelen ongeschonden te behouden.


Mvg,


André
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Hopeloos!!! hoe gek kan je zijn. Ik krijg het sch... van die zelfverklaarde goeroe's, de tijd die hij besteed heeft aan deze "bijna specatulaire opname" zou hij beter gebruikt hebben om de handleiding van de machine eerst eens door te lezen. Maar dat vraagt vermoedelijk teveel inspanning.

Dat ben ik in het geheel niet met je eens, het is juist goed dat hij dit belicht. Ik denk dat dit voor een hoop mensen een eye-opener kan zijn (ze denken veilig te werken, maar dat valt dus vies tegen).
 

tuoh

Oud hout
Als elke "leraar" lijf en leden moet riskeren om iets duidelijk uitgelegd te krijgen dan schort er toch iets aan de leraar of de "schoilieren"
Er zijn andere manieren om iets aanschouwelijk te maken.
In dit geval is het "kick back" fenomeen toch wel wijd en zijd bekend mag ik veronderstellen. Iedereen die al eens met machines werkt zal er wel al mee geconfronteerd geweest zijn.

"Aanschouwelijk" onderwijs moet je niet tot in het absurde doortrekken, wat hier wel degelijk gebeurt. Het hele filmpje levert geen meerwaarde op, enkel plaatsvervangende schaamte.

Zo is hier onlangs nog een filmpje gepost over een "meester houtdraaier:p" die het klaarkrijgt om zijn verkeerd gebruikte houtdraaibeitel door de hele werkplaats te lanceren, en à passant een stuk van zijn vinger plet, het bloed liep van het scherm:D

Er komt maar één ding duidelijk naar voor bij het zien van deze mensen in actie, voor hun eigen veiligheid zouden die beter in hun zetel blijven zitten.

De animatietechnieken zijn tegenwoordig zover ontwikkeld, zet een tekenaar aan het werk en die produceert een bewegend beeld van een potenieel gevaarlijke handeling zonder gevaar voor mens en dier:D Alhoewel elk zichzelf respecterend veiligheidsinstituut deze vermoedelijk al jaren gebruikt. Daar heb je dus geen plaatselijke idioot voor nodig. In beide filmpjes was het overduidelijk tezien dat ze zelf het mogelijke gevaar totaal verkeerd ingeschat hadden.


Mvg,

André
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ja en juist dat overduidelijk verkeerde inschatten zet denk ik (hoop ik) de mensen aan het denken.
Ik ben het met je eens dat het niet opgezocht moet worden, maar daar was hier volgens mij geen sprake van.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.264
312
Heelsum
Persoonlijk vind ik de Fog een bijzonder nuttig forum, ook al is het eigendom van Festool mag je er kritiek geven zoveel je wil, problemen aankaarten en oplossingen vragen zonder censuur of zonder aangevallen te worden.

Benchworks, maak je geen zorgen, je mag niet al te kritisch zijn hoor anders wordt je van FOG geband, daar is helemaal niks eerlijk, als je te kritisch bent wordt je eraf gegooid. Voor de vorm mag je een klein beetje kritisch zijn en net doen of je klaagt, maar de moderatoren en hun vergroende vriendjes modereren dit forum op bijna enge wijze. Ze zouden daar van de wijze van modereren op dit forum nog wat kunnen leren.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ben 't wel met je eens, André, maar feit blijft dat als je animatie toepast er altijd mensen zullen zijn die zeggen dat het "maar trucage" is en dat het "in het echt" niet zo'n vaart zal lopen. Persoonlijk heb ik dan liever zo'n sacrificial idiot die het demonstreert dan iemand die er ongewild mee te maken krijgt.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Persoonlijk vind ik de Fog een bijzonder nuttig forum, ook al is het eigendom van Festool mag je er kritiek geven zoveel je wil, problemen aankaarten en oplossingen vragen zonder censuur of zonder aangevallen te worden.
De sfeer is er goed, en algemeen gezien krijg je neutrale info. Als ze van iets festool niet tevreden zijn dan durven ze dat zeker te zeggen en een ander merk aan te raden.
En Festool leest blijkbaar mee, ooit vertelde ik er dat de klittenband van de vlies pads te sterk was en de pads scheurden als je ze eraf wou nemen. 6 maanden later zat er een veel softere klittenband op.

Op zich is het erg nuttig, ik weet niet of er andere merken zijn die een forum hebben waar zoveel personen informatie delen over problemen, oplossingen of zelfgemaakte verbeteringen.

Ik vind dat ook een leuk forum om af en toe eens te bezoeken.
 

MarcoZ

Actieve deelnemer
25 dec 2011
133
0
Iemand van de Festoolies nog een alternatief voor de Festool stofzuigerslangen? Ik vind ze een beetje (beetje heel heel erg veel) te duur. Vandaar dat ik op zoek ben naar een alternatief. Ze hoeven niet antistatisch te zijn, want ik ga ze alleen gebruiken op de Kapex en de CS 70. Ik ben dus ook op zoek naar een 36mm slang.
 

alex from holland

Nieuw lid
26 nov 2010
21
1
Ga eens kijken in een grote aquariumzaak. Of nog beter, een zaak waar ze spullen voor vijvers verkopen.
Daar hebben ze dergelijke slangen. Flexibel en gewapend.
 

MarcoZ

Actieve deelnemer
25 dec 2011
133
0
Ga eens kijken in een grote aquariumzaak. Of nog beter, een zaak waar ze spullen voor vijvers verkopen.
Daar hebben ze dergelijke slangen. Flexibel en gewapend.

Ik zal eens gaan kijken, alhoewel het wel een gepruts wordt omdat je dan nog geen koppelingen/aansluitingen hebt voor op de stofzuiger en de machine.

Waarom hoeven ze dan niet antistatisch te zijn?

Nou dat leek mij niet nodig omdat de afzuigset die ik bij de CS 70 heb ook niet antistatisch is. Dit is de afzuigset met het Y-stuk en dan de 36 en 22(?) mm slang. Aangezien ik de afzuigkap boven het zaagblad nooit gebruik wil ik dus alleen afzuiging aan de onderkant. En met de afzuigset heb ik teveel verlies omdat de dunne slang er voor niks bij hangt. Ik kan de dunne slang wel afplakken oid, maar ik vind het gewoon makkelijker om het goed voor elkaar te hebben. ;)
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.064
110
ga eens kijken bij een recyclingbedrijf, er worden oude stofzuigers zat gedumpt.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
90
West-Friesland
Ik zal eens gaan kijken, alhoewel het wel een gepruts wordt omdat je dan nog geen koppelingen/aansluitingen hebt voor op de stofzuiger en de machine.
Nou dat leek mij niet nodig omdat de afzuigset die ik bij de CS 70 heb ook niet antistatisch is. Dit is de afzuigset met het Y-stuk en dan de 36 en 22(?) mm slang. Aangezien ik de afzuigkap boven het zaagblad nooit gebruik wil ik dus alleen afzuiging aan de onderkant. En met de afzuigset heb ik teveel verlies omdat de dunne slang er voor niks bij hangt. Ik kan de dunne slang wel afplakken oid, maar ik vind het gewoon makkelijker om het goed voor elkaar te hebben. ;)

Probeer het hier eens.
http://www.destofzuigerzak.nl
Mvg.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
9
Gouda
Wat is en drijft een FESTOOLIE? Waarschijnlijk hetzelfde als een Apple user. Vormgeving, gebruikers gemak, innovatief en kwaliteit. Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Denk bij apple weer eens aan thunderbold, geen gekloot in registers, niet om de...... weer een update, beveiliging safe en niet zo lek als een mandje als bij W en ECHT multitasking. Unix is de achterliggende bron en dat heeft zich bewezen. Als fotograaf heb ik windows allang vaarwel gezegd. Soms bouw ik op verzoek nog wel eens een windows machine uit losse componenten voor de liefhebber.

Zo vind ik festool een doordacht systeem en sluit alles mooi op elkaar aan. Vormgeving en ergonomie klopt en sluit goed aan bij mijn wensen en wat ik verwacht van goed gereedschap.

Vergelijkende en gekleurde testen lap ik aan mijn laars. Zeker als ik lees dat ze met een ts55 met een 48 tanden zaagblad door hardhout willen rauzen. Dit soort ongein hoort niet bij een festoolie /vakman of serieuze hobbyist. Ga ervan uit dat je in ieder geval weet waarvoor en hoe je gereedschap gebruikt. Een zogenaamde vakman die op dergelijke wijze werkt zou bij mij nog geen spijker in een vuren plank mogen slaan. Geneuzel over hoelang het duurt om een zaagblad te wisselen en tijdverlies spreekt voor zich:confused: Zulke argumenten kan je toch niet serieus nemen. Schei uit met tijd is geld. Kwaliteit is geld!

Wat betreft de prijs. Doen of niet doen. Heb je het geld er niet voor over dan zijn er zeker alternatieven die waarschijnlijk net zo goed zijn of met tevredenheid aan je specifieke wensen voldoen.

'Oh'; met oneigenlijk gebruik is alles te verkrachten.:cool:
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Wat is en drijft een FESTOOLIE? Waarschijnlijk hetzelfde als een Apple user. Vormgeving, gebruikers gemak, innovatief en kwaliteit. Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Denk bij apple weer eens aan thunderbold, geen gekloot in registers, niet om de...... weer een update, beveiliging safe en niet zo lek als een mandje als bij W en ECHT multitasking. Unix is de achterliggende bron en dat heeft zich bewezen. Als fotograaf heb ik windows allang vaarwel gezegd. Soms bouw ik op verzoek nog wel eens een windows machine uit losse componenten voor de liefhebber.

Zo vind ik festool een doordacht systeem en sluit alles mooi op elkaar aan. Vormgeving en ergonomie klopt en sluit goed aan bij mijn wensen en wat ik verwacht van goed gereedschap.

Vergelijkende en gekleurde testen lap ik aan mijn laars. Zeker als ik lees dat ze met een ts55 met een 48 tanden zaagblad door hardhout willen rauzen. Dit soort ongein hoort niet bij een festoolie /vakman of serieuze hobbyist. Ga ervan uit dat je in ieder geval weet waarvoor en hoe je gereedschap gebruikt. Een zogenaamde vakman die op dergelijke wijze werkt zou bij mij nog geen spijker in een vuren plank mogen slaan. Geneuzel over hoelang het duurt om een zaagblad te wisselen en tijdverlies spreekt voor zich:confused: Zulke argumenten kan je toch niet serieus nemen. Schei uit met tijd is geld. Kwaliteit is geld!

Wat betreft de prijs. Doen of niet doen. Heb je het geld er niet voor over dan zijn er zeker alternatieven die waarschijnlijk net zo goed zijn of met tevredenheid aan je specifieke wensen voldoen.

'Oh'; met oneigenlijk gebruik is alles te verkrachten.:cool:

Dat is nu eens een poste waar ik niets op aan heb te merken en het volledig mee eens ben :)
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Zijn er nog fes,- of protoolies die naar een workshop gaan die festool in Waddinxveen en Dalfsen organiseert? Op festool.nl kun je je daarvoor opgeven. Ik heb me wel opgegeven, Dalfsen is voor mij goed te doen. Ik ben wel benieuwd of ze je daar nog wat kunnen leren over gereedschapgebruik, maar ik denk dat ze vooral laten zien welke machines ze hebben.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Houden ze in Nederland ook een roadshow?
Vanaf maart gaan ze in België toeren met een vrachtwagen of zo naar verschillende lokaties, met een "exclusieve avant-première" (nieuwe machine?) waar ze een aantal zaken gaan openbaren.
Ik heb mij alvast ingeschreven, er is een loterij waar je kans maakt op levenslang elke nieuwe machine van Festool te krijgen gratis :eek:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.