Wat is en wat drijft een echte FESTOOLIE

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Houden ze in Nederland ook een roadshow?
Vanaf maart gaan ze in België toeren met een vrachtwagen of zo naar verschillende lokaties, met een "exclusieve avant-première" (nieuwe machine?) waar ze een aantal zaken gaan openbaren.
Ik heb mij alvast ingeschreven, er is een loterij waar je kans maakt op levenslang elke nieuwe machine van Festool te krijgen gratis :eek:

Je kunt je op festool.nl opgeven voor een training, ik denk dat daar diverse pro,- en festool produkten gedemonstreerd worden, ik heb me opgegeven omdat ze ook saneerfrezen laten zien, niet voor het houtspul, hoewel dat ook meegenomen is natuurlijk. Alleen heb ik er nog niks van weervernomen.

Heeft iemand op de bouwbeurs in Utrecht die accuboormachine nog gezien die ze (festool) een week in het water gezet hebben? Er stond wat van in een vakblad.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik ben naar de roadshow geweest van Festool, dat is een vrachtwagen die het hele jaar rond Europa toert. Heb er alle nieuwigheden gezien en ze hebben de service uitgelegd.

Nieuwe schaafmachine met plug it, nieuwe mini en midi T-loc systainers, nieuwe centrotec set, nieuwe systainer voor boormachines, enz...

de service veranderd ook, en dat is mogelijk het belangrijkste. Vanaf nu vallen slijtende delen van de machines ook onder de 3 jaar garantie.
Je mag dus je gereedschap 3 jaar lang gratis bij hen binnen doen en ze knappen die volledig gratis op en vervangen alles wat versleten is!
Iedereen gaat die dus de laatste maand van die 3 jaar al zijn gereedschap binnen doen en je bent weer vertrokken!

P1010394.jpgP1010390.jpgP1010392.jpgP1010395.jpg

fotos zijn van één week geleden, lekker warm in de zon gratis eten. Nu is het -12 en er ligt 20cm sneeuw!
 

Dominee

Nieuw lid
5 feb 2013
6
0
Zit er aan te denken om een TS55 REBQ aan te schaffen, maar zag dat deze rond de zelfde periode vorig jaar uitkwam.
Betekend dit dat er dit jaar rond deze periode een nieuwe uitkomt of gaat er vaak een aantal jaren overheen voor ze met een nieuwe komen?

Zou het zonde vinden als ik er net een heb en er dan een verbeterde uitkomt, blijft toch een behoorlijke uitgave!
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
351
10
Rotterdam
Die TS 55 REBQ kun je gerust nu kopen. Het zal wel enkele jaren duren voordat er een nieuw model uitkomt.
Het wachten is eerst op een TS 75 R versie. Misschien nog een ander model wat er qua zaagdiepte tussen "invalt".
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.257
309
Heelsum
Zit er aan te denken om een TS55 REBQ aan te schaffen, maar zag dat deze rond de zelfde periode vorig jaar uitkwam.

haha hoezo invloed van Apple... iedereen denkt dat van alles om het jaar een nieuwe uitkomt.... hoezo wegwerpcultuur....
 

vanthillo

Nieuw lid
27 jan 2013
5
0
Ben afgelopen week ook uitgenodigd door Festool voor de Festool tour.

Om terug te komen op jouw aankoop.
De mensen van Festool vertelde dat ze 5 jaar nodig hebben voor ze iets brengen - dit houdt in ontwerp - en vooral testen - de testen analiseren...
De testen worden gedaan door prof houtbewerkers en bouwvakkers. Hun bevindingen worden dan nog eens verder uitgewerkt.

Dat was hetgene ze mij vertelde...
 

Dominee

Nieuw lid
5 feb 2013
6
0
haha hoezo invloed van Apple... iedereen denkt dat van alles om het jaar een nieuwe uitkomt.... hoezo wegwerpcultuur....

Ik ben blij om te horen dat het niet zo werkt, want veel geld aan machines uitgeven en al snel een oude hebben vind ik ook zonde.

Maar naar aanleiding van jullie geruststellende reacties, net een mooie bestelling geplaatst bij Toolnation.
TS55 REBQ met 2 linialen, 2 koppelstukken, een slangbeschermer en een t-loc systainer.
Ik kan de komende tig jaar vooruit :)


Een mooie aanvulling op de CTL Mini en de DTS400 die ik via marktplaats al had aangeschaft!


p.s. Heb o.a. nog een Bosch POF 1200 ACE bovenfrees, die ik wil ik ook graag opbergen in een systainer omdat die nu gewoon in een kartonnen doos ligt.
Iemand nog tips om deze redelijk stabiel in een systainer te plaatsen?
 
Laatst bewerkt:

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Afgelopen donderdag bij Festool/protool in Dalfsen geweest. Was wel leuk, weet nu hoe je de 1010 watt bovenfrees afsteld op diepte, eerder mat ik dat gewoon altijd met de duimstok:). Het eten was uitstekend en door sommige verkooppraat moet je heen kijken, objectieve gereedschapverkopers bestaan nu eenmaal niet.
 

WR1944

Oud hout
Het heeft bij mij ook een tijdje geduurd voordat ik het trucje met de diepteinstelling door had. Maar nu gebruik ik het blindelings. Alleen als ik een serie frees waarbij ik in twee of drie stappen op diepte moet komen gebruik ik de caroussel. Anders deel ik de diepte in twee of drie en verstel met de nonius. Voordat de laatste gang gedaan wordt meet ik het precies op en corrigeer eventueel met de stelring. De diepteinstelling werkt verbazingwekkend precies. M'n veronderstelling dat het met die preciesie tegen zou vallen heeft me er aanvankelijk van weerhouden me er in te verdiepen. Maar dat was een zeer onterechte gedachte van me.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Ik heb zelf ook een OF 1010 en het instellen daarvan gaat best goed. Maar wat is de truc dan zegmaar om het nog makkelijker te doen?
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Er is geen truuk, er zit een verschuifbaar zwart plaatje en een maatvoering op voor de diepteinstelling. Je zet je bovenfrees op het materiaal, vervolgens druk je je freesje op het werkstuk, zet de frees vast.
Het zwarte plaatje zet je op de nul. Vervolgens kun je zien als je de frees verder laat zakken hoeveel je de frees laat zakken. Je hoeft dus niet te meten. Beetje lastig om het zo uit te leggen.
Ik denk dat de meesten die zo'n frees hebben wel weten hoe het werkt, ik wist het niet, had me er ook nog nooit in verdiept.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Hehe lol, ze werken praktisch allemaal zo, maar ik moet toegeven dat het ook even geduurd heeft voor ik er zelf achter kwam.
Maar een truuk is het inderdaad niet, het is de bedoeling dat je er zo mee werkt.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Nou ja, ik heb een paar bovenfrezen, en de festool gebruik ik praktisch alleen voor kanten en sierrandjes frezen. Bij scharnieren en groeven frezen is het handig, maar niet noodzakelijk.
 

WR1944

Oud hout
Nou ja, ik heb een paar bovenfrezen, en de festool gebruik ik praktisch alleen voor kanten en sierrandjes frezen. Bij scharnieren en groeven frezen is het handig, maar niet noodzakelijk.

Ik gebruik de diepteinstelling waar ik een groef of vlak moet frezen waarvan ik de diepte weet. En vooral bij scharnieren is dat een uitkomst. Voor de laatste twee deuren die ik van scratch maakte heb ik een mal gebruikt die ik op de rand van de deur kon klemmen. Even de diepte instellen en de uitsparing voor het scharnierblad was gedaan. Met de beitel was dat zeker twee keer zo lang en niet zo nauwkeurig als met de frees. Nog even de hoekjes uitsteken en ik was klaar. Voor een volgende keer neem ik scharnieren met ronde hoeken, dan vervalt het uitsteken van de hoeken. Maar dan ontneem ik mezelf een argument om een nieuw stuk gereedschap aan te schaffen. ;-)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.