Wat is en wat drijft een echte FESTOOLIE

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Nou, Jaap... als Appelaar moet ik daar toch wel even tegenin gaan. Apple I, Apple II, Macintosh, AppleTalk, LocalTalk, GUI, DTP, lichtgewicht laptops (en dan heb ik het over de Powerbook DUO uit 1992 én over de MacBook Air), iPod, iPhone, iPad, iTunes, App Store... en dat is wat ik zo in een paar minuten uit de mouw schud. Als dat geen innovatie is? Apple apparatuur werkt prima voor professionals, het zijn meestal de "professionele" omgevingen die alles uit de kast halen om te zorgen dat alleen bepaalde apparatuur toegang krijgt. En dat zeg ik vanuit intussen zo'n 25 jaar ervaring met Macs in professionele omgevingen. En nee, géén grafische of AV-omgevingen.

En nee, dit heeft niks met Festool te maken ;)

@Jaap
In het grafische werk heeft Apple Machintosh toch al de leiding vanaf 1990.
Zonder kennis van de Mac, hoef je daar geen werk te zoeken.
Nu zijn ze vooral gericht op de consument met hun telefoons en ipadden, de zakelijke gebruiken vinden ze niet meer zo interessant.
Trouwens de meeste grafische mensen hebben het vaak over de Mac, terwijl de mensen die dat andere spul van ze gebruikt het over Apple heeft :)
Totaal oftopic, maar niet helemaal juist. Maar ze hebben wel een overeenkomst, de prijs (en de manier van verkoop, alhoewel Festool een veel betere service heeft, bij Apple moet je je garantie kopen)

@ArtHarg
Je vergeet hun grote winstmaker uit 1999 het bolletje (the Cube), die inmiddels een omgebouwde laptop is, en omgevormd is tot een desktop, de I-Mac, maar mijn vrouw heeft liever de Mac-Pro met 2 cpu's :)
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.069
1.699
Terkaple
www.woodworking.nl
Oei, oei, wat heb ik nou gedaan, krijgen we hier ook (ik lees wel graag eens op tweakers.net) apple discussie's. Ben ook lang (vanaf 85) professioneel in IT bezig geweest en was altijd een groot windows fan. Toch een paar jaar geleden een macbook pro gekocht, en een imac voor in de huiskamer en later een ipad en mijn vrouw heeft van haar werk een iphone (bling is in thailand belangrijk). Het volgende apparaat wordt weer windows. Gisteren voor de tigste keer mijn aperture fotobibliotheek kapot, sinds 2 weken alles op mountain lino en een apple tv3 gekocht (ter vervanging oude apple tv) en nu blijkt dat wat ik graag wil, direct content afspelen van imac of macbook naar apple tv3, niet kan; dat kan alleen met apparaten vanaf mid 2011, gloeiende gloeiende. En zo heb ik nog wel een heel rijtje zaken.
@artharg, ja dat is een heel rijtje, maar veel is vormgeving en verpakking. De technische innovatie kwam bijna altijd van anderen, ze kunnen het wel goed op de markt zetten, maar vallen technisch in het niet bij bedrijven als b.v. silicon graphics en xerox. Ik vind het echt een fabrikant van consumenten electronica.
@zweihaak, als je met grafisch werk dtp bedoeld, dan is dat in Nederland zo, maar tot voor enkele jaren kwamen de nieuwe versies van pakketten als Adobe eerst voor windows uit en pas later voor de mac. Voor grafisch werk als professoneel cad, 3d etc. worden ze volgens mij nauwelijks gebruikt.

Dit zijn wel de momenten dat ik wel graag een paar dagen in Nederland zou willen zijn, ondanks dat het buiten 26 graden is om 9 uur in de ochtend. Maar ik zou graag, ipv via het forum, met een groep forummers een paar dagen willen ouwehoeren, in de werkplaats, over hout en meubels, maar ook over dit soort zaken.
En over het bovenstaand, overigens alles wat ik schrijf, het is maar mijn mening. Dat is heel wat anders, dan dat het ook zo is;).

jaap
 
Laatst bewerkt:

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ach, de mensen die zeiden dat een Mac niks voor zakelijk gebruik was en dat ze te duur waren vroeg ik altijd hoe vaak ze Windows al opnieuw geïnstalleerd hadden wegens problemenen hoeveel tijd ze dat al gekost had. En vervolgens wat hun uurtarief was. ;) Toen ik in een vorig leven Hoofd A&I was waren er mensen die thuis Windows gebruikten en de mond vol hadden dat wij "nog" met Macs werkten. Maar die verwachtten wel dat mijn IT-afdeling ze hielp met allerlei problemen die ze thuis hadden met hun computers. De reden dat ik -ook persoonlijk- altijd voor Macs heb gekozen is dat ik het leuk vind om met mijn computer te werken, niet aan mijn computer. Apple heeft een paar episodes gehad dat hun hard- en software krakkemikkig waren, maar de bottom line is dat hun spullen -in mijn ervaring- normaliter "gewoon werken" en dat Mac-gebruikers het ook niet accepteren als programma's of randapparatuur niet makkelijk werken (zo erg dat het niet "Mac-like" werken genoeg was om programma's te laten floppen). En volgens mij is dat ook de reden dat Apple als een consumentenfabrikant wordt gezien: een consument verwacht namelijk dat een apparaat gewoon werkt. Maar een MacBook is echt geen consumentenlaptop!
 

tuoh

Oud hout
Ach, de mensen die zeiden dat een Mac niks voor zakelijk gebruik was en dat ze te duur waren vroeg ik altijd hoe vaak ze Windows al opnieuw geïnstalleerd hadden wegens problemenen hoeveel tijd ze dat al gekost had. En vervolgens wat hun uurtarief was. ;) Toen ik in een vorig leven Hoofd A&I was waren er mensen die thuis Windows gebruikten en de mond vol hadden dat wij "nog" met Macs werkten. Maar die verwachtten wel dat mijn IT-afdeling ze hielp met allerlei problemen die ze thuis hadden met hun computers. De reden dat ik -ook persoonlijk- altijd voor Macs heb gekozen is dat ik het leuk vind om met mijn computer te werken, niet aan mijn computer. Apple heeft een paar episodes gehad dat hun hard- en software krakkemikkig waren, maar de bottom line is dat hun spullen -in mijn ervaring- normaliter "gewoon werken" en dat Mac-gebruikers het ook niet accepteren als programma's of randapparatuur niet makkelijk werken (zo erg dat het niet "Mac-like" werken genoeg was om programma's te laten floppen). En volgens mij is dat ook de reden dat Apple als een consumentenfabrikant wordt gezien: een consument verwacht namelijk dat een apparaat gewoon werkt. Maar een MacBook is echt geen consumentenlaptop!

Dat klopt als een bus, sinds ik zeven jaar geleden overgestapt ben op Mac heb ik er ineens een boel vrije tijd bij gekregen:D Het ding doet het altijd, geen blauwe schermen meer, geen .tig maal heropstarten, geen geklooi meer bij het installeren van nieuwe programmas of randapparatuur, geen virussen meer te doden, nee, enkel nog eindeloos genieten. De meerkost van de Mac is zo terug verdient, je krijgt nu namelijk een zee van tijd om iets zinnigers te gaan doen. Ik hou me dus aan mijn "appel" dieet, veel gezonder:D:D:D


Mvg,


André
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Als Apple en Festool dezelfde strategie hadden, dan zou Festool om de 6 maanden een nieuwe schuurmachine uitbrengen met telkens een zool die wat groter of kleiner is en waar de gaatjes niet op dezelfde plek staan. En waarop enkel hun eigen peperduur papier zou passen. Of een accuboor waarvoor je iedere keer nieuwe accessoires bij moest kopen want de oude lader of boren passen er niet op.
En dan natuurlijk bij de introductie in elke winkel acteurs inhuren om te spelen als hysterische festoolies!

De mac is dan misschien stabieler voor sommigen, ook al heb ik al gehoord dat de linux op dat vlak nog stukken beter is. Tot een paar jaar geleden was ik 3d level designer bij DL games. In die wereld is er geen plaats voor mac, bijna geen programmas werken erop. En ik heb persoonlijk erg weinig of geen problemen gehad met windows zelf, je moet de versie leren kiezen en nooit springen op een nieuwe. Ik ben pas eind vorig jaar overgestapt van XP naar 7, en zo zorgvuldig de vista en 8 ontweken. Om de andere versie heb je een flop bij windows, en dan weer een sterke.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Op mijn 'oude' pc (gaat nu een jaar of 6-7 mee) heb ik xp draaien. Ik doe er niet heel veel meer mee dan office toepassingen en internetten en dat gaat nog steeds uitstekend. Zaak is om er niet teveel overbodige programma's op te hebben staan en zo af en toe een schijf opruiming/defragmentatie, maar dan gaat het dus lang goed.
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
Ja, maar we kunnen niet blijven lullen over Festool hé, dat gaat ook vervelen op den duur
biggrin.png
biggrin.png



Mvg,

André



nou ik weet het zo net nog niet :-D

images.jpg
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
@zweihaak, als je met grafisch werk dtp bedoeld, dan is dat in Nederland zo, maar tot voor enkele jaren kwamen de nieuwe versies van pakketten als Adobe eerst voor windows uit en pas later voor de mac. Voor grafisch werk als professoneel cad, 3d etc. worden ze volgens mij nauwelijks gebruikt.

jaap

De hele dtp, ontwerp en reclame Bureaus draaien tientallen jaren met Mac.
De gewone consument was het die een jaar of 5 geleden in die wereld binnen kwam stappen.
En ja MacOX is vele malen stabieler dan Windhoos.
Opmaken op een pc en dan omzetten naar Mac wil niet of erg lastig, alle fonts gaan dan op de hobbel.
Alle grote drukkerijen draaien ook op Mac en Appletalk, dus dan wat aanleveren in PC format, gaat hopeloos mis, kleuren kloppen niet, fonts verspringen, formaten veranderen van grote.
En ze werken niet alleen met Abobe, er word ook nog genoeg Quark XPress gebruikt, en niet alleen in Nederland, wereldwijd.
Qua nieuwe Adobe versies, je bedoeld de creative suite pakketten? Die waren er sneller dan de Win versies, de Nederlandse versies kwamen vaak later.
Met de introductie van bv Indesign heeft het een tijdje geduurd voor dat daar een Win versie van was. Windows kon dit toen ook maar amper aan. Terwijl de oudere Mac G3 en G4 dit fluitend aankon (1989 -2002).


Genoeg computer gelul, Festool, vind het meer grijs/blauw dan groen :)

En voor de haters:
images.jpg
rode oogjes.jpg
samen is dat:
groen rood kots.jpg
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.069
1.699
Terkaple
www.woodworking.nl
Jij bent ook een lekkere zweihaak, gauw van alles roepen en dan zeggen dat het genoeg is. Maar als mac gebruiker met heimwee naar windows moet me toch een paar dingen van het hart:
Adobe verkoopt meer software van de Windows dan de OSX versie en sinds een paar jaar wordt alles native voor Windows ontwikkeld en daarna geport naar OSX Apple. Apple heeft haar hele cloudcomputing uitbesteed aan Microsoft en Amazon, dat doen ze niet omdat het niet betrouwbaar is denk ik. Overigens lopen alle pinautomaten ook op windows (CE). Verreweg de meeste Windows problemen waren in het verleden te wijten aan crappy hardware, dat probleem heeft Apple niet, die maker er 1 product van. Het aantal mac's dat apple verkoopt is overigens ook dalende. Ik ben best tevreden over mijn macbook en de imac maar heb toch wel een aantal serieuze storingen aan b.v. de database van aperture. En mijn apparaten uit 2010 werken niet volledig samen met de apple tv3, ondanks dat alle software up to date is en het uiterlijk ook hetzelfde is. Ik vind dat knoeiwerk van Apple, die me met met allerlei advertenties overhaalt om te upgraden. Het is niet voor niks dat de customer satisfaction bij windows 7 groter is dan bij osx. En een iphone is een leuke telefoon, maar je ziet er hier hoofdzakelijke vrouwen mee lopen, maar dan ook echt allemaal. En dat geldt ook als je in de stad (bangkok) loopt. Een meid die met 2 rekjes kleding op straat staat te verkopen heeft een iphone, soms zelfs 2. En als ze een kind er bij hebben zit die met een ipad. Dus mijn conclusie, vrouwen hebben iphones en mannen bellen ;) Hoe trekken we dat nu door naar het gereedschap.....?

jaap
 

Frankzomerdjk

Actieve deelnemer
9 okt 2012
111
0
Festoolies macholics bmwpetjeachteruit ik vind het een pot nat allemaal meelopers. Je koopt gewoon wat je goed vind en niet merk gebonden als je festool gereedschap goedbevalt koop je er snel nog iets van dat merk en dat is met alles zo maar om dat nu gelijk een naam te geven vind ik overdreven
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik snap je punt niet Frank. Ik koop Apple's spullen om dat ik er goede ervaringen mee heb. Maakt dat me nou een meeloper of is het overdreven dat men mij een macaholic zou noemen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.