Twijfels nieuwe opbergkast

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Als ik er nog eens goed over nadenk, lijkt het me beter om een offerte te vragen aan een vakman en de kast te laten maken.

Afhankelijk van de afwerking (gespoten is wat strakker) schat ik in de huidige markt zo'n €10-15k.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Prachtig al die reacties! Voeg er nog een stukje aan toe en dat is het ontwerp. Vooral het technische ontwerp en kijken wat je aan gereedschap hebt. Dit is vooral zaagwerk en het moet echt zuiver en haaks zijn om het een mooi meubel te laten worden. Als je in het ontwerp voor de basis kubus uitgaat van 18 mm mdf en die met schroeven en lijm in elkaar zet en dan na het stapelen er op deze zijkanten nog een plaat 18 mm over de hele lengte er tegen aan, dan zit je rondom al aardig aan de 36 mm en blijft het in delen hanteerbaar. En je hoeft de schroefgaten niet te plamuren.
De invallende legplanken in de uitsparingen vind ik lelijk, dat vang je zo ook op. Met een goede invalzaag en een rail kom je een heel eind, je zou een aantal platen tot stroken kunnen laten zagen die de diepte van de kast hebben.

Het afwerken is dan nog een klusje op zich, mooi massief hout laat zich vrij gemakkelijk in b.v. de olie zetten. Maar een mdf kast is een hele schilderklus. De kast op de foto is ook mdf, 15 jaar oud en maakte ik in een dag. En wel een week schilderwerk met plamuren, gronden en aflakken. Maar hij staat nog steeds.

Veel succes, oefen wat op het maken van kubussen of bakken en hou ons op de hoogte. Het is echt goed te doen!

jaap

kast kamer.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Superbra en Superkees

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Kijk anders ook gewoon vanuit een wat meer technische benadering naar hoe Filip Janssen zijn kasten maakt (ik neem aan dat dat de inspiratie is).
Wauw, ik vind dit wel tof met een soort gradient in kast-type! Thanks voor de inspiratie en het uurtje mezelf verliezen in mooie ontwerpen!
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Als ik als "ontwerper" naar het ontwerp kijk, dan stuit ik daar meteen al op een ware uitdaging.

Zoals ik er nu tegenaan kijk, heb je bij het maken van je ontwerp laten leiden door het eindresultaat. Héél belangrijk ook is, dat je al in het ontwerp-stadium nadenkt over de haalbaarheid van hetgeen je ontwerpt. Omdat alle delen constructief in elkaar vallen, wordt het een ware uitdaging om deze kast te plaatsen, temeer ook, omdat je met 38 mm dik MDF wil gaan werken (zwaaaaar !!!).

Je zult de delen onderling moeten verbinden met behulp van een serie extra handjes. Dat maakt het - naast alle al genoemde uitdagingen - extra lastig.

Ik heb enige tijd geleden een ontwerp gemaakt van een kast in de stijl van die van Filip Janssen. Verreweg de meeste tijd is gaan zitten in het bedenken van logistieke oplossingen : hoe maak een enorme wandkast ( de klant heeft een wandkast besteld 3,70 meter breed en 3,10 meter hoog) zó, dat ik hem vanaf de werkplaats in delen kan vervoeren en ter plaatse relatief eenvoudig kan opbouwen ?

Als dat lukt, dan wordt het moment van in produktie gaan juist een feestje in plaats van vol spanning moeten gaan bedenken "OK, ontwerp is akkoord bevonden, maar nu ???"
 

Bijlagen

  • Project 20018 wandkast 01a.jpg
    Project 20018 wandkast 01a.jpg
    209 KB · Weergaven: 54
  • Project 20018 wandkast 02a.jpg
    Project 20018 wandkast 02a.jpg
    231,9 KB · Weergaven: 53
  • Leuk
Waarderingen: Superbra en Baardmans

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
En ook zo'n combinatie van plaatmateriaal/MDF en massief is niet zo handig en logisch.
Die mening deel ik absoluut niet. Inmiddels staat er al een mooi voorbeeld van Filip Janssen in deze post, maar ikzelf maak al jarenlang meubels / wandkasten waarbij de combinatie van plaatmateriaal en massief hout (voornamelijk eiken en rubberwood) een prachtig samenspel vormt.
 

Bijlagen

  • Project 18031 badkamermeubel 05.jpg
    Project 18031 badkamermeubel 05.jpg
    39,8 KB · Weergaven: 55
  • Project 17017 inrichting kantoor 03.jpg
    Project 17017 inrichting kantoor 03.jpg
    210,1 KB · Weergaven: 54
  • Project 18025 wandkast 02.jpg
    Project 18025 wandkast 02.jpg
    33,9 KB · Weergaven: 56
  • Project 17078 design kast 02d.jpg
    Project 17078 design kast 02d.jpg
    471,5 KB · Weergaven: 55
  • Project 17078 design kast 03.jpg
    Project 17078 design kast 03.jpg
    723,3 KB · Weergaven: 60
  • Project 17078 design kast 04.jpg
    Project 17078 design kast 04.jpg
    152,4 KB · Weergaven: 60
Laatst bewerkt:

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Fraai gedaan allemaal.

Maar je moet een opmerking natuurlijk wel in de context van de vraag lezen..... het gaat hier natuurlijk niet om het zicht maar om de constructie.

Massieve corpussen icm de rest van de kast in plaatmateriaal is gewoon niet logisch, en als je niet weet wat je doet ook niet verstandig. Als je constructief rekening houdt met de verschillende werking van de materialen hoeft er geen probleem te zijn natuurlijk...

Veel logischer blijft het om hier fineer te gebruiken. Goedkoper, duurzamer, veel meer keuze in houtsoorten en patronen en alles is gewoon zonder enig nadenken aan elkaar te bevestigen.

En ik ben fan van werken met massief, alleen niet in zo'n plaatmaterialen kast :).

Neem nou je laatste kast, mooi stukje (sper)fineer als achterwand en je kan al die minder fraaie (mijn mening) lijmverbindingen vermijden.

En je kasten voorbeelden geven ook maar weer eens mooi weer dat zoiets ook prima met standaard corpussen te realiseren is. Ik heb er ook een aantal zelf gemaakt maar tegenwoordig kijk ik eerst of de maten van bijvoorbeeld Ikea Metod ook passen en besteed ik mijn tijd aan de afwerking en de zichtkanten. Dat zou ik een beginner ook altijd aanraden.
 
Laatst bewerkt:

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Interessant topic. Ik zit ook mijn hersenen te kraken over een paar relatief simpele kasten en een bureau. De combinatie van MDF en hout vind ik persoonlijk ook wel mooi. Monteerbaarheid is inderdaad ook wel iets om rekening mee te houden.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Dat kan ja. Ik ben er zelf ook mee bezig. In principe kan je er alle kanten mee op. Stukje smaller maken, stukje minder diep (gebruik je de rijboringen als mal) et cetera. Juist met name om die rijboringen vind ik interessant.

 
Laatst bewerkt:

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Ik lees het wel vaker ... maar vind er het mijne van ... IKEA kasten gebruiken als basis voor kasten.

Kan iemand mij uitleggen wat de winst hiervan is ? Een basis corpus (2 zijwanden, boven- en onderpaneel en achterwand) heb je toch in no-time gemaakt ?? Maar dan wél van een goede kwaliteit plaatmateriaal en zonder die 100 miljoen gaatjes in de zijwanden... Of ben ik hier te kort door de bocht ... 🥵🥶
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ik lees het wel vaker ... maar vind er het mijne van ... IKEA kasten gebruiken als basis voor kasten.

Kan iemand mij uitleggen wat de winst hiervan is ? Een basis corpus (2 zijwanden, boven- en onderpaneel en achterwand) heb je toch in no-time gemaakt ?? Maar dan wél van een goede kwaliteit plaatmateriaal en zonder die 100 miljoen gaatjes in de zijwanden... Of ben ik hier te kort door de bocht ... 🥵🥶
In mijn geval is het een kast in een kantoorruimte. Juist die gaatjes zijn dat wel handig. Alhoewel de afwezigheid van gaatjes wellicht ook een excuus is om een mooie festool frees met liniaal met gaten te kopen. Maar ik twijfel wel een beetje. Als ik te veel moet verzagen, is de winst ook wel weer weg.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
De houthandel vraagt 55 EUR/uur voor het zaagwerk.
Misschien. Maar de fijnhouthandel 3Eur per paneel.
Een uur zagen kan zomaar een hoop panelen opleveren en als die allemaal op maat zijn, haaks en misschien ook nog verstek, dan is 55 euro niet veel geld.

Wanneer je voldoende besteld heb je kans dat de lokale houthandel je nog wel matst met zagen. Vooral lekker rondbellen/vragen.

Inderdaad, die panelen van 305cm moeten kleiner......

Succes!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
kan je die metod kasten van ikea ook zonder fronten kopen ofniet?
Dat kan ja. Ik ben er zelf ook mee bezig. In principe kan je er alle kanten mee op. Stukje smaller maken, stukje minder diep (gebruik je de rijboringen als mal) et cetera. Juist met name om die rijboringen vind ik interessant.
interessante info over ikea

parallel is er een draadje actief over in china kopen
een paar weken geleden stootte ik nog op een oude ikea-kast
daarop stond 'made in west-germany'
dus duidelijk van vóór 1989
sindsdien is de hele produktie van ikea naar china verhuisd
wat niet belet dat ikea nog altijd een succesprodukt is

los van het sociaal-economische & politieke aspect
wat hebben die corpussen van ikea technisch voor op wat we hier zelf nog (denken beter te) kunnen maken ?
is dat een rijboring van 32-37 of dienen we die er zelf in te plaatsen ?
bij hun METOD zie ik op 1 zijkant 4 rijboringen
moeten wij er dan nog 1 rij bij boren om bv blum-scharnieren (made in austria) te plaatsen ?
volgens mijn weten verkoopt blum niet meer aan ikea omdat die meer dan 5 % van hun omzet uitmaakten
en dat wouden ze niet
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Alhoewel de afwezigheid van gaatjes wellicht ook een excuus is om een mooie festool frees met liniaal met gaten te kopen.
mijn kennis opbouwend had ik een festool-liniaal van 300 cm ZONDER gaten gekocht
mijn kennis & arsenaal uitbreidend kocht ik nadien het boorhulpstuk voor de LR32
helaas moest ik dan een nieuwe liniaal kopen
in praktijk een 'standaard-'liniaal maar mét de gaten voor de LR32
wel een geslaagde verkoopspolitiek van festool, maar niet erg netjes naar de klanten toe
waarom maken ze niet in AL hun linialen gaten voor de LR32 ?
ter info: een festool-liniaal kost rond de 1 euro per cm, wat niet min is
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Nu is er een lange liniaal voor de lr 32 mijn versie met nog de oude fs rail is 108 cm.
dat er een 'lange' lr32-rail is, weet ik maar al te goed 😭
ik heb verleden jaar de langste LR32-rail gekocht
die is vandaag nog altijd 2.424
vandaag zijn er platen van 3.000 en +
mijn plafonds zijn 2.500 +
sommigen hebben nog hogere
er zijn 'gewone' rails van 2.700, 3.000 & 5.000
festool is kwaliteit/prijs
maar hier zouden ze het beter - lees 'klantvriendelijker' - kunnen doen door in al hun rails de LR32-gaten te voorzien
zoals hoger geschreven . . . ik heb eerst een 'gewone' 3.000 gekocht, en zag mij nadien verplicht om bijkomend een LR-rail te kopen (en die gaat dan nog maar tot 2.424)
voor werkzaamheden zonder gaten te boren, zijn beide rails identiek bruikbaar
strikt genomen heb ik ongeveer 300 euro vergooid
of vergis ik mij ?
aanbevolen prijs van 1 min geleden
1610650752804.png
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.