Twijfels nieuwe opbergkast

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Vind je zo'n boormal een grote meerwaarde, dat je niet hoeft te schroeven? Ik zie het grote voordeel niet helemaal maar leer graag bij
Ja ik wel ! Grote voordeel t.o.v. schroeven in fronten is dat je nooit meer het risico loopt dat je schroef doordraait in je materiaal. Dat zal vaak spaanplaat of MDF zijn. Eenmaal doorgedraaid is dat heel lastig weer goed te krijgen.

Kijk maar eens op Blum Inserta Clip Top o.i.d.
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Een boormal met vaste maatvoering bij inliggende fronten ? Voor inliggende scharnieren scharnieren gaat die vlieger natuurlijk niet op. Hier is je dikte van je front een bepalende factor, maar ook of je je front exact gelijk wil hebben aan je corpus of dat je bijv. 1 mm naar binnen wil laten vallen.

Mijn advies is om een test-opstelling te maken. De diepte van de gaten voor je kruismontageplaatjes zal 37 mm (dat is de standaardmaat) zijn + de dikte van je front (18mm ??) + 2 mm tussenruimte tussen corpus en front + evt. 1 mm diepere ligging = 58 mm.
Ja daar heb je wel een punt, maar uitgaande van plaatmateriaal wat niet verdiept ligt kwam ik bv op onderstaand malletje uit. Ik teken ze nu zelf af op 56,5 en als ik het goed zie op dit plaatje kan je ze aftekenen op 37 of 57mm. Hettich centreermal voor scharnieren/montageplaten | Duovorm

Als blijkt dat ik nog veel meer kasten met deurtjes ga maken dan zijn die inserta clip tops zeker het overwegen waard!
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Ik heb zo'n hettich plaatje binnen gekregen en ziet er perfect uit om zowel inliggende als opliggende scharnieren/montageplaatjes mee af te tekenen. Natuurlijk wel alleen voor 18mm, maar dat is ook het enige wat ik gebruik. Scheelt weer wat extra meet stappen.
WhatsApp Image 2021-02-12 at 11.27.31.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: Musicus en Bosquet

bramdelfosse

Nieuw lid
9 mrt 2021
1
0
Belgie
Hier bestel ik ze meestal.
jelmer,

ik ben ook op zoek naar scharnieren die in metod-corpussen / deurtjes passen. Ik dacht deze van ikea te kopen, maar welke zouden voor deze scharnieren dan de duitse variant zijn? misschien is die wel goedkoper, want aan 6 en 7,5 euro per scharnier zijn ze niet van de goedkoopste.

en
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.