Twijfels nieuwe opbergkast

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
interessante info over ikea

parallel is er een draadje actief over in china kopen
een paar weken geleden stootte ik nog op een oude ikea-kast
daarop stond 'made in west-germany'
dus duidelijk van vóór 1989
sindsdien is de hele produktie van ikea naar china verhuisd
Alle plaatwerk kasten voor o.a. de Europese markt worden op dit moment in Polen en Bulgarije gemaakt.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
dank voor de aanvulling
da's dan een herverschuiving van de produktie in de goede richting
Ikea heeft wel fabrieken in China voor bepaalde producten, zoals allerlei kleinmateriaal en woninginrichting.
Ook meubelfabrieken voor de aziatische markt.

De plaatwerk meubelen zijn die wij in europa hebben en hadden, komen of kwamen gewoon uit europa.

 
Laatst bewerkt:

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ik lees het wel vaker ... maar vind er het mijne van ... IKEA kasten gebruiken als basis voor kasten.

Kan iemand mij uitleggen wat de winst hiervan is ? Een basis corpus (2 zijwanden, boven- en onderpaneel en achterwand) heb je toch in no-time gemaakt ?? Maar dan wél van een goede kwaliteit plaatmateriaal en zonder die 100 miljoen gaatjes in de zijwanden... Of ben ik hier te kort door de bocht ... 🥵🥶
Ja je bent in mijn optiek (veel) te kort door de bocht........ :).

Natuurlijk is het maken van een corpus niet zo spannend. En als je aan het maken ervan je plezier haalt moet je vooral zelf aan de slag gaan.

Maar om te beweren dat het zelf in no-time gedaan is.... beetje onderschatting van de benodigde tijd zoals bijna iedereen die standaard maakt bij het plannen.

Neem als voorbeeld een ikea Metod kast van 80x60x40cm. Kost bij Ikea compleet €23 !.

Ga je die zelf maken moet je je plaatmateriaal kopen, hopelijk die formaten kunnen vervoeren, op maat (laten) zagen), van kantenband voorzien en netjes afwerken, een groef voor je achterwand frezen, je verbindingen boren/frezen, en dan alles haaks monteren met klemmen of banden. En dan heb ik de voorzieningen om evt op te hangen en de rijgaten voor de planken nog even niet meegenomen.

En dan heb je in de praktijk hetzelfde als wat je dus compleet in een flatpack kan kopen of thuis laten bezorgen, en in 20min in elkaar hebt gezet.

Laten we het verder ook niet spannender maken dan het is, gemelamineerde spaanplaat blijft gemelamineerde spaanplaat. Voor de binnenkant van een kast is dat meer dan voldoende en sterk genoeg.

Natuurlijk heb je bij zelfbouw alle keuze in materiaal en afmetingen. Maar in mijn ervaring kom je in de praktijk met de standaard maten (en dat zijn er gewoon al best veel) voor veel kasten prima uit. Zelfs als je het er niet standaard wilt laten uitzien. Mijn persoonlijke keuze is dan dat ik liever de tijd (en geld) besteed aan wat er in het zicht valt en daar mooie materialen gebruik. De binnenkant van een kast moet in mijn optiek vooral functioneel zijn en dat zijn de Ikea kasten ook....

En die rijboringen zijn meestal gewoon handig, en voor minder dan €1 koop je een setje dopjes waarmee je ze nagenoeg onzichtbaar afdekt. Doet niemand maar het is er wel. Maar wat boeit het aan de binnenkant van een kast?

En dit is geen verhaal om je te overtuigen dat zelfbouw niet zinvol of leuk is. Maar alleen om je wellicht ook eens met een andere bril naar die zo verfoeide Ikea meuk te laten kijken. Ik keek er vroeger ook zo naar, na een paar keer gebruiken niet meer :).

En dan heb ik het er niets eens over dat de doordachtheid van het Ikea systeem ook nog is dat die rijgaten ook zonder aanpassing bruikbaar zijn voor lades in verschillende hoogtes, zowel zichtbaar als onzichtbaar, en vele vormen van deuren. En dat je voor beduidend minder geld kwalitatief hoogwaardig Blum beslag koopt dat ook zonder enige inspanning gewoon gelijk past in de boringen en ook nog eens mooi verstelbaar is zodat je alles strak kan afhangen.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
dank voor de aanvulling
da's dan een herverschuiving van de produktie in de goede richting
Ikea produceert door de gehele wereld. De meeste producten zelfs bij meerdere fabrikanten en/of in meerdere fabrieken. En het zal je verbazen hoeveel er daarvan helemaal niet in China staan. Zo produceren ze veel kastenwerk ook nog gewoon in Zweden en gaan ze vaak ook langdurige relaties aan met fabrikanten.
Vele fabrikanten werken ook al tientallen jaren samen met Ikea.

Laatst een Ikea keuken geplaatst en daar kwam aan plaatwerk helemaal niets uit China. Duitsland, Polen en Italië waren de meest gebruikte productielanden. Ze zetten het er vaak ook nogeens gewoon op.

En nagenoeg alle beslag komt (voor het Metod systeem) gewoon van Blum en alles is gewoon gebaseerd op hetzelfde LR32 systeem dat de zgn betere fabrikanten ook gebruiken. Voor de Pax kasten komt er veel uit Italië, en helaas is dat beslag ook beduidend minder van kwaliteit.

Je kan (en mag) natuurlijk denken van Ikea wat je wil, maar informeer je dan wel. Op het gebied van productie en logistiek zijn ze koploper in de wereld. En daar zijn ze in razend tempo ontwerp en duurzaamheid aan het toevoegen.

Ik vindt het daarom vooral zo jammer dat ze net zoals de meeste multinationals zo'n bedenkelijke belastingsmoraal hebben. En dat wij dat in NL ook nogeens faciliteren.

En ja, ze hebben ook veel meuk.... maar ook veel niet :).
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.191
1.972
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ikea heeft wel fabrieken in China voor bepaalde producten, zoals allerlei kleinmateriaal en woninginrichting.
Ook meubelfabrieken voor de aziatische markt.
De plaatwerk meubelen zijn die wij in europa hebben en hadden, komen of kwamen gewoon uit europa.
jaren geleden las ik in een artikel dat ikea al zijn produktie naar china verhuisd had
zelf ben ik niet in staat om dat te controleren
komt het plaatwerk nog altijd uit europa ? des te beter
heeft iemand cijfers en % over wat zij in europa verkopen en welk deel daarvan in europa gemaakt wordt ?
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
heeft iemand cijfers en % over wat zij in europa verkopen en welk deel daarvan in europa gemaakt wordt ?
Die cijfers gaan ze natuurlijk niet publiceren..... maar ze produceren gewoon wereldwijd. En ze zijn echt niet alleen goedkoop omdat het uit China komt (in veel van hun productieproces speelt arbeid nog amper een rol, alles is geautomatiseerd).

En fabrikanten zijn helaas ook niet altijd zo vrij in delen van info voor wie ze werken. Maar er is genoeg te vinden als je even zoekt zoals dit bijvoorbeeld:
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.191
1.972
Klein-Brabant, Vlaanderen
En dan heb ik het er niets eens over dat de doordachtheid van het Ikea systeem ook nog is dat die rijgaten ook zonder aanpassing bruikbaar zijn voor lades in verschillende hoogtes, zowel zichtbaar als onzichtbaar, en vele vormen van deuren. En dat je voor beduidend minder geld kwalitatief hoogwaardig Blum beslag koopt dat ook zonder enige inspanning gewoon gelijk past in de boringen en ook nog eens mooi verstelbaar is zodat je alles strak kan afhangen.
dank voor de info
da's dus een ja-antwoord op onderstaande vraag die ik in #37 stelde

1610653574787.png
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
mijn motto is: eerst objectieve info met cijfers & pas nadien een mening vormen
Ik zag je toch net even snel 2 feiten over de China productie en het Blum beslag neerzetten die niet kloppen :).
Snel gemaakte fouten hoor, ik heb me een tijdje in Ikea als potentiële werkgever (IT) verdiept en ben ook als hobby meubelbouwer best onder de indruk van hun kwaliteit tegenwoordig (voor sommige spullen).

Laatste staatje dat ik van enkele jaren geleden zag is dat ongeveer 22% van hun totale productie in China plaatsvindt...... helemaal niet zo schokkend veel.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.191
1.972
Klein-Brabant, Vlaanderen
De plaatwerk meubelen zijn die wij in europa hebben en hadden, komen of kwamen gewoon uit europa.
ik merk dat je jouw bericht nadien met 4 filmpjes aangevuld hebt
geen pb
ook ik heb op een opmerking in de rand ivm de LR32 gereageerd
het was niet mijn bedoeling om dit draadje te kapen
wens ik over de LR32 verder te bomen, dan zal ik een apart draadje opzetten
 

Bijlagen

  • 1610653896138.png
    1610653896138.png
    42,4 KB · Weergaven: 4

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.191
1.972
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik zag je toch net even snel 2 feiten over de China productie en het Blum beslag neerzetten die niet kloppen
achterhaald nieuws is niets nieuws
vals nieuws is tegenwoordig mode
mijn 2 veronderstellingen waren gebaseerd op de laatste info die ik hierover had
ivm produktie in china: kwam uit een persartikel van jaren geleden
ivm blum-scharnieren: kwam een paar jaar geleden van mijn groothandel die wat betreft scharnieren enkel blum verkoopt
ik stel dus mijn kijk/kennis bij
'mening' noem ik het niet, want dan zitten we in het gebied van persoonlijk aanvoelen/interpretatie, en dat hoort in dit onderwerp niet
merci !
 

Baardmans

Actieve deelnemer
5 sep 2018
48
44
Als ik als "ontwerper" naar het ontwerp kijk, dan stuit ik daar meteen al op een ware uitdaging.

Zoals ik er nu tegenaan kijk, heb je bij het maken van je ontwerp laten leiden door het eindresultaat. Héél belangrijk ook is, dat je al in het ontwerp-stadium nadenkt over de haalbaarheid van hetgeen je ontwerpt. Omdat alle delen constructief in elkaar vallen, wordt het een ware uitdaging om deze kast te plaatsen, temeer ook, omdat je met 38 mm dik MDF wil gaan werken (zwaaaaar !!!).

Je zult de delen onderling moeten verbinden met behulp van een serie extra handjes. Dat maakt het - naast alle al genoemde uitdagingen - extra lastig.

Ik heb enige tijd geleden een ontwerp gemaakt van een kast in de stijl van die van Filip Janssen. Verreweg de meeste tijd is gaan zitten in het bedenken van logistieke oplossingen : hoe maak een enorme wandkast ( de klant heeft een wandkast besteld 3,70 meter breed en 3,10 meter hoog) zó, dat ik hem vanaf de werkplaats in delen kan vervoeren en ter plaatse relatief eenvoudig kan opbouwen ?

Als dat lukt, dan wordt het moment van in produktie gaan juist een feestje in plaats van vol spanning moeten gaan bedenken "OK, ontwerp is akkoord bevonden, maar nu ???"
Ik volg dit onderwerp ook met interesse. Wil graag een soortgelijke (kamerhoge) wandkast met bureau gaan maken. Goede tip om losse modules te maken en pas op de locatie er een geheel van te maken. Daar maak ik dankbaar gebruik van:) Anders zou het zo'n log geheel worden.
Ik vraag me nog wel oprecht af of en hoe je zo'n kast nog aan de muur kan bevestigen? In het montagefilmpje van Filip Janssen kan ik dat niet goed terugzien namelijk en als hobbyist heb ik daar nog weinig kaas van gegeten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bosquet

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Ik volg dit onderwerp ook met interesse. Wil graag een soortgelijke (kamerhoge) wandkast met bureau gaan maken. Goede tip om losse modules te maken en pas op de locatie er een geheel van te maken. Daar maak ik dankbaar gebruik van:) Anders zou het zo'n log geheel worden.
Ik vraag me nog wel oprecht af of en hoe je zo'n kast nog aan de muur kan bevestigen? In het montagefilmpje van Filip Janssen kan ik dat niet goed terugzien namelijk en als hobbyist heb ik daar nog weinig kaas van gegeten.
Corpussen worden door mij onderling verbonden middels zgn. achterwand-schroeven. De kop van deze schreven positioneer ik nét achter bijv. iets als een potscharnier. Nagenoeg onzichtbaar bij normaal gebruik van het meubel.

Met dit in het achterhoofd behoef je de kast zelf slecht op enkele plaatsen te bevestigen aan de achterwand. Belangrijkste doel is voorkomen dat deze voorover valt. Dat zal so wie so niet snel gebeuren, maar met een paar goede fretten o.i.d. zéker niet !
 
  • Leuk
Waarderingen: Baardmans

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.191
1.972
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb ze van Würth. 4.0 x 30, doosje van 500 stuks. Doe ik heeeeeeeel lang mee !
onderstaande ?
met deeldraad ?
eigenlijk zijn deze niet met deeldraad, want als de schroef amper 5 mm langer is dan de deeldraad + schroefkop, dan is dit voor mij volledige draad
niet dat ze het als deeldraad voorstellen
het voordeel van deeldraad is dat je 2 delen eenvoudig helemaal tegen mekaar kan trekken
1610980046545.png
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
onderstaande ?
met deeldraad ?
eigenlijk zijn deze niet met deeldraad, want als de schroef amper 5 mm langer is dan de deeldraad + schroefkop, dan is dit voor mij volledige draad
niet dat ze het als deeldraad voorstellen
het voordeel van deeldraad is dat je 2 delen eenvoudig helemaal tegen mekaar kan trekken
Bekijk bijlage 97028
Nee, deze :

 
  • Geweldig
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.