Stofafzuiging voor hobbyist

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Even een oud topic naar boven schoppen :).

Ik heb een machine onderweg die veel stof gaat maken. Heel veel. Maar het was ook prijzig, en wil voor de stofafzuiging liefst even afhouden, doch ik heb wel _iets_ nodig. Dus ik zit het volgende te denken:

Ik heb een Miele 1600w stofzuiger staan die al lang en breed afgeschreven is. Ding is ooit vervangen omdat we heb voor een verbouwing hebben gebruikt, maar gek genoeg overleefde het ding dat. En nog veel meer projecten en mishandeling daarna. En nu, tien jaar verder, doet hij het nog _steeds_ dikke prima.

Plan is dus een plastic doos te gebruiken, stofzuiger bovenop aansluiten, 100mm slang een de bovenkant of bovenkant zijkant, en dat naar de machine toe. Filter ertussen, maar de stofzuiger heeft zelf ook nog een zak + apart filter. Dan ben ik voor twee tientjes aan materiaal klaar en kan ik even vooruit.

Voors/tegens van dit plan? Iemand dit wel eens geprobeerd? Ik snap dat stofzuigers geen uren achter elkaar behoren te draaien, maar dat gaat ook niet gebeuren en als het ding het loodje legt gaat hij in ieder geval strijdend ten onder.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Dat gaat niet werken. De Miele is gemaakt voor een laag volume maar met een hoge onderdruk. Als je daar een 100 mm slang op zet, dan kan deze de onderdruk niet houden waardoor de zuigkracht enorm verminderd wordt. De afzuiging die met 100mm of meer werken zuigen een hoog volume (m3/u), maar met een lage onderdruk. De afzuiging(aansluiting) van een machine is aangepast en het materiaal dat afgezogen moet worden. Bij fijne delen, zoals schuurstof is een hoge druk beter. Maar bij grotere delen is juist een hoger volume beter. Voor jouw Metabo HC260C is de Miele niet geschikt.
 
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Dat gaat niet werken. De Miele is gemaakt voor een laag volume maar met een hoge onderdruk. Als je daar een 100 mm slang op zet, dan kan deze de onderdruk niet houden waardoor de zuigkracht enorm verminderd wordt. De afzuiging die met 100mm of meer werken zuigen een hoog volume (m3/u), maar met een lage onderdruk. De afzuiging(aansluiting) van een machine is aangepast en het materiaal dat afgezogen moet worden. Bij fijne delen, zoals schuurstof is een hoge druk beter. Maar bij grotere delen is juist een hoger volume beter. Voor jouw Metabo HC260C is de Miele niet geschikt.

Helder verhaal. Dus stel dat ik een paar oude ventilatoren recycle? Het soort dat je in een computerkast kunt vinden? Of kan ik maar beter een stofafzuiging gaan kopen...
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Ik gebruik al jaren met veel plezier een Makita bouwstofzuiger 2712 en sinds kort heb ik via marktplaats een oneida cycloon gekocht.

Mijn defecte geraakte aszuiger voor de pelletkachel heb ik uit elkaar gehaald, en op de plaats van de motor nu de cycloon gemaakt met een houten flens. Alles goed in de kit gezet enz.

Werkt als een tierelier. De slang van de stofzuiger gewoon bovenop en ook weer op Marktplaats een nieuwe stofzuigerslag met mondstuk gekocht welke op de cycloon gaat.

De as stofzuiger heeft een deksel wat snel open en dicht te maken is en is bestand tegen de vacuum druk.

Voor de pelletkachel zelf heb ik een neiuwe as stofzuiger gekocht op accu. Eindeljk klaar met het gehannes van steeds stekker eruit, stofzuiger aan sluiten en vice versa.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Over het algemeen zijn bouwstofzuigers krachtiger met meer zuigkracht
Veelal ook meer watt.
Dit resulteerd dan ook in veel meer herrie maar dat is voor een bouwstofzuiger niet interessant.

Wat jij zoekt is een grote afzuiger hvlp
(High Volume Low Pressure
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Dat kan een stuk goedkoper.
Had die van mij (met 1 filter ) voor €150,-

Houdt marktplaats even in de gaten.

"motzuiger"
"afzuiger"
"stofafzuiging"
"stofafzuiger"
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Wat jij laat zien is gewoon een stofzuiger met dikke slang.
Hij doet 183m²/u terwijl de grotere afzuiger 2500m²/u doen
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Wat jij laat zien is gewoon een stofzuiger met dikke slang.
Hij doet 183m²/u terwijl de grotere afzuiger 2500m²/u doen

Ja, maar wat jij op marktplaats linkt is echt wel een maatje te groot voor mijn werkplaats. Ik heb liever iets dat niet 2 vierkante meter inneemt :p. Denk je echt dat de 1100watt hbm/scheppach variant niet gaat werken voor mij?


deze man vind het 'ok'. Er komt zeker niks zichtbaar uit de machine vliegen tijdens gebruik. Goed genoeg voor 100 euro me dunkt.
 
Laatst bewerkt:

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Als je hem voor een vvdbank gaat gebruiken is ie wel heel snel vol.
En je filter raakt verstopt waardoor ie minder afzuigt.
Maar gezien de afmeting/ prijs ratio denk ik dat dit de beste keuze is.
Wellicht later nog een cycloon er tussen.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Welnu. Ik lees met veel interesse dit topic en vroeg me af of de stofzuiger + cycloon voldoende is om te gebruiken met een vandikte bank...... roept u maar (Metabo HC 260)

Edit: In het filmpje zie ik m vandiktebanken en geluidniveau van 72db is ook nog niet gek hard......

1100w gaat ook nog samen met de vandiktebanken en verlichting op 1 groep (heb er maar 1 dus best belangrijk)

ik voel er ook wel wat voor.
 
Laatst bewerkt:

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Wat is er zo fundamenteel anders aan het volume vs onderdruk van een miele tegenover zo'n bouwstofzuiger? Of is de cycloon het geheime ingredient hier?

Ik denk niet heel veel. Wellicht dat de bouwstofzuiger is gemaakt voor wat ruwere behandeling.

Ik zelf heb het niet zozeer als stofafzuiging in de zin van lucht filteren maar echt gebruik als stofzuiger, dus zooi van de vloer e.d. opzuigen. De cycloon vangt ongeveer 90% van het vuil op wat ik dan gewoon leeg kan kieperen in de kliko en zo dus geld bespaar op de stofzuigerzakken.

En omdat ik dan zoveel troep afvang met de cycloon stofzuiger ik de hele garage in plaats van dat ik dit voorheen ook wel een beetje met stoffer en blik deed.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
guido als je met machines werkt sluit hem dan toch maar eens aan.
als je er aan gewend bent wil je eigenlijk niet meer zonder werken.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Ik heb een erg mooie combi van een Oneida SET en een Starmix. De slang van de Oneida past op de cycloon EN de Starmix. Aan de horizontale uitgang van de Oneida heb ik een PVC T-stuk van 50mm met RUBBER inlage. Daardoor kan ik ook met dubbele slangen werken, anders kan er er een speciedop in. De slang van de Starmix past zo in het T-stuk. Met lijmverloopjes 50-40 en 50-32 kan ik zelfs drie maten slangen gebruiken :)
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Ik heb onlangs deze relatief goedkope variant gemaakt:

- bouwstofzuiger van de Gamma die om de zoveel weken eens in de aanbieding is voor €60;
- 60 lt voerton voor €17,50 via Marktplaats;
- chinese cycloon voor €20
Het hout had ik nog liggen.
IMG_20200626_130506 klein.jpg
IMG_20200626_130515.jpg
Al met al nog geen €100 en werkt perfect. Het ronde ontwerp maakt hem trouwens ook erg mobiel en ik heb wat stukken lood onder de basis vast geschroefd om hem niet top-zwaar te maken :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Tympy

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.