Review HBM 1600 paneelzaag/zaagtafel met roltafel

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Introductie
Zoals jullie misschien weten heb ik een SCM SC 2c zaagtafel / compacte paneelzaag en tijdens mijn zoektocht naar een zaagtafel met roltafel viel het mij op dat er weinig tot geen reviews te vinden zijn over zaagtafels in de prijscategorie €1000 - €2000. Record Power heeft de TS250RS, maar die gaf Baptist zo veel problemen dat ze deze niet meer verkochten. HBM heeft met HBM 1600 Professionele Paneelzaag, Cirkelzaagtafel met Roltafel wel een model in deze prijsklasse. Nu begrijp ik goed dat voor veel woodworkers een zaagtafel van ruim €3600 (zoals mijn SCM) te duur is. Dus ik wilde wel eens zien wat een machine kan die een stuk minder dan de helft kost. Op moment van schrijven kost de HBM €1399, terwijl de reguliere prijs €1999 is. Nadat ik eerder de HBM 10” vlak/vandiktebank had gereviewed, heb ik mijn contacten bij HBM opnieuw aangesproken en zij hebben mij een HBM 1600 gestuurd. Als de samenwerking bevalt ga ik in de toekomst meer machines van HBM reviewen. De HBM is, net als de HBM 10” vlak/vandiktebank, kosteloos door HBM ter beschikking gesteld. Na afloop mag ik deze houden. Dat betekent dat ik een financieel voordeel bij de review heb. Maar jullie zullen zien dat ik, net als bij de eerdere reviews, even kritisch en objectief ben.

De HBM is een in China geproduceerde machine en er zijn een aantal merken die modellen verkopen die zeer vergelijkbaar zijn. Zo zijn er o.a. de Axminster Trade AT254PS13, Holzmann TS250F1600 en Bernardo STST 1600. Het lastige is dat deze machines onderling vaak op wat kleine punten verschillen en dat de kwaliteitscontrole bij de verschillende merken anders is. Deze review kan een indicatie geven voor die andere machines, maar wees kritisch en kijk waar die machines verschillen van de HBM.

In deze review zal ik met regelmaat de vergelijking met mijn SCM SC 2C maken. Ik heb erover getwijfeld of ik dat wel zou doen. Is het wel eerlijk om een zaagtafel te vergelijken met een model dat ruim €2000 duurder is? Eigenlijk niet, maar het kan aangeven waar het verschil zit tussen deze zaag en een zaag een prijsklasse hoger. Dat maakt duidelijker of iemand beter voor deze zaag kan gaan of door de zure appel heen moet bijten en veel meer uitgeven aan een zaagtafel.

z01.jpeg

z02.jpeg

z03.jpeg

Specificaties
  • Maximale zaagblad diameter 254 mm
  • Maximale schuinstelling van de zaagblad 90°/45°
  • Zaaghoogte 90° 80 mm
  • Zaaghoogte 45° 65 mm
  • Zaagbreedte 690 mm (max afstand tussen zaagblad en langsgeleider)
  • Motor 2200 Watt / 230 Volt
  • Tafel (gietijzer) 670 x 310 mm
  • Tafelverbreding 670 x 400 mm
  • Tafelverlenging 325 x 310 mm
  • Oplegtafel 600 bij 450 mm
  • Telescopische dwarsgeleider maximaal 1225 mm
  • Lengte roltafel 1600 mm
  • Breedte roltafel 240 mm
  • Slag roltafel 1550 mm
  • Lengte langsgeleider 600 mm
  • Gewicht 140 Kg

z04.jpeg

z05.jpeg

z06.jpeg

De zaag komt zeer compleet met 2 verstekgeleiders, werkstukklem en klemschoen. Geen DADO-blad mogelijk!

Installatie
De HBM komt op een pallet op een pallet. De HBM weegt 140 kg en bestaat uit 2 kisten. In 1 kist zit o.a. de roltafel en dwarsgeleider (35 kg). In de andere kist de zaag en alle andere losse onderdelen. De zaag zelf weegt ongeveer 100 kg en dat maakt dat ik de HBM in mijn eentje van de pallet kreeg en op het machineonderstel zonder speciale hulpmiddelen.

z07.jpeg

Voor de review heb ik de handleiding gebruikt. Alles wijst zichzelf wel, maar voor de review wilde ik het (letterlijk!) volgens het boekje doen. Toch werd ik gelijk al zenuwachtig, want ik zag nergens een zakje of doosje met bouten. Het zou toch niet al bij het begin mis gaan?!?!? Maar toen zag ik dat de bouten en dergelijke al gemonteerd waren. Ze zitten dus al op de plek waar ze moeten komen te zitten. Dat maakt dat je nooit de verkeerde kunt pakken. Wel handig!

z08.jpeg

Het installeren zelf is erg gemakkelijk en de benodigde steeksleutels en schroevendraaiers worden bijgeleverd. Een dopsleutel wordt niet meegeleverd, maar is wel handig (maar niet noodzakelijk). Het installeren en afstellen heeft circa 6 uur geduurd. Het is vooral een zaak van de verschillende losse onderdelen, zoals de tafelverlaging en -verbreding erop te bouten.

z09.jpeg

De handleiding is duidelijk en legt alles stap voor stap uit. Er zit zowel een Nederlands- en Engelstalige handleiding bij. De handleiding heeft 2 opmerkelijke zaken. Alle foto's zijn klein en in hetzelfde formaat gedrukt. Dat maakt dat sommige foto's zijn uitgerekt en daardoor niet altijd even duidelijk. Het andere is dat de installatie van de langsgeleider niet in de handleiding staat. Nu is dit niet ingewikkeld en kom je er wel uit, maar opmerkelijk is het wel.

z10.jpeg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Afstellen
De installatie van de HBM is meer werk dan de SCM. Een aantal onderdelen zijn al afgesteld, zoals de stop voor 90 graden op het zaagblad. Maar andere onderdelen moet je zelf afstellen, zoals de langsgeleider, rol- en oplegtafel. De roltafel afstellen is wel een dingetje. Deze moet je niet alleen evenwijdig zetten aan het zaagblad, maar ook zorgen dat deze niet gekanteld is. De roltafel zit aan de voorkant met 1 bout vast aan een bracket en met de achterkant ook. Aan deze brackets zitten 2 boutjes waarmee je deze kunt stellen. De beweging van de bracket is niet heel groot en je moet zorgen dat deze niet tegen roltafel komt. De bout valt in een ruim gat, waardoor je deze zijdelings kunt stellen. Het is wat klooien, maar je krijgt de roltafel goed ingesteld. Ik weet echter niet of het de meest duurzame manier van stellen is. Mijn SCM zaagtafel heb ik in de tijd dat ik de zaag heb nooit hoeven bij te stellen. Ik verwacht echter dat de roltafel van de HBM wel zal moeten bijstellen. Daarvoor heb ik een jig gemaakt, waarmee dat handig kan (zie verbeteringen).

z11.jpeg

De langsgeleider moet je ook afstellen. Deze gebruikt een ander mechanisme dan bv mijn SCM of een Hammer K3. Bij de laatste 2 is de langsgeleider zelf niet instelbaar, maar beweegt deze over een metalen staaf. Door de staaf te stellen, kun je de langsgeleider stellen. Dit heeft als voordeel dat de langsgeleider niet verloopt. Bij de HBM kun je de langsgeleider zelf stellen. Er zitten 4 imbusbouten, waarmee je langsgeleider kunt bijstellen. Dit gaat gemakkelijk, maar de bevestiging is niet zeer stevig. Je kunt tegen het uiteinde de langsgeleider duwen en dan gaat de langsgeleider 2 of 3 mm opzij. Als je de druk eraf haalt, dan gaat de geleider weer terug naar de juiste positie. Ik heb nog niet gemerkt dat de langsgeleider niet terug kwam voor naar de juiste positie, maar verwacht wel dat je met regelmaat moet controleren of de langsgeleider nog juist staat.

z12.jpeg

De schaalverdeling voor de langsgeleider moet je ook instellen. Deze zit vast op het profiel waar de langsgeleider over glijdt. Dat maakt dat je het gehele profiel moet schuiven om deze in te stellen. Niet moeilijk, wel een vervelend klusje. Dit is overigens bij mijn SCM exact hetzelfde.

Roltafel en oplegtafel
Een dergelijke zaag koop je natuurlijk voor de roltafel. Al geldt dat blijkbaar niet voor iedereen, want HBM heeft bijna dezelfde zaag ook zonder roltafel te koop. De roltafel is 1600 mm lang en heeft een slag van 1550 mm, waardoor je ongeveer 1500 mm kunt zagen. Op de website van HBM staat 1200 mm, maar dit is toch een stuk meer. De roltafel kun je op 1 plaats vastzetten, zodat deze niet rolt.

De oplegtafel bevestig je aan de roltafel door 2 klemhendels. Je schuift de roltafel met 2 brackets in de zijkant van de roltafel en draait de klemhendels aan. Dat is niet de meest handige manier, want de hendels zitten zo dicht aan de rand dat je ze niet helemaal rond kunt draaien. Dit had veel gemakkelijker gekund met sterknoppen. De roltafel steunt op een arm, waarop een bout zit. Door de bout in hoogte te zetten kun je de oplegtafel in hetzelfde vlak als de roltafel zetten. Je kunt de roltafel zonder veel moeite eraf halen en er weer op zetten. Maar door de klemhendels gaat dit minder gemakkelijk als bij mijn SCM. Ook is de oplegtafel relatief klein.

z13-2.jpeg

z14.jpeg

Je kunt de opzegtafels op alle locaties aan de roltafel vastzetten. Het is mogelijk om de oplegtafel aan het begin of aan het einde roltafel vast te zetten, net als de dwarsgeleider. De dwarssgeleider is 122 cm lang en is relatief licht. Het profiel relatief licht en minder stevig als die bij mijn SCM. Ook kun je deze niet uitschuiven.

Bij de dwarsgeleider heb ik het gevoel dat de ontwerper een aantal steken heeft laten vallen. De dwarsgeleider bevestig je op de dwarsgeleider door 2 bouten. Het gat voor de eerste bevestiging is iets te groot, waardoor je iets speling krijgt en dat komt de nauwkeurigheid niet ten goede komt.

z15.jpeg

Op de dwarsgeleider zit 1 maataanduiding. Dat maakt dat de maataanduiding aan de verkeerde kant zit als je de dwarsgeleider op het eind van roltafel zet. Dat maakt dat je de flipstop eerst in de verkeerde kant met zetten om deze in te kunnen aflezen. Het andere is, is dat de dwarsgeleider geen stop heeft, waardoor deze opnieuw moet afstellen bij elke installatie, want anders klopt de maataanduiding niet meer. Behoorlijk onhandig als je de dwarsgeleider er met regelmaat afhaalt. Bij het zagen van stukken van meer dan 1600 mm is dat nodig, waardoor dit met regelmaat nodig is. Maar ook dit is op te lossen (zie verbeteringen).

z16.jpeg

Op de dwarsgeleider kun je een materiaalklem zetten. Deze zet je vast in het profiel van de dwarsgeleider. Ik weet niet of ik dit de beste oplossing is. De klem zet nogal wat kracht op de dwarsgeleider en kan deze vervormen.

z17.jpeg

Een ander slecht ontworpen deel is de “haak” die de dwarsgeleider haaks op het zaagblad zet. Deze stel je in met een soort cam-mechanisme en daar heb ik weinig vertrouwen in. Je kunt deze goed instellen. Maar de dwarsgeleider is niet meer haaks, indien het cam-gedeelte maar een beetje verschuift.

z18.jpeg

Op de oplegtafel zit een een gradenboog, maar bij de juiste installatie van de langsgeleider valt de langsgeleider niet op de 0-lijn op de gradenboog. Dat maakt deze bijna onbruikbaar.

z19.jpeg
 

Bijlagen

  • z13-1.jpeg
    z13-1.jpeg
    117,7 KB · Weergaven: 27
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Langsgeleider en verstekgeleiders
De langsgeleider heeft een klemhendel en een fijnafstelling. De fijnstelling is een plastic tandwiel dat over een metalen getand profiel loopt. Dat werkt fijn, maar is door de grote hoeveelheid plastic niet de meest duurzame oplossing. Voor een hobbyist zal dit zeker voldoen. De klemhendel is relatief klein en het plastic/rubber is niet super afgewerkt. Het werkt goed, maar in dit soort details zie je het verschil tussen de HBM en mijn SCM.

De langsgeleider is maar 60 cm lang en die had ik liever langer gehad. Daarnaast zit er wat buiging in, zoals beschreven onder afstellen. De aflezing voor de maataanduiding zit rechts van de langsgeleider. Dat maakt dat je deze kunt aflezen als er hout op de zaag ligt. Het heeft wel een groot nadeel. Je kunt het aluminium profiel van de langsgeleider omklappen als je onder een hoek zaag of al je smalle stukken wilt zagen. De maataanduiding verandert echter niet mee, waardoor deze een verkeerde maat geeft.

z20.jpeg

Opmerkelijk genoeg komt de zaag met 2 verstelgeleiders. Een zet je op de roltafel en de andere in een soort miter-sleuf. Die laatste verstekgeleider is vergelijk van kwaliteit als degene die je bij bouwzagen zoals de Dewalt DWE-serie en Bosch GTS-serie krijgt: waardeloos. Er zit te veel speling in de miter-sleuf en de schaalverdeling te onnauwkeurig. Jammer genoeg heeft de miter-sleuf geen standaard maten, waardoor je deze niet gemakkelijk kunt vervangen door ander model. De maten zijn ongeveer 20,1 mm breed en 6,5 mm hoog. Het bovenste stuk van de sleuf is smaller.

De andere verstekgeleider is heel wat bruikbaarder. Die schuif je tegen een stop aan en dan gebruik je de maataanduiding op de roltafel om de hoek in te stellen. Dat is niet heel nauwkeurig door de dikke lijnen. Maar met een extra gradenhoek of ander meetinstrument kun je best nauwkeurige resultaten behalen. De hoek kan in beide richtingen meer dan 45 graden ingesteld worden en de oplegtafel kan gebruikt worden om het te zagen stuk hout te ondersteunen. Op de verstekgeleider kun je ook een werkstukklem zetten.

z21-1.jpeg

z21-2.jpeg

Zaaginstellingen en zagen
De zaaginstellingen zijn niet anders dan bij mijn SCM. Aan de voorkant zit een draaihendel om de zaaghoogte in te stellen en aan de zijkant een draaihendel om de hoek van het zaagblad in te stellen. Beiden hebben een hendel die je in kunt klappen. Maar deze klapt niet helemaal 90 graden uit, waardoor het draaien wat knullig aanvoelt. Dat is alleen een gevoel, want de hoogte- of hoekinstelling zelf gaat relatief soepel (maar minder soepel dan op mijn SCM). De hoogte instelling kun je vastzetten met een draaiknop, maar de hoekinstelling niet. De hoeksintelling heeft een (instelbare) stop op 90 graden, maar niet op 45 graden.

De aan- en uitknop zit op dezelfde plaats als bij mijn SCM, maar is veel groter. Hierdoor is het gemakkelijk om de zaag in en uit schakelen. De zaag heeft echter geen noodstop.

z22.jpeg

z23.jpeg
Met de vergrendelingsknop erop kun je de hendel niet meer inklappen.

De zaag komt met 1 zaagblad met 40 tanden en dat is bedoeld als een universeel blad. Op zich fijn dat er een blad bij zit (bij mijn SCM zat dat niet). Maar eigenlijk heb je minstens 2 zaagbladen nodig (voor schulpen en voor plaatmateriaal). Ik heb een zaagblad van Stehle gekocht en dat is hetzelfde zaagblad als op mijn SCM, maar dan met een kleinere diameter. Op die manier kan ik de vergelijking tussen beide zagen beter maken. Zoals verwacht zijn de zaagsneden op beide machines vergelijkbaar. Ze zijn mooi, schoon en strak. Je merkt wel dat de 2200 W 230V motor van de HBM wat meer moeite heeft met harde houtsoorten schulpen dan de 4000 W 400V motor van de SCM. Met de HBM kan ook gewoon 5 cm eiken zagen, maar het gaat gewoon iets langzamer dan bij de SCM.

De flipstop op de HBM is simpel en je moet wat kijken dat de scherpe hoeken geen kras op het hout maken. De SCM heeft er 2, waardoor je 2 instellingen kunt gebruiken zonder de stop te hoeven verplaatsen. Dat is handig en het is jammer dat de HBM er maar 1 heeft. Zoals gezegd heeft de HBM maar 1 maataanduiding, waardoor je de flitstop moet kantelen om de maat in te stellen. De SCM heeft een telescopische dwarsgeleider met aan het einde een steun voor het hout en dat maakt dat je langere stukken kunt zagen. Bij de HBM is dat “maar” 122,5 cm en dat zal niet altijd genoeg zijn. Een plaat van die maat zul je ook extra moeten ondersteunen / klemmen.

z16.jpeg

De langsgeleider is kort en er zit een beetje flex in. Dat maakt zagen van langere stukken, zoals planken, wat lastiger. Het gaat zeker, maar vergt wat meer oefening.

Stofafzuiging
Tja, wie de stofafzuiging heeft ontworpen weet ik niet, maar die mag terug naar school. De stofaansluiting is 100 mm. So far so good. Maar dan vertakt deze zich naar 50 mm naar het zaagblad en 30 mm naar de afzuiging boven het zaagblad en dat maakt de afzuiging slecht is. Zelfs met mijn Felder AF14 (2350 m3/u) voel je de afzuiging bijna niet. Op mijn SCM is het principe hetzelfde. Maar dan met een 100 mm afzuiging naar het zaagblad en 80 mm boven het zaagblad en dat werkt veel beter. De dunne slangen zullen ook veel eerder verstoppen.

z13-1.jpeg

Er zijn 2 soorten afzuiging. De ene werkt met een hoog volume op een lage druk, zoals mijn Felder AF14, terwijl de andere een veel lager volume heeft op een hogere druk, zoals de meeste bouwzuigers. Normaal kun je niet zomaar wisselen tussen beide varianten, omdat elk hun eigen eisen stellen aan de diameter van de slangen en aan andere onderdelen van de afzuiging. Maar omdat hier de diameter van de afzuiging eerder passend was voor een bouwzuiger, heb ik deze ook getest met mijn Hegner Maximus 13 bouwzuiger. Dat verbeterde de stofafzuiging aanzienlijk. Het zagen van MDF of plaatmateriaal was zeker aanvaardbaar. Maar de afzuiging bleef moeite hebben met de grotere vezels die je hebt bij schulpen. ook met de aanpassingen is de stofafzuiging niet de sterkste kant van de zaag.

De afzuiging boven het zaagblad zit vast aan het spouwmes. Hier zit geen sleuf in, maar een gat. dat maakt dat losdraaien niet voldoende is om de afzuiging te verwijderen. Je moet de pen helemaal verwijderen.
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Bouwkwaliteit en design
Ik was positief verrast door de bouwkwaliteit van de HBM. Nergens zaten scherpe randjes en alle verf was overal in orde. Ook de boorgaten zaten, in tegenstelling tot bij mijn SCM, overal op de juiste plaats. De gietijzeren tafel was overal vlak en alle verbredingen/verlengingen zijn in het vlak in te stellen. De roltafel gaat soepel en doorstaat ook de billen op de roltafel test. De profielen voor de langs- en dwarsgeleiders zijn recht. De aan- en uitknop is een grotere dan bij mijn SCM en dat is een voordeel. De zaag komt met 3 poten om kantelen van de zaag te voorkomen. In mijn tests bleek niet dat ze nodig waren, maar het is fijn dat ze er zijn. De poten kun je met een inbussleutel snel en eenvoudig stellen. Hierdoor zitten ze ook niet in de weg als je de machine wilt verplaatsen.

Toch zijn er natuurlijk wel zaken die beter kunnen. Klemhendels! De ontwerper heeft een liefde voor klemhendel en gebruikt deze overal. Maar een aantal plaatsen zou een sterknop veel handiger zijn, zoals bij de oplegtafel en de langgeleider.

Het wisselen van het zaagblad is ook niet helemaal doordacht. Bij de SCM schuif je de bescherming rond het zaagblad weg. Bij de HBM zit die vast met 2 boutjes. Echter kom je daar met een schroevendraaier niet bij, doordat de roltafel in de weg zit. Mijn oplossing is om ze redelijk los te laten zitten, zodat je ze met de hand los kunt draaien. Ik zou ze vervangen door duimschroeven, zodat ze gemakkelijk zonder gereedschap los te draaien zijn. Ook zitten de schroeven zo dat je de roltafel in de uiterste stand moet zetten om het eerste schroefje weg te halen en dan in de andere uiterste stand om het andere schroefje weg te halen. De bescherming weglaten kan niet, want er zit een beveiligingsschakelaar op. Het zaagblad verwijderen is vergelijkbaar met andere paneelzagen. Je haalt de bescherming boven het zaagblad los met (jawel!) een klemhendel. Dan draai je het zaagblad helemaal naar boven en blokkeer je de as met een metalen staaf. Het zaagblad draai je los met een steeksleutel. Dit gaat niet gemakkelijker of moeilijker dan bij mijn SCM.

Z24.jpeg

Z25.jpeg

Het spouwmes steekt net als bij mijn SCM boven het zaagblad uit en kan verwijderd worden door een moer los te halen.

Verbeteringen
Deze zaag is vanuit de fabriek absoluut niet slecht, maar kan een heel stuk verbeterd worden. Daarom heb ik een aantal aanpassingen doorgevoerd. De stofafzuiging wordt een stuk beter met een bouwzuiger. Daarom heb ik een simpel verloopstuk gemaakt om mijn Hegner bouwzuiger te kunnen aansluiten. Dit is absoluut niet de beste oplossing, omdat je een “kamer” creëert met een diameter van 100 mm. De bouwzuiger direct op een Y-stuk aansluiten met met juiste diameters zal de afzuiging efficiënter maken.

z26.jpeg

Een ingewikkeldere oplossing was er nodig voor de dwarsgeleider op de oplegtafel. Daar waren 2 uitdagingen, namelijk het haaks instellen (en houden) van de dwarsgeleider en er tegelijk voor zorgen dat de maataanduiding klopt. Het heeft wat nadenkwerk gevergd, maar ik heb het weten op te lossen. Ik wilde gaan voor een oplossing die bij te stellen is, zodat je ook in de toekomst de machine kunt bijstellen indien nodig. Natuurlijk moest je de dwarsgeleider gemakkelijk kunnen verwijderen en weer terug kunnen plaatsen zonder dat je deze opnieuw moest afstellen.

Het hulpstuk bestaat uit 3 kunststof delen op elkaar met een stuk dat uitsteekt en in de sleuf van de dwarsgeleider valt. Het wordt met 2 bouten vastgezet in het aluminium profiel van de dwarsgeleider om zo een stevige verbinding te maken. In het hulpstuk zitten 2 bouten met rampamoeren. Een zorgt ervoor dat de dwarsgeleider ten opzichte van de oplegtafel gesteld kan worden (en daarmee haaks ten opzicht van het zaagblad). De tweede bout dient als stop, waarbij je deze tegen de zijkant van de oplegtafel laat komen. Op deze wijze klopt de maatverdeling voor de flitstop. Het hulpstuk werkt goed, maar je kunt de dwarsgeleider niet meer op een grote hoek zetten.

z27.jpeg

z28.jpeg

z29.jpeg

z30.jpeg

De schroeven bij de cover van het zaagblad kun je vervangen door duimschroeven of andere bouten die je zonder gereedschap kunt draaien. Daarnaast kun je enkele klemhendels vervangen door ster-knoppen. Dat alles maakt de bediening een stuk aangenamer.

De roltafel moet parallel aan het zaagblad lopen. In mijn geval was het zaagblad evenwijdig aan de rand van de gietijzeren tafel. Hierdoor kan ik de roltafel parallel aan de gietijzeren rand zetten. Ik heb 2 blokjes van kunststof gemaakt met een gelijke dikte. Ik kan de roltafel juist zetten door deze blokjes zo ver mogelijk uit elkaar tussen het gietijzer en de roltafel te zetten. De blokjes kun je ook gebruiken om te controleren of de roltafel nog juist staat.

Conclusie
De conclusie begint voor mij met de vraag of ik deze zaag zou aanraden. Dat antwoord is, net als bij de HBM 10” vlakvandiktebank, “Ja, met een aantal “maren”. Ik ben natuurlijk verwend door mijn SCM SC 2C. Dat is een machine die gemaakt is om lang mee te gaan en overal zeer degelijk is gebouwd. Daar zit ook een prijskaartje aan dat ruim €2000 hoger is dan de HBM. Dat maakt de vergelijking niet eerlijk. Je merkt dat bij de HBM op een aantal gebieden is bezuinigd en op veel vlakken kan dat ook zonder problemen, want de bouwkwaliteit is goed en ik verwacht dat je jaren met de machine vooruit kunt. Op een aantal plekken zijn er vreemde ontwerpkeuzes gemaakt. Of dat is om productiekosten te verlagen of gewoon niet goed nagedacht weet ik niet. Een aantal hiervan zijn te verhelpen, maar niet alles. Zo blijft de stofafzuiging ook na aanpassingen niet geweldig.

De HBM valt tussen de bouwzagen en de A-merk paneelzagen in. De bouwzagen (Dewalt DWE-serie, Bosch GTS-serie) zijn goedkoper, maar missen alle voordelen van de roltafel. Ik zou geen zaag meer zonder roltafel willen. De a-merk paneelzagen zoals de Hammer K-serie en de SCM SC-serie, zijn natuurlijk een stuk robuuster en sterker en ook op 400V te krijgen. Echter zit daar een prijskaartje aan dat aanzienlijk hoger is. Dat maakt dat er zeker een markt is voor machines zoals de HBM 1600. Voor €1399 heb je dan de voordelen van de roltafel, maar geen enorm budget nodig.

In het algemeen ben ik tevreden over de zaag . De roltafel en oplegtafel lopen soepel en zijn goed af te stellen. De dwarsgeleider is wat licht, maar voldoet wel. En met de aanpassingen die ik heb gedaan kun je deze ook goed en nauwkeurig afstellen. De rol- en oplegtafel zijn niet heel groot, waardoor je hele grote stukken moeilijker kunt zagen. Halve platen (of iets groter) gaan gemakkelijk, maar mogelijk moet je ze wat extra ondersteunen. Het vermogen is 2200W en dat is voldoende voor veel taken. Natuurlijk zijn er sterkere zagen waarmee je sneller kun zagen en zijn er zagen met een grotere zaaghoogte. Maar voor het bedoelde publiek (betere hobbyist, professional die de zaag niet dagelijks gebruikt) zal het vermogen en de zaaghoogte in veel gevallen voldoen.

Natuurlijk zijn er de “maren”. De dwarsgeleider is redelijk licht uitgevoerd en het afstelmechanisme is niet goed doordacht. Dat is op te lossen met een hulpstuk, maar is natuurlijk niet zoals het hoort. De langsgeleider is kort en niet super stevig. De maataanduiding klopt niet als je het aluminium profiel van de langsgeleider omdraait. Het verwisselen van het zaagblad is meer werk door de schroeven.

Maar de belangrijkste vraag is of je er nauwkeurig mee kun zagen. Ja, dat kan zeker. Door de roltafel kun je sneller, nauwkeuriger en grotere stukken zagen dan op een bouwzaag. In vergelijking met een A-merk zaag zul je de HBM vaker moeten controleren of alles recht en haaks is en waarschijnlijk gaat de zaag geen leven lang mee. Maar daar staat dan ook een veel lagere prijs tegenover.

Positief
  • prijs/kwaliteitsverhouding
  • bouwkwaliteit
  • Weinig tot geen concurrentie in deze prijsklasse
  • roltafel met oplegtafel
  • Zaagbereik
  • compleet geleverd

Negatief

  • Stofafzuiging
  • Geen noodstop
  • Wisselen zaagblad
  • Instelling langsgeleider
  • Maataanduiding langsgeleider bij smalle stukken
z31.jpeg

z32.jpeg
 
Laatst bewerkt:

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Dank hiervoor! In het begin van de review dacht ik 'zo, en dát voor 1400 euro' maar mijn grootste 'pet peeve' is nauwkeurig kunnen (af) stellen. Dat is een beetje moet hannessen met een gradenboog of blokhaak om perfecte nauwkeurige hoeken of snedes te maken vind ik geen probleem bij mijn 200 euro bouw-zaag-tafel of mijn gratis gekregen afkortzaag, maar als ik nieuw koop moet dat ongeacht de prijs goed werken.

Zoals het nu lijkt kan ik, buiten de roltafel, nog wel voor minder dan 1400 euro dezelfde resultaten behalen? Aan de andere kant zou een nieuwe 3000+ euro kostende zaag ook nooit de markt zijn waarin ik winkel, aangezien ik sowieso uit principe 2ehands koop (beter voor het milieu ook). En dan is een zaag zoals deze, vermits de prijs ernaar is, nog prima te verbeteren.

Dusseh, wanneer ze je hem te koop @L.N. ? ;).
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Complimenten met het vele werk dat je in deze review heb gestoken, getuigt van een gedegen aanpak!
De roltafel moet parallel aan het zaagblad lopen. In mijn geval was het zaagblad evenwijdig aan de rand van de gietijzeren tafel. Hierdoor kan ik de roltafel parallel aan de gietijzeren rand zetten. Ik heb 2 blokjes van kunststof gemaakt met een gelijke dikte. Ik kan de roltafel juist zetten door deze blokjes zo ver mogelijk uit elkaar tussen het gietijzer en de roltafel te zetten. De blokjes kun je ook gebruiken om te controleren of de roltafel nog juist staat.
Naar mijn beste weten moet de roltafel juist een lichte afwijking hebben t.o.v. het zaagblad. Ik heb begrepen dat op mijn Hammer het hooguit 1/10 mm verschil moet zijn tussen de voorkant en achterkant van het zaagblad op willekeurig elke plek op de roltafel. De gedachte daarachter is dat je alleen daarmee een schone zaagsnede krijgt omdat de opgaande tanden aan de achterkant dan het hout niet meer raken. Het zuiver haaks stellen van de afkortgeleider op de oplegtafel moet je dan met de zg. 5-sneden methode doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Andere vraag c.q. review punt is of de oplegtafel tijdens het transport van de roltafel altijd in hetzelfde vlak blijft liggen, zodat je niet het risico loopt dat een plaat iets omlaag of omhoog gaat met kans op minder haakse zaagsnede. Op de Hammer is daartoe een excentrische verstelmogelijkheid aan de basis van de swingarm geplaatst. Ik denk op de foto te zien dat deze aan de buitenkant te hoog zit, dat zou met een lange rei gecheckt kunne worden. Ook is het nodig om te weten of de bevestiging van de oplegtafel aan de roltafel op verschillende plekken altijd op dezelfde hoogte zit en dezelfde afstand van de roltafel houdt. Kun je de afkortgeleider zowel op de voorkant als de achterkant van de oplegtafel zetten? Deze opmerkingen zijn bedoeld om je review nog meer detail te geven…:)
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Zou je een paar detailfoto’s van het rolmechanisme kunnen posten? Ik wil een poging wagen om zelf een roltafel bouwen. Alle inspiratie is welkom.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Dank hiervoor! In het begin van de review dacht ik 'zo, en dát voor 1400 euro' maar mijn grootste 'pet peeve' is nauwkeurig kunnen (af) stellen. Dat is een beetje moet hannessen met een gradenboog of blokhaak om perfecte nauwkeurige hoeken of snedes te maken vind ik geen probleem bij mijn 200 euro bouw-zaag-tafel of mijn gratis gekregen afkortzaag, maar als ik nieuw koop moet dat ongeacht de prijs goed werken.

Zoals het nu lijkt kan ik, buiten de roltafel, nog wel voor minder dan 1400 euro dezelfde resultaten behalen? Aan de andere kant zou een nieuwe 3000+ euro kostende zaag ook nooit de markt zijn waarin ik winkel, aangezien ik sowieso uit principe 2ehands koop (beter voor het milieu ook). En dan is een zaag zoals deze, vermits de prijs ernaar is, nog prima te verbeteren.

Dusseh, wanneer ze je hem te koop @L.N. ? ;).
Wat bedoel je met "Zoals het nu lijkt kan ik, buiten de roltafel, nog wel voor minder dan 1400 euro dezelfde resultaten behalen?" ? HBM heeft de HBM 600 zaagtafel en dat is een zaag die er op lijkt, maar geen roltafel heeft (wel een volledige gietijzeren tafel en een andere langsgeleider) en de "HBM 2200 Watt Professionele Cirkelzaagtafel Met Roltafel". Die laatste is ongeveer de HBM 1600, maar dan met een roltafel van 1000 mm en geen oplegtafel.

Ik weet nog niet wanneer de HBM te koop. Het zal zeker nog even duren, want ik wil de zaag nog even houden zodat ik eventuele vragen nog kan beantwoorden.
Complimenten met het vele werk dat je in deze review heb gestoken, getuigt van een gedegen aanpak!

Naar mijn beste weten moet de roltafel juist een lichte afwijking hebben t.o.v. het zaagblad. Ik heb begrepen dat op mijn Hammer het hooguit 1/10 mm verschil moet zijn tussen de voorkant en achterkant van het zaagblad op willekeurig elke plek op de roltafel. De gedachte daarachter is dat je alleen daarmee een schone zaagsnede krijgt omdat de opgaande tanden aan de achterkant dan het hout niet meer raken. Het zuiver haaks stellen van de afkortgeleider op de oplegtafel moet je dan met de zg. 5-sneden methode doen.
Bedankt voor het compliment. Ik ben absoluut geen kenner van roltafel, maar gevoelsmatig stel ik vragen bij jouw opmerking over de 1/10 mm. Het zou namelijk betekenen dat het zaagblad het hout aan de off cut kant zou raken en daar een minder mooie snede maken. Het voordeel van een zaag met roltafel is dat je de juiste maat aan beide kanten van het zaagblad kunt instellen. Dat zou niet echt zinvol zijn als de zaagsnede aan 1 kant minder zou zijn. Maar ik kan het mis hebben.....


Andere vraag c.q. review punt is of de oplegtafel tijdens het transport van de roltafel altijd in hetzelfde vlak blijft liggen, zodat je niet het risico loopt dat een plaat iets omlaag of omhoog gaat met kans op minder haakse zaagsnede. Op de Hammer is daartoe een excentrische verstelmogelijkheid aan de basis van de swingarm geplaatst. Ik denk op de foto te zien dat deze aan de buitenkant te hoog zit, dat zou met een lange rei gecheckt kunne worden. Ook is het nodig om te weten of de bevestiging van de oplegtafel aan de roltafel op verschillende plekken altijd op dezelfde hoogte zit en dezelfde afstand van de roltafel houdt. Kun je de afkortgeleider zowel op de voorkant als de achterkant van de oplegtafel zetten? Deze opmerkingen zijn bedoeld om je review nog meer detail te geven…:)
Wil je nog meer detail? Zijn 4000+ woorden niet genoeg? ;) De oplegtafel ligt mooi in het vlak van de roltafel in alle standen. De roltafel is te stellen met een bout en de swingarm zelf is bij te stellen met 4 imbussen (zie de rode cirkel). In de rode rechthoek zie je de bout om de tafel in hoogte te stellen.

swingarm.png

De oplegtafel is ook aan het begin van de zaagtafel te zetten, zoals te zien is op de bijgevoegde afbeelding. Daar staat deze niet helemaal aan het begin van de roltafel, maar ook dit kan. De dwarsgeleider staat op de afbeelding niet op de juiste plek, maar je ziet in de rode cirkel het gat waar de langsgeleider in kan. In de rode rechthoek staat de "haak" om de langsgeleider haaks te stellen.
hbm-127-94.jpg-1920x1080-4956e37c8d.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Zou je een paar detailfoto’s van het rolmechanisme kunnen posten? Ik wil een poging wagen om zelf een roltafel bouwen. Alle inspiratie is welkom.
Dat zal ik morgen doen, maar ik zou lineaire geleiders gebruiken (zoals bij een CNC). Dan heb je een standaard product dat is veel soorten, maten en prijsklassen te vinden is, waarvan je weet dat het werkt.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Dank voor de verdere toelichting, dat maakt duidelijk dat er veel verstelmogelijkheden voor de swingarm en de oplegtafel zijn, die foto zal dan wel voor de afstelling gemaakt zijn.…

Ik heb de wetenschap over het parrellel verschil van de monteur van Felder toen hij mij heeft geholpen wat afstellingen aan mijn Hammer te verbeteren. De 1/10 mm haal ik uit mijn herinnering. Misschien dat er specialisten op het forum zijn met formaatzagen die hier meer van weten, maar dat kan wel in een ander topic wat mij betreft.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
Die zogenaamde "toe out" wil je aan beide zijden van het zaagblad hebben. Dus zowel aan de zijde van de roltafel, als aan de zijde van de parallelgeleider. Dit is nodig voor de veiligheid (je wil echt niet dat het werkstuk zichzelf klem zet tussen de geleider en het zaagblad en opgetild/weggeslingerd wordt) en het maakt de kans op branden ook kleiner. Meestal wordt 1 tot enkele tienden van een millimeter over de breedte van het zaagblad aangeraden.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
De bovenkant van de roltafel wil je een heel klein beetje boven het bovenblad van de behuizing hebben. Niet teveel, want dan kun je afwijkingen introduceren. Maar wel genoeg om het werkstuk vrij te laten bewegen als je het samen met de roltafel langs het zaagblad beweegt. Is ook een kwestie van 1 tiende tot enkele tienden van een millimeter. Met andere woorden: de roltafel moet dus een heel klein beetje van het zaagblad afbewegen als je het het naar voren duwt en ook een beetje hoger staan dan het gietijzeren oppervlak waaruit het zaagblad steekt.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Mooi verslag. Het lijkt er op dat HBM ook genoeg vertrouwen in zijn producten heeft (en zo blijkt terecht) om een machine beschikbaar te stellen.
Ben wel benieuwd hoe de beschikbaarheid van deze machines in de nabije toekomst gaat zijn en aan welke prijzen. Met de huidige vrachtprijzen uit China gaat de prijszetting van de leveranciers ongetwijfeld onder druk komen te staan.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
@L.N. Wat ik bedoel is dat mijn Atika bouwzaag ook haaks en nauwkeurig verstek kan zagen, na wat aanpassingen mijnerzijds. En die was maar 200 euro.

Als ik meer geld uitgeef aan een stuk gereedschap moet dat iets toevoegen dat ik zelf niet makkelijk ter tafel kan (of wil) brengen, maar als de 'downside' van het voordelige prijsje van deze HBM is dat de meetinrichting niet nauwkeurig (genoeg) is, koop ik dus in feite alleen een hele prijzige roltafel? En die kan ik zelf ook nog wel bouwen, als ik zou willen (maar niet zo elegant, toegeven).
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Nogmaals, ik weet het niet, maar de discussie over 1/10 mm lijkt mij niet zeer relevant. Dit is namelijk 1/10 mm:

IMG_0722.jpeg

Het is de dikte van een A4 vel papier. In elk zaagblad en as zit wel een beetje een afwijking en die zal groter zijn dan 1/10 mm. Zeker bij een groter zaagblad. Daarnaast geloof ik niet dat ik mijn langs- of dwarsgeleider op 1/10 mm nauwkeurig afgesteld krijg. Het lijkt mij ook vreemd, aangezien je aan beide zijden van het zaagblad hout hebt. Dat betekent dat als je aan de ene zijde ruimte creëert, je dezelfde ruimte aan de andere kant verliest. Oftewel je verkleint de kans op kickback aan de ene kant, maar vergroot die aan de andere kant.

@Athanor Met de 2 brackets kun je de hoogte van de roltafel instellen. Deze staat een fractie hoger dan de gietijzeren tafel.

Mooi verslag. Het lijkt er op dat HBM ook genoeg vertrouwen in zijn producten heeft (en zo blijkt terecht) om een machine beschikbaar te stellen.
Ben wel benieuwd hoe de beschikbaarheid van deze machines in de nabije toekomst gaat zijn en aan welke prijzen. Met de huidige vrachtprijzen uit China gaat de prijszetting van de leveranciers ongetwijfeld onder druk komen te staan.
Die vraag zal ik eens aan HBM stellen. De zaag die ik heb gekregen was er 1 van een nieuwe lading die ze binnen hadden. Maar het model is nu uitverkocht.

@L.N. Wat ik bedoel is dat mijn Atika bouwzaag ook haaks en nauwkeurig verstek kan zagen, na wat aanpassingen mijnerzijds. En die was maar 200 euro.

Als ik meer geld uitgeef aan een stuk gereedschap moet dat iets toevoegen dat ik zelf niet makkelijk ter tafel kan (of wil) brengen, maar als de 'downside' van het voordelige prijsje van deze HBM is dat de meetinrichting niet nauwkeurig (genoeg) is, koop ik dus in feite alleen een hele prijzige roltafel? En die kan ik zelf ook nog wel bouwen, als ik zou willen (maar niet zo elegant, toegeven).
Een roltafel toevoegen is niet hetzelfde als een roltafel toevoegen die direct langs het zaagblad loopt. Ik denk ook niet dat je moet onderschatten hoe lastig het is om zelf een roltafel met oplegtafel te maken. Maar als je het wel kunt, dan kun je mogelijk voor minder geld hetzelfde bereiken als met de HBM. Dan denk ik dat de HBM ook niet de juiste zaag voor jou is. Met de aanpassingen die ik heb gedaan is de zaag zeker nauwkeurig. Daarvoor ook, maar je zult deze elke keer dat je de dwarsgeleider eraf heb gehaald moeten stellen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.