restauratie Boesch 560

paulv

Actieve deelnemer
3 mei 2009
98
1
Oud Loosdrecht
Hallo iedereen, hier weer eens een paar voortgang foto's van het transport naar de bekleder. Het gaat nu redelijk voorspoedig en ik hoop de boot in augustus z'n doop te kunnen geven..

bekleding 1.jpg
bekleding 2.jpg
bekleding 3.jpg
bekleding 4.jpg
bekleding 5.jpg
bekleding 6.jpg
bekleding 7.jpg
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Volgens mij is dit de enigste boot ter wereld waar bij het verplicht is een lasbril te dragen dat "ding" is oogverblindend !
 

hyfly

Nieuw lid
3 jul 2014
1
0
Ik heb me aangemeld op woodworking, alleen om jou foto's te kunnen zien! Wat gaaf!
Succes, zo te zien is het bijna zo ver!

gr Stefan
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Mooi geworden paul, maar niet alleen de boot, maar ook de omgeving waar hij zij staat.

gr. placebo
 

paulv

Actieve deelnemer
3 mei 2009
98
1
Oud Loosdrecht
Eindelijk, na lang wachten op de reparatie van de keerkoppeling, de motor in de boot gezet.
Tevens een spacer uit aluminium gedraaid om m'n nieuwe stuurwiel te kunnen monteren op de bestaande naaf.

Telkens een stapje in de goede richting :)

motor.jpg
stuur 2.jpg
stuur 1.jpg

 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Wat een machtig geluid komt er uit die motor zeg.... die zal ook wel een paar liter benzine per uur lusten als hij flink op zijn staart getrap wordt voor een potje cruisen...

Maar dat heb je er met zon prachtboot natuurlijk wel voor over. Super!
 

GerlofGroen

Actieve deelnemer
5 jan 2014
36
0
Grou
Wat een geweldig project! Elke keer wanneer ik het forum open, kijk ik wel even in dit project als er al weer vorderingen zijn! Succes met de laatste loodjes!
 

coertvc

Actieve deelnemer
11 dec 2014
36
0
Een boot in de epoxy zetten aan de buitenzijde is helemaal niet zo erg maar dan moet het hout wel kunnen ademen. Dit doet het hout dan aan de binnenzijde.
Als je die kant dan in de lak/verf zet en nooit meer kijkt naar zwakke plekken dan rot het hout tussen de lagen weg ;)

een boot aan de binnenkant wordt ook nat, als dit te ver door trekt in het hout zal dit de epoxy laag aan de andere kant afstoten, dus mijn voorkeur is beide kanten blanke epoxy en dan liefst nog een epoxy injecteer er voor aan. (afhankelijk van het hout) als de boot nu met hout, overnaads en vlas zou zijn, dan is de boot idd gebouwd om te werken en dan mag het ook.
 

paulv

Actieve deelnemer
3 mei 2009
98
1
Oud Loosdrecht
Eindelijk was het gisteren zo ver. Voor het eerst de Boesch te water gelaten om te kijken of alles in orde is, niks lekt en de waterlijn te bepalen. Na geconstateerd te hebben dat er niets lekt (de bodem, of het houtwerk in het algemeen was niet m'n zorg maar wel de roerkoning of de schroefasdoorvoer) de motor gestart en voor het eerst los gegooid. Heerlijk gevoel om eindelijk een stukje te kunnen varen. Dicht bij haven gebleven want je weet maar nooit! Hierna de snijpunten met het water afgetekend en de boot weer binnen in de werkplaats gezet.
Hieronder enkele foto's van het proces. Nu kan ik dus echt de laatste hand leggen: waterlijn opzetten, benzinetank monteren en bekleding plaatsen. Laat de zomer maar komen!

tewaterlating 1.jpg
tewaterlating 2.jpg
tewaterlating 3.jpg
tewaterlating 4.jpg
tewaterlating 5.jpg
tewaterlating 6.jpg
tewaterlating 7.jpg
tewaterlating 8.jpg
Op de laatste foto zie je ze de laserlijn die ik gebruik om de raakpunten van de waterlijn te verbinden en af te tekenen.
Werkt omdat er een knik in de bodem zit beter dan een touwtje.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Dat moet een SUPER gevoel gegeven hebben, een mooie beloning voor al je arbeid!

Gefeliciteerd en veel plezier, na de laatste loodjes.

Mooi overigens, dat je die middenkikkers als hijsogen kunt gebruiken!
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Wow, dit is heel mooi geworden. Ik hoop voor je dat we een heerlijke zomer krijgen om lekker te varen met deze geweldige boot die gelukkig voor het nageslacht bewaard is gebleven!
 

paulv

Actieve deelnemer
3 mei 2009
98
1
Oud Loosdrecht
Boot klaar en het is dan ook echt zomer! Komende tijd de "kinderziektes" er uit halen, motor goed afstellen en varen!
Hieronder 3 foto's van een paar proefvaarten en een teaser van een mogelijk nieuw project!
Iedereen dank voor de leuke reactie's en ik hoop dat er hier op het forum meer boot gerelateerde projecten gepost worden!

Groet, Paul

waterlijn.jpg
klaar 2.jpg
klaar 3.jpg
klaar 4.jpg
teaser.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.