Mijn 15m2 werkplaats

WvRij

Nieuw lid
30 jul 2022
5
7
Oudenbosch
Ik volg dit topic af en toe maar nu moet ik het toch even vragen. Wij hebben vrijwel dezelfde garage als het gaat om de deuren, stenen, kozijnen en zelfs vloer.. Enige kans dat je ook in de omgeving Oudenbosch woont? :)
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Nee, ik woon niet in de buurt van Oudenbosch. Het huis waar ik woon is heel veel gebouwd in de jaren zeventig. Ik zie ze door heel het land.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
De meubelmakersbankschroef zit ondertussen vast aan het frame. Het was nog best een gedoe, want de gaten van de bankschroef kwamen niet echt overeen met de sleuven in het aluminium profielen. Ik heb er een "spacer" van 4 mm eiken tussen gezet, zodat tenminste 2 van de 4 bouten uitgelijnd was met het aluminium profiel.

IMG_4994.jpeg

1 moer heb ik moeten inslijpen in het profiel, zodat deze niet uit stak. Het is duidelijk dat ik geen metaalbewerker ben....

IMG_4993.jpeg

Alles zit goed vast met M12-bouten! 1 van de ringen raak een rib van de bankschroef, vandaar dat deze schuin staat.

IMG_4995.jpeg
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
De werkbank bestaat gedeeltelijk uit nieuwe onderdelen en gedeeltelijk uit hergebruikte onderdelen van mijn vorige werkbank. Het werkblad is hergebruikt en ziet er zo uit:

IMG_5052.jpeg

IMG_5053.jpeg

Dat ziet er natuurlijk niet uit! Na wat schuren is het resultaat al een stuk beter:

IMG_5057.jpeg

Het ziet er in het echt nog beter uit dan op de foto. Het bald is bevestigd met zelftappende metaalschroeven aan het aluminium frame.

IMG_5056.jpeg

Het eiken van de bankschroef was te hoog en dat heb ik op de juiste hoogte geschaafd. Zagen was waarschijnlijk sneller, maar schaven is leuker. Niet is beter dan krullen maken!

IMG_5055.jpeg

IMG_5058.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: mink, luc (-: en JochemK

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Nog een kleine update:

Onder in de werkbank komt een plaat, waarop nog een ladeblok komt. De plaat is hergebruikt van mijn vorige werkbank, vandaar de gevulde gaten. Het werkblad en deze plank heb ik voorzien van een randje van eiken.

IMG_5059.jpeg

Met wat (nog natte) verf ziet het er heel anders uit!

IMG_5060.jpeg

Wit en eiken gaat mooi bij elkaar!

IMG_5062.jpeg
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
De onderplaat is gemonteerd op dezelfde wijze als het werkblad, namelijk met zelftappende schroeven.

IMG_5073.jpeg

Het werkblad heeft een tweede laag hardwax gekregen en het eiken randje van de onderplaat een eerste laag.

IMG_5077.jpeg

IMG_5076.jpeg

IMG_5077.jpeg

IMG_5071.jpeg
 

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
209
99
Ziet er op zich wel netjes uit maar ik blijf het raar vinden zo'n meubelmakers werkbankje met alu frame!
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Ik hou van de esthetiek van de combinatie aluminium frame met wit en eiken. Maar je kunt dezelfde werkbank ook maken van 44 mm balkjes. Dat was waarschijnlijk even snel, want de bevestiging van de bankschroef zou veel gemakkelijker zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: dirkvanbergen

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Ziet er op zich wel netjes uit maar ik blijf het raar vinden zo'n meubelmakers werkbankje met alu frame!
Dat went snel.. :) Ik heb zelf een werkbank met (weliswaar) stalen onderstel dat voor mij de perfecte hoogte heeft. Maak er nu al zes jaar zeer tevreden gebruik van, met een grenen werkblad erop. Was indertijd mijn eerste grote verlijming. (Helaas geen originele foto meer van, dus ik kan alleen een 'verwijderde' Photobucket foto laten zien)

fgd.JPG
 
  • Leuk
Waarderingen: dirkvanbergen en L.N.

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Ja, het is zeker stabiel. De wielen hebben een dubbele rem, namelijk op het wiel en op de as. Hierdoor zit er wel wat beweging in, maar ik vind dat niet hinderlijk. Een stuk zagen gaat absoluut. Eventueel kun je er dit soort wielen onder zetten en dan is het nog steviger.

1665068752520.png
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Ik heb wel eens meegedaan aan zo'n bulkactie titebond. Prima lijm, behalve dat het donker opdroogt. Dat zag je toch wel tussen lagen verlijmd multiplex.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.