Mijn 15m2 werkplaats

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
974
@hdv bedankt voor het filmpje. Het is wel een redelijk bewerkelijke manier van aanbrengen die Matt heeft. Zelf schuur ik tot 180 en maak tussendoor het hout een keer vochtig. Hierdoor heb ik na het aanbrengen van de hardwax geen opstaande vezels.

Gisteren heb ik een laag Osmo aangebracht aan de onderzijde en na 30 min de overgebleven olie afgenomen. Het resultaat is veel beter.

IMG_3038.jpeg
 

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
168
143
Bunde
Zeer mooie machine! Heel veel plezier en vooral mooie projecten mee gewenst. Vanwaar de keuze voor een 26 en geen 31?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
974
Zeer mooie machine! Heel veel plezier en vooral mooie projecten mee gewenst. Vanwaar de keuze voor een 26 en geen 31?
Budget. Eigenlijk was de A3 26 al boven budget. Ik was aan het kijken voor tweedehands, maar daar viste ik steeds achter het net. Daarom toch maar een nieuwe. Dit was een voorraadmodel en daarom wat gunstiger geprijsd. Een A3 31 met spiraalas was €800 duurder. Mijn Metabo is ook 26 cm en heb nooit gehad dat deze niet breed genoeg was.
 
  • Leuk
Waarderingen: Peter de B. en LvdE

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
974
Het schaafresultaat is inderdaad heel goed! En dat terwijl de machine nog niet eens is afgesteld. Je kunt Felder de Hammer laten afstellen, maar dat kost €150 + BTW. De Hammer is ook veel stiller dan mijn Metabo. Dat geldt bij stationair draaien en schaven. De A3 26 wordt helaas alleen op 230V geleverd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.791
749
Enschede, Twente
Bij mijn A3-31 SP was afstellen af fabriek goed. De tafelverlenging gebruik ik in de praktijk alleen op de uitvoerzijde van de vandikte )echt de handigste plek, want je rent anders telkens van voor naar achter…); de tafels van de vlak zijn meestal lang genoeg. Heb wel een Hammer-tafelverlenging met verstelbare poot voor de gevallen dat… (en die past ook op de lintzaagmachine, dus handig).
Digitaal wiel zou er m.i. standaard op moeten zitten. Repeteerbare resultaten nu makkelijker te behalen.
Enig nadeel van de spiraalmesjes: de spaanders nemen relatief meer volume in dan die van rechte messen, dus vaker zakken verwisselen op de motzuiger.
Nog een tip: de tafels voor gebruik insmeren met Supergleit! Maakt een wereld verschil.

PS Ik heb altijd ruzie met de spellingcontrole van deze site. Kan die ook uit?
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
400
Enig nadeel van de spiraalmesjes: de spaanders nemen relatief meer volume in dan die van rechte messen, dus vaker zakken verwisselen op de motzuiger.
Het is net omgekeerd? Bij de kleine mesjes zijn de krullen aanzienlijk kleiner dus kan er ook meer volume in de opvangzak doordat er minder lucht tussen zit. De volle opvangzak wordt zo wel zwaarder, da's dan wel een klein nadeel.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.