Mijn 15m2 werkplaats

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Ik heb meerdere tafels gemaakt op deze manier, gewoon als massief blad.
Deze poten lijken mij toch wat zwak te zijn..
 

KMvrtr

Actieve deelnemer
5 aug 2018
42
23
Hellendoorn
@KMvrtr

Waarschijnlijk komen deze poten er onder:

Bekijk bijlage 116159

Bekijk bijlage 116160

Ik twijfel alleen of het blad dik (ruim 4 cm) genoeg is om doorbuigen in de lengte en breedte te voorkomen. De overspanning tussen de poten is circa 190 cm. De bovenkant van de poten is een strip en die houdt het geheel ook wat recht. Maar ik weet niet hoeveel stijfheid die strip toevoegt, omdat die strip maar 1 cm is. Wat denken jullie?
Dit is precies waarom ik de vraag stelde. Interessant!
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Wat houdt je tegen om in het midden van het blad over de lengte een balk te monteren. Als je deze schuin weg laat lopen aan de kopse kanten valt het qua zicht En het levert je in de lengte aanzienlijk wat stijfheid op
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
974
Wat houdt je tegen om in het midden van het blad over de lengte een balk te monteren. Als je deze schuin weg laat lopen aan de kopse kanten valt het qua zicht En het levert je in de lengte aanzienlijk wat stijfheid op
Ik heb nog een stuk van 1 van de planken over en zat er al aan te denken om die onder het blad te monteren. Maar weet niet of dat mooi is. Ik zal het eens testen bij onze huidige tafel om een idee te krijgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Verstevigen van het blad is m.i. niet nodig bij een blad van 4 cm. En als je een beetje hebt opgelet met de jaarringen zal het ook niet krom trekken in de breedte.
Ik heb laatst een eiken tafel gemaakt van 200x90, 4 cm dik, en die buigt niet door.

Ik vind de poten wel wat iel. Ben zelf meer fan van wat robuuster. Hier hebben we hetzelfde idee onder die tafel zitten maar dan van koker 80x80mm.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
974
De bevestiging van de poten van de tafel wil ik uitfrezen. Maar de voet van de bovenfrees is te smal, dus heb ik een jig gemaakt, naar voorbeeld van Marius Hornberger:


De gaten voor de bevestiging van de bovenfrees uitgetekend.

IMG_2949.jpeg

De CNC het werk laten doen:

IMG_2951.jpeg

En dan heb je dit als resultaat.

IMG_2961.jpeg

Het ziet er goed uit, maar ik heb 2 fouten gemaakt. Ik heb een down/upcut freesje gebruikt en die gooide de spaanders er niet uit. Die smolten tegen de zijkant van de gaten aan. Geen groot probleem, want met een vijl had ik het zo opgelost. Het andere is dat ik ergens iets fout heb gedaan met het uittekenen van de gaten voor de bevestiging van de frees, waardoor de frees niet precies in van het gat zit. Voor nu maakt het niet uit, maar het kan zijn dat ik dat nog aanpas.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
974
De tafel is weer een stukje verder. Bevestiging van de poten wilde ik verzinken. De bevestiging van de poten heb ik gebruikt als mal. Langs de poten heb ik me dubbelzijdige tape een strook multiplex gezet, waarlangs ik met een kopieerfrees kon gaan.

IMG_2969.jpeg

De multiplex is niet geschroefd op de tafel, maar mijn kopieerfrees was te lang, waardoor ik 2 stroken multiplex op elkaar moest zetten.

IMG_2970.jpeg

Maar toen bedacht ik dat hout werkt en heb ik een liniaal als spacer gebruikt zodat het gat groter is dan de poot.

IMG_3002.jpeg

En dan frezen....

IMG_3003.jpeg

En rampamoertjes aanbrengen, want de poten blijven niet vanzelf op hun plek.

IMG_3004.jpeg

De kop van de gebruikte bouten was maar net groter dan de sleufgaten, daarom maar een ringetje gebruikt (rondel voor onze Vlaamse vrienden). De ringen zijn zo groot dat ze de hele slobgaten bedekken.

IMG_3005.jpeg

IMG_3006.jpeg
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
974
Mijn afrondfreesje is nog niet binnen, dus daarom maar met de hand een afronding aan de randen van de tafel gegeven. Dit is eigenlijk ook veel leuker om te doen....

IMG_3010.jpeg

Vervolgens er met een schuurpapiertje langs en dan krijg je dit:

IMG_3012.jpeg

Alles nog een keer geschuurd, zodat ik klaar ben voor de afwerking.

IMG_3011.jpeg
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
De tafel is heel mooi geworden! Lijkt alsof het net iets lichter is dan noten? In ieder geval een waardig alternatief :)

Ik gebruik zelf ook veel Osmo hardwax, maar neig nu toch meer naar Rubio, ondanks dat Rubio wel een stuk duurder is... Nu, ik heb een makersday gevolgd bij Rubio en wat spullen kunnen krijgen, dus dat helpt natuurlijk ook wel :LOL:

Groetjes
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
400
Heeft Rick niet perongeluk 1 balk Amerikaans noten meegegeven? 😄 Leuk blad geworden!

Ik gebruik zelf ook veel Osmo hardwax, maar neig nu toch meer naar Rubio, ondanks dat Rubio wel een stuk duurder is... Nu, ik heb een makersday gevolgd bij Rubio en wat spullen kunnen krijgen, dus dat helpt natuurlijk ook wel :LOL:
Van Rubio heb je wel maar 1 laag nodig, is het desondanks toch nog zoveel duurder? Ik heb ook altijd Osmo gebruikt, en wou onlangs ook voor de eerste keer Rubio gebruiken voor ladefronten. Ik geraakte er maar niet uit qua kleur, dus toch weer voor Osmo gegaan 😅
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
855
445
Noord-Veluwe
Ik zie dat je de Osmo met een roller hebt aangebracht. Op zich geen probleem natuurlijk, maar je loopt dan wel het risico dat je het te dik aanbrengt. (Heel) dun is het devies hier. Al was het alleen maar omdat je anders lang moet wachten (weken), totdat dat spul goed is uitgehard.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
400
Ik zie dat je de Osmo met een roller hebt aangebracht. Op zich geen probleem natuurlijk, maar je loopt dan wel het risico dat je het te dik aanbrengt. (Heel) dun is het devies hier. Al was het alleen maar omdat je anders lang moet wachten (weken), totdat dat spul goed is uitgehard.
Je boent toch het teveel aan olie weg kort na het aanbrengen?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
974
Nou, Osmo heeft nieuwe instructies voor het aanbrengen. En daar staat het weghalen van overtollige hardwax niet bij. Dus dat heb ik niet gedaan. Maar het blijft een beetje plakken, dus ik had het beter wel gedaan. Ik schuur het gewoon en breng dan een nieuwe laag aan (die 2e laag moest toch).

De roller is er eentje van Osmo zelf, waardoor ik niet gedacht had dat ik het te dik zou aanbrengen. Maar blijkbaar wel.

Het is vooral die ene donkere plank die plakt. Mogelijk is dat dan toch noten ;).
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
855
445
Noord-Veluwe
Ik zeg niet dat dit per se de enige goede methode is, maar kijk eens naar dit voorbeeld van Matt Estlea:


Dat bedoelen ze dus met dun aanbrengen.

Ik geef gelijk toe dat dit wel heel ver is doorgevoerd, maar in mijn ervaring is het bij Osmo echt zo dat meerdere dunne laagjes beter is dan een dikke laag. Het wordt dan mooier (meer naturel) en het droogt ook veel sneller. Je hebt ook minder last van stofjes en andere troep in je afwerklaag. En je bent sneller af van de in mijn neus niet zo aangename geur van Osmo.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.