Mijn 15m2 werkplaats

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Felder heeft niet helemaal goed nagedacht bij hun tafelverlenging. Deze schuif je er namelijk van de zijkant op. Maar dat gaat niet bij de vandiktetafel, want dan zit de behuizing van de Hammer in de weg. Je moet dan een klemplaatje weghalen en daarna weer bevestigen En dat is behoorlijk onhandig. Dus heb ik zelf maar een plaatje gemaakt met sleufgaten, waardoor je het klemplaat aan de kant kunt schuiven bij de bevestiging.

71AA8838-855E-4740-B840-FF165862F62D.jpeg

Lang leve de CNC! Dan is zo’n plaatje snel en nauwkeurig gemaakt. Zo is het bevestigd aan de tafelverlenging.

9BE11596-0DE9-4F97-B7C0-A2D9C0DE832D.jpeg

En helemaal gemonteerd.

C929B675-F9C9-41AF-829B-24CE33C97110.jpeg

Het plaatje is nu gemaakt van 12 mm multiplex. Ik denk dat dit sterk genoeg is. Zo niet, dan maak ik het opnieuw van 10 mm aluminium. Een dikker materiaal gaat niet, want dan is de schroefdraad te kort.
 

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
168
143
Bunde
Creatieve en originele oplossingen die ik nog niet eerder ergens ben tegen gekomen! Dat vind ik leuk om te zien. Schuift het een beetje makkelijk?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Creatieve en originele oplossingen die ik nog niet eerder ergens ben tegen gekomen! Dat vind ik leuk om te zien. Schuift het een beetje makkelijk?
Ja, het schuift heel gemakkelijk. Je haalt eerst de spanning eraf door aan de klemhendel te draaien.

Daar kwam ik ook achter toen ik de tafelverlenging bij mij wilde installeren.
Ik heb het hier opgelost door een wegdraaibaar plaatje te maken van een stuk stalen strip:
Bekijk bijlage 117317
Dat is ook een goede oplossing! Daar heb ik ook aan gedacht, maar ik was bang dat het draaiende deel tegen de behuizing van de Hammer zou komen. Jij hebt de A3 31 en daardoor meer ruimte.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Felder heeft niet helemaal goed nagedacht bij hun tafelverlenging. Deze schuif je er namelijk van de zijkant op. Maar dat gaat niet bij de vandiktetafel, want dan zit de behuizing van de Hammer in de weg.
Absoluut waar -- slecht bedacht. Ik heb hier een korte tafel permanent geplaatst. De lange met poot gebruik ik voor vlakken als het nodig is en ook aan de lintzaag.
Maar dat plaatje is een goede oplossing.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Absoluut waar -- slecht bedacht. Ik heb hier een korte tafel permanent geplaatst. De lange met poot gebruik ik voor vlakken als het nodig is en ook aan de lintzaag.
Maar dat plaatje is een goede oplossing.
Voor mijn lintzaag en paneelzaag heb ik een Aigner tafelverlenging met poot. Die wil ik ook aan de uitvoerkant van de schaaftafel gebruiken. De Felder verlenging gebruik ik dan aan de invoerkant of aan de vandiktetafel.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Dat noten is amper verkleurd, waarmee heb je het behandeld?

Leuke aanwinst! Hoe heb je hem/haar genoemd?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Leuk die neushoorn, eigen ontwerp & met CNC gemaakt of handmatig?
Dat is een bestaand ontwerp dat ik zelf heb aangepast. Die had ik al eens eerder gemaakt voor een collega's die een zoontje had gekregen. Het is met de CNC gemaakt en daarna met de hand geschuurd.

Dat noten is amper verkleurd, waarmee heb je het behandeld?

Leuke aanwinst! Hoe heb je hem/haar genoemd?
Het is geen noten, maar mansonia. Er zit een laagje kleurloze Osmo hardwax op. In het echt is het kleurverschil wat groter dan dat het op de foto lijkt.

De puppy heet Pepper en is een labradoodle.
 
  • Leuk
Waarderingen: DitchDeurne

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Eindelijk eens toegekomen aan een klusje dat al maanden op mijn to-do-lijstje stond: de beugel voor de tafelverlenging aan mijn vlakvandiktebank bevestigen.

De Hammer A3 26 heeft relatief korte tafels en dat is niet heel handig als je lange planken wilt schaven. Ik heb een Aigner tafelverlenging voor mijn zaagtafel en met een beugel kan ik die ook gebruiken voor de vlakvandiktebank.

IMG_4897.jpeg

De locatie voor de beugel bepalen.

IMG_4898.jpeg

Een passende boor in de 2 gaatjes gestoken en met een hamer er een tik op gegeven. Op die manier heb ik een putje in het gietijzer en dat is de plaats waar ik moet boren.

IMG_4899.jpeg

Na het boren van het gat moet er natuurlijk schroefdraad in getapt worden. Ik heb net een nieuwe set van Ruko hiervoor gekocht.

IMG_4900.jpeg

Beugel gemonteerd

IMG_4901.jpeg

En de Aigner tafel past!
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Nu kan ik niet achterblijven natuurlijk 😄 Ik moet binnenkort 3m40 lange delen schaven, zal er toch ook maar eens werk van maken
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Dit is de tapset die ik heb gekocht. Waarschijnlijk gebruik ik lang niet alles, maar een kleinere set was niet veel goedkoper.

IMG_4906.jpeg

IMG_4907.jpeg
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Ondertussen ben ik ook begonnen aan een nieuwe werkbank. Deze gaat mijn oude werkbank vervangen. De alu profielen lagen ook al een hele tijd in mijn garage. Het is een kwestie van deze te verbinden.

IMG_4912.jpeg

IMG_4913.jpeg

En dan krijg je dit:

IMG_4914.jpeg

Ik heb tussen het bestellen en nu het ontwerp aangepast, waardoor ik wat vreemde verbindingen moest maken:

IMG_4916.jpeg

En dat is om de meubelmakersbankschroef te kunnen bevestigen.

IMG_4911.jpeg

En dan krijg je dit:

IMG_4909.jpeg

IMG_4908.jpeg
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.987
813
Omgeving Leiden
Door de aluminium profielen moest ik denken aan een MFT. Daar zit geen bankschroef op en is volgens mij er ook niet voor te krijgen. Zonder zo'n klem valt er slecht te werken, dus handig dat jij er wel een monteert.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
@thomasz: Een Festool MFT is ook een werkbank, maar daarbij ligt de focus vooral op de mobiliteit (verplaatsbaar en inklapbaar). Mijn werkbank komt gewoon vast in mijn werkplaats te staan. Overigens heb ik een eigen versie van een MFT gemaakt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.