Meubelmakerskistje

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Nou Rendew, volgens mij heb jij je stressniveau goed onder controle gekregen. Wat ik tot nu toe zie, ziet er meer dan prima uit!

Het is natuurlijk nooit verkeerd om alles goed te merken. Het is mij meer dan eens :)mad:) gebeurd dat ik zo'n zwaluwstaart met verstek de foute kant opzaagde...
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Doe mijn best coko probeer r-r-r- ,rustig te blijven en ruim tussentijds steeds op hoe minder rommel en rondslingerend gereedschap des te beter voor mijn gemoed rust .
Ben weer effe bezig geweest om het voorpaneel aan het zijpaneel te krijgen (dus het pennenbord aan 1 kant ik doe rustig aan) .

Het zit bij het verstek niet helemaal goed misschien kan ik er nog wat aan doen volgens mij kan ik er beter geen zaagje doorheen halen om het sluitend te krijgen (geen Lie maar een japanse trekker)
IMG_0789.jpg

Je moet oppassen met sluik reclame!!!! (BA.......)
Is dit OK roeland ????
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Rendew, ik volg je vorderingen met gespannen nieuwsgierigheid!
Tot nu ziet het er heel goed uit.
Ik heb zelf geen kistje nodig, maar mocht het er ooit van komen, dan zal dit verslag zeker nuttig zijn.

Ga zo door, ik kan bijna niet wachten tot de nieuwe foto.

Maar laat ik je nu vooral niet zenuwachtig maken :rolleyes:
Groeten, Raymond
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
pennebordgezaagd.jpg
Zo vandaag weer eventjes geknutseld aan het het kistje .Het zijpaneel moets aan de achterkant voorzien worden van pennen . Dus aftekenen ,zagen met het dovetail zaagje en vervolgens met het figuurzaagje de stukjes verwijderen.


pennebord.jpg
Hier even gepast of de pennen goed tussen de staartjes passen zo te zien gaat dat wel lukken :eek: heb het nog niet met een klosje aan getikt dat ga ik morgen even bekijken of het echt perfect zit, misschien moet ik het nog even kietelen met een beiteltje .

Heb ook nog een saai filmpje gemaakt met de iphone een probeerseltje alleen knippert het een beetje dat komt door de 2 tl buizen denk ik en een klein plagerijtje laatste keer !!!!!
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
90
West-Friesland
Hé rendew,
Ik zie een gewonde vinger:eek: dat komt toch niet door dat gebbbbibbber hé?
Ziet er goed uit hoor, ga zo door en leuk om te lezen.:D
Misschien waag ik mij er ook nog eens aan.
Mvg.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Respect man, super kist, als ik je vorderingen zo eens bekijk, snap ik niet waarom je nerveus zou zijn voor deze build :)
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo René
Als ik je zo aan het werk zie dan kan ik maar één ding zeggen"RESPECT" Dat dit een van je eerste grote bouwsels is zie je er niet aan af. Ik denk dat je niet ongerust hoeft te zijn over het resultaat. Zoals je in jouw filmpje al aangaf( volgende keer radio uit) zie je de valkuilen lang van te voren aankomen. Dat lijmrandje is echt wel een risico maar je gaat voortvarend aan de slag. Ik denk dat je eindigt met een heel mooie gereedschapskist. De keuze van je hout is mooi contrasterend. Of al je vingers er nog aan zitten? natuurlijk wel.
Ik hoop dat je tijdens de open dag bij Masave hout het eindresultaat kan laten zien.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Leuk filmpje!!!
Dat van die sluikreclame was een grapje:D:D:D:D:D
Je kistje zit zo te zien al bijna inelkaar, de verstekken die niet sluiten zou ik niet inzagen maar voorzichtig schoon/na steken met een scherpe beitel. Als na het verlijmen verstekken open staan dan kun je ze eventueel in/na zagen om er daarna een fineerstrookje in te lijmen.
Voor het schoonsteken van de huizen kun je ook een kloppertje gebruiken ikzelf snij ze het liefst schoon al dan niet geklemd in de voortang zo heb je veel meer controle over wat je weg snijdt.

Het ziet er geweldig uit kan niets merken van je bibber handjes, ben reuze benieuwd naar de volgende stappen!

Roeland
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Was ook een plagerijtje Roeland , zag trouwens op jouw filmpje ook de sluikreclama groot in beeld jeweet wel die notitie velletjes bij het filmpje Slijphulpje voor kleine schaafmessen :)
Maar ben er nog niet hoor moet nog 1 zijpaneeltje van de pennen voorzien dus ben nog wel eventjes bezig.

Enne armadamam,wupsie en Spaander probeer het ook heel rustig aan te doen door er ruimschoots de tijd ervoor te nemen zoals het inspannen in de tang (noem dat altijd de bankschroef weer wat geleerd) zodat het echt goed zit en zoals ik al eerder zei als ik de staartjes of de pennen moet zagen zaag ik eerst een paar keer op een stukkie hout voordat ik op het kissie los ga... want soms kom ik er dan achter dat NU EFFE NIET een hele wijze optie is .... kwartiertje chillen dus!!

Jammer Roeland dat je geen kiekjee hebt hoe je het kistje in de lijm klemmen hebt gezet want daar ben ik wel bang voor .
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
De tussen stand : Heb de 4 paneeltjes in elkaar gezet en OK het is niet allemaal 100 % maar dat ben ik tenslotte ook niet ;-) . Het was continue cotroleren hercontroleren ,checken en rechecken en goed bekijken en nog eens ........ jullie snappen het nu wel . Het maken van het verstek <zucht>.
Maar ik heb er verschrikkelijk mijn best opgedaan en ben tot nu toe niet ontevreden maar er is nog genoeg te doen .
Geultje maken voor de bodem dat kan op de cirkelzaag of met de schaaf ben ik nog niet uit , het dakpaneeltje moet nog aangepast worden of overnieuw maken denk dat het laatste wordt en dan nog het deksel kortom nog genoeg te doen .
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.064
1.694
Terkaple
www.woodworking.nl
Rendew man, je bent prachtig onderweg! Waar maak je je toch zo druk over; 1 van de mooiste "niet hout" gerelateerde dingen op ons forum komt ook van jouw hand, een prachtig brood! Dank voor alle foto's en filmpjes, echt leuk!

jaap
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
@Jaap doe mijn best :)
@Roeland :
Weer wat vraagjes aan Roeland:
De paneeltjes zijn 15 mm dik en je vertelde 2/3 van de dikte moet je diepzagen dus 10 mm ok dat is duidelijk maar nu de bodem deze is 10 mm dik moet ik nu ook de groef 10 mm breed maken of zeg je nu dat wordt .. mm dik en ga je de bodemplaat aan de randen afschuinen/kanten of weet ik veel hoe dat heet .
enne nu we toch lekker bezig zijn hoeveel "vlees" moet ik laten staan voor dat groef begin van de grond af gezien .Het verstek is 20 mm en dacht zelf de groef te laten beginnen van 9 mm van de rand .
Roeland krijgt het ermar druk mee ;)

Vind het wel heel erg jammer dat er geen andere forumleden zijn die lekker met mij mee ploeteren om tot een kistje te komen maaaaaaaar het is nog niet te laat !!!! Het kan nog steeds !! Kom op !! beiteltjes slijpen , schaafbeiteltjes slijpen, zaagje klaar potloodtje,leggen en enzovoorts en GO!!!!
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Rendew die 10mm inzagen/frezen is niet heilig mag ook een 8 a 9mm zijn, is mede afhankelijk vd hout sterkte(splijtsterkte).
De groef zou ik ongeveer 7 mm breed maken en het paneeltje van een bossing voorzien(afschuining).Best is het om de groef vlak onder je staart te laten beginnen zodat er ruim voldoende hout blijft staan, zal wel even een snel schetsje maken en posten. Word vanavond na halfelf(geef cursus tot 10 uur)

Roeland
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.