Meubelmakerskistje

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
@Roeland over het dakpaneeltje
De boven zijde is koud verlijmd op de achterzijde en op de zijkanten geschroefd met treksleuf en later afgedopt met hout vd zijkant.
Wat je ermee bedoelt is mij wel duidelijk denk ik :
De boven zijde is koud verlijmd op de achterzijde: snap ik ...de draad/nerf lopen dan parallel aan elkaar en zal de krip/uitzetting zo'n beetje hetzelfde zijn.
En geschroefd op het zij paneel met treksleuf ok snap ik omdat de draad haaks op elkaar staan (gebruik misschien niet de juiste termen maar geloof wel dat ik het idee heb .

Maar wat ik me niet helemaal voor kan stellen hoe je dat in de praktijk hebt gedaan een puik filmpje zou wel erg mooi zijn ;-)

Zelf denk ik zoiets als: bv twee gaatjes tegen elkaar boren van bv 8 mm tot de helft in boren en dan verder boren met 6 mm zodat je in soort T nut krijgt of kan het ook anders ?
moet het ook weer netjes dicht zien te krijgen voor een gat kan ik misschien een proppen boor gebruiken ( dondersju) dat heb ik (nog) niet .


enne voor de duidelijkheid heb geen bovenfrees.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
@Rendew,

Helemaal goed, alleen je moet niet te moeilijk denken over die treksleuf die is namelijk minimaal het hout op die breedtemaat zal nauwelijks gaan werken (1 a 2 mm in het ergste geval) dus is het voldoende om 2 mm rondom je schroefschacht aan te houden.
Bijvoorbeeld schroef 4 mm dik gat boren van 6mm.
Werkvolgorde: eerst propgat boren bv 14mm doorsnede tot halve houtdikte dan gat t.b.v. schroefje boren bv 6mm nadat je deze (vier) gaten hebt gemaakt bovenzijde aanbrengen en verlijmen(met klemmen), schroeven voor boren (bv 3mm), schroeven aanbrengen en afdoppen.

Roeland
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
TOPPIE !!!!!! Dank je wel !!!!
Het is de bedoeling dat ik vandaag verder ga maar weet nog niet of de vut er wel is .
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
EEUUUHH ROELAND allo is U daar ;-)
Ben een beetje van de leg afgeraakt want dat proppen gedoe snap ik niet helemaal heb ook nog niet zo'n ding .
Werkvolgorde: eerst propgat boren bv 14mm doorsnede tot halve houtdikte dan gat t.b.v. schroefje boren bv 6mm nadat je deze (vier) gaten hebt gemaakt bovenzijde aanbrengen en verlijmen(met klemmen), schroeven voor boren (bv 3mm), schroeven aanbrengen en afdoppen.
Moet ik nu :
in het dakpaneeltje 4 gaten boren met een proppenboor van 14mm ,tot halve houtdikte dus plusminus 7 mm
Dan denk ik dat de prop niet meer past althans als ik het onder staande plaatje goed begrijp.

of

Met een gewone boor van 14 mm in het dakpaneeltje 4 gaten boren met een een diepte van 7 mm en die weer verder boren met een boor van 6 mm en vervolgens in de zijpaneeltjes
4 gaatjes voor boren van 3 mm en tenslotte met een proppen boor uit een ander plankje de 4 gaten boren om de proppen te verkrijgen.
proppenboor.jpg
En de scharniertjes scharniertjes.jpg
Zijn die bij de b.pt.st te bestellen want ik kon deze niet vinden op de site en moet toch een proppenboor bestellen kan ik het gelijk bijde bestellen.

Je hebt het jezelf wat op dehals gehaald Roeland
 

Karin (2)

Nieuw lid
10 mrt 2013
7
0
Hallo Rendew en Roeland.
Het is een erg leuk project om te volgen. Even laten weten dat het op deze manier mij ook weer herinnert aan allerlei nuttige weetjes over het meubelmaken.
Dág!
Karin.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hallo Rendew,

Geen paniek, met een gewone houtboor met centerpunt het liefst in een kolomboor de vier gaten boren op halve hout diepte.
deze boor laat een centerpunt achter in het gat, dan opboren met de gewenste diameter bv 6 a 7 mm als je schroeven van 4,5mm dik gebruikt. Dan proppen boren met de proppenboor in de boor kolom (uit de hand proppenboren gaat helaas niet).
Dan kun je het boven paneeltje verlijmen en de zijden waar de schroeven in komen voorboren en vast schroeven, nadat het geheel droog is kun je de proppen in de gaten aanbrengen met wat lijm let op de houtdraad richting deze moet gelijkzijn (dezelfde kant op wijzen).
De veritas proppenboor van het plaatje is 10mm in doorsnede te klein dus en hiermee boor je alleen de proppen en niet de gaten.
Ik kan wel wat proppen voor je boren.
Normaal koop je de proppenboor met een bijpassende houtboor als set zodat de prop exact past.
De scharniertjes zijn klep of tafel scharnieren messing verouderd helaas bestaat de groothandel waar ik deze kocht niet meer heb toen vijf paar gekocht. Ik heb nog wel een paar liggen dus.

Roeland
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
AHA moet ik dus alleen een boortje kopen van 14 mm ik heb ze tot 10 mm .
Ik kan wel wat proppen voor je boren.
Als jij dus een paar proppen naar mij toe schiet ben ik heel blij ,in iedergeval 4 maar eeeuhh 5 of 6 mag ook wel , je weet nooit wat ik verklo (PIEP) bedoel wat er misgaat .
En moet ik dus ook nog schroefjes kopen met een schacht dikte van 4 mm(neem aan dat dat direct gemeten is onder de schroefkop en een lengte van 13/14 mm of .......)
Ik heb nog wel een paar liggen dus.
Hier spreekt dus duidelijk uit dat je wanhopig bent en niet meer weet wat je ermee aan moet en er dus wel 2 kwijt wilt ;-)

Dus zeg maar wat het mij gaat kosten :p
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Rendew,

Stuur me een pmtje met je adres gegevens en ik zorg ervoor dat je snel een pakketje ontvangt met genoeg proppjes en de scharniertjes en schroefjes. Moeten het noten proppjes worden of esdoorn? Volgens mij noten, ik doe er dan ook wat schroefjes bij voor het boven paneel dat scheelt weer niet! Ik geef nog even een bericht voor de exacte diameter van de proppen ik dacht 14mm maar het kan ook 15mm zijn.

Roeland
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Wil je best heel graag een pm'tje sturen maar krijg het volgende te zien :

Roeland heeft zijn/haar limiet voor opgeslagen privéberichten overschreden en kan pas berichten ontvangen nadat ruimte is vrijgemaakt.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Wat een machtig mooi verhaal. Soms lijkt het wel alsof ik over Rendew's schouder meekijk op de werkbank. Mooi geschreven, bepaalde situatie's komen erg bekend voor.

Speciaal voor Rendew

 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
@ Rick: Nu bloemtjes, bijtjes en dieren dat vind ik allemaal prachtig maar die "muziek " op de achtrergrond van dat rustgevende filmpje is absoluut iets wat ik meteen zou afknallen.....verschrikkelijk :D Rick is denk ik meer van de Heavy Metal en ik meer van de Heavy wood (barok periode Bach en zo )
@TiMmEr-Jan : Topper Roeland is al bezig een pakketje naar mijn kant te sturen maar in iedergeval bedankt !!
@wupsie of het een geweldig kistje wordt weet ik niet maar doe wel geweldig mijn best helaas is dat niet altijd genoeg maar dat geeft niet de bedoeling om er iets van te leren .
@spaander: Heb nu een nieuw dakpaneeltje met een snede van 50 graden was wel bang dat het zou gaan splinteren dus heb ik op de snede plakband geplakt en het heeft in iedergeval een mooie snede opgeleverd (of het door het plakband komt weet ik niet )
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.