Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

jantje1987

Actieve deelnemer
31 jul 2011
162
7
hoi allemaal

weet er iemand hoe oud deze nooitgedagt beitel is?
in deze oranje kleur heb ik hem nog nooit gezien?

WP_20160722_003.jpg

groetjes
jan
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Ik schat ook jaren 80.
In jaren zeventig zijn ze begonnen met doorzichtig rode handvatten in de vorm van de oude berkenhouten handgrepen. Daarna is men overgegaan op de ondoorzichtige rode handvatten. Dit speelde zich in de jaren 70 af.

Wim
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik heb nog een paar uit de jaren 80 maar die zijn donkerrood en die kom je nog wel tegen..
Ik heb deze nooit gezien.
Staat op het heft ook Nooitgedagt of alleen op de beitel?
Normaal gesproken staat de naam ook altijd op het heft.
Zo niet, zou het een heft van een ander merk kunnen zijn wat op de beitel is gezet?
Want als ik bij google kijk zie ik ze nergens staan; https://www.google.nl/search?q=nooi...WLDcAKHTv4AS8QsAQIMA&biw=1600&bih=766#imgrc=_
 

SvdB

Actieve deelnemer
2 mrt 2015
26
0
Mooie prijzen Leon, vroegen een f nu ret je het nog niet met een € er voor!
wel leuk zulke ouwe folders, kom nog wel een oude folders kranten tegen met woning verbouwingen altijd leuk om Door te bladeren
 

Remco1980

Actieve deelnemer
1 jan 2016
60
0
Deze Pax zaag onlangs gered van de vuilstort.
Vandaag een poging gedaan om hem wat op te knappen.
Na een aantal uren in een bak met schoonmaakazijn mooi roestvrij geworden.
Handvat schoon gemaakt en geschuurd,en de boutjes gepoetst.
Voor de schoonmaak,


Na de schoonmaak,




Nog even een vraagje.Hoe krijg ik het blad weer enigszins glimmend.Is nu zo staalgrijs.Tevens zit er een ets op het blad welke ik hoop te redden.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Mooie vondst! Je kan zo op zicht zeggen dat dit een kwaliteitszaag is. Alles doen glimmen is veel werk, en je ets zou sowieso verloren gaan. Ik zou het niet doen. Maar als je het toch wil doen: je start met schuren met korrel 220 of zo, dan korrel 400, 800, 1000, dan fijne staalwol en als je het dan nog niet beu bent polijsten met metaalpoets en doek.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Het staalgrijs is niets meer dan weinig reflectie/weerkaatsing van het licht op het oppervlak.
Korte uitleg over reflectie/glimmend oppervlak.
Als je onder een microscoop zou kijken dan zie je door de oneffenheid van het oppervlak op microniveau dat het licht alle kanten op reflecteert.
Glans is niets meer dan meer reflectie van het licht.
Des te meer effen een oppervlak op microschaal des te meer reflectie.
Dus hoe fijner je schuurt/polijst, des te meer je een egaal oppervlak krijgt en dus ook meer glans.
Dit geldt voor alle materialen.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Mooi gedaan. Pax was vroeger een van de beste merken. Mijn timmerleraar kocht daarom een Pax in de 2e wereldoorlog. Daar zaten toen geen tanden op. Dat moest je zelf doen.
 

tuoh

Oud hout
[QUOTE

Nog even een vraagje.Hoe krijg ik het blad weer enigszins glimmend.Is nu zo staalgrijs.Tevens zit er een ets op het blad welke ik hoop te redden.[/QUOTE]

Gewoon, de zaag in gebruik nemen dan komt de glans vanzelf:p
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Van mijn bijenvader een Slack Sellars & Co Sheffield kapzaag gehad. De zaag is van zijn vader geweest en waarschijnlijk meer dan 80 jaar oud. Blad zag er niet meer uit en hij zaagde ook voor geen meter meer.
De boel gedemonteerd, blad schoongemaakt met roterende koperdraadborstel en gevijld op ripcut ipv crosscut. In het logo staat de bekende duif.
Het handvat (beuken) geschuurd en gebeitst met propolis-oplossing en daarna een paar lagen met Verbeterde Danish Oil. Hierna gepolijst op mijn Beall-Oneway polijstschijven.
De messing schroeven ook gepolijst en weer in elkaar gezet.
Zaagt nu als een nieuwe Veritas of Lie Nielsen.

20160725_145259[1].jpg

20160725_145658[1].jpg

20160727_152951[1].jpg

20160727_152934[1].jpg
 
Laatst bewerkt:

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Ja een heel mooi zaagje. Wees er maar zuinig op.
Kreeg je het handvat er wel af? Bij de handzagen van Duifje zat altijd zo'n grote braam, dat je de handvatten amper kon verwijderen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.