Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ja een heel mooi zaagje. Wees er maar zuinig op.
Kreeg je het handvat er wel af? Bij de handzagen van Duifje zat altijd zo'n grote braam, dat je de handvatten amper kon verwijderen.

Het handvat ging er redelijk eenvoudig vanaf. De schroeven wel eerst ingespoten met WD40.
Het vreemde is alleen dat de beide zijden van het blad heel erg verschillen in aantasting door de tijd.
 

Aeschere

Nieuw lid
24 jul 2016
21
1
Net binnengekomen, een Stanley #4 made in England. Hij heeft zoals jullie kunnen zien wel wat werk nodig maar ik denk dat hij daarna wel weer goed bruikbaar is. Geeft me in ieder geval iets te doen totdat de rest van de spullen binnen zijn en ik een begin kan maken met het eerste project.

IMG_2914.jpgIMG_2915.jpgIMG_2917.jpgIMG_2916.jpg
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Mooie schaaf hoor. Even opknappen en heb je er veel plezier van. Als ik het goed zie, dan heeft deze kunststof handvatten. Dan is dit exemplaar van na 1977-1980. Met veel pijn en moeite heb ik in 1980 nog een exemplaar met houten handvatten kunnen kopen.
 

Aeschere

Nieuw lid
24 jul 2016
21
1
Ja klopt, er zitten kunststof handvatten aan. Houten handvatten zal ik mijn ogen voor open houden :)
Hoe komen jullie voornamelijk aan het oude spul? Rommelmarkten aflopen en hopen dat er iets tussenzit of hebben jullie andere taktieken? Als ik op Marktplaats kijk dan zijn er wel wat "verzamelingen" te koop van bijvoorbeeld zagen maar wat is de kans dat daar nog iets nuttigs tussen zit?
 
P

Pel

Guest
@ Aeschere, Ducotools verkoopt ook oud gereedschap, het gereedschap is zeer goed maar is wat duurder als je het zelf vaak op een rommelmarkt op de kop kan tikken.

Groet Pel.
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Inderdaad, rommelmarkten, kringloopwinkels, kofferbakverkoop, enzovoort. Vooral scherp zijn op kistjes die onder de kraam staan. Geen idee waarom, mogelijk omdat gereedschap zwaarder is dan de normale prullaria? In Rotterdam sta ik een beetje bekend als die man die altijd op zijn knieen voor de kraam zit. :)
Vooral niet bang zijn om weg te lopen als de prijs je niet aanstaat. Voor jou kan het mooi gereedschap zijn maar voor de verkoper is het vaak zware en vieze rommel die hij het liefst zo snel mogelijk kwijt is.

Een paar weken geleden heb ik voor totaal 30,- deze prachtige set met ruim vijftig boren van marktplaats gehaald. DSC04140.jpg
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Ja marktplaats en rommelmarkten, dat zijn mijn hoofdleveranciers, soms ook de kringloop. Je moet wel motivatie en doorzettings vermogen hebben want vaak is het aanbod hopeloos.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Ik beaam wat Ad zegt. De echte koopjes doe ik altijd op rommelmarkten. Meeste mensen willen van dat bot, roestig gereedschap af (meestal is het zelfs niet hun gereedschap). Ze zien dus ook het potentieel niet.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
@Ad Beumer, 30 euro is niet duur voor al die boren. De meesten zien er ook nog erg goed uit zo op de foto.

Ik koop ook vrijwel alles via Marktplaats, maar dat is niet alleen met gereedschap. Je vind op marktplaats meestal mooiere dingen dan dat je ze nieuw kan kopen, en het scheelt nog ongelooflijk veel geld ook.
Kringloopwinkels, daar heb ik nog nooit een mooi stuk gereedschap gezien, ook geen opknappers.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Ik heb voor 1 Euro 50 een bijltje gekocht; leek me leuk om te hebben, en aangezien ik sinds kort een vuurplaatsje heb is het ook handig om wat hout te kloven.

P8040536_small.jpg

Opschrift: 1000 (1kg), en een merk (?) Jena...

P8040537_small.JPG


De achterkant is echter flink mishandeld, en zelfs gebarsten:

P8040538_small.JPG

Aan de binnenkant is het nog erger:

P8040539_small.JPG

Weet iemand hoe erg dit is, en of er nog wat aan te doen valt?
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Hallo Ernest,

Bedankt voor je mening, van een bijlenexpert neem ik het meteen aan! Die laatste foto is genomen met de steel er helemaal uit, die paste niet meer goed. Het leek me een leuk projectje om er een nieuwe steel voor te maken, maar als je aangeeft dat 'ie niet meer te vertrouwen is ga ik verder kijken naar een andere bijl!
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Nja, die zou ik ook niet meer gebruiken eigenlijk. Jammer. Ik heb laatst ook een bijl kunnen kopen op rommelmarkt voor €1 (zie p166 in deze topic). De kop is nog goed, maar de steel moet vervangen worden. Als je wil mag je die van mij overkopen voor €1, als je kan afhalen. Je woont toevallig niet in de buurt van Roeselare, België?
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Hallo BossyRangs, dat is een heel aardig aanbod, ik waardeer het zeer. Ik woon echter meer dan 300km van Roeselare....
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Niet meer gebruiken - die scheur maakt hem volstrekt onbetrouwbaar. Hij is zo te zien als kloofbijl gebruikt waarbij er met (stalen) hamers op de krop is geslagen. Dat mag je normaliter alleen doen met bijlen die daar speciaal voor ontworpen zijn. Ik zou m schoonmaken en aan de muur hangen...
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Hallo BossyRangs, dat is een heel aardig aanbod, ik waardeer het zeer. Ik woon echter meer dan 300km van Roeselare....

Ach kom, dat gaat je toch niet tegenhouden zeker? ;)

Nee, serieus nu, dat is inderdaad een beetje ver. Ik zie haast op iedere rommelmarkt wel bijlen liggen, dus je vindt vast wel een andere.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Niet meer gebruiken - die scheur maakt hem volstrekt onbetrouwbaar. Hij is zo te zien als kloofbijl gebruikt waarbij er met (stalen) hamers op de krop is geslagen. Dat mag je normaliter alleen doen met bijlen die daar speciaal voor ontworpen zijn. Ik zou m schoonmaken en aan de muur hangen...
Er zijn wel bijlen die zo ontworpen zijn om zo op te slaan. Probleem is er is geen enkele bijl die praktische is in gebruik die dat tegen kan. Als je een wig nodig heb pak je dan een wig en gebruik je je bijl niet er voor. De dike achterkant van bijlen heeft niks te maken met hameren hij is der als contragewicht anders is het heel moeilijk om nauwkeurig te haken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.