Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

P

Pel

Guest
Voor €3,50 krijg nog geen konijn gedekt, maar ik moet erbij zeggen ik ken de prijzen tegenwoordig niet meer zo goed. De roest eraf geschuurd en geslepen kan het gereedschap nog heel lang mee.

Groet Pel.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.497
344
Torhout, België
Voor €3,50 krijg nog geen konijn gedekt, maar ik moet erbij zeggen ik ken de prijzen tegenwoordig niet meer zo goed. De roest eraf geschuurd en geslepen kan het gereedschap nog heel lang mee.

Groet Pel.

Hahaha, Pel. Ik moest lachen met deze uitdrukking. Die kende ik niet :D Een courante prijs voor een tweedehandse rugzaag van een bekend merk is toch al gauw 25 à 30 euro. Ik ga deze eens proberen te slijpen met een "progressive rip cut" op zijn Paul Sellers d.w.z. een passieve hoek aan het uiteinde en geleidelijk aan meer agressieve hoek naar het handvat toe.
 
P

Pel

Guest
Vaak zijn de eerste 2 inch rip cut geslepen (haaks op de zaag) daarna cross cut, om en om iets schuin geslepen dat vergemakkelijkt het zagen als je begint met zagen, en dat voorkomt dat de zaag gaat springen.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
P

Pel

Guest
ik meen dat Paul Sellers er een filmpje over heeft, de vijl ligt dan ongeveer op 30°, eerst de ene kant slijpen, daarna de andere kant slijpen zodat de gezette tand een scherpe hoek krijgt.

Groet Pel.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Dan krijg je wel een zaag die voornamelijk geschikt is voor afkorten, met een progressive rip kan je mooi pennen zagen enzo. Als de vertanding fijn is kan je de borsten er ook wel mee zagen als het goed is.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.745
2.601
Gaanderen
Ik dacht even snel aan een lagertrekker maar dat zijn 12 letters. Toch ziet een poelie of lagertrekker er wel iets anders uit. De haakjes op de benen zie ik niet.
 

SvdB

Actieve deelnemer
2 mrt 2015
26
0
Zo net nog mooi koopje gedaan 2 schaven gekocht nr 4 en sponingschaaf nr 78 20160720_202814.jpg


Hij had ook nog een mooie gatenboormachiene staan ging mijn interesse eerst naar uit maar is meer voor meubelmaker een klein inca bankje misschien iets voor iemand hier! Ik hoopte op iets groter voor kozijn gaten in te maken. Beetje groffer werk zeg maar
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.