Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
574
284
Ik vind die woodbottom zelf ook een mooie schaaf, was eigenlijk de reden om het hele setje op Marktplaats te kopen. Maar ja, zonder keerbeitel en beitel kan ik er niets mee, en in de schuur neemt 'ie nu alleen maar plek in. In het metaal zit een barst (kan je ook op de foto zien), maar is volgens mij geen onderdeel waar kracht op komt tijdens het schaven. Verder is de handgreep ('tote') niet origineel, maar zelfgemaakt. Mooie historie, maar onbruikbaar voor nu.
Ik heb nog wat bijvangst liggen, ik zal eens wat foto's schieten en het op het marktplein zetten. Veel hoef ik er niet voor te hebben, en wie weet wordt er iemand blij mee!
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.497
344
Torhout, België
Als de schaafmond van de woodbottom niet te wijd is, zou ik die zeker niet wegdoen! Je kan een schaaf- en keerbeitel van een gewone Stanley nr.4 (of kloon) gebruiken. Dan moet je enkel een nieuw gleufje vijlen in de keerbeitel, iets hoger dan het bestaande gleufje. Voor de grondschaaf zou ik inderdaad proberen het ijzer recht te kloppen, en als dat niet lukt kun je een nieuw maken uit een inbussleutel:
https://paulsellers.com/2012/03/not-so-poor-mans-router-really-works/
 

ImNaiki

Actieve deelnemer
21 jul 2013
97
0
Nederland
Zojuist mijn aankoop vanuit engeland ontvangen. een Stanley Bailey No5 en een record No4.
WP_20160628_12_57_40_Rich (Medium).jpgWP_20160628_12_57_30_Rich (Medium).jpgWP_20160628_12_57_23_Rich (Medium).jpgWP_20160628_12_55_55_Rich (Medium).jpgWP_20160628_12_55_08_Rich (Medium).jpgWP_20160628_12_54_59_Rich (Medium).jpg

handvat van de Record moet ik nog even opnieuw maken :) Even waar ik mee zit is de beitel.. klopt het dat deze standaard zijn bij een stanley?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Iemand heeft die beitel vervangen. Marples is een goed en bekend Engels merk, dus het lijkt me prima.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Ik denk dat de beitel van marples een nog betere kwaliteit is dan de orginele stanley
Als je dezelfde schaven bij bijvoorbeeld ducotools had besteld had je niet de kosten van het opsturen vanuit Engeland gehad of was het verschil in prijs dusdanig dat het de moeite was
Mooie aanwinst !
 

ImNaiki

Actieve deelnemer
21 jul 2013
97
0
Nederland
oeps prijs vergeten te melden. Ik heb in totaal ongeveer 55 euro betaald voor beide schaven. Dit is incl verzendkosten. Net nog even de zool van de stanley gecontroleerd en die zag er behoorlijk vlak uit :) Ben blij dat de beitel dan wel goede kwaliteit is :)
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Bij ducotools zou je er waarschijnlijk rond de 80 euro voor betaald hebben
Dus dat heb je goed gedaan 8
 

ImNaiki

Actieve deelnemer
21 jul 2013
97
0
Nederland
Haha, ja alleen had ik deze net gekocht voor de daling.. maar alsnog wel een goede prijs. Ik houd nu voorlopig wel de koers in de gaten ;) heb nog wat ander spul nodig wat voordelig bij amazon.co.uk dan is te bestellen.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Klopt, deze ook. Ik heb er al een maar die heeft meer gebruikssporen inclusief een beschadigde bek. De verkoper was verbaasd dat ik wist waar het voor diende.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
9
Leiderdorp
Zojuist mijn aankoop vanuit engeland ontvangen. een Stanley Bailey No5 en een record No4.

Bekijk bijlage 49844

Bekijk bijlage 49845

Die Stanley is zeer waarschijnlijk uit de tweede wereldoorlog. Heeft een kunststof verstelknop, dat had alleen de type 17 (42-45 productie) vanwege messing tekort. Dat werd op dat moment veelvuldig gebruikt om over Duitsland uit te strooien namelijk. Ik heb zelf een Bailey 4C die dat ook heeft.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
@trilliwilli, het is Engels exemplaar (zie tweede foto), waarschijnlijk is het stelwiel of de hele de kikker overgezet van een USA schaaf uit die tijd.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Lengte ingeschoven 45 cm, uitgeschoven 60 cm.
5 duimers is geen probleem, de kop erboven werken met de spijkertrekker en dan de koevoet eronder. Ideaal als je een planken vloer open moet maken. Slopers gebruikten ze vroeger altijd, toen er nog handel in 2e hands planken en balken was. Met de huidige uurtarieven is slopen op deze manier niet lonend.
Op marktplaats staan ze voor rond de €40
 
Laatst bewerkt:

ImNaiki

Actieve deelnemer
21 jul 2013
97
0
Nederland
@trilliwilli, het is Engels exemplaar (zie tweede foto), waarschijnlijk is het stelwiel of de hele de kikker overgezet van een USA schaaf uit die tijd.

Het nadeel is dat er weinig bekend is over engelse stanley schaven. Indien het een USA is dan zou deze inderdaad geproduceert zijn tijdens de WO2. Toch is het ook goed mogelijk dat de engelse Stanley Bailey met een hard rubbere stelwiel tijdens de 2e WO is geproduceerd. De schaafbeitel is zeker niet de orginele en is eigenlijk net iets te lang want hij steekt standaard uit, maar hij schaaft wel erg goed met dikke krullen. Een goede schaaf om het hout recht te krijgen en snel op maat te krijgen.

De record moet ik nog testen alleen het handvat moet vervangen worden.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
IMG_2240.jpg
Een no. 80 schraapschaaf, wilde ik wel proberen voor 17,50 inclusief. Werkt goed, al zal ik nog wel even moeten oefenen op het aanzetten van de braam. Een USA met sweethart beitel.
IMG_2231.jpg
IMG_2232.jpg
En een no. 6. Had 'm niet echt nodig maar 47 inclusief vond ik niet echt duur, het is een prachtige USA met rosewood handvatten. Moest wel goed worden opgeknapt, maar hier het resultaat. Het is een type 19.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.