Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

P

Pel

Guest
Mooi handvat Jopie, alhoewel ik het oude handvat ook niet lelijk vond, nu is de zaag wel wat sierlijker door het nieuwe handvat.

Groet Pel.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.294
236
't hoofd van Overijssel
Vandaag bij de kringloop wat gereedschap mee genomen. Nodig niet bepaald maar altijd leuk.

Als eerste een steekbeitel 24 mm met (volgens mij) geharde inleg.

IMG_0049.jpg

Aanleg van het geharde stuk.

IMG_0052.jpg
Verkocht door N den Broek uit Haarlem van De Spijkermand ???

IMG_0053-001.jpg

Handvat is gespleten en gerepareerd op zeer innovatieve wijze met twee schroeven.

IMG_0054-007.jpg



Niet zo bijzonder een bot fineerzaagje.

IMG_0055-001.jpg

En dan iets wat er erg interesant uitziet maar geen idee wat het is, dus graag een oplossing.

IMG_0047-001.jpg

Vervaardigt door RICH.A.HERDER uit Solingen.

IMG_0048-001.jpg
 
P

Pel

Guest
Herder uit Solingen maakt m.i. hoofdzakelijk messen, ik denk een mes voor kool te snijden?

Groet Pel.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.294
236
't hoofd van Overijssel
Herder uit Solingen maakt m.i. hoofdzakelijk messen, ik denk een mes voor kool te snijden?

Groet Pel.

Gewoon even uitzoeken op marktplaats staat er eentje.

[h=2]mes om deeg te portioneren, rich. a. herder solingen[/h]
$_84.JPG
 

SvdB

Actieve deelnemer
2 mrt 2015
26
0
20160611_142157.jpg voor 20 euro en nog een stalen gereedschapkist kan je niet veel van zeggen dacht ik.

Dan meteen de vraag, sommige dingen zit aardig oppervlakkig roest. Hoe het beste schoon maken?
Cola? staalwol? Of.... En dan in de silicone spray zetten of wat anders?
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Voor dat soort roest zweer ik bij citroenzuur. Bij de betere drogist vaak te koop, via internet goed verkrijgbaar of bij de chinese toko. Poeder bij wat water doen (ik doe meestal één op één, dus een deel water en een deel citroenzuur) en dan met een kwastje insmeren. Relatief veilig, veiligheidsbril dragen, dat dan weer wel. Af e toe met het kwastje er weer over, 24 uur laten liggen, afspoelen en droogmaken. Gereedschap wat je vaker gebruikt DUN inspuiten met WD40, als je gereedschap langere tijd niet gebruikt is dunne machineolie voor mij de beste keus. Voor gebruik dan wel even afvegen met een lapje.

Errug mooi knophamertje trouwens, als je daar van af wil hoor ik dat graag.

Groets, Rob.
 

SvdB

Actieve deelnemer
2 mrt 2015
26
0
Oke Dank je wel voor de tip.
doe het verlopen nog niet weg als ik dingen weg doe zet ik het ook hier op de site
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.497
344
Torhout, België
Dan meteen de vraag, sommige dingen zit aardig oppervlakkig roest. Hoe het beste schoon maken?
Cola? staalwol? Of.... En dan in de silicone spray zetten of wat anders?

Citroenzuur werkt inderdaad heel goed. Gewone schoonmaakazijn trouwens ook. Zorg dat alles volledig ondergedompeld is gedurende 3 uur. Neem geen cola, dat werkt naar mijn ervaring slechter dan beide vorige. Mocht er daarna nog roest op zitten, kun je dat inderdaad met beetje staalwol eraf krijgen. Het vervelende is wel dat je van die kleine stalen draadjes krijgt overal. Daarom ben ik overgeschakeld op Scotch brite van 3M. Ik gebruik de rood-bruine.
 

Farends

Actieve deelnemer
12 okt 2015
121
0
IMG-20160611-WA0003.jpgIMG-20160611-WA0004.jpg
Vandaag wat gereedschap gekocht waaronder deze beitels.

Er staat iets op wat lijkt op Foreis.
Herkent iemand ze?
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
De handzaag oogt mijn inziens van het merk Joker. Dat was een Duits merk. Ik heb er ook nog een (nieuw) exemplaar van. Dan is het handvat donker rood gebeits. Kun je daar nog sporen van vinden op het handvat?
 

Farends

Actieve deelnemer
12 okt 2015
121
0
En zijn het goede beitels dan?
Het kost namelijk nogal wat tijd om ze weer netjes te krijgen..
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
574
284
Hallo Forumleden!

Ik ben nieuw hier, en ik zocht een plekje om deze vraag te stellen, maar wanneer elders beter is hoor ik het graag. Even wat info: ik ben al jaren af en toe een kastje of ander meubeltje aan het bouwen, maar vanwege gebrek aan ruimte / geld nooit zover gekomen om een zaagtafel o.i.d. te kopen. Een losse bovenfrees en cirkelzaag had ik wel, maar toen ik de video's van Paul Sellers en Roy Underhill ontdekte merkte ik dat ik handgereedschap echt heel veel mooier vind. Aldus ben ik begonnen her en der dingen aan te schaffen. Op marktplaats kan je soms mooie setjes kopen, maar dan krijg je als 'collateral damage' ook vaak wat schaven die minder nuttig of goed zijn.

Nu zit ik dus met een voorraad schaven waar ik niets mee kan, maar om ze in de vuurkorf te gooien.... Dat kan ik niet over mijn hart verkrijgen. In ieder geval niet zonder eerst ruggespraak te houden met mensen die ook liefhebber zijn. Dus bij deze: dit is mijn 'overschot':

WP_20160626_001.jpgWP_20160626_002.jpgWP_20160626_003.jpg

- De 'woodbottom' is denk ik een Nooitgedagt, maar heeft geen chipbreaker (NL term?) of beitel
- Het kuipersschaafje (bolle schaaf) is leuk, maar is helemaal niet vlak aan de onderkant (uitgesleten goot) en het hele dunne ijzer is ondertussen net zo lang als de wig, dus moeilijk te richten
- De ploegschaaf heeft een wig die te kort is (en ik heb ´m niet echt nodig, heb ook een combinatieschaaf in de schuur)
- De grondschaaf heeft een beitel die krom is (en dus uit het lood schaaft)
- Van andere schaven missen de schaafijzers
- .... En ik heb nog een heel zootje schaafijzers die 'op' of bijna op zijn.

Wat doen jullie met zulke bijvangsten?
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
247
5
Bijvangst bewaren tot er onderdelen voorbijkomen ? Ik koop wel eens van die dozen op marktplaats met oud gereedschap waar dan vaak wormstekige schaven in zitten die ik kannabaliseer (mooi woord ), dus ontdoe van de nog bruikbare onderdelen en dat zijn dan meestal de beitels en de keerbeitels en die bewaar ik dan. Daar kun je vaak de beitelloze schaven weer bruikbaar mee maken. Oude schaafbeitels zijn vaak van prima kwaliteit . En ik ben toch nog van plan om een keer zelf een houten schaaf te maken, heb net een spookschaaf gemaakt en dat is leuk om te doen.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Die woodbottom is mooi hoor, schaaf ijzers zijn soms wel uitwisselbaar. Als het hout nog goed is dan en de schaafmond niet al te groot dan zou je ze kunnen restaureren. Die grondschaaf lijkt me ook wel te fixen als het metaal niet al te hard is dan kun je m in de bankschroef een klap geven misschien. Die houten schaafjes zijn eigenlijk ouderwets "wegwerp" gereedschap. In productie omstandigheden werd de schaaf weggelegd als ie bot werd en een verse gepakt zo kon men weer door. Ik vond het ook moeilijk om een schaafje in de kachel te gooien maar soms is het de beste oplossing. Mijn schaven collectie heeft nu een quotum.(>50)
Ik ben nu oude beitels aan het verzamelen op rommelmarkten en die opknappen.:p
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.