Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
vandaag een paar beitels gekocht
nou gebeurt dit wel vaker dus niks nieuws aan de horizon :cool:
het is een socket hakbeitel van kirschen welke ik nog nooit in deze uitvoering heb gezien.
mijn idee is dat ie voor de amerikaanse markt bedoelt is
wat ik ook mooi vind is het slagvaste hecht
iemand ermee bekent ?
IMG_0544.jpgIMG_0545.jpgIMG_0546.jpg

nu nog opknappen :)
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Hey Pine,

Een tijd geleden heb ik dit filmpje gezien op jij-buis.
Hierin maakt iemand een nieuw handvat met dezelfde bovenkant
Waarschijnlijk is deze al een keer voorbij gekomen in het "Alleen films en foto's"-deel van het forum

 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
IMG_2308.JPG

Mijn Washita is eindelijk binnen! Had 'm een paar weken geleden besteld bij Ducotools, kreeg na een paar dagen pas bericht dat ze op vakantie waren en dat het dus nog even zou duren. Maar het was het wachten meer dan waard, wat een fijne steen! Had ik jaren geleden al moeten doen in plaats van blijven kutten op die japanse combinatiesteen van Baptist waar ik nooit echt tevreden over ben geweest.
Haast nooit meer vlakken, gereedschap zuigt er niet aan vast, geen rommel en perfect scherp resultaat. Fantastisch :D
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Cool :cool: Ook erg mooie verpakking!!
Is dat dus om je gereedschap weer scherp te krijgen, right?!

Ik heb vandaag ook 2 mooie handtools binnen gekregen.
Zojuist even op de (digitale) gevoelige plaat gezet:

Lie-Nielsen_1.JPG





Lie-Nielsen_2.JPG





Lie-Nielsen_3.JPG




Lie-Nielsen_4.JPG




Lie-Nielsen_5.JPG





Lie-Nielsen_6.JPG





Lie-Nielsen_7.JPG



Met vriendelijke groet,

Atmoz
 

RPVL

Actieve deelnemer
21 sep 2015
121
0
Ha atmoz, wat mooi zeg! Geen half werk. Heb de 60 ook, maar dan de rabbet versie. Groet van het htforum ;)
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Ha atmoz, wat mooi zeg! Geen half werk. Heb de 60 ook, maar dan de rabbet versie. Groet van het htforum ;)

Thanks :cool:
Enne, wat leuk, kom ik weer iemand van een ander forum tegen :D
Ik zie geregeld "bekende" hier van diverse andere forums. Maar jij bent de eerste van HT-Forum.
Al komt de naam "RVPL" me niet heel bekend voor van daar... of heet je daar anders?

Greetz,

Atmoz
 

RPVL

Actieve deelnemer
21 sep 2015
121
0
Thanks :cool:
Enne, wat leuk, kom ik weer iemand van een ander forum tegen :D
Ik zie geregeld "bekende" hier van diverse andere forums. Maar jij bent de eerste van HT-Forum.
Al komt de naam "RVPL" me niet heel bekend voor van daar... of heet je daar anders?

Greetz,

Atmoz

Alleen de eerste letter gebruik ik op HT.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Chic hoor Atmoz, maar wel in het verkeerde topic :p

Die wetsteen is inderdaad voor het scherpen van beitels. En de verpakking is een houten kistje, wat een van de vorige eigenaren heeft gemaakt. Vroeger was zo'n steen relatief duur voor een ambachtsman, er werd zuinig mee omgegaan en daarom zitten dit soort stenen vaak in mooie handgemaakte kistjes.
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Alleen de eerste letter gebruik ik op HT.

Ah, die ken ik wel :cool:


Chic hoor Atmoz, maar wel in het verkeerde topic :p

Achja, je kunt niet alles hebben he :rolleyes:;)


Die wetsteen is inderdaad voor het scherpen van beitels. En de verpakking is een houten kistje, wat een van de vorige eigenaren heeft gemaakt. Vroeger was zo'n steen relatief duur voor een ambachtsman, er werd zuinig mee omgegaan en daarom zitten dit soort stenen vaak in mooie handgemaakte kistjes.

Erg mooi!!
 

Remco1980

Actieve deelnemer
1 jan 2016
60
0
Onlangs dit Hellstedt schaafje via marktplaats aangeschaft.Een nr 3.


Hier naast z'n grotere broer.De nr 4.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.497
344
Torhout, België
Prachtige schaven, Remco. Ik dacht eigenlijk eerst dat jij de aanbieder was toen ik de advertentie zag, maar toen zag ik dat het een nr.3 betrof. Je bent al goed op weg om je collectie te vervolledigen van 1 tot 8 ;)
 

Remco1980

Actieve deelnemer
1 jan 2016
60
0
Haha.Ik zag de advertentie op mp en ik dacht deze kan ik niet laten lopen.
Vreemde van de schaven is dat ze beide een Stanley beitel en een Anton Berg keerbeitel hebben.Je zou verwachten dat er ook een Berg beitel op behoord te zitten.Of deze moeten al eens vervangen zijn door de tijd heen.

Wellicht dat er ergens een nr 5 van Hellstedt opduikt.
 
Laatst bewerkt:

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.497
344
Torhout, België
Ja, die beitels zijn wellicht eens vervangen geweest wegens opgebruikt. Je zou ook gek moeten zijn om een goeie Eskilstuna beitel niet op te willen gebruiken ;) Ik hou morgen een oogje open voor een nr.5 op een rommelmarkt.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.497
344
Torhout, België
Geen metalen schaven gevonden op rommelmarkt, laat staan een Hellstedt. Wel deze mooie vangst gedaan:
IMG_20160716_112451.jpg

Totale prijs: 3,5 euro. De steel van de bijl is beetje gespleten, dus daar maak ik andere steel voor. Het smalle steekbeiteltje krijgt eveneens ander handvat. Dankzij wjordan weet ik nu dat de zaag van Johann Peter Joeker is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.