Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
dat is een mooie
die vraagt om gebruikt te worden!

Zeker weten!

Mooi handig bijltje, ook de vorm van de steel heb je mooi gemaakt, misschien dat de steel wat lang is, maar dat merk je vanzelf als je er mee werkt.

Dankjewel, ben zelf ook wat langer dus mag wel haha, het ontwerp is ruig gebaseerd op de Gransfors bruks american felling axe.

Hoe bepaal je de lengte van de steel (van stelen in het algemeen)?
Met één of andere formule (de steelformule bv.)?:confused:
jan

Voor een bijl om bomen te vellen heb je ongeveer de lengte nodig van je oksel tot aan de palm van je hand, hier mag natuurlijk wel wat bij maar als ongeveer maat. Voor een normaal bijltje voor kampeerdoeleinden ongeveer van je elleboog tot aan het puntje van je middelvinger. Maar het belangrijkste is of het bij je past ik heb liever wat langere stelen omdat ik zelf ook wat langer ben.
 

aloga

Actieve deelnemer
1 mei 2015
104
1
Hallo allemaal
Denk dat de steellengte vooral te maken heeft met het werk dat je er mee wilt verrichten plus het postuur van de gebruiker .
Heb net enkele van mijn bijlen opgemeten , ze variëren van ca 25 tot 115 cm .
Als je kachelhoutjes wil hakken op een hakblok waar je rechtop bijstaat is een bijltje van 500 a 700 gram met een steel van 30 a 40 cm wat je met één hand vasthoud prima .
Als je een boom :Uit de pan wil hakken : is een bijl van ca 110 a 120 cm nodig , omdat je ahw met de bijl ónder het maaiveld hakt .
Als je een gevelde op de grond liggende boom van de dunnere takken wilt ontdoen is een bijl van 1000 a 1500 gram met een steel van ca 70 cm ideaal .Met een dergelijke bijl word ook uitdun en snoeiwerk in het bos gedaan .
Bij timmermansbijlen beslagbijlen ed is vaak de houding van de hakker en de werkhoogte aan de stam bepalend .
Beslagbijlen zijn vaak voorzien van naar links/rechts gebogen steel , soms is het huis van de bijl alleen scheef geplaatst .
Ook de beperkte ruimte waarin gewerkt word kan bepalend zijn voor de steellengte en de vorm van de bijl ,zoals bij mijnwerkersbijlen .
Sommigen geven de voorkeur aan een rechte steel , anderen zweren bij een gebogen steel .
Ook de term :lekker in de hand liggen: is nogal persoonlijk en is vooral afhankelijk van je persoonlijke voorkeur .
Pasgeleden heb ik een rechtshandig (kantrecht) /(wagenmakers)bijltje van een nieuwe (dikkere)steel voorzien omdat ik nogal last heb van mijn handgewrichten , nu hoef ik niet zo hard te knijpen om het niet uit mijn hand te laten vallen .
Ook de stand van de snede tov de steel kan nogal verschillen , heb in mijn verzameling een knotwilgbijltje , daarbij staat de snede in een hoek van 45° tov de steel , dat is bedoeld om bij het wilgenknotten op de grond te blijven staan en dan boven het hoofd te hakken en dan de bijl toch een snijdend effect te geven .
Dit even over bijlen en stelen .
Zou best interessant zijn om hier eens wat over te discussiëren , ook wat betreft modellen - tussenvormen - merken - stelen - houtsoorten ed .
Mvrgr Adr L
 

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
Hallo allemaal
Denk dat de steellengte vooral te maken heeft met het werk dat je er mee wilt verrichten plus het postuur van de gebruiker .
Heb net enkele van mijn bijlen opgemeten , ze variëren van ca 25 tot 115 cm .
Als je kachelhoutjes wil hakken op een hakblok waar je rechtop bijstaat is een bijltje van 500 a 700 gram met een steel van 30 a 40 cm wat je met één hand vasthoud prima .
Als je een boom :Uit de pan wil hakken : is een bijl van ca 110 a 120 cm nodig , omdat je ahw met de bijl ónder het maaiveld hakt .
Als je een gevelde op de grond liggende boom van de dunnere takken wilt ontdoen is een bijl van 1000 a 1500 gram met een steel van ca 70 cm ideaal .Met een dergelijke bijl word ook uitdun en snoeiwerk in het bos gedaan .
Bij timmermansbijlen beslagbijlen ed is vaak de houding van de hakker en de werkhoogte aan de stam bepalend .
Beslagbijlen zijn vaak voorzien van naar links/rechts gebogen steel , soms is het huis van de bijl alleen scheef geplaatst .
Ook de beperkte ruimte waarin gewerkt word kan bepalend zijn voor de steellengte en de vorm van de bijl ,zoals bij mijnwerkersbijlen .
Sommigen geven de voorkeur aan een rechte steel , anderen zweren bij een gebogen steel .
Ook de term :lekker in de hand liggen: is nogal persoonlijk en is vooral afhankelijk van je persoonlijke voorkeur .
Pasgeleden heb ik een rechtshandig (kantrecht) /(wagenmakers)bijltje van een nieuwe (dikkere)steel voorzien omdat ik nogal last heb van mijn handgewrichten , nu hoef ik niet zo hard te knijpen om het niet uit mijn hand te laten vallen .
Ook de stand van de snede tov de steel kan nogal verschillen , heb in mijn verzameling een knotwilgbijltje , daarbij staat de snede in een hoek van 45° tov de steel , dat is bedoeld om bij het wilgenknotten op de grond te blijven staan en dan boven het hoofd te hakken en dan de bijl toch een snijdend effect te geven .
Dit even over bijlen en stelen .
Zou best interessant zijn om hier eens wat over te discussiëren , ook wat betreft modellen - tussenvormen - merken - stelen - houtsoorten ed .
Mvrgr Adr L

Stuk uitgebreider antwoord haha.

Heb je ook foto's van je verzameling? ben nog maar een jaartje bezig dus heb nog niet enorm veel.

Voor in mijn bos gebruik ik een GB small forest axe voor het weghalen van takken en alle andere kleine taken. Voor het vellen gebruik ik nu of mijn nieuwe bijl of mijn GB american felling axe. In mijn mening is Gransfors dan ook het beste merk op de markt vandaag. Helaas zijn de oude merken van vroeger er niet meer.

Fijn om nog een liefhebber van bijlen te ontmoeten:)
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Hallo Aloga,
Kheb altijd al gefascineerd geweest door bijlen en blijkbaar heb jij al je troeven nog niet uitgespeeld...
Kom op met die foto's en interessant om je kennis hierover te horen.
Ooit heb ik een filmpje gezien van een verzamelaar die lesgeeft over de verschillende typen en d eleerlingen ook praktische proeven laat uitvoeren.
ik zoek het op!
Grts jan
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Is het niet slim hier een nieuw topic over te beginnen? Nu verdwijnt het in deze reuzen thread die vooral bedoeld is om nieuwe vonsten te tonen. Zo'n bijlen topic is juist ook handig als naslagwerk.
 

aloga

Actieve deelnemer
1 mei 2015
104
1
Hallo Seek en allen
Dat lijkt me wel een goed idee .
Denk dat bijlen en dissels zo dicht bij elkaar staan dat ze onder één topic kunnen vallen .
Wil er graag aan bijdragen .
Alleen de vraag : wie regelt zoiets ; ?
Mvrgr
Adr
 

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
Hallo Seek en allen
Dat lijkt me wel een goed idee .
Denk dat bijlen en dissels zo dicht bij elkaar staan dat ze onder één topic kunnen vallen .
Wil er graag aan bijdragen .
Alleen de vraag : wie regelt zoiets ; ?
Mvrgr
Adr

Als jij de foto's hebt dan maak ik zo snel mogelijk een topic aan:)
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Ik krijg begin de nieuwe week wat opknappers binnen, gevonden in een verkoophoek op facebook, vind alleen dingen lastig te vergelijken qua prijs/staat/merk/kwaliteit.

Wat vinden jullie een nette prijs voor onderstaande?

1.jpg
2.jpg
3.jpg
5.jpg
6.jpg
7.jpg
8.jpg
9.jpg

Verder een stuk of 5 lossen boren, en een 'boormachine'
4.jpg
 
P

Pel

Guest
Het is vaak wat de gek er voor geeft Jelte, maar voor de boorschaven zou ik zeker niet meer dan ± €4 per stuk betalen, profielschaven ± €6- de stalen schaven, een van Kunz ± €20-, en de andere van zo te zien Stanley ± €25- De reischaven €20- de houten blokschaaf €5- handboortje €5-. Meer zou ik er niet voor geven, als ze mooi opgeknapt zijn brengen ze wat meer op, kijk maar eens op de site van Ducotools, die zijn allemaal opgeknapt, alleen de beitels moeten vaak nog geslepen worden.

Groet Pel.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Alles opgeknapt zitten we ruim boven de 100 euro, maar er is wel wat werk aan, en niet alles zal te restaureren zijn zonder onderdelen te bestellen. Dus ik zou er iets van een 40 à 50 euro voor geven.
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Bedankt voor de antwoorden, Dat van Pel ligt ook wel buiten de range van Bossy, 8x boorschaaf, ± 40,- 3x stalen schaaf, ± 60,- 2x rijschaaf ± 20,-.. overige spul een euro of ± 20,-

Totaal van 140,- wat pel zo uitrekend, Bossy komt uit op 40 a 50 euro

Heb hier zelf 80 euro voor betaald, dus zit tussen beide heren in

Bedankt voor het meedenken!
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Ah zo, je hebt het al gekocht. Ik dacht dat je een richtprijs wou. 80 euro is zeker niet slecht, maar voor die prijs ging ik gepast hebben door de vele uren die in het restaureren kruipen. Maar als je het graag doet, is dat natuurlijk geen punt.
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Ik ben vaak (alleen) thuis (ivm een klein zoontje en vrouw wat 's avonds werkt) en heb een hekel aan televisie kijken/stil zitten... Uiteraard wel genoeg te doen met een oude woning maar ik vind het niet erg om er wat langer mee bezig te zijn. Ik denk dat ik het meeste na het opknappen ook weer verkoop.

Ik wil de ervaring gewoon een keer mee maken en weet ook nog niet precies hoe het restaureren precies moet, maar daar hebben we dit forum voor ;)
 
P

Pel

Guest
€80- Jelte, is echt niet te veel wat je er voor gegeven hebt, dit is m.i. een goede prijs voor al die schaven. De prijs die ik gaf was uiterste prijs wat ze er op marktplaats ongeveer vragen.

Groet Pel.
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Vorige week nog op het marktplein.
Nu in mijn bezit. De schaaf ziet er goed uit Seek!
DSC_0094.jpg
Deze gaat mijn huidige nieuwerwetse-plastiken-knoppen-stanley vervangen. Die gaat nu dienst doen voor het ruwere werk.
Hock beitel overzetten en gaan.
 

emy

Actieve deelnemer
9 okt 2013
111
0
Toffel / kapzaag van Carl Schlieper - eye brand (eigenlijk een messenfabriek)
Nooit eerder gezien maar super scherp.
Oud niet meer geproduceerd merk ,maar wel splinter nieuw!
Foto lukt niet: zie Schlieper tenon saw
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Nooit van het merk als gereedschapsmaker gehoord, wel dat ze messen maken. Toffel zaagje ziet er uit als gloed nieuw, is goed bewaard gebleven.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.