Meld hier je nieuwste hand gereedschap aanschaf !

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Onlangs de centerscribe van Bridge city aangeschaft. Werkelijk een vernuftig stukje gereedschap. Werd er zo enthousiast van dat ik ook meteen maar de tenonmaker en de drilling jig heb besteld. De levertijden zijn overigens wel lang. De drilling jig laat ca 5 maanden op zich wachten. Anyway, het is mooi spul, beetje prijzig, maar ik zou niemand weten die het voor minder kan maken. Wat vinden jullie van die handzaagmachine? Lijkt mij dus echt fantastisch mooi om mee te werken.

Kan helaas vanaf mijn ipad geen plaatje toevoegen, maar kijk even op de site van http://www.bridgecitytools.com
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Geen gereedschap, maar wel mooi is dat ik vandaag weer eens heerlijk een paar uurtjes bij de amsterdamse fijnhouthandel heb rondgelopen en natuurlijk niet met lege handen ben weggelopen. Wat een fijne zaak is dat.
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Niet gekocht, maar gekregen van mijn pa,

Ik was vandaag in m'n vaders schuur om wat oud eiken voor restauratie en om het voorraadje oude kleurstoffen en was te halen.
Toen liet hij mij een kist met roestspullen zien, waaruit ik een paar passers en houtdraaibeitels heb meegenomen.
Het zijn een krompasser en een passer met rechte poten en een kort krom puntje, geen idee waar dit voor is?
Er zijn 2 gutsen met een merkje, een kroontje waarvan onder eentje ''JNN / garantie'' staat zo als ik het kan ontcijferen. De platte beitel is van FERDIM RUBENS met een klokje afgebeeld.
Ik zal ze eens poetsen en proberen op mijn draaibankje.


Groeten,

Kor

Attached files
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
hemski zei:
Onlangs de centerscribe van Bridge city aangeschaft. Werkelijk een vernuftig stukje gereedschap. Werd er zo enthousiast van dat ik ook meteen maar de tenonmaker en de drilling jig heb besteld. De levertijden zijn overigens wel lang. De drilling jig laat ca 5 maanden op zich wachten. Anyway, het is mooi spul, beetje prijzig, maar ik zou niemand weten die het voor minder kan maken. Wat vinden jullie van die handzaagmachine? Lijkt mij dus echt fantastisch mooi om mee te werken.

Kan helaas vanaf mijn ipad geen plaatje toevoegen, maar kijk even op de site van http://www.bridgecitytools.com

Mooi spul van Bridge city! Helaas voor mij inderdaad aan de dure kant en lastig verkrijgbaar.
Hun kerfmaster is volgens mij zo'n beetje het meest nagemaakte hulpmiddel op lumberjocks.
De tenonmaker kende ik nog niet, maar zo te zien lijkt het qua constructie enigzins op de kerfmaster en de eerste copieen zullen binnenkort wel op lumberjocks verschijnen.
Ik vind het mooi dat een bedrijf als Bridge City constant nieuwe ideeen ontwikkeld en niet alleen verbeterde versies maakt van oude ontwerpen.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
hemski zei:
Onlangs de centerscribe van Bridge city aangeschaft. Werkelijk een vernuftig stukje gereedschap. Werd er zo enthousiast van dat ik ook meteen maar de tenonmaker en de drilling jig heb besteld. De levertijden zijn overigens wel lang. De drilling jig laat ca 5 maanden op zich wachten. Anyway, het is mooi spul, beetje prijzig, maar ik zou niemand weten die het voor minder kan maken. Wat vinden jullie van die handzaagmachine? Lijkt mij dus echt fantastisch mooi om mee te werken.

Kan helaas vanaf mijn ipad geen plaatje toevoegen, maar kijk even op de site van http://www.bridgecitytools.com

Mooie handzaagmachine, lijkt mij ook wel een mooi hebbeding.
Alleen denk twijfel ik er sterk aan of je zo'n ding daadwerkelijk veel zult gebruiken (als je geen poppenhuizenmaker of manquetebouwer bent. Als je een werkplaats hebt waar 15 man werkt zal zo'n ding misschien wel gebruikt worden voor de kleine zaagklusjes, maar voor de gewone timmerman/meubelmaker lijkt hij me niet veelzijdig genoeg en veel te duur om er bij te hebben.

mvg, bjorn
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
22
Hahaa!!! Vandaag een pakket van axminster aangekregen met daarin de spindelschuurmachine van Jet en een modelmakers schaafje van Lie Nielsen! :)

http://www.axminster.co.uk/jet-jet-jbos ... prod21290/
http://www.axminster.co.uk/lie-nielsen- ... rod460407/

Beiden aangeschaft voor het maken van mijn instrumenten.
Van de kwaliteit van Lie Nielsen was ik al overtuigd natuurlijk maar ook van Jet ben ik aangenaam verrast. Een tafel die na een controle met een haarlineaal perfect recht blijkt te zijn. Alles mooi in te stellen en eenvoudig terug te ijken. Geen speling op de as.
Nu maar hopen dat het na een tijdje gebruiken allemaal zo blijft.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Vandaag zijn er weer 2 mooie stukken speelgoed binnen gekomen!
Ik was al enige tijd op zoek naar een goede en complete 071 (grote grondschaaf). Ik had dit ook doorgegeven aan Biljana (van marktplaats). Ik kreeg deze week een mailtje van hem dat hij een Record binnen had gekregen met de vraag of ik nog geinteresserd was. Natuurlijk! Zijn gereedschap is altijd tip top in orde, beitels zijn klaar voor gebruik en de prijs is prima, dus de koop was meteen bevestigd.
Ik zag dat hij ook nog een stanley 078 (sponningschaaf) te koop had staan waar ik ook interesse in had. Het bleek dat hij tevens een Record 078 had die in betere conditie was.
Die heb ik dan ook maar gelijk besteld.
Dus nu heb ik een perfecte Record 071 compleet met de 3 beitels, diepte stop en zijgeleider en een puntgave Record 078 met diepte stop en zijgeleider! Ik is blij 8-.

Biljana heeft ook nog een complete Stanley 071 op marktplaats staan, dus wie interesse heeft in een erg veelzijdig stukje handgereedschap moet eens kijken op http://link.marktplaats.nl/416998456
 

WR1944

Oud hout
Vanmiddag ben ik bij de locale Woodcraft gaan winkelen. Ik had zin in een frisse neus en ging dus wandelen. Dat is zeer on-Amerikaans, zeker met kniehoog sneeuw.
Ik ben met m'n eerste serieuze meubelstukje bezig, een night stand ofwel een nachtkastje. Het is een klein tafeltje met een laatje. Ik had beits nodig en een redelijke zwaluwstaartzaag. De zaag was helaas niet op voorraad maar is besteld en komt volgende week aan. Ik kan het niet laten maar ik moet elke keer weer langs alle schappen en displays lopen als een kind in een candy store. Het werkte want ik kocht ook nog een soort kruishout met een schijfvormig mesje. Aan het kruishout zit in mijn geval geen snippertje hout maar het werkt fantastisch. Had ik jaren eerder moeten aanschaffen. Voor $ 18,50 (ongeveer 13 Euro) kan je niet zonder zitten.

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Dat lijkt me een enorm mooie winkel waar dit soort gereedschap zomaar in het schap ligt. Je zult merken hoe handig dit is. Het geeft een heel fijn referentiepunt voor bv zwaluwstaarten.
13 euro?? de prijs is zeker goed
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
WR1944 zei:
Vanmiddag ben ik bij de locale Woodcraft gaan winkelen. Ik had zin in een frisse neus en ging dus wandelen. Dat is zeer on-Amerikaans, zeker met kniehoog sneeuw.
Ik ben met m'n eerste serieuze meubelstukje bezig, een night stand ofwel een nachtkastje. Het is een klein tafeltje met een laatje. Ik had beits nodig en een redelijke zwaluwstaartzaag. De zaag was helaas niet op voorraad maar is besteld en komt volgende week aan. Ik kan het niet laten maar ik moet elke keer weer langs alle schappen en displays lopen als een kind in een candy store. Het werkte want ik kocht ook nog een soort kruishout met een schijfvormig mesje. Aan het kruishout zit in mijn geval geen snippertje hout maar het werkt fantastisch. Had ik jaren eerder moeten aanschaffen. Voor $ 18,50 (ongeveer 13 Euro) kan je niet zonder zitten.

Zalig om achter de hoek zo'n candy store te hebben. Wel weer gevaarlijk voor de portemonnee ;)
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Wow, die woodcraft stores zijn echt mooi. Ben vorig jaar oa in California en Georgia geweest en heb behoorlijk wat van die winkels bezocht. In Atlanta verkochten ze bovendien als een van de eersten Vespertools. Je weet wel van die geweldig mooie blokhaken en verstekhaken. Ook de shapton stenen zijn daar net iets voordeliger dan hier. Woodcraft viel mij enorm mee, waar Rockler wat tegenviel. Meer de rommeltjes winkel. Maar goed, je moet maar net de juiste winkels tegenkomen.

Ben overigens ook bij Highland woodworking langsgeweest en dat is wel echt een fantastische winkel met een lang historie.

Hier een paar foto's.

Attached files
 

WR1944

Oud hout
De meeste Woodcraft shops zijn franchises. De inrichting van de shop wordt gedeeltelijk door de moederorganisatie gedaan. Het assortiment wordt grotendeels door de franchisenemer bepaald (binnen de formule van Woodcraft). De Woodcraft in Allentown is relatief klein maar heeft een mooie workshop waar regelmatig demo's en cursussen worden gegeven.
En inderdaad, je gaat meestal met meer de deur uit dan op je shopping list stond. :mrgreen:
Je loopt echt te watertanden met al die mooie schaven, zagen, beitels en ga zo maar door. Gelukkig kan ik me redelijk goed beheersen maar er zijn soms momenten ................ ;)
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
De afgelopen 2 a 3 weken wat nieuws aangekocht: bij feinwerkzeuge,axminster

STARRETT Combination Square weet effe de nederlandse naam niet meer
Lie-Nielsen no 71 dat is een grondschaaf
Lie-Nielsen no 62 Low Angle Jack Plane

vergeet nog 5 lijmtangen en een soort "rubber" tegeltjes aangeschaft om onder circelzaag te leggen
de bedoeling hiervan is eerst de tegeltjes op de grond (beton) daar een plaat multiplex 18 mm op en vervolgens de zaag er op weet alleen nog niet hoe ik die zaag omhoog krijg (190 kg) :mrgreen:
hoop hiermee geen overlast te veroorzaken voor mijn buren .
Heb echter het idee dat het met de zaag wel meevalt maar dat de afzuigen meer herrie maakt .

En ik en rickkoorman hebbben besloten dat de circlezaag geen herrie maakt maar pure MUZIEK :mrgreen:

Attached files
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Een black en decker jobber

Voor Tim mijn zoon van 12 die begonnen is met houtsnijden. Nu kan ik weer op mijn eigen B&D werken.

Attached files
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
straks wsl een oude nooitgedagt schaaf oppikken hier in de buurt voor 12 euro. Dient vnl om op te knappen en mee te oefenen, dus maakt het mij niet uit dat staal zachter is (zo kan ik deste meer oefenen op het wetten en slijpen ;))

het is een No 4, net als mijn huidige stanley, dus mss gebruik ik het schaafje als reserve-onderdelen.. ben er nog niet uit :)
 
D

DervishD

Guest
De Pfeil steekbeitel die ik onlangs heb gekocht om te proberen bevalt zo goed dat ik van hetzelfde merk de maten die ik het meest gebruik ook heb besteld. De Nooitgedagt beitels die ik nog heb worden gedegradeerd tot het groffe hakwerk. Ik wou dat ik Pfeil veel eerder had ontdekt ipv het besteden van tijd aan het opsporen van Nooitgedagt beitels :shock:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.