Meld hier je nieuwste hand gereedschap aanschaf !

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Een dikke schietbeitel 8mm(7 a 7,5mm in het echt) van kirschen, wat een joop zeg!

Ik kan niet wachten om hem te proberen en zit al neurotisch om me heen te kijken voor dingen waar ik in kan hakken.

edit: oh mn taal gaat achteruit, beitel met een lange ij........
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Prima aankoop Dries, ik heb een 6 en 10 mm kirschen schietbeitel. Ben er zeer tevreden over, blijven ook lang scherp.
Op de dvd van David Charlesworth over beitels staan een paar goede tips over het gebruik van schietbeitels voor het uithakken van gaten.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Wat ik heb begrepen (nog geen persoonlijke ervaring) slijp je schietbeitels op een graad of 20, zodat ze makkelijk lekker diep gaan, maar dan het puntje wel veel steiler, 35 graden, omdat anders de snede snel kapot gaat.
 
D

DervishD

Guest
Vandaag mijn nieuwste aanwinst binnen gekregen. Ik had Maurice Celis van Ardennes Coticule (de eigenaar) een aantal maanden geleden gevraagd of hij voor me wou uitkijken naar een zachte snelle coticule waarmee ik heel snel mijn beitels kan slijpen. Vorige week woensdag kreeg ik onverwachts een mailtje van hem met de mededeling dat ze na lange tijd onverwacht op een klein stuk ruwe coticule waren gestuit waarvan hij dacht dat het perfect voor mij is. Ze konden er een paar stenen uit zagen waaronder deze en het is zoals Maurice al vermoede precies wat ik zocht, een hele snelle zachte steen. Maurice heeft onlangs de prijzen verhoogd omdat de vraag groter is dan wat ze kunnen leveren maar omdat ik een oude klant ben en meerdere stenen heb afgenomen rekende hij mij de oude prijs.
12022011892a.jpg
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Vandaag naar Lemmer

Er zijn mensen die wel eens wat opruimen. Er zijn nog meer mensen die gereedschap kunnen gebruiken, en zo krijg je een mini-forumdag van de grond. Jan en Annie bedankt
2 nooitgedagt gutsen. Tim had ze gelijk in de smiezen en heeft er wel een plekje voor in de kist.

Attached files
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Vandaag post gehad van Dieter Schmidt :mrgreen:

- Veritas scraper holder (getest en meer dan goedgekeurd! fuck schuurpapier!!)
- crown burnisher (je moet dat schraapstaal toch ergens mee regelen)
- starret double square (10cm): recht is recht

nog onderweg: veritas metric gauge (mooi :) en accuraat!)

En onlangs nog gekregen van een ex-leraar houtbewerking: 2 wetstenen (hij zei leisteen, maar ik denk mss eerder blauwe hardsteen (coticule?))
 

WR1944

Oud hout
Ik ben weer even wezen shoppen bij Home Depot.
Ik ben eigenlijk iemand van de power tools. Maar sinds ik ondekt heb dat je met scherp gereedschap ook heel prettig met de hand kan werken, ben ik me wat meer gaan toeleggen op handgereedschap. Gewoonlijk probeer ik eerst een concept uit met een goedkope versie. Met die ervaring kan ik dan beter voorbereid een "echte" uitvoering kopen. Dan weet je waar je op letten moet. En je hebt voor noodgevallen een back-up.
Ik heb een 7" low angle schaafje gekocht van Bucks Brothers (made in USA wordt er trots op vermeld). Ik moest er wel wat aan bijwerken want het schaafde teveel aan één kant. Ook een slijpbeurt kan geen kwaad. Maar het ligt lekker in de hand. En voor $26,50 (+ 6% sales tax) kan je er geen miskoop aan hebben (ca EUR 20).
Ik had ook een contourmal nodig. Ik heb er een in Holland maar daar heb ik hier niets aan. Met sales tax even over de $8, daar kan je niet voor zonder zitten. Deze mal wordt ook in de USA gemaakt. Ik voel me al een beetje patriot worden.

Attached files
 

WR1944

Oud hout
Gisteren kwam m'n bestelling van Woodcraft binnen, een zwaluwstaartzaag. Zoals hierboven omschreven probeer ik het een en ander uit met goedkoop spul en besluit dan hoe verder te gaan. Na een paar lastige eerste zaagsneden bij het begin gaat het verder lekker snel. Ik denk dat ik het zagen ermee nog goed moet leren want echt strak recht en haaks is het nog niet. Ook denk ik dat er teveel zetting op de tanden zit. M'n gevoel zegt me dat je strakker zaagt en meer geleiding van het blad zelf krijgt bij minder uitstaande tanden.
De zaag komt uit Engeland, Sheffield om precies te zijn.
@Surfie, is dit dezelfde Crown als in jouw bijdrage?

Attached files
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
Ik heb zo'n Veritas schaper met zo'n dikke metalen stift om een braam te zetten op het schraap staal.

Er goed mee werken is me echter nooit gelukt tot nu toe...
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.064
1.695
Terkaple
www.woodworking.nl
klusfoobje zei:
Ik heb zo'n Veritas schaper met zo'n dikke metalen stift om een braam te zetten op het schraap staal.

Er goed mee werken is me echter nooit gelukt tot nu toe...


Daar zou ik een nieuw onderwerp mee starten, het is een prachtig stuk gereedschap, ook zonder de holder, zou niet zonder kunnen.

jaap
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.258
309
Heelsum
Daar zou ik een nieuw onderwerp mee starten, het is een prachtig stuk gereedschap, ook zonder de holder, zou niet zonder kunnen.
Nou, kom maar op met dat topic want ik ben errug nieuwsgierig naar schrapers... :mrgreen:
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
tsja, wat zou ik erin moeten zetten ???

ik heb een veritas schraper maar kan er niet mee werken ?

Was overigens wel blij dat ik mijn veritas beitel slijp ding terugvond... Wilde maar een nieuwe halen... 60 eurootjes bij baptist... mmm, toch nog maar ff zoeken dan...
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Ik ben erg blij met mijn nieuwe hamer. Deze heb ik gekregen van een zeer gewaardeerd forumlid in ruil voor wat hout. Erg fijne hamer, soms wil je gewoon ergens een enorme dreun op kunnen geven :D

Attached files
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Ik heb gelukkig ook weer wat mogen toevoegen aan mijn steeds groter wordende schaven assortiment. Deze maal is het de Veritas router plane (grondschaaf).

Toen ik een paar jaar geleden begon met deze hobby zag ik geregeld foto's van de werkplaatsen van houtbewerkers en ik vroeg mij af waarom sommige zoveel schaven hadden. Nu heb ik er zelf alweer 8 en er komen er zeker nog 5 bij.........ik begrijp het nu volledig.

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.