Meld hier je nieuwste hand gereedschap aanschaf !

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
timmertje zei:
Zweihaak zei:
Nadeel Estwing:
geeft tintelingen in de pols, de hamer trilt.
dat is ook de reden dat ik er niet mee wil timmeren . :(

Heb je er ook een?
Voor langdurig gebruik vind het een redelijke miskoop.
Komt mede door de dikke laklaag op het leer dat hij uit zweterige handen wil glippen.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Om op een klezoorbeitel te slaan gebruik je toch ook geen klauwhamer, beter is een moker en klezoorbeitel en nog beter een kango :D
Idd het handvat van een estwing is niet optimaal met zweethanden.
Als timmerman zijnde spijker je toch niet meer zoveel tegenwoordig, in feite is de goedkoopste stanley goed genoeg, doet het ook minder zeer als je hem kwijt raakt.
Nog een nadeel vd estwing vind ik de ijzeren plaat aan de onderkant van de steel, als je in een woning aan het werk bent en de hamer hangt aan je spijkerschort krijg je gauw beschadigingen aan deuren en andere dingen waar je langs loopt.

mvg, bjorn
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Paar kilo klemmen gekocht.

Bessey
4x GH30-12 , wat een beesten van klemmen zijn dit zeg.
Op de foto missen er een paar, die zijn ingebruik.
8.500 Newton klemkracht.

4x TG30S12-2K met zacht kunststof grepen, vind daar wat beter grip op zitten dan de houten.
Deze hebben een nastelbare glijbeveiliging doormiddel van een stalen inbus.
6.000 Newton klemkracht.

4x Kliklamp, magnesium, vind ze redelijk zwak klemmen, maar voor licht klem werk voldoen ze.
KLI30 1.200 Newton klemkracht



Als ik me goed herrinner is 100 Newton 10 Kilo.
*edit foutje in de type nummers.

Attached files
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
bjorn zei:
Om op een klezoorbeitel te slaan gebruik je toch ook geen klauwhamer, beter is een moker en klezoorbeitel en nog beter een kango :D
mvg, bjorn

Vind een Stanley Steel Master perfekt hier voor.
Zeker als je bezig bent in een oud pand met gemetselde binnenmuren.
(krijg je dikke armen en schouders van)
Die Stanley Steel Master weegt op mijn keuken weegschaal 755gram.
(weet niet of hij correct meet)

Die goedkopere Stanley die jij bedoel je daar mee die Blue Strike?
Dat vind ik geen fijne, heb ook al eens een halve bek er mee afgebroken, tijden het trekken van een 10cm spijker. Stuk er uit trekken klos er onder met de vlakke hand een mep op de steel en krak weg linkerklauw. de hamer was 2 maanden oud, lol.
De afgebroken klauw zat vol luchtbellen, leek wel giet staal.
Die Blue Strike is ook lichter geloof ik 450 gram als ik me goed herinner.
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
van de week mijn slijphulp setje van veritas binnen gekregen.
en dat is toch wel een hele verademing omdat ik het uit de losse had gewoonweg niet kan :
(




groeten bas

Attached files
 

tuoh

Oud hout
Zweihaak zei:
timmertje zei:
Zweihaak zei:
Nadeel Estwing:
geeft tintelingen in de pols, de hamer trilt.
dat is ook de reden dat ik er niet mee wil timmeren . :(

Heb je er ook een?
Voor langdurig gebruik vind het een redelijke miskoop.
Komt mede door de dikke laklaag op het leer dat hij uit zweterige handen wil glippen.

Zelf werk ik al jaren met Estwing, ik vind het fantastische hamers, juist goed van gewicht en onverslijtbaar. Die vernislaag heb ik er direct afgeschuurd, je houd dan een hamer over met een lederen handvat, en dat is een totaal andere hamer. Enkel om de zoveel tijd eens over het handvat gaan met een stukje schuurpapier om het op te ruwen. Bij intensief gebruik heeft het leder de neiging om gladder te worden, vandaar.

Mvg,

André
 

hupiter

Nieuw lid
17 mrt 2011
13
0
Oh moet ik dan misschien ook maar eens doen, niet omdat ik last heb van zweethanden en de boel glad wordt, maar omdat de laklaag kapot gaat.
Voor de rest ben ik er zeer tevreden over en ik heb hem nu 10 jaar ofzo.
 
D

DervishD

Guest
Toen ik een tijdje geleden voor m'n werk de Veritas lage hoek blokschaaf had besteld zei ik terloops tegen m'n vriendin dat ik voor thuis eigenlijk ook nog een goede schaaf nodig heb. Nu heeft ze voor m'n verjaardag (over 2 weken) de Veritas NX60 besteld :eek: Dat is de duurste die ze maken met 20% nikkel aan het gietijzer toegevoegd. Zo'n schaaf is wel een beetje overkill maar dat soort dingen krijg je als je vriendin anesthesiologe is, dan kan het er makkelijk af :lol:
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Knutselaar
Ik zie dat je het uit de hand slijpen hebt opgegeven ;) Ik geloof wel dat je één van de beste producten heb gekocht, die beitel lijkt mij wel aardig scherp :lol: ik doe even een brilletje op :cool: veel slijpplezier

HG Hugo
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.508
968
Riemst
Ik heb die zaag van Pax ondertussen een tijdje in gebruik, en ik ben er erg tevreden over. Ze is behoorlijk zwaar en daardoor ook stabiel. Recht zagen gaat plots veel gemakkelijker. Schulpen gaat niet zo goed, maar daar is dan ook een zaag met een andere vertanding voor beschikbaar. Het is een verademing na de Stanley die ik had. Die ga ik wel houden voor werkjes op werf, want die Pax is me te kostbaar om te misbruiken op vervuild hout en dergelijke. Ze moet wel nog fatsoenlijk gezet worden, maar dan moet ik eerst nog achter een fatsoenlijke zettang, die geschikt is voor kleine tanden. Iemand een suggestie??

Mathieu
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
hallo hugo

zo scherp heb ik nog nooit een beitel geslepen en mijn schaafbeitel is ook nog nooit zo scherp geweest hij vliegt nu door een stuk merbau heen:)

groeten bas
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
die losse roller loopt iets rond naar de zijkant toe die is voor de schaafbeitel maar die heb ik nog niet getest, moet eerst nog wat grotere stenen daarvoor hebben;)

groeten bas
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
mathieu zei:
Ze moet wel nog fatsoenlijk gezet worden, maar dan moet ik eerst nog achter een fatsoenlijke zettang, die geschikt is voor kleine tanden. Iemand een suggestie??

Mathieu

Ga op zoek naar een Eclipse 77 of de kloon, een Somax. Volgens mij heeft Dieter Schmid (finetools.de) die Somax en een Eclipse is op marktplaats of op ebay.co.uk wel te vinden. En dan moet je natuurlijk hopen dat hij niet helemall versleten is.

Als je die dan hebt moet je vaak de zetting diepte wat verminderen. Start dan maar een nieuwe thread en dan leg ik het je wel uit. Makkelijker te begrijpen als je dat ding in je hand hebt.
 

WR1944

Oud hout
Ik heb recentelijk een hamer gekocht, eigenlijk meer een vuistje. Het is een 2 pounds hamer met een typische Amerikaanse vorm. De steel is van gele kunststof en zit in de kop gegoten. De hamer ligt lekker in de hand en je kan er lekker mee meppen.
Omdat er laatst over hamers werd gesproken heb ik naar het merk gekeken. Het is een Estwing gemaakt in Taiwan. Een fotootje komt later.
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
vandaag eindelijk mijn TM1- tenonmaker van Bridgecity ontvangen. Heb hem geloof ik 5 maanden geleden besteld. Ze maken alles i badges, als er voldoende bestellingen zijn gaan ze pas produceren. Meestal maken ze net iets meer dus als je geluk hebt kun je er nog wel 1 bestellen. Is zoals je van BC mag verwachten een prachtige tool, voor veel werkplezier zullen we maar zeggen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.